Michal Baláž: Režisérova pôvodná predstava nie je do kameňa vytesaná dogma

Mladý scenárista, dramaturg a režisér Michal Baláž (1986) prišiel s projektom, v ktorom skĺbil hraný film s animáciou a dokudrámu prepojenú s detektívnym príbehom. V spolupráci s Mariánom Prevendarčíkom, Zuzanou Šajgalíkovou a režisérom animácie Norom Držiakom ponúkajú súčasný pohľad na Ľudovíta Štúra a vyvracajú mýty, ktoré sa s ním spájajú. True Štúr.

 

michal_balazRád búraš konvencie a zaužívané vzorce?

 

Pokúšam sa o to. Ale myslím, že sa o to pokúša veľa filmárov a mnohí úspešne. Mňa baví aj číra provokácia, vlastná napríklad dadaizmu, ktorý zbožňujem, je mi blízke búranie konvencií typu Monty Python, ale mám rád aj sofistikovanejšie, na pohľad menej očividné, no oveľa zásadnejšie narúšanie a búranie stereotypov, vzorcov, konvencií a klišé na poli myšlienkovom – keď vás nejaký film ohúri a totálne prekvapí vďaka silnej a prevratnej myšlienke, inovátorskej dramaturgii a odvážnemu prístupu pri spracovaní témy.

 

Dnes totiž mnohí radi „šokujú“ a „búrajú“ bez hlbšieho myšlienkového pozadia, iba „lacno“ a na efekt provokujú a porušujú tabu, posúvajú hranicu. No akonáhle to „nie je istené“ hlbšou filozofiou, myšlienkou a obsahom, je to iba bublina, midcult a podobne.

 


Ako by si definoval žáner svojho filmu?

 

Ja mu hovorím „hybrid“. Oficiálne slovko, ktoré preň dramaturgovia ušili, je „dokudráma“. A úplne popisne a vyčerpávajúco je to „neo-noirová historická hrano-dokumentárna krimidráma s animovanými prvkami“.

 

Naozaj spletité. Kto je teda cieľovým publikom?

 

Primárne nám išlo o oslovenie mladších divákov. Druhý stupeň základnej školy, stredná škola, potom divákov, ktorí majú radi žánrové hry a napokon všetkých milovníkov Štúra.

 

Nastali počas výroby filmu odklony od tvojej pôvodnej predstavy?

 

Samozrejme. To sa pri filme deje vždy. Trik spočíva v tom, aby sa to neodklonilo od celkového obrazu, zámeru a myšlienky, ktoré tvoria základný kameň, rámec a autorskú ideu. Ale do procesu filmovania a postprodukcie vstupuje tak veľa vplyvov, že dielo sa vyvíja a formuje počas celého obdobia jeho vznikania.

 

Napríklad Noro Držiak a Matúš Mišák dostali pri animovaných sekvenciách voľné ruky. Na úvodnom sedení sme si vysvetlili, čo chceme, prešli sme si scénu po scéne celý scenár, pretlmočil som im svoju predstavu, kde som videl konkrétne obrazy, tam som ich povedal, no na veľa miestach to bolo v ich réžii a na nich a tak mnoho nového priniesla samotná postprodukcia.

 

Ak ste všetci na jednej lodi a robíte na rovnakom filme, každá tvorivá zložka prinesie niečo vlastné, čo je v podstate „odklonením“ od mojej prvotnej predstavy, ale v konečnom dôsledku je pridaním a povýšením výsledku a jeho dotvorením. Čím sa dostávam k tomu, že režisérova/autorova pôvodná predstava nie je nejaká do kameňa vytesaná dogma, ale na svet jej pomáha celá kohorta tvorivých ľudí, z ktorých má každý tiež svoju vlastnú predstavu.

Svätá povinnosť režiséra (povinnosť voči jeho – a vlastne v tomto bode už „ich“ – dielu) je uistiť sa a docieliť, aby všetky tie predstavy spolu koexistovali, v dobrom sa dopĺňali a zapadali do seba.

 

Mieniš pokračovať – svojským spôsobom predstaviť ďalšiu významnú postavu z histórie?

 

Mám kopec námetov a v blízkej budúcnosti sa plánujem vrhnúť na svoj celovečerný debut, ktorý by mal byť z trochu iného súdka, no „formát“ True Štúra by som si chcel zopakovať aj pri ďalšej významnej osobnosti slovenských dejín – Milanovi Rastislavovi Štefánikovi.

 

 

Anna Predmerská

 

Vážení fanúšikovia filmu a filmového umenia, milí diváci, kolegovia, priatelia, verte nám, že sme tí poslední, ktorí sa tak chceli a museli rozhodnúť, ale zároveň musíme a chceme byť tí prví, ktorí vám toto rozhodnutie oznámia: Medzinárodný filmový festival Bratislava sa v roku 2019 neuskutoční.

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.

Slovenská filmová agentúra sa stala novým partnerom projektu Green Screen, ktorý sa zaoberá problematikou udržateľného rozvoja audiovizuálneho sektora a má za cieľ znížiť uhlíkovú stopu európskej filmovej a televíznej produkcie. Tejto téme sme sa rozhodli venovať aj v rámci Bratislavského filmového festivalu, kde jedným z prednášajúcich bude koordinátor udržateľného nakrúcania vo Flámskom audiovizuálnom fonde Tim Wagendorp (TW).