Tomáš Hudák: Aj festivaloví dramaturgovia musia byť kreatívni

Tomáš Hudák je na bratislavskom festivale piaty rok súčasťou tímu festivalového denníka, kde má na starosti najmä rozhovory. Tento rok je však zároveň členom programového tímu. A keďže nový programový riaditeľ Pavel Smejkal je príliš zaneprázdnený poslednými prípravami pred dnešným ostrým začiatkom, táto situácia, logicky, vyústila do nasledujúceho autointerview o festivalovom programe.

 

tomas_hudak 1Festival má nového programového riaditeľa, no jadro týmu ostáva nezmenené. Čo to pre festival znamená?

Tak, ako každý novo prichádzajúci riaditeľ v akejkoľvek firme, aj Pavel má svoju víziu, ako by festival po programovej stránke mal vyzerať. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že keď som vyberal filmy do svojej sekcie, veľa sme sa rozprávali, aký by mal byť charakter sekcie a vlastne celého festivalu. Nefunguje to totiž tak, že si vytvoríte zoznam filmov a ktorékoľvek z nich sa dostanú do finálneho výberu, bude dobre. Musíte vytvoriť istý balans celku – a práve ten stráži Pavel.

 

Mení sa teda charakter festivalu?

Mení, aj nemení.  Zmeny vidno už len na inom zložení sekcií. No charakter MFF Bratislava ako mestského festivalu pre širokú verejnosť i odborníkov ostáva, diváci budú môcť vidieť očakávané novinky etablovaných tvorcov i progresívne diela, ktoré nabúravajú konvenčné videnie kinematografie. Nechýbajú stretnutia s tvorcami, či večerná zábava. A samozrejme, aj vďaka súťažiam ostáva zameranie na mladých filmárov.

 

Citeľnou zmenou v programe je väčší dôraz na tematické sekcie. Prečo ísť touto cestou?

Pre mňa osobne sú dôvody dva. Po prvé, festival by sa nemal k filmom správať ako k opusteným ostrovom, ale mal by sledovať kontexty, zasadiť filmy do istých rámcov. Nepremietať filmy ako jednotlivosti, ale vo vzťahu k iným filmom. To môže vytvárať zaujímavé prepojenia medzi filmami a divák sa na ne môže odrazu pozerať úplne iným pohľadom, ako keby videl film iba osamotene. Skrátka, aj dramaturgovia musia byť kreatívni, nemôžu iba vyberať filmy z veľkých festivalov. Aj preto sa vo svete čoraz viac používa slovo kurátor po vzore výtvarného umenia.

Druhým dôvodom je snaha reflektovať dianie v spoločnosti a kinematografii. S ňou ide ruka v ruke neskromná ambícia do verejnej debaty vstupovať. Preto sekcia o rodine alebo fokus na grécku kinematografiu, ktorá má v posledných rokoch silné zastúpenie na svetových festivaloch. Zároveň témy do spoločnosti tak trochu chceme priniesť. Vo svete sa pomaly začína hovoriť o netradičných formátoch obrazu alebo rehabilitácii VHS a my by sme tieto témy chceli priniesť aj na Slovensko.

 

Drobnou zmenou si prešli aj súťaže: už to nie sú samostatné sekcie, ale výber filmov z celého programu. To asi súvisí s tým, čo si práve hovoril…

Áno. Princíp súťaží ostáva nezmenený, stále sú to súťaže prvých a druhých hraných, resp. dokumentárnych filmov a súťaž krátkych filmov. Nechceli sme však tieto filmy vydeľovať. Keďže sa sústredíme na témy, aj súťažné filmy sú v prvom rade súčasťou iných sekcií – či už tematických, alebo svetovej, či európskej panorámy. Z celého programu sme potom vybrali akési čerešničky na torte a hovoríme, že tieto filmy by mali súťažiť o ceny. Tak ich predkladáme porote i divákom. Stále však ostáva prítomné a nechceme to zmazať, že tento film hovorí o rodine, tento o VHS kultúre atď.

 

Na záver obligátna otázka: ktoré filmy z tohtoročného programu odporúčaš?

Ak nerátam svoju sekciu, s pokojným svedomím môžem poradiť film Anny Roussillon Ja som ľud, ktorý ponúka trochu odlišný pohľad na revolúcie v arabských krajinách, alebo film Vrabčiaci islandského režiséra Rúnara Rúnarssona. Ten do Bratislavy osobne príde a na stretnutie s ním sa veľmi teším, pretože je to talentovaný režisér, ktorý má za sebou nemalé úspechy, no myslím, že ešte väčšie ho stále čakajú.

 

Tomáš Hudák

Divácka súťaž bratislavského filmového festivalu pozná svojich víťazov, o ktorých rozhodlo žrebovanie z hlasovacích lístkov o najlepší film festivalu podľa jeho návštevníkov. Prinášame vám zoznam vecných cien a mená výhercov. Blahoželáme a tešíme sa na stretnutie o rok, na jubilejnom 20. ročníku MFF Bratislava.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Senci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.