Tomáš Hudák: Aj festivaloví dramaturgovia musia byť kreatívni

Tomáš Hudák je na bratislavskom festivale piaty rok súčasťou tímu festivalového denníka, kde má na starosti najmä rozhovory. Tento rok je však zároveň členom programového tímu. A keďže nový programový riaditeľ Pavel Smejkal je príliš zaneprázdnený poslednými prípravami pred dnešným ostrým začiatkom, táto situácia, logicky, vyústila do nasledujúceho autointerview o festivalovom programe.

 

tomas_hudak 1Festival má nového programového riaditeľa, no jadro týmu ostáva nezmenené. Čo to pre festival znamená?

Tak, ako každý novo prichádzajúci riaditeľ v akejkoľvek firme, aj Pavel má svoju víziu, ako by festival po programovej stránke mal vyzerať. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že keď som vyberal filmy do svojej sekcie, veľa sme sa rozprávali, aký by mal byť charakter sekcie a vlastne celého festivalu. Nefunguje to totiž tak, že si vytvoríte zoznam filmov a ktorékoľvek z nich sa dostanú do finálneho výberu, bude dobre. Musíte vytvoriť istý balans celku – a práve ten stráži Pavel.

 

Mení sa teda charakter festivalu?

Mení, aj nemení.  Zmeny vidno už len na inom zložení sekcií. No charakter MFF Bratislava ako mestského festivalu pre širokú verejnosť i odborníkov ostáva, diváci budú môcť vidieť očakávané novinky etablovaných tvorcov i progresívne diela, ktoré nabúravajú konvenčné videnie kinematografie. Nechýbajú stretnutia s tvorcami, či večerná zábava. A samozrejme, aj vďaka súťažiam ostáva zameranie na mladých filmárov.

 

Citeľnou zmenou v programe je väčší dôraz na tematické sekcie. Prečo ísť touto cestou?

Pre mňa osobne sú dôvody dva. Po prvé, festival by sa nemal k filmom správať ako k opusteným ostrovom, ale mal by sledovať kontexty, zasadiť filmy do istých rámcov. Nepremietať filmy ako jednotlivosti, ale vo vzťahu k iným filmom. To môže vytvárať zaujímavé prepojenia medzi filmami a divák sa na ne môže odrazu pozerať úplne iným pohľadom, ako keby videl film iba osamotene. Skrátka, aj dramaturgovia musia byť kreatívni, nemôžu iba vyberať filmy z veľkých festivalov. Aj preto sa vo svete čoraz viac používa slovo kurátor po vzore výtvarného umenia.

Druhým dôvodom je snaha reflektovať dianie v spoločnosti a kinematografii. S ňou ide ruka v ruke neskromná ambícia do verejnej debaty vstupovať. Preto sekcia o rodine alebo fokus na grécku kinematografiu, ktorá má v posledných rokoch silné zastúpenie na svetových festivaloch. Zároveň témy do spoločnosti tak trochu chceme priniesť. Vo svete sa pomaly začína hovoriť o netradičných formátoch obrazu alebo rehabilitácii VHS a my by sme tieto témy chceli priniesť aj na Slovensko.

 

Drobnou zmenou si prešli aj súťaže: už to nie sú samostatné sekcie, ale výber filmov z celého programu. To asi súvisí s tým, čo si práve hovoril…

Áno. Princíp súťaží ostáva nezmenený, stále sú to súťaže prvých a druhých hraných, resp. dokumentárnych filmov a súťaž krátkych filmov. Nechceli sme však tieto filmy vydeľovať. Keďže sa sústredíme na témy, aj súťažné filmy sú v prvom rade súčasťou iných sekcií – či už tematických, alebo svetovej, či európskej panorámy. Z celého programu sme potom vybrali akési čerešničky na torte a hovoríme, že tieto filmy by mali súťažiť o ceny. Tak ich predkladáme porote i divákom. Stále však ostáva prítomné a nechceme to zmazať, že tento film hovorí o rodine, tento o VHS kultúre atď.

 

Na záver obligátna otázka: ktoré filmy z tohtoročného programu odporúčaš?

Ak nerátam svoju sekciu, s pokojným svedomím môžem poradiť film Anny Roussillon Ja som ľud, ktorý ponúka trochu odlišný pohľad na revolúcie v arabských krajinách, alebo film Vrabčiaci islandského režiséra Rúnara Rúnarssona. Ten do Bratislavy osobne príde a na stretnutie s ním sa veľmi teším, pretože je to talentovaný režisér, ktorý má za sebou nemalé úspechy, no myslím, že ešte väčšie ho stále čakajú.

 

Tomáš Hudák

Vážení fanúšikovia filmu a filmového umenia, milí diváci, kolegovia, priatelia, verte nám, že sme tí poslední, ktorí sa tak chceli a museli rozhodnúť, ale zároveň musíme a chceme byť tí prví, ktorí vám toto rozhodnutie oznámia: Medzinárodný filmový festival Bratislava sa v roku 2019 neuskutoční.

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.

Slovenská filmová agentúra sa stala novým partnerom projektu Green Screen, ktorý sa zaoberá problematikou udržateľného rozvoja audiovizuálneho sektora a má za cieľ znížiť uhlíkovú stopu európskej filmovej a televíznej produkcie. Tejto téme sme sa rozhodli venovať aj v rámci Bratislavského filmového festivalu, kde jedným z prednášajúcich bude koordinátor udržateľného nakrúcania vo Flámskom audiovizuálnom fonde Tim Wagendorp (TW).