Zrinko Ogresta: Váš festivalový výber bol výborný

Chorvátsky režisér a scenárista Zrinko Ogresta (1958) je jedným z členov poroty súťaže hraných filmov. Jeho snímky sa vyznačujú silnou vizualizáciou, dobre vystavanou scénou a invenčným rozprávaním príbehu. Viaceré z nich poznajú festivalové publiká po celom svete.

 

Za film Očistenie (Isprani, 1995) získal Prix Italia a film Tu (2003) ocenili na MFF v Karlových Varoch Špeciálnou cenou poroty. Aktuálne vyučuje réžiu na Akadémii dramatických umení v Záhrebe, je členom Európskej filmovej akadémie. Len pred niekoľkými mesiacmi dokončil snímku On The Other Side, film o rodine juhoslovanského armádneho dôstojníka srbského pôvodu, ktorý žil v Chorvátsku pokým nezačala vojna a on sa nepridal „na druhú stranu“. Jeho manželka s deťmi ostali v Chorvátsku. Po vojne bol odsúdený za vojnové zločiny a odpykával si svoj trest v Haagu. Po 20 rokoch kontaktuje svoju manželku a snaží sa oživiť ich vzťah…

 

Ste jedným z troch porotcov súťaže hraných filmov. Spolu s Judit Bárdos a Christopherom Goodwinom budete rozhodovať o víťazovi. Máte už svoj tip – osobného výhercu?

 

Jasné, že mám. Mám svoj osobný tip, ale ešte som sa nerozprával s kolegami, takže neviem, aké padne záverečné rozhodnutie.

 

Ako funguje porota? Diskutujete spolu s kolegami o filmoch alebo len hlasujete?

 

Stretávame sa počas festivalu a preberáme spoločne filmy. Už približne poznám favoritov mojich kolegov. Máme veľmi podobné názory, takže nepredpokladám, že budeme dlho hlasovať. (smiech)

 

Videli ste aj nejaké nesúťažné filmy alebo to popri porotcovaní nestíhate?

 

Nie, nemáme na to čas. V priebehu 3 dní sme si museli pozrieť 9 filmov a to je dosť veľa. Ale chcel by som povedať, že som sa už zúčastnil množstva festivalov, váš festivalový výber bol výborný. Sedem z tých deviatich súťažných filmov sú skutočne kvalitné snímky, veľmi dobré filmy. A to nie je celkom bežná situácia pri iných festivaloch. Pán Dukić (Nenad Dukić – jeden z programových tvorcov – pozn. red.) odviedol kus dobrej roboty.

 

Ste profesorom na Akadémii dramatických umení v Zagrebe. Učíte réžiu. Ako vás a vašu tvorbu ovplyvňuje práca s mladými filmármi? Učíte, ale… Zanecháva na Vás toto učenie aj nejaký spätný efekt alebo ste len vy ten, kto učí?

 

Veľmi zaujímavá otázka. Absolútne. Je to vlastne hlavný dôvod prečo vôbec učím. Môže to znieť absurdne, ale… Vďaka študentom sa cítim byť stále mladý. Psychicky, spôsobom myslenia, nie fyzicky. Je to kontaktom s mladými študentmi, súčasnou generáciou. Myslím, že je to veľmi prospešné a nápomocné pre obe strany.

 

Boli ste už na mnohých festivaloch. Prestížnych, menej známych, domácich, zahraničných… Čo by ste povedali o slovenskom publiku?

 

Nevidím v tom veľký rozdiel. Pri takomto type festivalov máte vždy špecifické publikum. Sledujeme nekomerčné filmy. Tí ľudia sú kinofilovia. Aj počas premietania som cítil, že si to naozaj užívajú, že filmom rozumejú. Myslím, že je to v rámci obdobných filmových festivalov veľmi bežná situácia.

 

Poznáte nejaké „naše“ slovenské filmy?

 

Nuž, nie som v nich celkom doma. Nevidel som ich veľa. Ale poznám filmy vášho režiséra Martina… Priezvisko mi vypadlo… Máme čosi spoločné. Myslím, že za jeden z jeho filmov získal rovnaké ocenenie ako aj ja pred niekoľkými rokmi – Prix Italia. Je to fakt významná cena za televízne filmy. takže preto ho evidujem. (Martin Šulík, Záhrada, 1995 – pozn. red.)

 

Keďže ste teda nejaké filmy videli, viete posúdiť, či z nich cítiť historické a kultúrne prepojenie Slovákov a Chorvátov?

 

Nie, to sa nedá. Nevidel som dosť na to, aby som čosi také mohol porovnať.

 

Na čom aktuálne pracujete?

 

Pred niekoľkými mesiacmi som dokončil svoj nový film. Dúfam, že sa v priebehu najbližších mesiacov dostane do programu jedného z najvýznamnejších festivalov. Názov je On the other side (Na druhej strane, 2016). Obsah si môžete pozrieť na imdb. Premiéra bude už čoskoro.

 

Anna Predmerská

 

Divácka súťaž bratislavského filmového festivalu pozná svojich víťazov, o ktorých rozhodlo žrebovanie z hlasovacích lístkov o najlepší film festivalu podľa jeho návštevníkov. Prinášame vám zoznam vecných cien a mená výhercov. Blahoželáme a tešíme sa na stretnutie o rok, na jubilejnom 20. ročníku MFF Bratislava.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Senci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.