Spaľujúca túžba

Eyes Wide Shut

Ako svoj finálny opus nakrútil Stanley Kubrick eroticky ladený psychologický triler na motívy Snovej novely Arthura Schnitzlera, ktorým prerušil dvanásťročnú tvorivú odmlku. Freudovský príbeh situovaný do Viedne na začiatku 20. storočia preniesol Kubrick do súčasného New Yorku v predvianočnom čase, pričom do hlavných úloh obsadil slávnu hereckú a vtedy ešte manželskú dvojicu Tom Cruise – Nicole Kidman. Sekundujú im mená ako Sydney Pollack, Alan Cumming či Rade Šerbedžija, ktorý sa predstavil v jednej zo svojich najpamätnejších úloh čudáckeho majiteľa obskúrnej požičovne kostýmov. Keď sa Alice, atraktívna manželka zámožného doktora Williama Harforda, prizná v stave alkoholického opojenia, že by bola schopná opustiť svoj pohodlný život pre divoké erotické dobrodružstvo s cudzím mužom, žiarlivosť vyženie Williama na katarznú nočnú odyseu sexuálneho objavovania a morálneho pokánia. Kubrickovo tajomné rozprávanie kráča po nejasnej hranici medzi realitou a fantáziou, ktorá je všetkým, len nie bezpečným únikom z Williamovej každodennej rutiny.

  • Rok:
    1999
  • Čas:
    159 min.
  • Krajina:
    USA, Veľká Británia
  • Režisér:
    Stanley Kubrick
  • Scenár:
    Stanley Kubrick, Frederic Raphael
  • Kamera:
    Larry Smith
  • Hudba:
    Jocelyn Pook
  • Strih:
    Nigel Galt
  • Hrajú:
    Tom Cruise, Nicole Kidman, Sydney Pollack, Rade Šerbedžija, Marie Richardson, Todd Field
  • Výroba:
    Stanley Kubrick Productions, Warner Bros.
  • Predaj:
    Continental film (slovenský distribútor)
  • Festivaly:
    Benátky 1999 (cena Filmcritica „Bastone Bianco“), Karlovy Vary 2000

Programový rozvrh:

12.11.2016 22:30 Kino Mladosť

O režisérovi:

Stanley Kubrick

Stanley Kubrick (1928, New York City, NY, USA – 1999, Harpenden, Hertfordshire, Veľká Británia) je jedným z najoslavovanejších tvorcov v dejinách filmu. Začínal ako fotoreportér a neskôr presedlal na filmovú réžiu, na poli ktorej rýchlo získal povesť nekompromisného génia. Je autorom kanonických diel, z ktorých mnohé definovali svoj žáner, napr. Dr. Divnoláska alebo Ako som sa naučil nerobiť si starosti a mať rád bombu (1964), 2001: Vesmírna odysea (1968), Mechanický pomaranč (1972), Barry Lyndon (1975) alebo Osvietenie (1980). Svoju labutiu pieseň, ktorej premiéry sa už nedožil, údajne sám označil za svoj najlepší film.