Lexikón filmového jazyka a ďalšie atraktívne programové novinky

Blížiaci sa ročník festivalu prinesie niekoľko atraktívnych programových noviniek. Programová sekcia Lexikón vznikla s cieľom oboznámiť širokú verejnosť s možnosťami filmového rozprávania a prehlbovať poznávanie kinematografie. V tomto roku bude venovaná problematike formátu filmového obrazu.

MFF Bratislava prichádza v tomto roku s niekoľkými programovými novinkami, ktoré plánuje najbližšie roky rozvíjať. Jednou z najvýznamnejších noviniek je vytvorenie novej programovej štruktúry s väčším dôrazom na kurátorské sekcie. Diváci tak môžu spoznať pohľad súčasných filmárov na fenomén rodiny, ako témy, ktorá v posledných mesiacoch hýbala nielen slovenskou spoločnosťou, budú si môcť nostalgicky zaspomínať na éru videokaziet, alebo sa hlbšie oboznámiť so špecifickým a zároveň nenápadným problémom filmového jazyka v sekcii venovanej formátu obrazu.

 

„Lexikón je novou programovou sekciou, ktorá sa zakaždým sústredí na vybraný technický či estetický jav alebo výrazový prostriedok filmovej reči. Bude skúmať neustále sa vyvíjajúci filmový jazyk a na príklade zvolených snímok zrozumiteľne vysvetľovať filmologické pojmy. Tento rok je sekcia venovaná problematike formátu filmového obrazu. Ukazuje možnosti jednotlivých formátov aj invenciu filmárov, ktorí tieto možnosti naplnili, či prekonali,“ hovorí kurátor sekcie Tomáš Hudák.

 

Aj zo slovenských kín môžu diváci poznať filmy, ktoré kreatívnym spôsobom pracujú s rámom obrazu, ako Mami! (Mommy), Ida, alebo Grandhotel Budapešť (The Grand Budapest Hotel). Hoci sa zdá, že v posledných rokoch vzniká viac filmov, ktoré sa nenechávajú spútavať konvenčnými formátmi obrazu, v skutočnosti sa s rámom experimentovalo už od počiatkov kinematografie.

 

Programová sekcia Lexikón: Formát obrazu ponúkne krátky vhľad do problematiky. Vo výbere sa nachádzajú tri celovečerné snímky a program slovenských krátkometrážnych filmov. Akýmsi základným kameňom sekcie je jeden z najdiskutovanejších progresívnych filmov posledného roka, víťaz tallinnských Čiernych nocí a vroclavských Nových horizontov Lucifer. Vsestranný belgický umelec, režisér a scenárista Gust Van den Berghe ho nakrútil v kruhovom formáte vďaka špeciálne zostrojenému prístroju Tondoscope, pretože sa snažil vyjadriť nekonečný horizont, no zároveň uzatvorenosť zeme.

 

Portugalský solitér Pedro Costa si zas pre svoj ostatný film Horse Money (Cavalo Dinheiro) vybral kedysi bežný, no dnes zriedkavý akademický formát s pomerom strán 4:3. Ten mu však slúži ako neutrálny základ, aby mohol s  obrazom slobodne pracovať a najmä prostredníctvom svetla a tmy ľubovoľne meniť formát obrazu, čo bol nepochybne jeden z dôvodov, prečo získal v Locarne cenu pre najlepšieho režiséra.

 

Jeden z najslávnejších filmov všetkých čias  Ben Hur Wylliama Wylera sa do výberu dostal ako jeden z najlepších príkladov využitia širokého, panoramatického obrazu. Epický príbeh o zrade a pomste v časoch mocnej rímskej ríše sa preslávil aj vďaka veľkolepých scénam, ktoré sú určené pre čo najväčšie plátno. Film bude premietaný z reštaurovanej, digitálnej kópie a návštevníci festivalu tak budú mať jedinečnú možnosť vidieť túto klasiku v kine s kvalitným obrazom a zvukom.

 

Výber uzatvára 7 slovenských krátkych filmov nakrútených v rokoch 1959 – 1975 anamorfotickou technológiou. Diváci sa môžu tešiť na málo známe, niekedy až experimentujúce filmy, ktorými tvorcovia skúšali estetické možnosti dôležitého vynálezu 50. rokov. Premietať sa budú filmy Dušana Hanáka Variácie kľudu (Variations of tranquillity), Dušana Trančíka The Worker X , alebo Vlada Kubenka Angkorvat a To bolo včera (That was yesterday); návštevníci uvidia dobové zábery z Kambodže, Vysokých Tatier, alebo zo stavby Východoslovenských železiarní v Košiciach.

 

Aktuálne informácie o programe Medzinárodného filmového festivalu Bratislava budú postupne zverejňované na internetovej stránke www.iffbratislava.sk a na www.facebook.com/bratislavaiff.

 

Divácka súťaž bratislavského filmového festivalu pozná svojich víťazov, o ktorých rozhodlo žrebovanie z hlasovacích lístkov o najlepší film festivalu podľa jeho návštevníkov. Prinášame vám zoznam vecných cien a mená výhercov. Blahoželáme a tešíme sa na stretnutie o rok, na jubilejnom 20. ročníku MFF Bratislava.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Senci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.