Lexikón filmového jazyka a ďalšie atraktívne programové novinky

Blížiaci sa ročník festivalu prinesie niekoľko atraktívnych programových noviniek. Programová sekcia Lexikón vznikla s cieľom oboznámiť širokú verejnosť s možnosťami filmového rozprávania a prehlbovať poznávanie kinematografie. V tomto roku bude venovaná problematike formátu filmového obrazu.

MFF Bratislava prichádza v tomto roku s niekoľkými programovými novinkami, ktoré plánuje najbližšie roky rozvíjať. Jednou z najvýznamnejších noviniek je vytvorenie novej programovej štruktúry s väčším dôrazom na kurátorské sekcie. Diváci tak môžu spoznať pohľad súčasných filmárov na fenomén rodiny, ako témy, ktorá v posledných mesiacoch hýbala nielen slovenskou spoločnosťou, budú si môcť nostalgicky zaspomínať na éru videokaziet, alebo sa hlbšie oboznámiť so špecifickým a zároveň nenápadným problémom filmového jazyka v sekcii venovanej formátu obrazu.

 

„Lexikón je novou programovou sekciou, ktorá sa zakaždým sústredí na vybraný technický či estetický jav alebo výrazový prostriedok filmovej reči. Bude skúmať neustále sa vyvíjajúci filmový jazyk a na príklade zvolených snímok zrozumiteľne vysvetľovať filmologické pojmy. Tento rok je sekcia venovaná problematike formátu filmového obrazu. Ukazuje možnosti jednotlivých formátov aj invenciu filmárov, ktorí tieto možnosti naplnili, či prekonali,“ hovorí kurátor sekcie Tomáš Hudák.

 

Aj zo slovenských kín môžu diváci poznať filmy, ktoré kreatívnym spôsobom pracujú s rámom obrazu, ako Mami! (Mommy), Ida, alebo Grandhotel Budapešť (The Grand Budapest Hotel). Hoci sa zdá, že v posledných rokoch vzniká viac filmov, ktoré sa nenechávajú spútavať konvenčnými formátmi obrazu, v skutočnosti sa s rámom experimentovalo už od počiatkov kinematografie.

 

Programová sekcia Lexikón: Formát obrazu ponúkne krátky vhľad do problematiky. Vo výbere sa nachádzajú tri celovečerné snímky a program slovenských krátkometrážnych filmov. Akýmsi základným kameňom sekcie je jeden z najdiskutovanejších progresívnych filmov posledného roka, víťaz tallinnských Čiernych nocí a vroclavských Nových horizontov Lucifer. Vsestranný belgický umelec, režisér a scenárista Gust Van den Berghe ho nakrútil v kruhovom formáte vďaka špeciálne zostrojenému prístroju Tondoscope, pretože sa snažil vyjadriť nekonečný horizont, no zároveň uzatvorenosť zeme.

 

Portugalský solitér Pedro Costa si zas pre svoj ostatný film Horse Money (Cavalo Dinheiro) vybral kedysi bežný, no dnes zriedkavý akademický formát s pomerom strán 4:3. Ten mu však slúži ako neutrálny základ, aby mohol s  obrazom slobodne pracovať a najmä prostredníctvom svetla a tmy ľubovoľne meniť formát obrazu, čo bol nepochybne jeden z dôvodov, prečo získal v Locarne cenu pre najlepšieho režiséra.

 

Jeden z najslávnejších filmov všetkých čias  Ben Hur Wylliama Wylera sa do výberu dostal ako jeden z najlepších príkladov využitia širokého, panoramatického obrazu. Epický príbeh o zrade a pomste v časoch mocnej rímskej ríše sa preslávil aj vďaka veľkolepých scénam, ktoré sú určené pre čo najväčšie plátno. Film bude premietaný z reštaurovanej, digitálnej kópie a návštevníci festivalu tak budú mať jedinečnú možnosť vidieť túto klasiku v kine s kvalitným obrazom a zvukom.

 

Výber uzatvára 7 slovenských krátkych filmov nakrútených v rokoch 1959 – 1975 anamorfotickou technológiou. Diváci sa môžu tešiť na málo známe, niekedy až experimentujúce filmy, ktorými tvorcovia skúšali estetické možnosti dôležitého vynálezu 50. rokov. Premietať sa budú filmy Dušana Hanáka Variácie kľudu (Variations of tranquillity), Dušana Trančíka The Worker X , alebo Vlada Kubenka Angkorvat a To bolo včera (That was yesterday); návštevníci uvidia dobové zábery z Kambodže, Vysokých Tatier, alebo zo stavby Východoslovenských železiarní v Košiciach.

 

Aktuálne informácie o programe Medzinárodného filmového festivalu Bratislava budú postupne zverejňované na internetovej stránke www.iffbratislava.sk a na www.facebook.com/bratislavaiff.

 

Po záverečnom ceremoniáli 18. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava verejnosť pozná víťazov trojice medzinárodných súťaží. Hlavné ceny získali hraný film Tramontane (2016), dokument Prijímanie (Komunia, Communion, 2016) a krátky film Adaptácia (Adaptacja, Adaptation, 2016).

18. MFF Bratislava už pozná víťazov. Záverečný ceremoniál  sa uskutočnil včera 16. novembra 2016 v kine Nostalgia. Program festivalu dnes pokračuje ešte v 2 festivalových kinách – v Kine Lumiére (K2), v Kine Mladosť, a tiež v ofociálne festivalovej kaviarni Gorila.sk Urban Space.

(štvrtok 20.15, kino Lumiére (K2))

Recenzia

 

Mladý, 34 ročný poľský režisér dokumentárnych filmov Michal Marczak, má napriek svojmu veku za sebou už tri celovečerné filmy.

 

 

Aj keď je festival je už slávnostne a oficiálne uzatvorený, my vás stále čakáme v kinosálach s filmovým programom, ktorý sa neoplatí premeškať. Navyše stále pokračuje Divácka súťaž, ktorej sa môžete zúčastniť aj vy.

 

Rozhovor

 

Na prednáške „Farba a svetlo” biofyzika a fotonika Dušana Chorváta z výskumného inštitútu Medzinárodné laserové centrum, ktorá sa uskutočnila v rámci sprievodného programu 18. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava (sekcia Lexikón: Farba) sa to miestami ponášalo na projekciu experimentálneho filmu či posluch Kraftwerk-u.

Recenzia 

 

The Birth of a Nation, r. Nate Parker, USA, 2016

20:00 Kino Lumiére (K1)

 

Snaha amerických filmárov nakrútiť remake skoro každého možného filmu stále pokračuje. Obdobie medzi jednotlivými filmami sa pohybuje v najrôznejších dĺžkach od pár rokov po desiatky. 

 

Na stredu je pre vás pripravená komentovaná prehliadka, diskusie, ale i s vyhlásením tohtoročného laureáta ocenenia za dlhoročnú umeleckú tvorbu a držiteľom pamätnej dlaždice na Filmovom chodníku slávy.

 

Rozhovor

 

V Súťaži hraných filmov zaujal príbeh Svetáckeho dievčaťa Giulie, ktorej nalinkovaný život a hodnotový svet náhle rozvráti stretnutie s mladým drogovým dílerom s príznačným menom, Libero. Režisér Marco Danieli, ktorý sa včera osobne zúčastnil na bratislavskom premietaní nám prezradil zopár informácií zo zákulisia tvorivého procesu na tomto filme.

 

Portugalský režisér Pedro Peralta, ktorý spolupracuje s produkčnou spoločnosťou Terratreme Films a na IFF Bratislava uviedol v Súťaži krátkych filmov snímku Záchrana nám prezradil, prečo vzniká v Portugalsku v posledných rokoch pomerne veľa úspešných krátkych filmov a akým spôsobom sa dostávajú k divákom.

 

MFF Bratislava v spolupráci s občianskym združením Červený nos (Clowndoctors) aj tento rok pripravili charitatívnu projekciu, ktorá sa uskutoční už dnes v Kine Mladosť.

 

Kto nestihol skvelú masterclass Alexa Rossa Perryho, má možnosť dozvedieť sa niečo o jeho tvorbe, vzťahu k nezávislému filmu ale aj komerčnej filmovej produkcii z tohto krátkeho videorozhovoru.

 

Aj predposledný deň festivalu je nabitý výnimočnými titulmi, ktoré sme pre vás opäť prehľadne zhrnuli.