Lexikón filmového jazyka a ďalšie atraktívne programové novinky

Blížiaci sa ročník festivalu prinesie niekoľko atraktívnych programových noviniek. Programová sekcia Lexikón vznikla s cieľom oboznámiť širokú verejnosť s možnosťami filmového rozprávania a prehlbovať poznávanie kinematografie. V tomto roku bude venovaná problematike formátu filmového obrazu.

MFF Bratislava prichádza v tomto roku s niekoľkými programovými novinkami, ktoré plánuje najbližšie roky rozvíjať. Jednou z najvýznamnejších noviniek je vytvorenie novej programovej štruktúry s väčším dôrazom na kurátorské sekcie. Diváci tak môžu spoznať pohľad súčasných filmárov na fenomén rodiny, ako témy, ktorá v posledných mesiacoch hýbala nielen slovenskou spoločnosťou, budú si môcť nostalgicky zaspomínať na éru videokaziet, alebo sa hlbšie oboznámiť so špecifickým a zároveň nenápadným problémom filmového jazyka v sekcii venovanej formátu obrazu.

 

„Lexikón je novou programovou sekciou, ktorá sa zakaždým sústredí na vybraný technický či estetický jav alebo výrazový prostriedok filmovej reči. Bude skúmať neustále sa vyvíjajúci filmový jazyk a na príklade zvolených snímok zrozumiteľne vysvetľovať filmologické pojmy. Tento rok je sekcia venovaná problematike formátu filmového obrazu. Ukazuje možnosti jednotlivých formátov aj invenciu filmárov, ktorí tieto možnosti naplnili, či prekonali,“ hovorí kurátor sekcie Tomáš Hudák.

 

Aj zo slovenských kín môžu diváci poznať filmy, ktoré kreatívnym spôsobom pracujú s rámom obrazu, ako Mami! (Mommy), Ida, alebo Grandhotel Budapešť (The Grand Budapest Hotel). Hoci sa zdá, že v posledných rokoch vzniká viac filmov, ktoré sa nenechávajú spútavať konvenčnými formátmi obrazu, v skutočnosti sa s rámom experimentovalo už od počiatkov kinematografie.

 

Programová sekcia Lexikón: Formát obrazu ponúkne krátky vhľad do problematiky. Vo výbere sa nachádzajú tri celovečerné snímky a program slovenských krátkometrážnych filmov. Akýmsi základným kameňom sekcie je jeden z najdiskutovanejších progresívnych filmov posledného roka, víťaz tallinnských Čiernych nocí a vroclavských Nových horizontov Lucifer. Vsestranný belgický umelec, režisér a scenárista Gust Van den Berghe ho nakrútil v kruhovom formáte vďaka špeciálne zostrojenému prístroju Tondoscope, pretože sa snažil vyjadriť nekonečný horizont, no zároveň uzatvorenosť zeme.

 

Portugalský solitér Pedro Costa si zas pre svoj ostatný film Horse Money (Cavalo Dinheiro) vybral kedysi bežný, no dnes zriedkavý akademický formát s pomerom strán 4:3. Ten mu však slúži ako neutrálny základ, aby mohol s  obrazom slobodne pracovať a najmä prostredníctvom svetla a tmy ľubovoľne meniť formát obrazu, čo bol nepochybne jeden z dôvodov, prečo získal v Locarne cenu pre najlepšieho režiséra.

 

Jeden z najslávnejších filmov všetkých čias  Ben Hur Wylliama Wylera sa do výberu dostal ako jeden z najlepších príkladov využitia širokého, panoramatického obrazu. Epický príbeh o zrade a pomste v časoch mocnej rímskej ríše sa preslávil aj vďaka veľkolepých scénam, ktoré sú určené pre čo najväčšie plátno. Film bude premietaný z reštaurovanej, digitálnej kópie a návštevníci festivalu tak budú mať jedinečnú možnosť vidieť túto klasiku v kine s kvalitným obrazom a zvukom.

 

Výber uzatvára 7 slovenských krátkych filmov nakrútených v rokoch 1959 – 1975 anamorfotickou technológiou. Diváci sa môžu tešiť na málo známe, niekedy až experimentujúce filmy, ktorými tvorcovia skúšali estetické možnosti dôležitého vynálezu 50. rokov. Premietať sa budú filmy Dušana Hanáka Variácie kľudu (Variations of tranquillity), Dušana Trančíka The Worker X , alebo Vlada Kubenka Angkorvat a To bolo včera (That was yesterday); návštevníci uvidia dobové zábery z Kambodže, Vysokých Tatier, alebo zo stavby Východoslovenských železiarní v Košiciach.

 

Aktuálne informácie o programe Medzinárodného filmového festivalu Bratislava budú postupne zverejňované na internetovej stránke www.iffbratislava.sk a na www.facebook.com/bratislavaiff.

 

Vážení fanúšikovia filmu a filmového umenia, milí diváci, kolegovia, priatelia, verte nám, že sme tí poslední, ktorí sa tak chceli a museli rozhodnúť, ale zároveň musíme a chceme byť tí prví, ktorí vám toto rozhodnutie oznámia: Medzinárodný filmový festival Bratislava sa v roku 2019 neuskutoční.

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.