Finalisti prestížnej Ceny Lux sa aj tento rok predstavia v sekcii Europa Špeciál

Medzinárodný filmový festival Bratislava v spolupráci s Informačnou kanceláriou Európskeho parlamentu na Slovensku, aj tento rok pokračuje v tradícii predstavovania finalistov Ceny LUX. Opäť ich uvedieme v špeciálnej sekcii Europa Špeciál.

 

lux prize cover

 

Prestížnu Cenu LUX udeľuje Európsky parlament od roku 2007. Hlavnou ambíciou je podporiť rozmanitosť európskej kultúry, sprístupniť kvalitné filmové tituly a šíriť povedomie o kinematografiách jednotlivých krajín únie naprieč hranicami. Filmová Cena LUX tento rok oslavuje svoje desiate výročie a finálová trojica filmov bude od októbra do decembra putovať po viac ako pol stovke európskych miest vrátane Bratislavy. Víťazný film bude navyše vyhotovený aj vo verzii pre zrakovo a sluchovo postihnutých.

 

Jedným z trojice filmov vo finálovom výbere Ceny LUX je debutujúca režisérka tuniského pôvodu Leyla Bouzid, ktorá získala filmárske vzdelanie na prestížnej parížskej La Fémis a vo francúzskom prostredí naďalej pôsobí. Vo svojej oceňovanej prvotine Otvorila som si oči (A peine j´ouvre les yeux, As I Open my Eyes, 2015), spracúva témy spojené s kultúrnymi premenami jej rodiska a životným pocitom svojej vlastnej generácie. Jej film je civilistickým rozprávaním o mladej rebelke, ktorá sa nechce vtesnať do spoločnosťou predpísaných úloh. Nespútaná hlavná hrdinka Farah so svojou kapelou vymetá nočné kluby. Jej životné voľby sa nevyhnutne stretávajú s nepochopením rodičov a jej tvorba zas naráža na mantinely rigidného politického režimu. Snímka Keď otvorím oči je nesmierne živým obrazom tuniskej spoločnosti v bode zlomu.

Trailer: OTVORILA SOM SI OČI (r.Leyla Bouzid)

 

Nápadne odlišné sú životné východiská hrdinky jedného z divácky najobľúbenejších filmov festivalovej sezóny Toni Erdmann (2016) nemeckej režisérky Maren Ade, ktorá spoločenskú kritiku zaobalila do komediálneho žánru s absurdnými podtónmi. Ambiciózna Ines sa s vidinou kariéry v nadnárodnej korporácii vzdáva súkromného života, vzďaľuje sa od domova i svojich blízkych. Snímka Toni Erdmann, ktorá bude Nemecko reprezentovať v zápolení o Oscara, výstižne karikuje korporátny svet, jeho pokrútené pravidlá a špecifický jazyk. Nepochybne sa v nej nájdu všetci tí, čo si sami prešli alebo prechádzajú podobnou pracovnou skúsenosťou.

Trailer: TONI ERDMANN (r.Maren Ade)

 

Tretím z nominantov je švajčiarsko-francúzsky animovaný film Ja ako Tekvička  (Ma vie de Courgette, My Life As a Zucchini, 2016). Režisér Claude Barras v tejto impozantnej stop-motion animácii obratne udržiava rovnováhu medzi depresívnym a pesimistickým prostredím sirotinca a pestrofarebný, príťažlivým detským svetom. Sympatický detský hrdina s nezvyčajnou prezývkou „Cuketa“ sa učí dôverovať ľuďom okolo seba a nakoniec nachádza lásku i novú rodinu.

Trailer: JA AKO TEKVIČKA (r.Claude Barras)

 

Po záverečnom ceremoniáli 18. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava verejnosť pozná víťazov trojice medzinárodných súťaží. Hlavné ceny získali hraný film Tramontane (2016), dokument Prijímanie (Komunia, Communion, 2016) a krátky film Adaptácia (Adaptacja, Adaptation, 2016).

18. MFF Bratislava už pozná víťazov. Záverečný ceremoniál  sa uskutočnil včera 16. novembra 2016 v kine Nostalgia. Program festivalu dnes pokračuje ešte v 2 festivalových kinách – v Kine Lumiére (K2), v Kine Mladosť, a tiež v ofociálne festivalovej kaviarni Gorila.sk Urban Space.

(štvrtok 20.15, kino Lumiére (K2))

Recenzia

 

Mladý, 34 ročný poľský režisér dokumentárnych filmov Michal Marczak, má napriek svojmu veku za sebou už tri celovečerné filmy.

 

 

Aj keď je festival je už slávnostne a oficiálne uzatvorený, my vás stále čakáme v kinosálach s filmovým programom, ktorý sa neoplatí premeškať. Navyše stále pokračuje Divácka súťaž, ktorej sa môžete zúčastniť aj vy.

 

Rozhovor

 

Na prednáške „Farba a svetlo” biofyzika a fotonika Dušana Chorváta z výskumného inštitútu Medzinárodné laserové centrum, ktorá sa uskutočnila v rámci sprievodného programu 18. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava (sekcia Lexikón: Farba) sa to miestami ponášalo na projekciu experimentálneho filmu či posluch Kraftwerk-u.

Recenzia 

 

The Birth of a Nation, r. Nate Parker, USA, 2016

20:00 Kino Lumiére (K1)

 

Snaha amerických filmárov nakrútiť remake skoro každého možného filmu stále pokračuje. Obdobie medzi jednotlivými filmami sa pohybuje v najrôznejších dĺžkach od pár rokov po desiatky. 

 

Na stredu je pre vás pripravená komentovaná prehliadka, diskusie, ale i s vyhlásením tohtoročného laureáta ocenenia za dlhoročnú umeleckú tvorbu a držiteľom pamätnej dlaždice na Filmovom chodníku slávy.

 

Rozhovor

 

V Súťaži hraných filmov zaujal príbeh Svetáckeho dievčaťa Giulie, ktorej nalinkovaný život a hodnotový svet náhle rozvráti stretnutie s mladým drogovým dílerom s príznačným menom, Libero. Režisér Marco Danieli, ktorý sa včera osobne zúčastnil na bratislavskom premietaní nám prezradil zopár informácií zo zákulisia tvorivého procesu na tomto filme.

 

Portugalský režisér Pedro Peralta, ktorý spolupracuje s produkčnou spoločnosťou Terratreme Films a na IFF Bratislava uviedol v Súťaži krátkych filmov snímku Záchrana nám prezradil, prečo vzniká v Portugalsku v posledných rokoch pomerne veľa úspešných krátkych filmov a akým spôsobom sa dostávajú k divákom.

 

MFF Bratislava v spolupráci s občianskym združením Červený nos (Clowndoctors) aj tento rok pripravili charitatívnu projekciu, ktorá sa uskutoční už dnes v Kine Mladosť.

 

Kto nestihol skvelú masterclass Alexa Rossa Perryho, má možnosť dozvedieť sa niečo o jeho tvorbe, vzťahu k nezávislému filmu ale aj komerčnej filmovej produkcii z tohto krátkeho videorozhovoru.

 

Aj predposledný deň festivalu je nabitý výnimočnými titulmi, ktoré sme pre vás opäť prehľadne zhrnuli.