O súťažných filmoch bude rozhodovať 5 porôt, 15 porotcov, ale aj diváci

Domáci i zahraniční odborníci aj tento rok zasadnú na porotcovské stoličky v poradí 18. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava, aby rozhodli o jeho víťazoch. Nominanti sa predstavia v troch kategóriách – prvé a druhé hrané filmy, prvé a druhé dokumentárne filmy a krátke filmy.

 

Súťaž hraných filmov majú tento rok na starosti filmárka a spisovateľka Canan Gerede, český filmový historik a scenárista Štěpán Hulík a filmová teoretička a pedagogička Monika Mikušová.

Canan Gerede je autorkou dokumentárnych filmov ako Abidin, môžeš namaľovať portrét šťastia? (Abidin, Sen Mutluluğun Resmini Yapabilir misin?, 1988) alebo Ženy za závojom (Peçenin Ardındaki Kadınlar, 1993). V roku 1991 mala počas Týždňa kritiky na MFF v Cannes premiéru jej prvá hraná snímka Robertov film (Robert’in Filmi, 1990). V roku 1995 získala za svoj druhý celovečerný film Láska chladnejšia než smrť (Aşk Ölümden Soğuktur) ocenenie za najlepšiu réžiu na festivale v Antalyi. Canan Gerede žije a pracuje v Istanbule a Paríži. Štěpán Hulík vyštudoval katedru filmových štúdií na Filozofickej fakulte Karlovej univerzity a scenáristiku a dramaturgiu na pražskej FAMU. Za svoj knižný debut Kinematografie zapomnění (2011), v ktorom zmapoval stav českého filmu v období normalizácie, získal cenu Magnesia Litera. Scenáristicky debutoval historickou minisériou Hořící keř (2013) v produkcii HBO Europe a v réžii Agnieszky Holland. Za scenár k tejto dráme získal Českého leva. Na spoluprácu s HBO Europe nadviazal tento rok, keď napísal scenár k osemdielnej kriminálnej minisérii Pustatina. Trojicu porotcov uzatvára Monika Mikušová, ktorá vyštudovala filmovú vedu na Vysokej škole múzických umení (VŠMU) a vedu o výtvarnom umení na Univerzite Komenského v Bratislave. Pracuje ako dramaturgička akvizícií v RTVS a súčasne prednáša na Katedre audiovizuálnych štúdií VŠMU. Zároveň sa venuje popularizácii filmu a myslenia o filme. Je spoluautorkou elektronických skrípt Kapitoly z dejín svetového filmu a rozhlasového cyklu Kino-Ucho. V súčasnosti pracuje na projekte Filmovej výchovy pre pedagógov a študentov stredných škôl a popritom pôsobí ako kurátorka a publicistka na voľnej nohe. V minulosti pracovala ako kurátorka v Stredoeurópskom dome fotografie a externe prednášala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.

 

Najlepší dokumentárny film vyberú Pamela Cohn, Viera ČákanyováNenad Puhovski.

Pamela Cohn je americká filmárka, publicistka a kurátorka, ktorá sa v súčasnosti pohybuje medzi Varšavou, Berlínom a kosovským Prizrenom. Okrem roly nezávislej konzultantky v oblasti tvorby dokumentárnych filmov je tiež súčasťou výberových komisií viacerých amerických a európskych festivalov. Okrem pravidelných príspevkov na blog o umení v časopise Bomb píše pre časopisy Filmmaker, Senses of Cinema a The Calvert Journal. Slovensko zastupuje filmárka Viera Čákanyová. Študovala scenáristickú tvorbu na Vysokej škole múzických umenív Bratislave, kde momentálne pôsobí ako doktorandka, ako aj dokumentárnu tvorbu na pražskej FAMU. Jej študentské filmy Under Underground (2006), Piraňa (2007), Alda (2009) a 100 dní (2009) získali niekoľko medzinárodných ocenení. Vo svojej práci sa často a rada pohybuje na hranici medzi žánrami, najmämedzi hraným filmom a dokumentom; jej posledný film Letiaci kôň (Flying Horse, 2015) je animovaný dokument. Okrem toho, že pracuje na vlastných filmoch, pôsobí aj ako dramaturgička a strihačka na nezávislých filmových projektoch a natáča dokumentárne filmy pre neziskové organizácie a televíziu. Režisér a producent Nenad Puhovski je jednou z osobností, ktoré sa pričinili o formovanie moderného chorvátskeho dokumentárneho filmu. Absolvoval štúdium na Filozofickej fakulte a Akadémii dramatických umení (ADU) v Záhrebe. Na svojom režisérskom konte má vyše 250 produkcií pre divadlo, film a televíziu, za ktoré získal množstvo domácich aj medzinárodných ocenení. V súčasnosti pracuje ako profesor réžie dokumentárnych filmov na ADU, kde pôsobí ako pedagóg a mentor mladých filmových profesionálov. V roku 1997 založil Factum, nezávislú spoločnosť pre produkciu dokumentárnych filmov. Pod jeho vedením z nej vzišlo vyše sedem desiatok dokumentárnych filmov. V roku 2005 založil Zagreb Dox, najväčší medzinárodný festival dokumentárnych filmov v regióne, kde je od začiatku riaditeľom. Nenad Puhovski je členom Európskej filmovej akadémie.

 

O najlepšom krátkometrážnom filme rozhodne porota v zložení Úna Feely, Noud Heerkens a Nóra Ružičková.

Úna Feely sa vo filmovom priemysle pohybuje už 20 rokov. Zostavuje programové sekcie pre viacero festivalov ako Cork Film Festival alebo Indie-Cork Festival, ktorého je spoluzakladateľkou. Experimentálny filmár Noud Heerkens v súčasnosti prednáša na viacerých dánskych umeleckých školách. V roku 2009 natočil svoj dlhometrážny debut s názvom Sub Rosa, ktorý bol ocenený aj na festivale v Transylvánii. Nóra Ružičková je aktívna v oblasti vizuálneho umenia a literatúry. Pôsobí ako odborná asistentka na Katedre intermédií a multimédií na VŠVU v Bratislave, vedie ateliér Obraz/zvuk/text a kontext. Vo svojich projektoch využíva rôzne médiá a formy vyjadrenia – text, video, zvuková inštalácia, kolektívna performancia, fotografia, objekt… V posledných rokoch sa venuje najmä výskumu inštitucionalizácie a kategorizácie umenia, vzťahov obrazu a textu a kategórie odlišnosti.

 

O cene FIPRESCI rozhodnú novinári Andrzej Fogler, Matúš KvasničkaUlrich Wimmeroth. Filmový expert a kritik, kultúrny sociológ a špecialista na anglický jazyk a literatúru Andrzej Fogler pôsobí v poľskej sekcii FIPRESCI už vyše 25 rokov. Podieľa na organizácii a prednáša na medzinárodných konferenciách, festivaloch a seminároch. Je autorom dvoch kníh a vyše stovky článkov a esejí z oblasti filmu a audiovizuálnej kultúry. Fogler pôsobí ako porotca na mnohých medzinárodných filmových festivaloch ako aj člen medzinárodných panelov, ktoré pre festivaly filmy vyberajú. Pravidelne prispieva do rôznych filmových časopisov, akými sú napríklad mesačník Kino alebo Magazyn Filmowy, ako aj do filmového portálu Poľskej asociácie filmárov. Od roku 2008 pracuje ako spoluredaktor a koordinátor Najlepších kníh o filme, medzinárodnej kampane FIPRESCI.

Matúš Kvasnička v roku 2002 absolvoval štúdium filmovej vedy na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Počas štúdia príležitostne prispieval do viacerých periodík, napríklad do filmového mesačníka Film.sk či do týždenníka Kultúrny život. Od roku 2003 pracuje v denníku Pravda na oddelení kultúry, ktoré v súčasnosti vedie. Rodák z nemeckého Kolína Ulrich Wimmeroth pracuje ako novinár a filmový kritik pre množstvo filmových časopisov, novín a webových portálov, akými sú napríklad KINO&CO, cinezone.de, filmabriss.com alebo filmfutter.com. V deväťdesiatych rokoch sa počas svojho vysokoškolského štúdia v Kolíne a Bonne špecializoval na ázijský a východoeurópsky film. Vo svojich pravidelných stĺpčekoch nerecenzuje len novinky svetovej kinematografie, ale aj podivné objavy z hlbín košov so zlacneným tovarom.

 

Nebude chýbať ani Študentská porota, tento krát v zložení Norbert Franko, Juraj MydlaAdam Straka.

 

Za svojho favorita budú mať možnosť hlasovať aj festivaloví diváci. Po sčítaní hlasov tak rozhodnú o udelení Ceny divákov.

 

 

Medzinárodný filmový festival Bratislava posledné tri roky vo svojej vizuálnej koncepcii vychádza z prepojenia hlavnej témy aktuálneho ročníka a festivalového programu. Ako komunikačnú tému si každý rok volí jednu z programových sekcií festivalu. Tento rok je ňou sekcia Lexikón: Filmové herectvo.

 

 

Tradičnou súčasťou festivalového programu je aj predstavenie finalistov prestížnej Ceny LUX.

 

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava sa bude niesť v znamení filmového herectva, objavovania vychádzajúcich hviezd súčasného filmu aj osvedčených festivalových hitov.

 

Od 16.10. do 7.11.2017 si môžete zakúpiť Festival pass alebo zvýhodnený Študentský festival pass len na Predpredaj.sk.

 

 

Na MFF Bratislava zavíta herec a osobitý režisér JEAN-MARC BARR, ktorého celosvetovo preslávila  spolupráca s kontroverzným dánskym režisérom Larsom von Trierom. V Bratislave si prevezme Cenu za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii. Pri tejto príležitosti osobne uvedie výber filmov zo svojej tvorby v sekcii Pocta a tiež svoj najnovší film – GRAIN.

 

 

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava navštívi ďalšia hviezda severoamerického nezávislého filmu. Po minuloročnom hosťovi Alexovi Rossovi Perrym príde svoju profilovú sekciu osobne uviesť Kanaďan Denis Côté.

 

Po záverečnom ceremoniáli 18. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava verejnosť pozná víťazov trojice medzinárodných súťaží. Hlavné ceny získali hraný film Tramontane (2016), dokument Prijímanie (Komunia, Communion, 2016) a krátky film Adaptácia (Adaptacja, Adaptation, 2016).

18. MFF Bratislava už pozná víťazov. Záverečný ceremoniál  sa uskutočnil včera 16. novembra 2016 v kine Nostalgia. Program festivalu dnes pokračuje ešte v 2 festivalových kinách – v Kine Lumiére (K2), v Kine Mladosť, a tiež v ofociálne festivalovej kaviarni Gorila.sk Urban Space.

(štvrtok 20.15, kino Lumiére (K2))

Recenzia

 

Mladý, 34 ročný poľský režisér dokumentárnych filmov Michal Marczak, má napriek svojmu veku za sebou už tri celovečerné filmy.

 

 

Aj keď je festival je už slávnostne a oficiálne uzatvorený, my vás stále čakáme v kinosálach s filmovým programom, ktorý sa neoplatí premeškať. Navyše stále pokračuje Divácka súťaž, ktorej sa môžete zúčastniť aj vy.

 

Rozhovor

 

Na prednáške „Farba a svetlo” biofyzika a fotonika Dušana Chorváta z výskumného inštitútu Medzinárodné laserové centrum, ktorá sa uskutočnila v rámci sprievodného programu 18. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava (sekcia Lexikón: Farba) sa to miestami ponášalo na projekciu experimentálneho filmu či posluch Kraftwerk-u.

Recenzia 

 

The Birth of a Nation, r. Nate Parker, USA, 2016

20:00 Kino Lumiére (K1)

 

Snaha amerických filmárov nakrútiť remake skoro každého možného filmu stále pokračuje. Obdobie medzi jednotlivými filmami sa pohybuje v najrôznejších dĺžkach od pár rokov po desiatky.