Svet očami najlepších európskych filmárov súčasnosti

Medzinárodný filmový festival Bratislava bude čoskoro opäť bilancovať tohtoročnú festivalovú sezónu a domácemu publiku predstaví filmy, ktoré zarezonovali na najvýznamnejších podujatiach kinematografického sveta. Mimoriadnu pozornosť, tak ako každý rok, festival venuje súčasnému európskemu filmu a jeho stáliciam i vychádzajúcim hviezdam.

 

MFF Bratislava aj tento rok pokračuje v tradícii predstavovania finalistov Ceny LUX, ktorú od roku 2007 udeľuje Európsky parlament s ambíciou podporiť rozmanitosť európskej kultúry, sprístupniť kvalitné filmové tituly a šíriť povedomie o kinematografiách jednotlivých krajín únie naprieč hranicami. Filmová Cena LUX tento rok oslavuje svoje desiate výročie a finálová trojica filmov bude od októbra do decembra putovať po viac ako polstovke európskych miest vrátane Bratislavy. Víťazný film bude navyše vyhotovený aj vo verzii pre zrakovo a sluchovo postihnutých.

 

Leyla Bouzid je debutujúca režisérka tuniského pôvodu, ktorá získala filmárske vzdelanie na prestížnej parížskej La Fémis a vo francúzskom prostredí naďalej pôsobí. Vo svojej oceňovanej prvotine Otvorila som si oči  (A peine j´ouvre les yeux, As I Open my Eyes, 2015), ktorá je jedným z trojice filmov vo finálovom výbere tohtoročnej Ceny LUX, spracúva témy spojené s kultúrnymi premenami jej rodiska a životným pocitom svojej vlastnej generácie. Jej film je civilistickým rozprávaním o mladej rebelke, ktorá sa nechce vtesnať do spoločnosťou predpísaných úloh. Nespútaná hlavná hrdinka Farah so svojou kapelou vymetá nočné kluby. Jej životné voľby sa nevyhnutne stretávajú s nepochopením rodičov a jej tvorba zas naráža na mantinely rigidného politického režimu. Snímka Otvorila som si oči je nesmierne živým obrazom tuniskej spoločnosti v bode zlomu.

 

Nápadne odlišné sú životné východiská hrdinky jedného z divácky najobľúbenejších filmov festivalovej sezóny Toni Erdmann (2016) nemeckej režisérky Maren Ade, ktorá spoločenskú kritiku zaobalila do komediálneho žánru s absurdnými podtónmi. Ambiciózna Ines sa s vidinou kariéry v nadnárodnej korporácii vzdáva súkromného života, vzďaľuje sa od domova i svojich blízkych. Iskru v jej živote sa rozhodne vykresať jej bláznivý otec, ktorý filmu prepožičal meno, pod ktorým sa skrýva jeho nevypočítateľné alter-ego. Snímka Toni Erdmann, ktorá bude Nemecko reprezentovať v zápolení o Oscara, výstižne karikuje korporátny svet, jeho pokrútené pravidlá a špecifický jazyk. Nepochybne sa v nej nájdu všetci tí, čo si sami prešli alebo prechádzajú podobnou pracovnou skúsenosnosťou.

 

Tretím z nominantov je švajčiarsko-francúzsky animovaný film Ja ako Tekvička (Ma vie de Courgette, My Life As a Zucchini, 2016) režiséra Clauda Barrasa. Výtvarne pôsobivá bábková animácia je v ňom použitá v službách príbehu o osirotenom chlapcovi, ktorý si hľadá svoje miesto vo svete. S pomocou láskavého policajta Raymonda sa detský hrdina s nezvyčajnou prezývkou „Tekvička“ učí dôverovať ľuďom okolo seba a nakoniec nachádza lásku i novú rodinu.

 

V samostatnej sekcii Europa bratislavský festival predstaví výber toho najlepšieho z aktuálnej produkcie a odkryje tematickú i štylistickú rozmanitosť toho, čo súhrnne nazývame európskou kinematografiou. Diváci sa môžu tešiť na tituly ocenené na prestížnych zahraničných festivaloch, predovšetkým tých, ktoré sa konali v druhej polovici roka. Chýbať nebudú víťazné hrané i dokumentárne filmy z festivalov v Karlových Varoch, Locarne, Benátkach či Toronte.
Film Rodinné šťastie (Ernelláék Farkaséknál, It’s not The Time of My Life, 2016) má všetky predpoklady na to, aby sa stal „ťahákom“ sekcie. Nakrútil ho slovenskému publiku dobre známy Szabolcs Hajdu – jedna z režisérskych hviezd mladého maďarského filmu, autor snímok ako Biele dlane, Bibliothéque Pascal alebo Mirage. Hajdu, ktorý vo filme zároveň stvárňuje jednu z hlavných postáv a popri ďalších hercoch mu sekundujú jeho manželka a dve deti, bravúrne rozohráva komornú psychologickú drámu o príbuzenských, manželských a rodičovských vzťahoch. Vystačí si pri tom s priestorom jediného bytu, ktorý kamera ani na okamih neopustí. Rodinné šťastie svojou režijnou ľahkosťou pripomína to najlepšie z tradície amerického nezávislého filmu a psychologická drobnokresba ho zasa približuje k tvorbe Ingmara Bergmana. Z festivalu v Karlových Varoch si Szabolcs Hajdu odniesol hlavnú cenu, Krištáľový glóbus, a tiež ocenenie za najlepší mužský herecký výkon. Snímku v Bratislave predstaví početná delegácia, chýbať nebude režisér a herec v jednej osobe a jeho filmová i životná partnerka Orsolya Török-Illyés.

Divácka súťaž bratislavského filmového festivalu pozná svojich víťazov, o ktorých rozhodlo žrebovanie z hlasovacích lístkov o najlepší film festivalu podľa jeho návštevníkov. Prinášame vám zoznam vecných cien a mená výhercov. Blahoželáme a tešíme sa na stretnutie o rok, na jubilejnom 20. ročníku MFF Bratislava.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Senci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.