Víťazi predošlého ročníka

16. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava sa konal v dňoch 7. – 14. novembra v piatich mestských kinách a svojim návštevníkom ponúkol najpozoruhodnejšie snímky aktuálnej filmovej sezóny. Víťaznými filmami sa stali Party Girl, Nie je všetko vigília a Milión míľ ďaleko. Francúzsky debut Party Girl získal spolu tri ceny.

 

V súťaži prvých a druhých hraných filmov sa o ceny uchádzalo 9 filmov. Grand Prix za najlepší film získal francúzsky debut Party Girl trojice režisérov Marie Amachoukeli, Claire Burger, Samuel Theis. Film je portrétom 60-ročnej Angélique, ktorá hľadá odpovede na otázky súvisiace s trampotami starnutia, strachom zo samoty a uvedomením si, že party je už na konci. Celý život pracuje v bare, miluje nočný život a mužov. Jeden z jej pravidelných klientov ju požiada o ruku, pričom očakáva, že sa z nej stane žena v domácnosti. Porota ocenila film „za to, že nám priniesli realistický príbeh ženy, ktorá sa ocitá na životnej križovatke a zisťuje, že nie je schopná odpútať sa od zabehaného životného štýlu, hoci si uvedomuje, že je stále ťažšie v ňom pokračovať.“

 

Cenu za réžiu získala vietnamska nezávislá filmárka Nguyen Hoang Diep za film Od ničoho k ničomu (Dap Cánh Giua Không Trung / Flapping in the Middle of Nowhere). Ide o nekompromisnú reflexiu spoločnosti: mladá Huyen nechtiac otehotnie a jediný spôsob, ako získať peniaze na potrat, je dať sa na prostitúciu. Porota ocenila „zmyslovosť i zmyselnosť, s ktorou nás táto mladá režisérka previedla odyseou mladého vietnamského dievčaťa pretĺkajúceho sa nástrahami šovinistickej, mužmi ovládanej spoločnosti, ktorá ho obklopuje.“

 

Najlepšou herečkou sa stala Angélique Litzenburger za svoju úlohu vo filme Party Girl. Cenu získala „za noblesu, s ktorou nám poodhalila svoju skutočnú identitu, ako aj za jej schopnosť vyplniť strieborné plátno svojou silnou hereckou osobnosťou.“

 

Cenu pre najlepšieho herca získal Fabrício Boliveira, ktorý stvárnil hlavnú postavu vo filme Brazílsky Western (Faroeste Caboclo / Brazilian Western), modernom, westernovom príbehu z brazílskeho drogového prostredia. Porota ho ocenila „za to, že na plátno preniesol svoje vlastné ja a charizmu, a za jeho schopnosť previesť svoju postavu cez množstvo rôznych príbehov a štýlov.“

 

O udelení štatutárnych cien Súťaže prvých a druhých hraných filmov rozhodla medzinárodná porota v zložení: Avinoam Harpak, dlhoročný programový riaditeľ jeruzalemskej cinematéky a Jeruzalemského filmového festivalu, George Ovašvili, gruzínsky režisér, scenárista a čerstvý víťaz Krištáľového glóbusu z Karlových Varov a obľúbená slovenská herečka Zuzana Mauréry, držiteľka Slnka v sieti a ceny Igric za film Ďakujem, dobre.

 

Súťaž prvých a druhých hraných filmov hodnotila aj porota FIPRESCI (Svetová federácia filmových kritikov) a Študentská porota. Cenu FIPRESCI získal dánsky film Som tvoja (Jeg er din / I Am Yours) režisérky Iram Haq. Slovami poroty: „Režisérka s veľkým zmyslom pre presnosť a hlbokým pochopením odkrýva citové rozpory, ktoré sú v každom momente snímky zrozumiteľné a veľmi dobre stvárnené.“ V porote zasadli filmové kritičky Katharina Dockhorn z Nemecka, Tereza Fischer zo Švajčiarska, spolu so slovenským kritikom Martinom Kaňuchom.

 

Cenu študentskej poroty získal taktiež film Party Girl „za jedinečný spôsob zobrazenia témy a nekonvenčný postoj k nej.“ Cenu udelila porota v zložení Katarína Karafová z Katedry intermédií a multimédií VŠVU, Dorota Vlnová z Katedry dokumentárnej tvorby VŠMU a Matej Hoppan z Katedry architektúry VŠVU.

 

Štatút súťaže dokumentárnych filmov sa tento rok zmenil a po vzore hranej súťaže aj v tejto kategórii súperili prvé a druhé filmy, čím festival iba zdôraznil svoj cieľ objavovať nové talenty kinematografie. Najlepším dokumentárnym filmom sa stal Nie je všetko vigília (No todo es vigilia / Not All Is Vigil) režiséra Hermesa Paralluela. Autor v ňom sleduje svojich starých rodičov, ktorí sú na sebe pre svoj vysoký vek a dlhý chorobopis závislí, no zároveň si nechcú byť na obtiaž. Cenu získal „za majstrovské zobrazenie samoty a strachu zo smrti hlboko ľudským a miestami vtipným spôsobom. Táto snímka, nakrútená v nádhernom pološere a  s vynikajúcou kontrolou pohybu kamery, predznamenáva príchod veľkého talentu do sveta filmu.“ Hermes Paralluelo sa o cenu MFF Bratislava už raz uchádzal – pred dvoma rokmi s filmom Yatasto, keď festival taktiež osobne navštívil.

 

Porota taktiež udelila Zvláštne uznanie filmu 15 svetových strán (15 stron swiata / 15 Corners of the World) režisérky Zuzanny Solakiewicz „za nádherne inteligentnú montáž experimentálneho, pozorovateľského, tanečného a abstraktného filmárstva pri vytvorení portrétu výnimočného umelca. Oceňujeme režisérkinu poctu miznúcemu svetu analógových zvukových a obrazových médií, jej cit pre transcendentnosť.“

 

V porote Súťaže prvých a druhých dokumentárnych filmov zasadali Veton Nurkollari, programový riaditeľ Dokufestu v Kosovskom Prizrene, portugalský tvorca André Gil Mata, držiteľ DocAllinace Award za film Zajatie, s ktorým sa na MFF Bratislava predstavil minulý rok a slovenská fimová teoretička Jana Dudková.

 

V súťaži krátkych filmov zvíťazil film Milión míľ ďaleko (A Milion Miles Away) režisérky Jennifer Reeder o „spálňových“ rozhovoroch násťročných dievčat. Porota ocenila film „za majstrovstvo, s ktorým režisérka zobrazila – explicitne no pritom veľmi subtílne – zápas za identitu, neistotu, empatiu a generačnú priepasť, pričom premyslene mieša jedincov do uniformnej skupiny. Film veľmi zručným, vyspelým a vyváženým spôsobom prepája obsah, formu a hudobnú zložku filmu, čo prezrádza originalitu, profesijnú vyzretosť a inteligenciu autorky ako aj jej skvelý zmysel pre humor.“

 

Zvláštne uznanie získal poľský film Mareka Marlikowského Hranice vytrvalosti (Granice wytrzymałości / Rollercoaster) „za výnimočný a dôsledný audiovizuálny štýl podporený skvelými hereckými výkonmi; za púhych 14 minút film nielen ukáže dôsledky dôležitej citovej udalosti ale zároveň dokáže prirodzene vysvetliť jej sprievodné okolnosti.“

 

Členmi poroty krátkych filmov boli Bülent Öztürk, ktorého film Houses With Small Windows získal cenu pre najlepší európsky krátky film na festivale v Benátkach a bol nominovaný v rovnakej kategórii na Európskych filmových cenách; filmová novinárka z Holandska Nicole Santé a programový riaditeľ festivalu animovaných filmov Fest Anča Maroš Brojo.

 

Ocenenie Medzinárodného filmového festivalu Bratislava za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii si osobne prevzal svetoznámy český maliar a kostýmový výtvarník Theodor Pištěk, ktorý na festivale uviedol režisérsku verziu filmu Miloša Formana Amadeus, za ktorý získal Oscara.

 

Laureátom ocenenia a držiteľom pamätnej dlaždice na Filmovom chodníku slávy pred Mestským divadlom P. O. Hviezdoslava sa za dlhoročnú umeleckú tvorbu stal významný slovenský herec Ivan Palúch. Do Európskeho povedomia sa dostal aj vďaka filmu Aleksandra Petrovića Čoskoro bude koniec sveta (Bice skoro propast sveta, nek’ propadne nije steta / It Rains in My Village), ktorý sa premietal po slávnostnom odovzdaní ceny.

 

Na slávnostnom ceremoniáli bola už po piatykrát udelená Cena Film Europe Award, ktorú  za úspešnú prezentáciu slovenského filmového umenia v zahraničí získal talentovaný a úspešný kameraman Martin Žiaran.

 

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu srbský debut Najdúch (Nicije dete / No One’s Child) režiséra Vuka Ršumovića iba dva hlasy pred nemeckým filmom  Krížová cesta (Kreuzweg / Stations of the Cross) Dietricha Brüggemanna, tretí skončil austrálsky film Charlieho krajina (Charlies‘s Country) režiséra Rolfa de Heera.

 

16. ročník MFF Bratislava sa konal v kamenných kinách v centre mesta: v dvoch sálach Kina Lumière, Kine Mladosť, Kine Nostalgia, FK 35mm na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU a v Batelieri, kde okrem filmových premietaní prebiehal aj 2. ročník spriateleného podujatia Danube Art Cargo. Priestory pre festivalové centrum poskytol Park Inn Danube Hotel.

 

Dominantou programu boli už tradične tri súťažné sekcie: Súťaž prvých a druhých hraných filmov, Súťaž prvých a druhých dokumentárnych filmov a Súťaž krátkych filmov, ktoré sa sústreďujú na objavovanie nových talentov a budúcich hviezd svetového filmu.

 

Informatívne sekcie priniesli očakávané novinky etablovaných tvorcov, filmy ocenené na prestížnych festivaloch  (Panoráma), nezávislé a experimentálne diela (Proti prúdu), ponúkli filmy so silným príbehom (Príbehy – Filmy životnej sily), či predstavili súčasnú slovenskú kinematografiu (Made in Slovakia). V rámci nej festival predstavil tiež tvorbu talentovaných študentov z Akadémie umení v Banskej Bystrici a  Vysokej školy múzických umení v Bratislave.

 

Samostatná sekcia Focus bola v tomto roku venovaná hongkonskej kinematografii a ponúkla nielen celovečerné, ale taktiež na Slovensku prakticky neznáme krátke filmy a tiež dva diely televízneho seriálu. Predstavila rozmanitosť žánrov, pričom hlavnou témou bola reflexia hongkonskej identity po tom, čo sa mesto stalo opäť súčasťou Číny.

 

Súčasťou programu bola opäť prezentácia troch filmov nominovaných na cenu Európskeho parlamentu v sekcii Panoráma Špeciál – Cena LUX, sekcia Zvláštne uvedenie a Pocta venovaná Theodorovi Pištěkovi a Ivanovi Palúchovi.

 

Festival taktiež pokračoval s kategóriou Mimo súťaž. V rámci nej sa premietali zaujímavé hrané, dokumentárne a krátke filmy, ktoré sa nezmestili do súťažných výberov, ale napriek tomu sa tešili diváckej pozornosti.

 

Program zostavili srbský filmový kritik Nenad Dukić, hlavný programový dramaturg a zostavovateľ Súťaže prvých a druhých hraných filmov; slovenský filmový kritik Pavel Smejkal, ktorý vyberal snímky do Súťaže prvých a druhých dokumentárnych filmov, sekcie Proti prúdu a Made in Slovakia; český filmový publicista Radovan Holub, zostavovateľ sekcie Príbehy – Filmy životnej sily; holandský historik umenia a filmu  Erwin Houtenbrink, zostavovateľ Súťaže krátkych filmov a Kristína Aschenbrennerová, ktorá zostavila sekciu Focus: Hongkong.

 

Diváci sa mohli taktiež stretnúť a diskutovať s viacerými tvorcami. Svoje filmy prišli do Bratislavy uviesť: Theodor Pištěk (Amadeus), George Ovašvili (Kukuričný ostrov / Corn Island), Vuk Ršumović (Najdúch / No One’s Child), Johanna Moder a Marcel Mohab (Vysoký výkon / High Performance), Li Cheng, George F Roberson, John Hoff, Felicia Sabartinelli a Alejandra Venancia (Jozueho strom / Joshua Tree), Bára Kopecká (DK), Meghan O’Hara (V teréne / In Country), Tomáš Hrubý a Pavla Kubečková (Gottland, Velká noc / The Great Night), David Vigner (Občanská naděje / Civic hope), David Bonneville (Cigán / Gypsy), Marek Marlikowski (Hranice vytrvalosti / Rollercoaster), Chriss Presswell, András Forgács a Haider Zafar (Svietnik / Candlestick), Iván Guarnizo (Nie je všetko vigília  / Not All Is Vigil), Ivan Palúch a Radmila Cvorić (Čoskoro bude koniec sveta / It Rains in My Village), Jiří Mádl, Miroslav Šmídmajer a Miroslav Mráz (Pojedeme k moři / To see the sea), Jaro Vojtek (Deti / Children), Martin Štrba (vlna vs.breh / wave vs. shore),  Pavol Barabáš (Žiť pre vášeň / Live for Passion).

 

Súčasťou programu MFF Bratislava bola aj charitatívna projekcia komédie Chlapci a Guillaume, k stolu! Vstupným na toto premietanie diváci podporili združenie Červený nos Clowndoctors, ktoré formou humoru a osobného prístupu podporuje psychickú pohodu hospitalizovaných detí a seniorov, a tým pomáha k zlepšeniu ich celkového zdravotného stavu.

 

V rámci sprievodných podujatí sa na Akadémii umení v Banskej Bystrici konal diskusný panel herca, režiséra a scenáristu Jiřího Mádla spolu s premietaním filmu Pojedeme k moři.

 

Súčasťou festivalu bol seminár a workshop Právo duševného vlastníctva v audiovízii I, zameraný najmä na získanie teoretických znalostí z vybraných oblastí práva duševného vlastníctva. Na festivale už tradične nechýbala obľúbená Papučová noc so Zlatým Bažantom, počas ktorej mohli diváci stráviť v kine celú noc a vidieť trojicu filmov Xenia, Únos Michela Houellebecqa a Snowpiercer.

 

V Batelieri okrem premietania filmov mali návštevníci možnosť zažiť hudobné večery napríklad s Tante Elze, Stroonom, Gramophon Brothers alebo divadlom NoMantilens, ktoré v premiére uviedlo svoje nové predstavenie Výhybka. V priestoroch klubu sa konala tiež výstava o relativite nášho vnímania True Colours a  akcia nielen pre gurmánov Home Hammm ChillOut – dizajn v jedle a jedlo v dizajne.

Divácka súťaž bratislavského filmového festivalu pozná svojich víťazov, o ktorých rozhodlo žrebovanie z hlasovacích lístkov o najlepší film festivalu podľa jeho návštevníkov. Prinášame vám zoznam vecných cien a mená výhercov. Blahoželáme a tešíme sa na stretnutie o rok, na jubilejnom 20. ročníku MFF Bratislava.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Senci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.