Penelopa

Penelopa

Reštaurátorka Eva Kamenická v podaní Božidary Turzonovovej prichádza
do neidentifikovanej obce, kam bola povolaná, aby opravila chátrajúcu
nástennú maľbu Odyseovej manželky Penelopy v sieni miestneho kaštieľa.
Spoločenstvo ju opatrne prijíma medzi seba a hoci Eva svojím zjavom
a temperamentom z tohto prostredia vyčnieva, neznáme miesto pred ňou
postupne odkrýva svoje tragické tajomstvá. Tak Eva spoznáva krívajúceho
dobráka Viktora (Michal Dočolomanský), ktorý nie je jedinou obeťou spustnutého
kameňolomu za dedinou, jeho zatrpknutého a mĺkveho otca (Gustáv
Valach) a napokon ženu (Eva Kristínová), prezývanú Čakanka premien – to
preto, že už štyridsať rokov čaká na návrat svojho muža a syna, ktorí odišli
za prácou do Ameriky. Hlavná hrdinka napĺňa svoje rozhodnutie začať na
tomto nepravdepodobnom mieste nový život, pričom hlavnej predstaviteľke
sa darí prepožičať svojej postave uveriteľnosť a osudovosť.

  • Rok:
    1977
  • Čas:
    86
  • Krajina:
    Československo
  • Režisér:
    Štefan Uher
  • Scenár:
    Alfonz Bednár
  • Kamera:
    Stanislav Szomolányi
  • Hudba:
    Svetozár Stračina
  • Strih:
    Maximilián Remeň
  • Hrajú:
    Božidara Turzonovová (Eva), Eva Kristínová, Gustáv Valach, Michal Dočolomanský, Ilja Prachař, Dušan Blaškovič, Milan Kiš, Anton Šulík
  • Výroba:
    Slovenská filmová tvorba Bratislava
  • Predaj:
    Slovenský filmový ústav
  • Festivaly:
    Osobitné čestné uznanie poroty za réžiu - 16. festival českých a slovenských filmov České Budějovice 1978

Programový rozvrh:

13.11.2017 18:00 Kino Lumière (K2) (spojené s udelením ocenenia Božidare Turzonovovej)

O režisérovi:

Štefan Uher

Štefan Uher (1930, Prievidza, Československo – 1993, Bratislava, Slovensko) zostáva jednou z najvýraznejších autorských postáv slovenskej kinematografie. Na pražskej FAMU absolvoval štúdium dokumentárnej tvorby a s dokumentárnym a krátkym filmom sú spojené aj jeho profesionálne začiatky, kým ho nezlákal hraný film. Jeho druhý celovečerný hraný film, Slnko v sieti (1962), je považovaný za iniciačné dielo Československej novej vlny. Štefan Uher je tiež podpísaný pod filmami Organ (1964), Panna Zázračnica (1966), Tri dcéry (1968), Keby som mal pušku (1971) alebo Pásla kone na betóne (1982).