Lori Malépart-Traversy

(Montreal, Kanada) je kanadská animátorka, zaoberá sa predovšetkým animovaným dokumentom. Jej krátke filmy boli premietané na festivaloch po celom svete.

Manuel Abramovich

(1987, Buenos Aires, Argentína) vyštudoval kameru na filmovej škole ENERC a navštevoval filmársku dielňu na Universidad Di Tella. Nakrútil niekoľko oceňovaných krátkych dokumentárnych filmov a tri celovečerné, medzi nimi Svetelné roky (Años Luz, 2017), v ktorom sleduje Lucreciu Martel pri nakrúcaní jej filmu Zama (2017).

Maria Vilkovisky, Ruth Jenrbekova

Maria Vilkovisky (1971, Alma-Ata, Kazachstan) a Ruth Jenrbekova (1973, Alma-Ata, Kazachstan) sú umelkyne z Alma-Ata v Kazachstane, kde prevádzkujú fiktívne kultúrne centrum Kreolex. Venujú sa predovšetkým otázke identity. Ich vystúpenia v sebe často spájajú rôzne formáty od skečov, čítania poézie, piesní, fyzického divadla až po prednášky, premietania a diskusie.

Mária Martiniaková

(1977, Košice) pracuje ako režisérka dokumentárnych filmov a produkčná filmov a televíznych relácii. V roku 2001 získala titul priemyselný inžinier na Technickej univerzite v Košiciach a v roku 2016 titul Mgr.art. na Vysokej škole múzických umení v odbore Réžia dokumentárnej tvorby. Je držiteľkou ocenenia Hlavná cena za film Premeny z filmových festivalov Agrofilm Nitra 2016 a SIFF Berlin 2017. V svojich dokumentárnych filmoch sa venuje primárne environmentálnym témam, rozvojovej spolupráci a téme rešpektovania práv detí a žien; Obchod so strachom (očkovanie detí, VŠMU 2012), Zuna (domáce pôrody, VŠMU 2012), Pomoc Afrike – Pyco Ugande (práca UNICEF v Ugande, TV film 2013), Premeny (práca Človek v ohrození v Keni, TV film 2015), Motýlie ráno (spontánne potraty, VŠMU 2016). Momentálne dokončuje celovečerný dokumentárny film o násilí pri pôrode Neviditeľná.

Iva Radivojević

(1980, Belehrad, Juhoslávia) vyrastala v Juhoslávii a neskôr na Cypre. V osemnástich rokoch sa usadila v New Yorku. Jej celovečerný debut Miznúce hranice (Evaporating Borders, 2013) prešiel mnoho festivalov a bol uvedený aj v súťaži dokumentárnych filmov na MFF Bratislava.

Penny Lane

(Lynn, USA, 1978) je oceňovaná americká režisérka. Jej dokumentárne filmy Náš Nixon (Our Nixon, 2013), Nuts! (2016) a The Pain of Others (2018) boli predstavené na festivaloch v Rotterdame, Sundance alebo New Yorku, kde získali niekoľko prestížnych cien. V roku 2012 ju Filmmaker Magazine zaradil do zoznamu 25 najzaujímavejších nových tvárí nezávislého filmu.

Julian Schnabel

(1951, New York City, New York, USA) – v roku 1973 absolvoval štúdium umenia na univerzite v Houstone. Jeho výtvarné diela boli vystavované po celom svete. Neskôr sa začal venovať filmu, napísal scenár a režíroval celovečerný film Basquiat (1996). Schnabelov druhý film Kým sa zotmie (Before Night Falls) vyhral v roku 2000 Zvláštnu cenu poroty na MFF Benátky a Javierovi Bardemovi vyniesol nomináciu na Oscara za najlepší mužský herecký výkon. Jeho Skafander a motýľ (Le scaphandre et le papillon) získal Cenu za réžiu na MFF Cannes 2007. Po zázname koncertného prevedenia albumu Lou Reeda Berlin (2007) nakrútil drámu Miral (2012) a životopisnú drámu Pri bráne večnosti.

Steve McQueen

(1969, Londýn, Spojené kráľovstvo) je vizuálny umelec a filmový režisér. V roku 1999 získal Turnerovu cenu za svoje video inšpirované Busterom Keatonom. Jeho celovečerný debut Hlad (Hunger) získal v roku 2008 Zlatú kameru pre najlepší debut a Cenu FIPRESCI v Cannes, film Hanba (Shame, 2011) získal Cenu FIPRESCI v Benátkach a 12 rokov otrokom (12 Years a Slave) Oscara a cenu BAFTA za najlepší film. V roku 2014 získal Európsku filmovú cenu za výnimočný prínos svetovému filmu.

David Lowery

(1980, Milwaukee, Wisconsin, USA) patrí medzi výrazné talenty americkej nezávislej kinematografie. Svoj prvý film Lullaby nakrútil, keď mal 19 rokov. Niekoľko ďalších projektov financoval aj vďaka podpore Austin Film Society. Výrazný zlom v jeho kariére prišiel filmom Ain’t Them Bodies Saints (2013), ktorý súťažil na Sundance a predstavil sa aj v Týždni kritiky v Cannes. Po rodinnej fantasy Pete a jeho drak (Pete’s Dragon, 2016) nakrútil Prízrak (A Ghost Story, 2017), ktorý si získal veľkú priazeň kritiky.

Radu Jude

(1977, Bukurešť, Rumunsko) patrí medzi najvýraznejších súčasných rumunských režisérov. Vo viacerých filmoch sa zaoberá históriou, ktoré z kolektívnej pamäte vytláčame. Za film Aferim! (2015) získal cenu za najlepšiu réžiu na Berlinale, za Zjazvené srdcia (Inimi cicatrizate, 2016) Zvláštnu cenu poroty v Locarne a za svoj najnovší film Krištáľový glóbus v Karlových Varoch. Jeho predchádzajúce filmy boli ocenené na Sundance, v Oberhausene, Sarajeve, či na IndieLisboa.

Barbara Visser

(1966, Haarlem, Holandsko) je vizuálna umelkyňa, ktorá sa zaoberá otázkami reprezentácie, vzťahu originálu a kópie, a tým, ako sa historické a kultúrne naratívy prejavujú v umení, dizajne alebo vede. V rokoch 2016 – 2018 pôsobila ako umelecká riaditeľka festivalu IDFA.

Johann Lurf

(1982, Viedeň, Rakúsko) je filmár a vizuálny umelec, študoval na viedenskej akadémii u Haruna Farockiho. Vo svojej tvorbe pracuje s observačným a dokumentárnym filmom so zameraním na štrukturálnu kinematografiu, venuje sa aj found footage so silným záujmom o filmovú reč.

Wanuri Kahiu

(1980, Nairobi, Keňa) patrí do mladej generácie kenských umelcov a umelkýň. Jej krátkometrážne filmy boli premietaná na festivaloch po celom svete a jej krátky film Pumzi (2009) bol ocenený na benátskom festivale. Rafiki je jej druhý celovečerný film.

Federico Biasin

je kameraman, producent a filmár. Vytvoril vizuálne a zvukové inštalácie pre viaceré výstavy a taktiež je autorom mnohých reklamných kampaní. 

Georgio Ferrero

je skladateľ, režisér a kameraman z Turína. Zložil a produkoval hudbu k desiatkam filmov, divadelných predstavení a inštalácií.

Eva Štefankovičová

(1940, Piešťany, Slovensko) patrí medzi prvé slovenské filmové a televízne režisérky. Pri filme pracovala postupne ako klapka, skriptka alebo asistentka réžie. Spolupracovala s Petrom Solanom i Elom Havettom. Debutovala v roku 1982 celovečerným hraným filmom pre deti Čarbanice a i v ďalších hraných filmoch – Slané cukríky (1985) a Kúpeľňový hráč (1988) – sa venovala problémom dospievajúcich mladých ľudí. Významné domáce ocenenia získala za svoju dokumentárnu tvorbu.

Claire Denis

(1946, Paríž, Francúzsko) patrí medzi najoceňovanejšie európske autorky súčasnosti – v Locarne získala Zlatého leoparda (Nénette a Boni 1996) a ceny má aj z Cannes (Vnútorné slnko, 2017), Berlína, Rotterdamu (obe Dobrá práca), či San Sebastiánu (High Life, 2018). Detstvo prežila v kolonizovanej západnej Afrike a vo svojej tvorbe sa pravidelne venuje koloniálnej minulosti Francúzska, otázkam identity a vykorenenia.

Katarína Kerekesová

(1974, Žilina, Slovensko) absolvovala štúdium animovanej tvorby na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave. V roku 1997 debutovala autorským kombinovaným krátkometrážnym filmom Milenci bez šiat. Nasledovali stredometrážny Pôvod sveta (2002), animovaný hudobný film Kamene (2010) a seriály Mimi a Líza (2012-2018) a Websterovci (2016-2017). V roku 2009 založila produkčnú spoločnosť Fool Moon. 

Ivana Šebestová

(1979, Poprad, Slovensko) absolvovala štúdium animovanej tvorby na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave. Ako animátorka spolupracovala na projektoch Pik a Nik (2006, r. Martin Snopek), Kamene (2010, r. Katarína Kerekesová) a Mimi & Líza (Mimi a Líza, 2012-2018, r. Katarína Kerekesová). Šebestovej autorské animované filmy Štyri (2007) a Sneh (2013) získali národné filmové ceny Slnko v sieti i ocenenia na medzinárodných festivaloch. Žltá (2017) dotvára autorkinu trilógiu príbehov o hĺbke a „viacvrstevnatosti“ duše človeka.

Tonia Mishiali

 (1973, Famagusta, Cyprus) je režisérka, scenáristka, producentka a zároveň jedna z umeleckých riaditeliek Cyprus Film Days International Festival. Jej krátke filmy sa premietali v Locarne, Pusane, Sarajeve alebo na bristolskom Encounters. Pauza je jej celovečerný debut.

Diego Galán

(1946, Tanger, Maroko) je režisér a kritik. Vydal viac ako desať kníh o filme a nakrútil viacero dokumentárnych filmov či televíznych seriálov. V rokoch 1986-1989 a 1995-2000 bol riaditeľom MFF San Sebastián.

Adam Sedlák

(1989, Praha, Česko) vyštudoval Filmovú akadémiu Miroslava Ondříčka v Písku. Nakrútil viacero krátkych filmov, no upozornil na seba predovšetkým webovým seriálom Semester (2016). Domestik (2018) je jeho celovečerný debut.

Tomáš Bojar

(1981, Praha, Česko) vyštudoval politológiu a medzinárodné vzťahy so zameraním na politickú filozofiu a neskôr taktiež právo. Pracoval ako redaktor, publikoval eseje a recenzie o literatúre a hudbe. Ako scenárista sa podieľal napríklad na filmoch režírovaných Pavlom Abrahámom Česká RAPublika (2008) a Dva nula (2012 – súťaž dokumentárnych filmov na MFF Bratislava). Spolu s Rozáliou Kohoutovou režíroval film FC Roma (2016).

Wolfgang Fischer

(1970, Viedeň, Rakúsko) študoval psychológiu a maľbu na Viedenskej univerzite, ale aj film a video na Kunstakademie v Düsseldorfe pod vedením Nan Hooverovej. Od roku 1996 do 2001 študoval filmovú a televíznu tvorbu na Academy of Media Arts v Kolíne. V roku 2002 sa zúčastnil kurzu, ako pracovať s hercami, ktorý viedol Mark Travis v Poľsku. V roku 2005 získal štipendium na písanie scenárov za účasť na Mníchovskom scenáristickom workshope, kde načrtol scenár pre svoj debutový film To, čo nevidíš (Was du nich siehst).

Lukas Dhont

(1991, Belgicko) získal diplom z audiovizuálneho umenia na KASK Academy v Ghente. Jeho krátke filmy Headlong (Corps Perdu) a L’Infini získali niekoľko ocenení, menovite na Filmovom festivale v Ghent a Medzinárodnom festivale krátkych filmov v Louvain. Film L’Infini sa roku 2015 kvalifikoval na Oscara.
Počas svojho štúdia sa sústredil na fikciu, no pátral aj po tom, aké možnosti ponúka dokumentárny film.
Dievča, jeho prvý celovečerný film, získal v roku 2018 na festivale v Cannes niekoľko cien a je belgickým nominantom na Oscara.

Vitaly Mansky

(1963, Ľvov, Ukrajina) patrí medzi najvýraznejších ruských a európskych dokumentaristov súčasnosti. Nakrútil viac ako 30 filmov, medzi nimi V lúčoch slnka (V lučach solnca, 2015), ktorý sa objavil aj v slovenskej distribúcii; mnohé ďalšie filmy produkoval. Je zakladateľ a riaditeľ festivalu dokumentárnych filmov Artdocfest.

Kateřina Hroníková

(1998) je študentkou Ateliéru dokumentárnej tvorby na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Vo svojich filmových esejach rozjíma nad témami osamotenia, prázdnoty a sociálneho odlúčenia.

Jakub Červenka

(1983, Praha. Československo) má bohaté skúsenosti ako filmový producent a ako autor reklám a hudobných videoklipov. V roku 2015 produkoval celovečerný bábkový film Malý pán. Hovory s TGM (2018) je jeho celovečerný režijný debut.

Šimon Šafránek

(1977, Praha, Česko) je filmár, spisovateľ a novinár. V nultých rokoch sa venoval nakrúcaniu videoklipov pre české i zahraničné projekty. Je autorom hudobných dokumentov o fanúšikoch Nicka Cava The Myth (2003) a o revivalových skupinách Země revivalů (2016). King Skate je jeho celovečerný debut.

Tuva Novotny

(1979, Štokholm, Švédsko) sa z poobedňajších seriálov švédskej televízie dostala na plátna kín, okolo roku 2000 našla stabilné uplatnenie v dánskom filme a o desať rokov na to svoj úspech zopakovala v Nórsku. Táto skutočne škandinávska herečka (s takmer dokonalou znalosťou všetkých troch jazykov) práve odštartovala svoju režijnú kariéru. Jej debut Slepá škvrna (Blindsone, 2018) sa v premiére objavil v sekcii Discovery na MFF v Toronte. Za výkon herečky Pie Tjeltaovej získal na MFF v San Sebastiáne Striebornú mušľu.

Arantxa Echevarría

(1968, Bilbao, Španielsko) je filmová režisérka, scenáristka a producentka. Študovala obrazové vedy na Univerzite v Madride a filmovú tvorbu na Sidney Community College. Jej celovečerný debut Carmen & Lola (Carmen y Lola, 2018) mal premiéru počas Medzinárodného týždňa kritiky na tohtoročnom MFF v Cannes.

Rasmus Kloster Bro

(1985, Sennels, Dánsko) sa presťahoval do Kodane, kde bol v roku 2009 prijatý do triedy ôsmich režisérov a ôsmich producentov nezávislej filmovej školy Super16. Zaoberá sa tiež rozhlasovou tvorbou, hudbou, video inštaláciami a krátkymi filmami, z ktorých Pobozkaj môjho brata (Kys min bror, 2010) získal cenu za Najlepší krátky hraný film na iowskom festivale Landlocked a Barvalo (2012) zas Strieborné vajce na festivale Emira Kusturicu v Küstendorfe.

Darya Zhuk

(Bielorusko) je filmovou tvorbou posadnutá dosť dlho na to, aby svoje krátke filmy zažila na plátnach viacerých uznávaných filmových festivalov. V roku 2015 získala ocenenie pre Najlepšiu režisérku a scenáristku od medzinárodnej organizácie New York Women in Film and Television a za snímku Skutočný Američan (The Real American, 2015) aj cenu za Najlepší krátky film na najstaršom filmovom festivale v Bielorusku, Listapad. Je absolventkou magisterského programu Kolumbijskej univerzity v odbore filmovej réžie. Darya žije a tvorí striedavo v Minsku a Brooklyne. Krištáľová labuť (Chrusaľ, 2018) je jej prvým celovečerným hraným filmom.

László Csuja

(1984, Debrecín, Maďarsko) absolvoval v roku 2012 Divadelnú a filmovú univerzitu v Budapešti. Ako režisér má na konte niekoľko divadelných hier, ale aj krátke a dokumentárne filmy, ako napríklad 9 mesiacov vojny (Kilenc hónap háború, 2005), Fosfor (Foszfor. 2009), ...Medzitým v Budapešti (Nekem Budapest, 2013 – segment Trojka), či Upchatie (A dugulás, 2013). Jeho prvý celovečerný hraný film Rozkvitnuté údolie (Virágvölgy, 2018) mal premiéru na tohtoročnom MFF v Karlových Varoch.

Li Cheng

sa narodil a vyrastal v Číne. V roku 1999 sa presťahoval do Spojených štátov. Je držiteľom doktorátu z Rutgersovej Univerzity. Od roku 2016 žije životom nomáda. Ako vášnivý pozorovateľ kultúry, komunity a krízy precestoval celú Ameriku a bohaté skúsenosti má aj z Ázie, Európy, Latinskej Ameriky a Severnej Afriky. Svoj hraný debut Jozueho strom (Joshua Tree, 2014 – uvedený v Súťaži prvých a druhých filmov na MFF Bratislava 2014) natočil v USA. Posledné dva roky prežil prevažne v Guatemale, kde vznikol jeho druhý film José (2018).

Mila Turajlić

(1979, Belehrad, Srbsko) vyštudovala politické vedy a filmovú produkciu, má doktorát z westminsterskej univerzity. Je spoluzakladateľkou belehradského dokumentárneho festivalu Magnificent Seven. Jej celovečerný debut Cinema Komunisto (2010) mal premiéru na IDFA a zaradený bol aj do súťaže dokumentárnych filmov na MFF Bratislava. Druhá strana všetkého (Druga strana svega, 2018) je jej druhý celovečerný film.

Elizaveta Stishova

(Moskva, Rusko) má na konte viacero kvalitných krátkych filmov, vrátane titulu Čajka (Čajka, 2016). Väčšinu svojej filmovej kariéry strávila tvorbou vo filmovej spoločnosti Aitysh Film v Biškeku. Ako asistentka réžie sa podieľala na titule Kráľovná hôr (Kurmanjan datka, 2014, r. Sadyk Sher-Niyaz), kirgizskom nominantovi na Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film. Stishova, absolventka uznávaného Vyššieho kurzu scenáristiky a réžie, sa v roku 2014 zúčastnila aj Berlinale Talents Campus.

Meryem Benm’Barek

(1984, Rabat, Maroko) študovala arabské jazyky na Národnom inštitúte orientálnych jazykov a civilizácií v Paríži. V roku 2010 sa venovala štúdiu réžie na filmovej škole INSAS v Bruseli. Tam vzniklo aj jej päť krátkych filmov, z ktorých zarezonovali najmä Nor (2013) a Jennah (2014). Na konte má aj niekoľko výstav v oblasti zvukového umenia uvedených v londýnskom Victoria and Albert Museum. Jej celovečerný debut Sofia (2018) získal ocenenie za najlepší scenár v rámci sekcie Un Certain Regard na tohoročnom MFF v Cannes.

Albert Dupontel

Albert Dupontel (1964, Saint-Germain-en-Laye, Francúzsko) je herec, scenárista a režisér, ktorý sa po štvorročnom štúdiu medicíny rozhodol byť komikom. Dnes má na konte 50 filmových rol, vrátane kontroverzného Zvrátený (2002), inšpiratívneho Deux jours à tuer (2008) alebo cenami ovenčeného 9-mesačné obdobie (2013), ktorý mu priniesol Césara za najlepší pôvodný scenár a ďalšie tri nominácie za najlepší film, najlepšiu réžiu a najlepšieho herca. Doposiaľ režíroval sedem filmov, pričom ku každému z nich napísal aj scenár. Dovidenia tam hore je jeho šiesty a zatiaľ posledný celovečerný režijný počin.

Martin McDonagh

(1970, Londýn, Spojené kráľovstvo) je spisovateľ a režisér írskeho pôvodu.
Hoci píše predovšetkým divadelné hry, medzi svoje vzory radí Martina Scorseseho,
Davida Lyncha, Terrencea Malicka a Quentina Tarantina. Jeho debut s názvom
Šesť rán (2004), získal Oscara za Najlepší krátky film. O štyri roky neskôr získal
nomináciu na Oscara za pôvodný scenár k svojmu dlhometrážnemu debutu
V Brugách (2008). Jeho druhý celovečerný film Sedem psychopatov (2012),
ocenili Cenou divákov na MFF v Toronte.
Tri billboardy kúsok za Ebbingom je jeho tretí celovečerný film.

Guillermo del Toro

(1964, Guadalajara, Mexiko) je režisér, scenárista, producent a románopisec,
ktorého začala filmárčina zaujímať už ako tínedžera. Jeho prvý hraný film,
Cronos (1993), získal v Mexiku deväť cien Ariel ako aj cenu Medzinárodného
týždňa kritiky na MFF v Cannes, čo mu otvorilo brány Hollywoodu. Odvtedy
osciluje medzi temnými fantazijnými snímkami v španielčine ako
Diablova chrbtica (2001) či Panov labyrint (2006) a komerčnými americkými
akčnými filmami ako Mimic (1997), Blade 2 (2002) alebo séria Hellboy.
Podoba vody je jeho desiaty celovečerný film.

František Jurišič

(1942, Nitra, Československo) je slovenský filmový režisér, animátor
a pedagóg. Jeho filmy boli ocenené na domácich i zahraničných festivaloch.
Režíroval napríklad animované filmy Múdre prasiatko (1982), Figúrky a Figuríny,
Nočná rozprávka (oba 1983), Ki-ki-ri-kí (1985) a seriály Rozprávky z hliny (1977-80),
Najmenší hrdinovia (1984-90), Bratislavské rozprávky (1991-93).

Michel Franco

(1979, Mexiko, Mexiko) patrí medzi popredných mexických autorov.
Jeho filmy sa pravidelne predstavujú na festivale v Cannes. Lucia, a čo potom
(Después de Lucía/After Lucia, 2012) tam získal Cenu Un certain regard, Chronic
(2015) cenu za najlepší scenár a Abriline dcéry Cenu poroty súťaže Un certain
regard. Franco je taktiež producentom filmov 600 míľ (600 Millas) režiséra Gabriela
Ripsteina (najlepší debut na Berlinale 2015), či Z ďaleka (Desde allá) režiséra
Lorenza Vigasa (Zlatý lev v Benátkach 2015).

Patrick Buhr

(1984, Karlsruhe, Nemecko) je mediálny umelec a animátor na voľnej
nohe, ktorý v súčasnosti pôsobí v Kolíne nad Rýnom. Študoval filozofiu v Berlíne a mediálne
umenie na Akadémii mediálnych umení v Kolíne nad Rýnom.

Teemu Nikki

Teemu Nikki (1975, Fínsko) od roku 1995 napísal a zrežíroval 16 krátkych filmov, vrátane jedného dokumentu. V roku 2012 nakrútil svoj prvý dlhometrážny film
3 x Simo. O tri roky neskôr natočil ďalší dlhometrážny hraný film Lovemilla, založený na rovnomennom televíznom seriáli. V súčasnosti doťahuje posledné detaily na svojom najnovšom celovečernom filme Usmrcovač.

Mikko Kuparinen

Mikko Kuparinen (1979, Fínsko ) získal za každý zo svojich posledných troch krátkych filmov hlavné ceny na medzinárodných filmových festivaloch. Debutoval s hranou romantickou komédiou Index lásky (2012). Jeho dlhometrážny debut v anglickom jazyku Dve noci do úsvitu mal v roku 2015 premiéru na MFF v Montreale, kde získal cenu za najlepšiu réžiu.

Miikka Leskinen

Miika Leskinen (1978, Fínsko) je filmový strihač a režisér, ktorý v roku 2007 absolvoval odbor strihu na Národnej filmovej a televíznej škole v Londýne. Pracoval ako strihač na filme Virunga (2014), dlhometrážnom dokumente o ľuďoch, riskujúcich vlastné životy, aby zachránili posledné horské gorily na svete. Snímka Virunga získala cenu Primetime Emmy za najlepšiu kameru, ako aj nominácie na Oscara a ocenenie BAFTA.

Jussi Hiltunen

Jussi Hiltunen (1984, Rovaniemi, Fínsko) sa raz stal svedkom ojedinelej prestrelky vo svojom rodnom meste Rovaniemi, čo ho inšpirovalo k snímke Tichý týždeň. Okrem neho natočil vo svojom rodnom meste, kde chytil kameru do rúk prvý raz ako dvanásťročný, ďalšie dva krátke filmy – Dedičstvo a Zimné srdce.

Pekka Veikkolainen

Pekka Veikkolainen (1982, Fínsko) skončil štúdium grafického dizajnu na Univerzite umenia a dizajnu v Helsinkách. Od roku 2000 sa zameriava na animáciu a ilustrácie.

Hannes Vartiainen

Hannes Vartiainen (1980, Fínsko) vyštudoval filmovú réžiu na Helsinskom polytechnickom inštitúte v roku 2004. Spolu s Veikkolainenom už nakrútil niekoľ ko filmov.

Jouni West

Jouni West (1990, Fínsko) nakrútil svoj prvý animovaný film Áigin pred troma rokmi, pričom sa voľne inšpiroval snímkou nórskeho filmára Nilsa Gaupa Cesta bojovníka (Ofelaš, 1987), dobrodružnou drámou v saamčine, ktorá získala nomináciu na Oscara za najlepší cudzojazyčný film. Jeho snom je vytvoriť dlhometrážny animovaný film.

Martina Buchelová

Martina Buchelová (1988, Rimavská Sobota, Československo) je študentkou magisterského stupňa filmovej a televíznej réžie na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU. Jej krátky film Zelená vlna (2014) bol vybraný do sekcie Prvé podanie na MFF Karlovy Vary 2015. Jej najnovší film Magic Moments (2016) mal svetovú premiéru na MFF v Toronte.

Eva Sekerešová

Eva Sekerešová (1992, Stará Kremnička) recently earned her Master’s Degree in animation filmmaking from the Academy of Performing Arts in Bratislava for her short animated film, Strawberry Days. She likes to create strongly stereotypical characters and make them deal with funny and embarrassing situations a lot of us know all too well from real life.

Michal Blaško

Michal Blaško (1989, Bratislava, Czechoslovakia) is currently pursuing his Master’s Degree in film and television directing at the Academy of Performing Arts in Bratislava. His short film Fear (Strach, 2015) premiered at the San Sebastián IFF. His latest film, Atlantis, 2003 (2017), was screened as part of the Cinéfondation section at the Cannes IFF and of the Future Frames section at the Karlovy Vary IFF.

François Ozon

(1967, Paríž, Francúzsko) vyštudoval filmovú vedu na Université
de Paris 1 a réžiu na La Fémis. Ako autor kontinuálne rozvíja svoj rukopis, poučený
znalosťou dejín filmu a inšpirovaný tvorbou obľúbencov ako Douglas Sirk alebo
Reiner Werner Fassbinder. Podobne ako oni, aj Ozon svoju fascináciu vnútorným
svetom žien pretavil do množstva komplexných ženských postáv s tajomstvom.
Slovenskému publiku sú dôverne známe jeho filmy 8 žien (2002), Bazén (2003),
5×2(2004), Čas, ktorý zostáva (2005), Angel (2007), Profesionálna manželka (2010),
či Len 17 (2013).

Štefan Uher

Štefan Uher (1930, Prievidza, Československo – 1993, Bratislava, Slovensko) zostáva jednou z najvýraznejších autorských postáv slovenskej kinematografie. Na pražskej FAMU absolvoval štúdium dokumentárnej tvorby a s dokumentárnym a krátkym filmom sú spojené aj jeho profesionálne začiatky, kým ho nezlákal hraný film. Jeho druhý celovečerný hraný film, Slnko v sieti (1962), je považovaný za iniciačné dielo Československej novej vlny. Štefan Uher je tiež podpísaný pod filmami Organ (1964), Panna Zázračnica (1966), Tri dcéry (1968), Keby som mal pušku (1971) alebo Pásla kone na betóne (1982).

Semih Kaplanoğlu

Semih Kaplanoğlu (1963, Izmir, Turecko) je oceňovaný filmový režisér, producent a scenárista. Jeho dlhometrážny debut Ďaleko od domova (Herkes Kendi Evinde,2001) získal cenu za najlepšiu réžiu na MFF v Singapure a jeho druhá celovečerná snímka Pád anjela (Meleğin Düşüşü) mala v roku 2005 premiéru v rámci sekcie Forum na Berlinale. Po týchto tituloch sa pustil do výroby a réžie Yusufovej trilógie, pozostávajúcej z titulov Vajce (Yumurta, 2007), s premiérou v Cannes, Mlieko (Süt, 2008), s premiérou v Benátkach a Med (Bal, 2010), ktorý získal na Berlinale Zlatého medveďa. Kaplanoğlu je považovaný za jedného z najlepších
a najvplyvnejších režisérov tureckého filmu.

Denis Côté

Denis Côté (1973, Perth-Andover, New Brunswick, Kanada) nakrútil od roku 2005 desať celovečerných filmov, hraných i dokumentárnych. Obľúbený je najmä na festivale v Locarne, kde bolo uvedených päť jeho filmov a kde taktiež získal prvé veľ ké úspechy – filmy Všetko, čo ona chce (2008) a Curling (2010) tam boli ocenené za réžiu. Ďalšie štyri jeho filmy boli uvedené na Berlinale, kde jeho film Vic a Flo videli medveďa v roku 2013 získal Cenu Alfreda Bauera ako film, ktorý „otvára nové perspektívy vo filmovom umení“. Jeho zatiaľ posledný film Tvoja koža, taká jemná mal premiéru tento rok v Locarne.

Buster Keaton

Buster Keaton (1895, Piqua, Kansas, USA – 1966, Woodland Hills, Kalifornia, USA) sa preslávil postavou Friga s kamennou tvárou v ére nemého filmu, no s nástupom zvuku jeho hviezda pohasla a opäť vyšla až v 50. rokoch. Medzi jeho najznámejšie filmy patrí Frigo ako Sherlock Holmes (Sherlock Jr., 1924), či Frigo na mašine (The General, 1927).

Charles Chaplin

Charles Chaplin (1889, Londýn, Spojené kráľovstvo – 1977, Corsier-sur-Vevey, Švajčiarsko) je považovaný za jedného z priekopníkov kinematografie. Preslávil sa postavou Tuláka v ére nemého filmu. Medzi jeho najznámejšie filmy patria Kid, Moderná doba, či Diktátor. v roku 1972 získal čestného Oscara za „neoceniteľný príspevok k tomu, že film sa stal umeleckou formou nášho storočia“.

Robert Greene

Robert Greene (1976, Charlotte, Severná Karolína, USA) je režisér, strihač a filmový esejista. v jeho filmografii nájdeme tituly ako Herečka (Actress, 2014), nomi- novaná na cenu Gotham, Hraj to tak skutočne (Fake It So Real, 2012), a Kati s i (Kati with an I, 2010). Greene bol strihačom filmov Kráľovná Zeme (Queen of Earth, 2015) a Počuj, Philip (Listen Up Philip, 2014) režiséra Alexa Rossa Perryho, Priblížiť sa k slonovi (Approaching the Elephant, 2014) od Amandy Rose Wilder, i romantickej drámy Charlesa Poekela Zase Vianoce (Christmas, Again, 2014). Robert píše pre magazín Sight & Sound a je hlavným filmovým tvorcom v Murrayovom centre pre dokumentárnu žurnalistiku na Missourskej Univerzite.

Otakar Krivánek

Otakar Krivánek (1931, Levoča, Československo – 1997, Bratislava, Slovensko) bol slovenský režisér a scenárista. Vyštudoval divadelnú réžiu na VŠMU. v roku 1958 začal pracovať ako režisér spravodajských a neskôr dokumentárnych filmov. Je spoluautorom dokumentu Čas, ktorý žijeme, zachytávajúceho obdobie demokratizačného procesu v Československu. v 70. rokoch sa začal venovať hranej tvorbe, najmä filmom pre deti a mládež.

Elia Kazan

Elia Kazan (1909, Konštantínopol, Osmanská ríša, dnes Istanbul, Turecko – 2003, New York, USA) patrí medzi najvýznamnejších amerických povojnových režisérov. Bol spoluzakladateľom Actors Studia, s ktorým sa spája nový typ filmového herectva, tzv. method acting. Získal Čestného Zlatého medveďa na Berlinale a Čestného Oscara, dvoch Oscarov za réžiu (Džentlemanská dohoda, V prístave), jeho filmy boli ocenené v Cannes (Na východ od raja), na Berlinale (Muž na lane), v Benátkach (Panika v uliciach, Električka zvaná Túžba, V prístave), či v San Sebastiane (Amerika, Amerika).

Soňa Maletzová

Soňa Maletzová (1992, Bratislava, Československo) je režisérka a dokumentárna fotografka. Len prednedávnom absolvovala pražskú FAMU (2011-2017) so svojím stredometrážnym filmom o Mariánovi Vargovi. Ako fotografka vystavovala na Slovensku, v Česku a v Poľsku. Jej séria o prímestských častiach Bratislavy bola ocenená na Slovak Press Photo. Venuje sa tiež tvorbe videoklipov, spolupracuje najmä s kapelou Queer Jane.

Vít Klusák

Vít Klusák (1980, Praha, Československo) ešte počas štúdia dokumentárnej tvorby na pražskej FAMU založil so spolužiakom Filipom Remundom produkčnú spoločnosť Hypermarket Film, ktorá zastrešila ich spoločný debut Český sen (2004), dokumentárnu komédiu o otvorení falošného hypermarketu, ktorá skúma silu reklamy. Spoločnosť sa aj naďalej venuje produkcii autorských dokumentov; do
jej portfólia patrí aj televízny cyklus Český žurnál (2013 – 2017). Klusák vo svojej tvorbe opakovane prejavuje inštinkt na témy a prístupy, ktoré hýbu verejnou diskusiou.

Gürcan Keltek

Gürcan Keltek (1973, Izmir, Turecko) absolvoval odbor filmu na Univerzite Dokuz Eylul vo svojom rodnom meste. Po dokončení štúdia zrežíroval niekoľ ko dokumentárnych krátkych filmov vrátane snímky Nadčas (2012), ktorá sa objavila na medzinárodných filmových festivaloch Visions du navijak a DOK Leipzig v Lipsku. Jeho stredometrážny film Kolónia (2015) bol premietaný na FIDMarseille a získal Cenu najlepšieho balkánskeho nováčika na kosovskom Dokufeste. Jeho prvý dlhometrážny hraný film Meteory (2017) mal premiéru v sekcii Concorso Cineasti del presente na MFF v Locarne.

Sanal Kumar Sasidharan

(1977, Perumkadavila, India) vyštudoval zoológiu na vysokej škole v Dhanuvačapurame.
Po postgraduálnom štúdiu práva začal pôsobiť ako právnik, no neskôr ho zlákal film.
v roku 2001 založil Kazhcha Film Forum, crowdfundingovú platformu na podporu
nezávislých filmov, vďaka ktorej financoval aj svoje prvé filmy.
Sexy Durga je jeho tretí dlhometrážny film.
Na MFF Rotterdam 2017 zaň získal hlavnú cenu Hivos Tiger.

Bojan Vuletić

(1977, Belehrad, Juhoslávia) je absolventom Fakulty dramatických
umení v Belehrade. Ako autor spolupracoval so Stefanom Arsenijevićom na
súhrnnom filme Straty a nálezy (Izgubljeno-nađeno, 2005) a celovečernej snímke
Láska a iné zločiny (Ljubav aj drugi Zločin, 2008), ktorá mala premiéru na Berlinale
a získala dve ocenenia za najlepší scenár na národných festivaloch. Jeho prvý celovečerný
film Praktický sprievodca Belehradom so spevom a slzami (Praktičan vodič
Kroz Beograd sa pevanjem aj plakanjem, 2011) mal premiéru v súťaži Na východ
od západu na MFF v Karlových Varoch a získal niekoľko národných i medzinárodných
ocenení.

Viesturs Kairišs

(1971, Riga, Lotyšsko) je operný, filmový a divadelný režisér.
Po absolvovaní štúdia na Lotyšskej akadémii kultúry sa etabloval ako uznávaný
režisér opier v Lotyšsku a Nemecku. Kairiss zrežíroval štyri dokumentárne a šesť
hraných celovečerných filmov.
V roku 1998 debutoval s krátkym dokumentom Vlak. Jeho prvý celovečerný film
Len tak odísť (Pa Celá aizejot, 2002) získal Lotyšskú národnú filmovú cenu za najlepší
celovečerný film, premietaný v oficiálnej súťaži na MFF v Karlových Varoch
ako aj ocenenie za najlepší debut na filmovom festivale Raindance.

Valeska Grisebach

(1968, Brémy, Západné Nemecko) absolvovala štúdiá germanistiky
a filozofie v Berlíne, Mníchove a vo Viedni a neskôr aj filmovej réžie
vo Viedni. Za svoj absolventský film Moja hviezda (Mein Stern, 2001) bola v roku
2002 nominovaná na Cenu Adolfa Grimma a získala Cenu FIPRESCI na filmovom
festivale v Toronte. Jej druhý film Túžba (Sehnsucht, 2006) bol uvedený v hlavnej
súťaži v Berlíne. Western (2017) je jej tretí dlhometrážny film.

Amanda Kernell

(1986, Umeå, Švédsko) má vďaka svojim rodičom, matke Švédke
a otcovi sámskeho pôvodu, korene v dvoch kultúrach. Od roku 2006 nakrútila
niekoľko uznávaných krátkych filmov pre produkčnú spoločnosť Direktörn &
Fabrikörn, vrátane snímky Prázdninová sestra (Semestersystern) a Deliť sa o všetko
(Att dela Allt). Vyštudovala divadelnú scenáristiku a audiovizuálne médiá na Biskops-
Arnö a absolvovala kurz Scenáristiky pre nízkorozpočtové filmy na Filmpool
Nord. V roku 2009 bola prijatá do prestížneho štvorročného študijného programu
filmovej réžie na Štátnej filmovej škole v Dánsku.

Robin Campillo

(1962, Mohammédia, Maroko) je francúzsky režisér, ktorý na seba upozornil
ako spoluscenárista a strihač filmov francúzskeho režiséra Laurenta Canteta,
napr. jeho drámy Medzi stenami (Entre les murs, 2008), ktorý v tom istom
roku získal Zlatú palmu v Cannes. Jeho dlhometrážny režijný debut Navrátilci
(Les Revenants, 2004) sa stal predlohou rovnomennej úspešnej televíznej
série. Campillov druhý film, dráma Chlapci z východu (Eastern Boys), získala
v roku 2014 cenu v sekcii Horizonty na festivale v Benátkach. Jeho najnovší film
120 tepov za minútu získal tento rok v Cannes Veľkú cenu poroty a cenu FIPRESCI.

Jason Raftopoulos

(1970, Melbourne, Austrália) žil vyše desať rokov v New Yorku,
kde predtým, než sa prihlásil na filmovú školu, pracoval v divadle. Jeho krátke
filmy sa premietali v Austrálii i v zahraničí. Jasonov dokumentárny film Od drog
k Dalajlámovi (From Dope to Dalai Lama) získal cenu Inside Film (IF) za najlepší
krátky dokumentárny film. Jeho krátky absolventský film Deň otcov (Father’s Day)
získal od Swinburnskej univerzity ocenenia za najlepší film a najlepší scenár. Na
západ od slnka, ktorého dej je do značnej miery postavený na Dni otcov, je jeho
prvým dlhometrážnym filmom.

Natalia Garagiola

(1982, Buenos Aires, Argentína) je scenáristka a režisérka
krátkych filmov Lópezov kútik (Rincón de López) a Kobyly a papagáje (Yeguas
y Cotorras), ktoré mali premiéru počas Týždňa kritiky na MFF v Cannes v roku
2012. Nedele (Sunnuntaisin, 2014), krátky film, ktorý napísala a spolurežírovala
s Kræsten Kusk, bol vybraný na “Quinzaine des Réalisateurs” na MFF v Cannes.
Jej sólový dlhometrážny režijný debut Lovecká sezóna bol premietaný ako súčasť
Medzinárodného týždňa kritiky na tohtoročnom MFF v Benátkach, kde získal
Cenu divákov SIAE.

Adrian Silisteanu

Adrian Silisteanu (1975, Bacău, Rumunsko) je absolventom odboru kamery na Národnej univerzite divadla a filmu v Bukurešti a študoval i digitálny film na Národnom audiovizuálnom inštitúte v Paríži. Ako kameraman pracoval na štyroch dlhometrážnych filmoch v réžii Adriana Sitarua, ako aj najnovšej delhometrážnej snímke režiséra Aliho Mostafu Hodný (2016). Ako režisér debutoval v roku 2012 so snímkou Priekopa (Santul). Zapísané/Nezapísané je jeho druhým krátkym filmom.

Ali Asgari

(1982, Teherán, Irán) študoval filmovú tvorbu v Taliansku. Dva z jeho
krátkych filmov, Viac než dve hodiny (Bishatar az do Saat, 2013) a Ticho (Il Silenzio,
2016, v spoluréžii Farnoosh Samadi), sa zúčastnili súťaže na MFF v Cannes. Ďalší,
Dieťa (2014), mal premiéru v súťaži na MFF v Benátkach. Celkovo jeho krátke
snímky odpremietalo vyše 600 filmových festivalov po celom svete a získali
viac ako 150 medzinárodných ocenení. Zmiznutie je jeho prvým dlhometrážnym
filmom.

Aleksander Johan Andreassen

Aleksander Johan Andreassen (1982, Bodø, Nórsko) je umelec a filmový tvorca s titulom magistra výtvarných umení zo Štokholmskej univerzity umenia, remesla a dizajnu Konstfack. z jeho diel, premietaných na kolektívnych výstavách a filmových festivaloch po celom svete, patria k najaktuálnejším Rúbaniská (Lysninger, 2016), Všetky myšlienky si sú príbuzné (Alle tankers slekt, 2015) a Roy (2014).

Alen Drljević

(1968, Sarajevo, Juhoslávia) absolvoval Akadémiu múzických umení
v Sarajeve. Jeho krátky absolventský film Prvá výplata (Prva plata, 2005) bol nominovaný
na Európsku filmovú cenu. Jeho prvý dlhometrážny dokument, Karneval
(2006), sa zameriava na dramatické udalosti deväťdesiatych rokov, počas ktorých
si bývalá Juhoslávia prešla sériou občianskych vojen. Ako asistent réžie sa podieľal
na viacerých filmoch, vrátane troch snímok Jasmily Źbanić: Grbavica (2006, Zlatý
medveď na Berlinale), Na ceste (2010), a Pre tých, ktorí už nemôžu rozprávať (2013).
Chlapi neplačú je jeho hraným debutom.

Léonor Serraille

(1985, Venissieux, Francúzsko) získala magisterský titul v odbore
Všeobecnej a porovnávacej literatúry na Univerzite v Sorbonne a študovala
filmový odbor na Národnej filmovej škole La Fémis. Jej prvý dlhometrážny film
Paula mal premiéru v sekcii Un Certain Regard tohtoročného MFF v Cannes, kde
získal ocenenie Camera d‘Or za najlepší debut festivalu.

Jelena Brodač

Jelena Brodač (1984, Moskva, ZSSR) vyštudovala v roku 2006 Moskovský architektonický inštitút. v súčasnosti študuje filmovú réžiu na Vysokých kurzoch pre scenáristov a filmových režisérov v Moskve pod vedením Vladimira Khotinenka, Pavla Finna a Vla- dimira Fenchenka. Ďalší (2016) je jej druhým filmom.

Soleen Yusef

(1987, Duhok, Irak) sa narodila v Irackom Kurdistane a ako deväťročná
utiekla do Nemecka. v roku 2008 začala študovať réžiu hraných filmov
na Filmovej akadémii Baden-Württemberg. Jej stredometrážna snímka Trattoria
mala v roku 2012 premiéru na MFF v Berlíne. Dom bez strechy je Soleeniným
absolventským filmom, za ktorý získala cenu Grand Prix Special des Amériques na
Montrealskom svetovom filmovom festivale v roku 2016.

Katie Davies

Katie Davies je umelkyňa, ktorá sa venuje skúmaniu konštrukcie identít, ich odrazov a manipulácií. Ústredný bod jej videí a inštalácií, z ktorých vynikajú najmä Spoločenstvo (2009), Zákony pochodov (2015) a Spánok na verejnosti (2017), tvoria najmä otázky nacionalizmu, násilia a demokracie.

Adam Keleman

(1983, Woodland Hills, Kalifornia, USA) je scenáristom, režisérom
a producentom krátkeho filmu Návrat (Going Back), ktorý mal v roku 2010
premiéru na filmovom festivale SXSW. Film bol uvedený na festivale BFI Londýn
a v Short Film Corner v Cannes. Ako filmový publicista a kritik píše pre časopisy
ako Soma, AOL Moviefone, Slant a Little Joe. Na výrobu svojho prvého dlhometrážneho
filmu Ľahký život získal Adam produkčný grant od nadácie Jerome Foundation
a grant AbelCine od Film Independent. V súčasnosti žije a pracuje
v newyorskom Brooklyne.

Jules Comes

Jules Comes (1984, Roermond, Holandsko) vyštudoval odbor audio-vizuálnych umení na Umeleckej škole LUCA v Bruseli. Vo svojich filmoch sa snaží sústrediť na sociálne dôležité otázky. Po dvojici krátkych filmov Mestské dieťa (Stadskind, 2010) a Pútnik (Pelgrim, 2011) zakončil v roku 2012 štúdium s absolventskou snímkou To je Ronald (Dit Is Ronald). Comes momentálne žije v Bruseli, kde pracuje na niekoľkých nových hraných a dokumentárnych projektoch.

Kaveh Mazaheri

Kaveh Mazaheri (1981, Teherán, Irán) pracoval ako filmový recenzent a neskôr začal nakrúcať vlastné filmy. Zatiaľ nakrútil štyri nezávislé krátke snímky a vyše dvadsať televíznych dokumentov. k jeho najcharakteristickejším filmom patrí dokument Správa o Míne (2015) a krátky hraný film Retuš (2017).

Sean Mullan

Sean Mullan (1992, Derry, Severné Írsko) je umelec, pôsobiaci v Južnom Londýne, ktorý pracuje v oblasti filmu, sochárstva, zvuku a ich vzájomných prepojení. Vyštudoval odbor výtvarného umenia na Wimbledonskej akadémii umení v Londýne. Vo svojej doterajšej kariére sa zúčastnil mnohých sólových a skupinových výstav.

Yann Gonzalez

(1977, Nice, Francúzsko) pred svojím debutom Les Rencontres d’après minuit (Zoznamka po polnoci, 2013), s ktorým sa predstavil v Týždni kritiky v Cannes, nakrútil šesť krátkych filmov. Jeho film Ostrovy (Les îles, 2017) získal cenu za najlepší krátky film na MFF Bratislava. Nôž v srdci (Un couteau dans la coeur , 2018) je jeho druhý celovečerný film.

Brenda Lien

Brenda Lien (1995, Offenbach am Main, Nemecko) je nezávislá filmárka a skladateľka filmovej hudby. Od roku 2012 študuje umenie s osobitným zameraním na film a animáciu na Univerzite umenia a dizajnu v Offenbachu.