Mini Interview: Dominika Jarečná

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.

Zaujíma sa o široké spektrum umeleckých foriem – od výtvarného umenia, architektúry, cez poéziu až po film. Špeciálne miesto v jej srdci má práve film, lebo je to médium, ktoré chápe ako syntézu všetkých umení, lahodiacu všetkým našim zmyslom.

Cena LUX je na MFF Bratislava v rámci programových sekcií už tradičnou, stabilnou súčasťou. Toto ocenenie od roku 2007 udeľuje Európsky parlament s cieľom popularizovať pôvodnú európsku kinematografiu v krajinách EÚ, Nórsku, Lichtenštajnsku, na Islande a vo Švajčiarsku. Snaží sa inšpirovať obyvateľov štátov EÚ, a podnietiť ich k diskusiám a úvahám o sebe, svojej identite. Systém je totiž nastavený tak, že väčšina európskych filmov sa premieta iba v krajine, kde sa nakrútili a len zriedkavo sa distribuuje aj za hranice. 

 

Dominika, mohli by ste, prosím, čitateľom a divákom – návštevníkom MFF Bratislava 2018 vysvetliť, čo to znamená „byť ambasádorkou ceny LUX 2018 – 2019“?

 

Ambasádor ceny LUX je človek, ktorého hlavná rola spočíva najmä v propagovaní filmov v rámci jeho lokálnej komunity a organizovaní premietaní s cieľom, aby sa aj bežnému divákovi dostal priestor vidieť filmy, ktoré ilustrujú univerzálnosť európskych hodnôt a sú skvelými príkladmi súčasnej európskej filmovej tvorby.

 

Myslím, že sa nám tu vytvára fajn priestor inšpirovať a motivovať mladých ľudí, aby sa zapájali do kultúrnych eventov, zaujímali sa o aktuálne dianie. Čo Vám osobne priniesla táto možnosť a ako ste sa k tejto úlohe vlastne dostali?

 

Úloha ambasádora ceny LUX prišla v procese projektu 28 Times Cinema (vznikol v roku 2010 pod záštitou LUX Film Prize – Ceny Európskeho parlamentu a partnermi projektu sú Europa Cinemas, Cineuropa a Giornate degli Autori), ktorého som mala česť byť súčasťou. Poslala som prihlášku a o mesiac na to som sa dozvedela, že ma vybrali. Vďaka tejto úlohe som, okrem iného, osobne stretla režisérov finalistov ceny LUX a vypočula si, kde sa zrodili nápady na filmy, ako presne prebiehal proces vzniku a po premietaniach som sa s nimi zapojila do diskusie, čo považujem za nesmierne obohacujúcu skúsenosť. 

 

Čo zaujímavé ste sa dozvedeli?

 

Napríklad Mila Turajlic na filme Druhá strana všetkého pracovala päť rokov, od roku 2012 do roku 2017, no prvotná myšlienka sa zrodila už v roku 2005. Mila však sama povedala, že po pár mesiacoch natáčania zistila, že ešte nebola dostatočne zrelá na tvorbu tohto filmu a tak od neho upustila a natočila najprv iný film.

 

Wolfgang Fischer na scénari k filmu Styx začal pracovať pred deviatimi rokmi, kedy začal pociťovať, že v Európe nastala nová éra plná zmien spojených s migráciou. Názov filmu Styx je referenciou na grécku mytológiu, kde je podľa povesti rieka Styx hranicou medzi ríšou živých a mŕtvych. Podľa Wolfganga ide o perfektnú metaforu pre film.

 

Ako ste už naznačili, na MFF Bratislava 2018 si diváci budú môcť pozrieť 3 filmy nominované na Cenu LUX: Styx  (r. Wolfgang Fischer, Rakúsko/Nemecko, 2018), Dievča  (Girl, r. Lukas Dhont, Belgicko, 2018) a dokument Druhá strana všetkého  (Druga strana svega,  r. Mila Turajlic, Srbsko/Francúzsko/Katar, 2017).  Mohli by ste nám ich bližšie predstaviť? 

 

Dievča som, žiaľ, ešte nevidela, chystám sa naň práve v rámci MFF Bratislava 2018. Ale namiesto neho vám poviem aspoň o víťazovi tohoročnej ceny LUX Woman at War (Kona fer í stríð, 2018), ktorý sa na Slovensku, žiaľ, nepremieta. Ide o snímku islandského režiséra Benedikta Erlingssona. Napriek tomu, že má komediálny podtón, je to intímna dráma, ktorá pokrýva politické témy. V jadre príbehu stojí žena, uväznená vo svete korporácií, ktorá je ochotná riskovať všetko za záchranu prírody a panenských hôr Islandu. Film so srdcom zachytáva tému klimatických zmien, ekológie a radikálneho aktivizmu.

 

Druhá strana všetkého je dokument, ktorý veľmi intímne ukazuje prepisovanie histórie na Balkáne očami Milinej matky Srbijanky Turajlić, bývalej aktivistky a univerzitnej profesorky, jej oddanosť voči krajine no zároveň aj osobné a politické boje proti režimom, ktoré v posledných desaťročiach vládli v Srbsku.

 

Styx je pulzujúca dráma, konfrontujúca tému migrácie. Rozpráva príbeh doktorky, ktorá sa vydáva na plavbu cez Atlantik, kde narazí na loď plnú zúfalých afrických utečencov. Film bol snímaný takmer výhradne na mori, prináša pohľad na morálnu dilemu hlavnej hrdinky a núti nás rozmýšľať nielen mysľou, ale aj srdcom.

 

Prečo ich podľa Vás treba vidieť?

 

Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt, a práve to sa odzrkadľuje v tom, aké filmy Cena LUX podporuje. Všetky tri filmy sú silné po obsahovej aj po remeselnej stránke a dotýkajú sa aktuálneho diania v Európskej únii. Každý z filmárov ukázal dávku odvahy a prejavil, že sa nebojí riskovať a skvelo spracoval dnes veľmi relevantné témy. Myslím, že tieto filmy zvýšia divácke povedomie o európskej kultúrnej rozmanitosti. Tým, že majú silné politicko-sociálne posolstvo, dajú podnet na reflexiu o Európe a jej budúcnosti a vystupňujú verejnú diskusiu o kultúrnych aspektoch Európskej únie. 

 

Tento rok Vás na festivale čaká aj náročná úloha – ste jednou z troch členiek Študentskej poroty, budete teda spolurozhodovať o Cene Študentskej poroty. Predpokladám, že ste sa už pozreli na program festivalu. Ktoré filmy by podľa Vás diváci nemali premeškať? 

 

Zo súťaže hraných filmov by som každému odporučila film José, ktorý som mala možnosť hodnotiť na Benátskom filmovom festivale v rámci ceny nezávislej sekcie Giornate Degli Autori. Jeden z ďalších filmov, ktorý som mala možnosť vidieť v Benátkach za prítomnosti filmového štábu a taktiež hercov je film Juliana Schnabela Pri bráne večnosti. Jeho režisér patrí k mojím osobným hrdinom a Pri bráne večnosti považujem za nádhernú poctu umeniu, v ktorej Schnabel citlivo zachycuje zlomenú myseľ génia Vincenta Van Gogha. Tento film by som zaradila k najlepším, ktoré mi tento rok Benátky ponúkli.

 

Ďakujem za rozhovor.

A dovidenia v kine!

 

 

 

Anna Kačincová Predmerská

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.

Slovenská filmová agentúra sa stala novým partnerom projektu Green Screen, ktorý sa zaoberá problematikou udržateľného rozvoja audiovizuálneho sektora a má za cieľ znížiť uhlíkovú stopu európskej filmovej a televíznej produkcie. Tejto téme sme sa rozhodli venovať aj v rámci Bratislavského filmového festivalu, kde jedným z prednášajúcich bude koordinátor udržateľného nakrúcania vo Flámskom audiovizuálnom fonde Tim Wagendorp (TW).

NCHYMI je jednorázová variácia na rubriku kolegu Tomáša Hudáka (ICYMI), ktorý je zároveň jedným z dramaturgov filmového programu 20. ročníka MFF Bratislava. No Chance You miss it na rozdiel od jeho seriálu upozorňuje na tituly, ktoré sú tu a teraz a ak si ich nepozriete tento týždeň na Bratislavskom festivale, nikto to nespraví za vás. Ako hovorí motto festivalu: „ak neprídeš, nezažiješ.“