Mini interview: Tomáš Hudák

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Tomáš, si programový dramaturg i programový koordinátor tohoročného MFF Bratislava. Aké sú tvoje kompetencie, kto každý, za čo všetko sa ti chodí sťažovať a čo všetko vieš ovplyvniť?

 

Ako člen programového tímu sa podieľam na výbere filmov, takže sťažovať sa mi chodia prípadní nespokojní diváci. Ako programový koordinátor mám na starosti prakticky všetko, čo sa týka filmového programu: od komunikácie s ďalšími dramaturgmi a vedením festivalu, cez dohadovanie licencií na filmy a dohliadaním na logistiku, až po komunikáciu s premietačmi, aby sa všetky filmy odohrali tak, ako majú.

 

 

Zostavil (a spoluzostavil) si viacero festivalových sekcií. Chce to asi dosť veľké know how a aj dávku odvahy. Aký je tvoj kľúč k výberu filmov?

 

Finálny výber filmov je vždy priesečníkom niekoľkých faktorov. Ide o filmy, ktoré som mal možnosť vidieť, filmy, ktoré sa mi zdajú nejakým spôsobom zaujímavé a pri ktorých si zároveň myslím, že by mohli byť zaujímavé aj pre bratislavských divákov. Pragmatickým faktorom je, že musia byť dostupné. A nakoniec je potrebné to vyskladať tak, aby vznikla rôznorodosť, aby filmy neboli „rovnaké“ a rôzne publiká si vedeli nájsť svoje filmy. Preto máme filmy o mladých (a pre mladých), kreatívny dokument, sú spoločensko-politické témy, archívne filmy, česko-slovenská produkcia i niečo experimentálnejšie.

 

Asi najlepšie to vidieť na sekcii Lexikón, ktorú sa vždy snažíme pripraviť tak, aby ukázala rôzne odtiene zvolenej témy, poodhalila rôzne perspektívy, ako sa dá na tému nazerať, a zároveň aby naznačila aj históriu kinematografie.

 

 

Ako tento výber prebieha? Je festival tvojou celoročnou súčasťou, tzn. keď ideš do kina alebo si pustíš nejaký film doma, zvykneš si robiť poznámky o tom, ktorý film chceš určite priniesť aj na tunajšie plátna – na festivaly, kde pracuješ?

 

Určite to mám vždy niekde vzadu v hlave a pri pozeraní filmov rozmýšľam, ako by sa dal film „využiť“, či by sa hodil na festival a prípadne v akom kontexte. Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca. Poznámky si zvyknem robiť iba keď viem, alebo aspoň tuším, že o filme budem písať. Zapisujem si však filmy, ktoré vidím, aby som sa nemusel spoliehať iba na pamäť, keď neskôr filmy hľadám.

 

 

Filmové festivaly ako MFF Bratislava nie sú určené pre širokú verejnosť. Prinášajú zväčša filmy, na ktoré musí byť publikum pripravené, nie „štandardný“ multiplexový výber. Aké máš očakávania od návštevníkov tohto festivalu – aké publikum si praješ?

 

Otázka publika, alebo skôr publík, je veľmi komplexná a rieši ju každý festival. Typicky, festival má iné publiká ako multiplexy, hoci aj v nich sa hrajú „artové“ filmy a neraz sa v multiplexoch festivaly aj konajú. Bratislavský filmový festival určite vychádza z podhubia filmových klubov, no snaží sa oslovovať aj iné publiká; nechce byť festivalom pre úzko špecializované publikum, ale pre rôznych ľudí – a tomu je prispôsobený aj program. Moja práca potom nie je diktovať ľuďom, čo by mali pozerať a aké filmy by sa im mali páčiť, ale viesť s publikom pomyselný dialóg: publikum mi povie, aký typ filmu by chcelo a ja sa pokúsim vybrať film podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia – no zároveň očakávam, že publikum bude ochotné prijať výzvu a dá šancu aj filmom, ktoré môžu prekročiť ich očakávania.

 

 

Áno, nepoteším ťa, musí nasledovať i klasická klišé otázka, ktorou by si mohol inšpirovať a nasmerovať nerozhodných návštevníkov na filmy, ktoré by si tento rok určite nemali nechať ujsť.

 

Opäť závisí od toho, kto má aké preferencie a čo od filmu očakáva. Ak ste otvorení menej známym veciam, určite odporúčam kenskú romancu Rafiki, ak vás zaujíma kinematografia a/alebo rodové otázky, máme Ako uviazaná na reťazi, koho zaujíma súčasné umenie, premietame esej Koniec strachu, máme žánrovejšie ladené filmy ako Frézovacia hlava alebo Domestik, a koho zaujímajú veľké oceňované filmy, premietame Gentleman s revolverom alebo Pri bráne večnosti.

 

 

 

Vďaka za rozhovor.

A dovidenia v kine!

 

 

Anna Kačincová Predmerská

Vážení fanúšikovia filmu a filmového umenia, milí diváci, kolegovia, priatelia, verte nám, že sme tí poslední, ktorí sa tak chceli a museli rozhodnúť, ale zároveň musíme a chceme byť tí prví, ktorí vám toto rozhodnutie oznámia: Medzinárodný filmový festival Bratislava sa v roku 2019 neuskutoční.

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.