Mini interview: Ivana Hucíková

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

V rámci svojej tvorby prináša primárne ženské príbehy, keďže verí, že práve film dokáže pohnúť a zmeniť ľudské premýšľanie. Tento rok sa okrem filmovej tvorby zhostila aj role spoluzostavovateľky jednej zo šiestich festivalových sekcií – Lexikón: Ženský pohľad a úlohy režisérky festivalového spotu.

 

 

Mohli by ste definovať hlavnú ideu festivalového spotu?

 

Festivalový spot odráža tému tohtoročnej festivalovej sekcie Lexikón, ktorá je venovaná ženskému pohľadu a hovorí o postavení žien v kinematografii, či ich zobrazovaní vo filme. Pre mňa osobne je to veľmi aktuálna téma, ktorá v poslednej dobe rezonuje aj vo svete. Spot tak pracuje s ukážkami filmov, ktoré sa tento rok objavia vo festivalovom programe, a ktoré zobrazujú rôznorodé ženy. 

 

 

Z čoho ste pri jeho tvorbe vychádzali?

 

Inšpiráciou boli samotné filmy použité v spote a hudobný motív z piesne „Bábiky sa vraždia“ od Katarzie. Použité filmy sú vizuálne veľmi silné, majú jedinečnú atmosféru a svojskú estetiku. Napriek tomu, že sú odlišné, spoločne fungujú ako pestrofarebný celok. Hudba od Katarzie tieto obrazy prepája a vytvára tak mozaiku žien, ktoré sú na prvý pohľad možno rôzne, ale všetky majú v sebe silu veci zmeniť.

 

 

Tento spot je vyobrazením množstva rôznych žien – záberov vystrihnutých z tohoročných filmov. Počas neho znie Katarziin hlas a úryvok z jej piesne, kde sa pýta „Myslíš, že nemôžeme nič zmeniť, pretože sme iba ženy?“ Prečo ste si na spoluprácu prizvali práve Katarziu?

 

S Katarínou (Katarziou) sa poznáme z VŠMU, kde sme študovali v jednom ročníku, ona scenáristiku, ja dokumentárnu tvorbu. Stretávali sme sa pri školských cvičeniach, na spoločných predmetoch alebo filmových podujatiach v škole, ale aj mimo nej. Jej tvorbu teda poznám už od čias, kedy bola ešte scenáristkou a s hudbou len začínala.

 

Prednedávnom vydala nový album Antigona, ktorý je zároveň hudbou pre rovnomennú hru v Slovenskom národnom divadle, za ktorú spolu s Jonatánom Pastirčákom získali cenu Dosky. Pieseň Bábiky sa vraždia, ktorú sme sa rozhodli použiť aj v spote pre festival, je hneď prvou na tomto albume. Okamžite na mňa zapôsobila, rovnako ako aj celý album. Ten otvorene hovorí nie len o osobných skúsenostiach, ale aj celospoločenských problémoch. Myslím, že Katarzia je nezvyčajná žena v slovenskom a českom hudobnom prostredí a jej hudobná produkcia bola vždy silne autorská a ženská, nebála sa experimentovať a hovoriť o témach, ktorým sa mnohí radšej vo svojej tvorbe vyhýbajú.

 

 

Ktoré sú to témy a prečo sa ich tvorcovia boja?

 

Momentálne sú to asi veľmi aktuálne spoločenské aj politické témy, ktoré hýbu Slovenskom a ktoré zachytili aj mladí ľudia a silno ich zasiahli. Či už je to arogancia politickej moci, chladnokrvná vražda dvoch nevinných mladých ľudí alebo silné hlasy, ktoré sa neboja vystúpiť proti zlu a moci a otvorene ich konfrontovať. 

Tento rok je opäť z čoho vyberať.

 

Sobota, 1.12.2018 – Dobrá práca (Beau Travail)

Jeden z najznámejších a najuznávanejších filmov oceňovanej francúzskej režisérky Claire Denis, ktorý natočila so svojou dvornou kameramankou Agnes Godard snáď ani veľmi netreba predstavovať. Festival tento skvelý film prinesie v špeciálnej projekcii z 35mm a bude to určite zážitok!

 

 

Sobota, 1.12.2018 – Druhá strana všetkého (The Other Side of Everything)

Mila Turajlić  je vynikajúca mladá srbská režisérka a producentka, ktorá má za sebou úspešný debut v podobe dokumentárneho filmu Cinema Komunisto. S jej nasledujúcim filmom  Druhá strana všetkého vyhrala minulý rok hlavnú cenu na prestížnom festivale dokumentárnych filmov IDFA v Amsterdame. Mila v ňom obracia kameru na vlastnú rodinu a prináša tak generačný portrét o histórii a súčasnosti  nie len jednej rodiny, ale aj celej krajiny.

 

Nedela, 2.12.2018 – Rafiki

Príbeh o dvoch queer ženách z africkej Kene zaujal nie len na festivale v Cannes, ale aj všade inde, kde sa potom premietal. Jeho režisérka Wanuri Kahiu prináša príbeh o zakázanej láske vo farbách a obrazoch, ktoré z afrických krajín veľmi nezvykneme vídať. Tento odvážny a krásny film sa určite oplatí vidieť, aj keď doma v Keni ho Wanuri premietať zakázali.

 

Ďakujem za rozhovor.

A dovidenia v kine!

 

 

 

Anna Kačincová Predmerská

 

 

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.

Slovenská filmová agentúra sa stala novým partnerom projektu Green Screen, ktorý sa zaoberá problematikou udržateľného rozvoja audiovizuálneho sektora a má za cieľ znížiť uhlíkovú stopu európskej filmovej a televíznej produkcie. Tejto téme sme sa rozhodli venovať aj v rámci Bratislavského filmového festivalu, kde jedným z prednášajúcich bude koordinátor udržateľného nakrúcania vo Flámskom audiovizuálnom fonde Tim Wagendorp (TW).

NCHYMI je jednorázová variácia na rubriku kolegu Tomáša Hudáka (ICYMI), ktorý je zároveň jedným z dramaturgov filmového programu 20. ročníka MFF Bratislava. No Chance You miss it na rozdiel od jeho seriálu upozorňuje na tituly, ktoré sú tu a teraz a ak si ich nepozriete tento týždeň na Bratislavskom festivale, nikto to nespraví za vás. Ako hovorí motto festivalu: „ak neprídeš, nezažiješ.“