Recenzia: Sexy Durga

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

Mladý muž Kabeer a jeho priateľka Durga sa snažia stopom dostať na vlakové nádražie, čo však môže byť ešte väčší problém, ako sa dostať bratislavskou MHD v dopravnej špičke na hlavnú stanicu. Stretávajú tam ale rovnako nepríjemných a podozrievavých ľudí ako našinec v autobuse.

Film však začína dlhou sekvenciou indickej folklórnej rituálnej slávnosti v dedine Kerala, s hlavnou naratívnou líniou priamo nesúvisiacou, ale dotvárajúcou celkovú atmosféru diela. Sasidharana člení takmer deväťdesiatminútovú stopáž na niekoľko dlhších, väčšinou statickou kamerou snímaných scén. Tie sa odohrávajú prevažne v stiesnenom priestore starého auta, ktoré sa páru podarí na začiatku cesty stopnúť. V tejto oblasti je však každý akosi podozrivý a nedôveryhodný a postavy si to začnú rýchlo uvedomovať. Zažívajú krušné chvíľky s miestnymi drobnými gangstermi, nepríjemnými náhodnými okoloidúcimi a arogantnými policajtmi s pomerne nejasnými motiváciami správania sa voči hlavným hrdinom.

Divák sa spoločne s nimi cíti po takmer celú stopáž v tmavom a stiesnenom prostredí značne diskomfortne a spoločne s Kabeerom a Durgou sa chce čo najrýchlejšie dostať do cieľa. Sasidharana im ale neustále kladie do cesty nové a nové prekážky. Sexy Durga pôsobí ako výrazný protiklad tradičnej mainstreamovej bollywoodskej produkcie a melodické muzikálové kúsky vymenil za metalový rámus. Sexy Durga je netradičnou exotickou road movie s relatívne rozvoľneným dejom, s účasťou nehercov, ale vyznačuje sa zomknutou a pohlcujúcou atmosférou.

Film hráme o 18:15 v Kine Mladosť.

Erik Binder

Jednou z nosných sekcií MFF Bratislava je aj Made In CZ/SK. V súvislosti s nedávnym výročím vzniku Československej republiky reflektuje kontinuálnu a úspešnú spoluprácu filmových tvorcov dvoch susedných krajín. Tento rok uvedie viacero aktuálnych snímok, ktoré vznikli aj v česko-slovenskej koprodukcii.

20. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava sa začne presne o mesiac. Od 29. novembra do 2. decembra 2018 ponúkne výber kvalitných titulov, ktoré prináša aktuálna mladá filmová tvorba. S inovatívnymi pohľadmi na svet a fungovanie v ňom sa diváci stretnú v príjemnej atmosfére bratislavských mestských kín Lumière a Mladosť.

Súčasťou programu MFF Bratislava sú už tradične aj tri filmy nominované na filmovú Cenu LUX, ktorú od roku 2007 udeľuje Európsky parlament. Jej cieľom je popularizovať pôvodnú európsku kinematografiu a podnietiť obyvateľov Európskej únie k diskusiám o európskych hodnotách a identite. Po minuloročnom úspechu festival predstaví tieto filmy okrem Bratislavy aj v troch ďalších mestách: v kine Mier v Modre, kine Záhoran v Malackách a Artkine Metro v Trenčíne.

Divácka súťaž bratislavského filmového festivalu pozná svojich víťazov, o ktorých rozhodlo žrebovanie z hlasovacích lístkov o najlepší film festivalu podľa jeho návštevníkov. Prinášame vám zoznam vecných cien a mená výhercov. Blahoželáme a tešíme sa na stretnutie o rok, na jubilejnom 20. ročníku MFF Bratislava.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Senci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete.

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.