Rozhovor
Zostavovateľ súťaže hraných filmov, Nenad Dukić, spolupracuje s MFF Bratislava už šiestym rokom. To, ako sa dá dosiahnuť majstrovské filmové dielo alebo ako postupuje pri selekcii súťažných filmov, prezradil v nasledujúcom rozhovore.
AG: Máte nejaké špeciálne preferencie alebo tipy, čo by mal obsahovať kvalitný film? Existuje na to vôbec návod?
ND: Nemyslím, že by existoval univerzálny „recept“ na tvorbu filmov, rovnako ako neexistuje univerzálny recept na ich posudzovanie – či už chcete o filme písať recenziu alebo robíte výber do festivalovej selekcie. Niekedy je to formálna stránka, ktorá z filmu učiní kvalitný zážitok, niekedy silná téma, ktorá rezonuje ešte dlho po vzhliadnutí a niekedy vizuálny aspekt, povyšujúci dielo na niečo výnimočné. Kombinácia všetkých troch zmienených môže z filmu učiniť majstrovské dielo. V súčasnosti je ale takýchto filmov pomerne málo.
AG: Váš festivalový výber súťažných hraných filmov sa orientuje na debutujúcich režisérov alebo ich druhé celovečerné tituly. Ide teda prevažne o začínajúcich a mladých tvorcov. Dá sa v ich tvorbe odsledovať tendencia, ktorá by diela do istej miery spájala?
ND: Prístupy mladých tvorcov sú veľmi rôznorodé, súvisiace prevažne s geopolitickou klímou danej krajiny alebo regiónu. To, čo ale majú vo všeobecnosti spoločné, je koncentrácia na témy, zaoberajúce sa budúcnosťou mladej generácie v rôznych krajinách sveta, odkiaľ pochádzajú. Nejaké jednotiace formálne vyjadrenie ale, samozrejme, neexistuje.
AG: Viete mi popísať ako prebieha proces výberu súťažných filmov?
ND: Ide o dlhý proces pozerania mnohých filmov. Primárne ide o filmy z troch hlavných zdrojov, najväčších svetových festivalov, ktorými sú Cannes, Benátky a Berlinale. Ďalšou kategóriou sú filmy, oficiálne prihlásené na MFF Bratislava a v neposlednom rade treba zahrnúť aj filmy, ktoré žiadame na základe katalógov distribučných spoločností. Moja selekcia je ale ovplyvnená aj tým, či už bol daný film na Slovensku v minulosti uvedený v rámci iného festivalu a samozrejme aj tým, či si filmy vybrané z katalógov môžeme ako festival dovoliť zaplatiť. Vždy sa tak nájdu rozdiely v tom, ako si predstavujem svoj „wishlist“ a tým, čo si reálne môžeme dovoliť.
AG: S MFF Bratislava už spolupracujete viacero rokov. Mali ste teda možnosť sledovať všetky zmeny, vývoje a inovácie, ktoré festival vyformovali do súčasnej podoby. Ste s jeho súčasným fungovaním spokojný alebo vidíte priestor aj na zdokonalenie budúcich ročníkov?
ND: Je tu priestor na viaceré zdokonalenia, ale to je samozrejme vždy otázka financií a rozpočtu festivalu, ktorý sa vždy rôzni. Za súčasných podmienok robíme festival najlepšie ako vieme tak, aby sme divákom ponúkli kvalitný program za čo najnižšie náklady. Dobré a veľké festivaly vždy stoja veľa.
AG: Máte v tohtoročnej súťažnej selekcii nejaký film, na ktorého uvedenie ste obzvlášť hrdý?
ND: Nebolo by fér spomenúť iba jeden z mnohých. Každý zo súťažných filmov disponuje inými kvalitami a asi by pre mňa bolo ťažké vybrať z nich jeden.
Alexandra Gabrižová