Zo zákulisia festivalu: Nenad Dukić

Rozhovor

Zostavovateľ súťaže hraných filmov, Nenad Dukić, spolupracuje s MFF Bratislava už šiestym rokom. To, ako sa dá dosiahnuť majstrovské filmové dielo alebo ako postupuje pri selekcii súťažných filmov, prezradil v nasledujúcom rozhovore.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

AG: Máte nejaké špeciálne preferencie alebo tipy, čo by mal obsahovať kvalitný film? Existuje na to vôbec návod?

 

ND: Nemyslím, že by existoval univerzálny „recept“ na tvorbu filmov, rovnako ako neexistuje univerzálny recept na ich posudzovanie – či už chcete o filme písať recenziu alebo robíte výber do festivalovej selekcie. Niekedy je to formálna stránka, ktorá z filmu učiní kvalitný zážitok, niekedy silná téma, ktorá rezonuje ešte dlho po vzhliadnutí a niekedy vizuálny aspekt, povyšujúci dielo na niečo výnimočné. Kombinácia všetkých troch zmienených môže z filmu učiniť majstrovské dielo. V súčasnosti je ale takýchto filmov pomerne málo.

 

AG: Váš festivalový výber súťažných hraných filmov sa orientuje na debutujúcich režisérov alebo ich druhé celovečerné tituly. Ide teda prevažne o začínajúcich a mladých tvorcov. Dá sa v ich tvorbe odsledovať tendencia, ktorá by diela  do istej miery spájala?

 

ND: Prístupy mladých tvorcov sú veľmi rôznorodé, súvisiace prevažne s geopolitickou klímou danej krajiny alebo regiónu. To, čo ale majú vo všeobecnosti spoločné, je koncentrácia na témy, zaoberajúce sa budúcnosťou mladej generácie v rôznych krajinách sveta, odkiaľ pochádzajú. Nejaké jednotiace formálne vyjadrenie ale, samozrejme, neexistuje.

 

AG: Viete mi popísať ako prebieha proces výberu súťažných filmov?

 

ND: Ide o dlhý proces pozerania mnohých filmov. Primárne ide o filmy z troch hlavných zdrojov, najväčších svetových festivalov, ktorými sú Cannes, Benátky a Berlinale. Ďalšou kategóriou sú filmy, oficiálne prihlásené na MFF Bratislava a v neposlednom rade treba zahrnúť aj filmy, ktoré žiadame na základe katalógov distribučných spoločností. Moja selekcia je ale ovplyvnená aj tým, či už bol daný film na Slovensku v minulosti uvedený v rámci iného festivalu a samozrejme aj tým, či si filmy vybrané z katalógov môžeme ako festival dovoliť zaplatiť. Vždy sa tak nájdu rozdiely v tom, ako si predstavujem svoj „wishlist“ a tým, čo si reálne môžeme dovoliť.

 

AG: S MFF Bratislava už spolupracujete viacero rokov. Mali ste teda možnosť sledovať všetky zmeny, vývoje a inovácie, ktoré festival vyformovali do súčasnej podoby. Ste s jeho súčasným fungovaním spokojný alebo vidíte priestor aj na zdokonalenie budúcich ročníkov?

 

ND: Je tu priestor na viaceré zdokonalenia, ale to je samozrejme vždy otázka financií a rozpočtu festivalu, ktorý sa vždy rôzni. Za súčasných podmienok robíme festival najlepšie ako vieme tak, aby sme divákom ponúkli kvalitný program za čo najnižšie náklady. Dobré a veľké festivaly vždy stoja veľa.

 

AG: Máte v tohtoročnej súťažnej selekcii nejaký film, na ktorého uvedenie ste obzvlášť hrdý?

 

ND: Nebolo by fér spomenúť iba jeden z mnohých. Každý zo súťažných filmov disponuje inými kvalitami a asi by pre mňa bolo ťažké vybrať z nich jeden.

 

 

Alexandra Gabrižová

Divácka súťaž bratislavského filmového festivalu pozná svojich víťazov, o ktorých rozhodlo žrebovanie z hlasovacích lístkov o najlepší film festivalu podľa jeho návštevníkov. Prinášame vám zoznam vecných cien a mená výhercov. Blahoželáme a tešíme sa na stretnutie o rok, na jubilejnom 20. ročníku MFF Bratislava.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Senci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.