Zo zákulisia festivalu: Nenad Dukić

Rozhovor

Zostavovateľ súťaže hraných filmov, Nenad Dukić, spolupracuje s MFF Bratislava už šiestym rokom. To, ako sa dá dosiahnuť majstrovské filmové dielo alebo ako postupuje pri selekcii súťažných filmov, prezradil v nasledujúcom rozhovore.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

AG: Máte nejaké špeciálne preferencie alebo tipy, čo by mal obsahovať kvalitný film? Existuje na to vôbec návod?

 

ND: Nemyslím, že by existoval univerzálny „recept“ na tvorbu filmov, rovnako ako neexistuje univerzálny recept na ich posudzovanie – či už chcete o filme písať recenziu alebo robíte výber do festivalovej selekcie. Niekedy je to formálna stránka, ktorá z filmu učiní kvalitný zážitok, niekedy silná téma, ktorá rezonuje ešte dlho po vzhliadnutí a niekedy vizuálny aspekt, povyšujúci dielo na niečo výnimočné. Kombinácia všetkých troch zmienených môže z filmu učiniť majstrovské dielo. V súčasnosti je ale takýchto filmov pomerne málo.

 

AG: Váš festivalový výber súťažných hraných filmov sa orientuje na debutujúcich režisérov alebo ich druhé celovečerné tituly. Ide teda prevažne o začínajúcich a mladých tvorcov. Dá sa v ich tvorbe odsledovať tendencia, ktorá by diela  do istej miery spájala?

 

ND: Prístupy mladých tvorcov sú veľmi rôznorodé, súvisiace prevažne s geopolitickou klímou danej krajiny alebo regiónu. To, čo ale majú vo všeobecnosti spoločné, je koncentrácia na témy, zaoberajúce sa budúcnosťou mladej generácie v rôznych krajinách sveta, odkiaľ pochádzajú. Nejaké jednotiace formálne vyjadrenie ale, samozrejme, neexistuje.

 

AG: Viete mi popísať ako prebieha proces výberu súťažných filmov?

 

ND: Ide o dlhý proces pozerania mnohých filmov. Primárne ide o filmy z troch hlavných zdrojov, najväčších svetových festivalov, ktorými sú Cannes, Benátky a Berlinale. Ďalšou kategóriou sú filmy, oficiálne prihlásené na MFF Bratislava a v neposlednom rade treba zahrnúť aj filmy, ktoré žiadame na základe katalógov distribučných spoločností. Moja selekcia je ale ovplyvnená aj tým, či už bol daný film na Slovensku v minulosti uvedený v rámci iného festivalu a samozrejme aj tým, či si filmy vybrané z katalógov môžeme ako festival dovoliť zaplatiť. Vždy sa tak nájdu rozdiely v tom, ako si predstavujem svoj „wishlist“ a tým, čo si reálne môžeme dovoliť.

 

AG: S MFF Bratislava už spolupracujete viacero rokov. Mali ste teda možnosť sledovať všetky zmeny, vývoje a inovácie, ktoré festival vyformovali do súčasnej podoby. Ste s jeho súčasným fungovaním spokojný alebo vidíte priestor aj na zdokonalenie budúcich ročníkov?

 

ND: Je tu priestor na viaceré zdokonalenia, ale to je samozrejme vždy otázka financií a rozpočtu festivalu, ktorý sa vždy rôzni. Za súčasných podmienok robíme festival najlepšie ako vieme tak, aby sme divákom ponúkli kvalitný program za čo najnižšie náklady. Dobré a veľké festivaly vždy stoja veľa.

 

AG: Máte v tohtoročnej súťažnej selekcii nejaký film, na ktorého uvedenie ste obzvlášť hrdý?

 

ND: Nebolo by fér spomenúť iba jeden z mnohých. Každý zo súťažných filmov disponuje inými kvalitami a asi by pre mňa bolo ťažké vybrať z nich jeden.

 

 

Alexandra Gabrižová

Po záverečnom ceremoniáli 18. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava verejnosť pozná víťazov trojice medzinárodných súťaží. Hlavné ceny získali hraný film Tramontane (2016), dokument Prijímanie (Komunia, Communion, 2016) a krátky film Adaptácia (Adaptacja, Adaptation, 2016).

18. MFF Bratislava už pozná víťazov. Záverečný ceremoniál  sa uskutočnil včera 16. novembra 2016 v kine Nostalgia. Program festivalu dnes pokračuje ešte v 2 festivalových kinách – v Kine Lumiére (K2), v Kine Mladosť, a tiež v ofociálne festivalovej kaviarni Gorila.sk Urban Space.

(štvrtok 20.15, kino Lumiére (K2))

Recenzia

 

Mladý, 34 ročný poľský režisér dokumentárnych filmov Michal Marczak, má napriek svojmu veku za sebou už tri celovečerné filmy.

 

 

Aj keď je festival je už slávnostne a oficiálne uzatvorený, my vás stále čakáme v kinosálach s filmovým programom, ktorý sa neoplatí premeškať. Navyše stále pokračuje Divácka súťaž, ktorej sa môžete zúčastniť aj vy.

 

Rozhovor

 

Na prednáške „Farba a svetlo” biofyzika a fotonika Dušana Chorváta z výskumného inštitútu Medzinárodné laserové centrum, ktorá sa uskutočnila v rámci sprievodného programu 18. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava (sekcia Lexikón: Farba) sa to miestami ponášalo na projekciu experimentálneho filmu či posluch Kraftwerk-u.

Recenzia 

 

The Birth of a Nation, r. Nate Parker, USA, 2016

20:00 Kino Lumiére (K1)

 

Snaha amerických filmárov nakrútiť remake skoro každého možného filmu stále pokračuje. Obdobie medzi jednotlivými filmami sa pohybuje v najrôznejších dĺžkach od pár rokov po desiatky. 

 

Na stredu je pre vás pripravená komentovaná prehliadka, diskusie, ale i s vyhlásením tohtoročného laureáta ocenenia za dlhoročnú umeleckú tvorbu a držiteľom pamätnej dlaždice na Filmovom chodníku slávy.

 

Rozhovor

 

V Súťaži hraných filmov zaujal príbeh Svetáckeho dievčaťa Giulie, ktorej nalinkovaný život a hodnotový svet náhle rozvráti stretnutie s mladým drogovým dílerom s príznačným menom, Libero. Režisér Marco Danieli, ktorý sa včera osobne zúčastnil na bratislavskom premietaní nám prezradil zopár informácií zo zákulisia tvorivého procesu na tomto filme.

 

Portugalský režisér Pedro Peralta, ktorý spolupracuje s produkčnou spoločnosťou Terratreme Films a na IFF Bratislava uviedol v Súťaži krátkych filmov snímku Záchrana nám prezradil, prečo vzniká v Portugalsku v posledných rokoch pomerne veľa úspešných krátkych filmov a akým spôsobom sa dostávajú k divákom.

 

MFF Bratislava v spolupráci s občianskym združením Červený nos (Clowndoctors) aj tento rok pripravili charitatívnu projekciu, ktorá sa uskutoční už dnes v Kine Mladosť.

 

Kto nestihol skvelú masterclass Alexa Rossa Perryho, má možnosť dozvedieť sa niečo o jeho tvorbe, vzťahu k nezávislému filmu ale aj komerčnej filmovej produkcii z tohto krátkeho videorozhovoru.

 

Aj predposledný deň festivalu je nabitý výnimočnými titulmi, ktoré sme pre vás opäť prehľadne zhrnuli.