Zo zákulisia festivalu: Nenad Dukić

Rozhovor

Zostavovateľ súťaže hraných filmov, Nenad Dukić, spolupracuje s MFF Bratislava už šiestym rokom. To, ako sa dá dosiahnuť majstrovské filmové dielo alebo ako postupuje pri selekcii súťažných filmov, prezradil v nasledujúcom rozhovore.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

AG: Máte nejaké špeciálne preferencie alebo tipy, čo by mal obsahovať kvalitný film? Existuje na to vôbec návod?

 

ND: Nemyslím, že by existoval univerzálny „recept“ na tvorbu filmov, rovnako ako neexistuje univerzálny recept na ich posudzovanie – či už chcete o filme písať recenziu alebo robíte výber do festivalovej selekcie. Niekedy je to formálna stránka, ktorá z filmu učiní kvalitný zážitok, niekedy silná téma, ktorá rezonuje ešte dlho po vzhliadnutí a niekedy vizuálny aspekt, povyšujúci dielo na niečo výnimočné. Kombinácia všetkých troch zmienených môže z filmu učiniť majstrovské dielo. V súčasnosti je ale takýchto filmov pomerne málo.

 

AG: Váš festivalový výber súťažných hraných filmov sa orientuje na debutujúcich režisérov alebo ich druhé celovečerné tituly. Ide teda prevažne o začínajúcich a mladých tvorcov. Dá sa v ich tvorbe odsledovať tendencia, ktorá by diela  do istej miery spájala?

 

ND: Prístupy mladých tvorcov sú veľmi rôznorodé, súvisiace prevažne s geopolitickou klímou danej krajiny alebo regiónu. To, čo ale majú vo všeobecnosti spoločné, je koncentrácia na témy, zaoberajúce sa budúcnosťou mladej generácie v rôznych krajinách sveta, odkiaľ pochádzajú. Nejaké jednotiace formálne vyjadrenie ale, samozrejme, neexistuje.

 

AG: Viete mi popísať ako prebieha proces výberu súťažných filmov?

 

ND: Ide o dlhý proces pozerania mnohých filmov. Primárne ide o filmy z troch hlavných zdrojov, najväčších svetových festivalov, ktorými sú Cannes, Benátky a Berlinale. Ďalšou kategóriou sú filmy, oficiálne prihlásené na MFF Bratislava a v neposlednom rade treba zahrnúť aj filmy, ktoré žiadame na základe katalógov distribučných spoločností. Moja selekcia je ale ovplyvnená aj tým, či už bol daný film na Slovensku v minulosti uvedený v rámci iného festivalu a samozrejme aj tým, či si filmy vybrané z katalógov môžeme ako festival dovoliť zaplatiť. Vždy sa tak nájdu rozdiely v tom, ako si predstavujem svoj „wishlist“ a tým, čo si reálne môžeme dovoliť.

 

AG: S MFF Bratislava už spolupracujete viacero rokov. Mali ste teda možnosť sledovať všetky zmeny, vývoje a inovácie, ktoré festival vyformovali do súčasnej podoby. Ste s jeho súčasným fungovaním spokojný alebo vidíte priestor aj na zdokonalenie budúcich ročníkov?

 

ND: Je tu priestor na viaceré zdokonalenia, ale to je samozrejme vždy otázka financií a rozpočtu festivalu, ktorý sa vždy rôzni. Za súčasných podmienok robíme festival najlepšie ako vieme tak, aby sme divákom ponúkli kvalitný program za čo najnižšie náklady. Dobré a veľké festivaly vždy stoja veľa.

 

AG: Máte v tohtoročnej súťažnej selekcii nejaký film, na ktorého uvedenie ste obzvlášť hrdý?

 

ND: Nebolo by fér spomenúť iba jeden z mnohých. Každý zo súťažných filmov disponuje inými kvalitami a asi by pre mňa bolo ťažké vybrať z nich jeden.

 

 

Alexandra Gabrižová

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.

Slovenská filmová agentúra sa stala novým partnerom projektu Green Screen, ktorý sa zaoberá problematikou udržateľného rozvoja audiovizuálneho sektora a má za cieľ znížiť uhlíkovú stopu európskej filmovej a televíznej produkcie. Tejto téme sme sa rozhodli venovať aj v rámci Bratislavského filmového festivalu, kde jedným z prednášajúcich bude koordinátor udržateľného nakrúcania vo Flámskom audiovizuálnom fonde Tim Wagendorp (TW).

NCHYMI je jednorázová variácia na rubriku kolegu Tomáša Hudáka (ICYMI), ktorý je zároveň jedným z dramaturgov filmového programu 20. ročníka MFF Bratislava. No Chance You miss it na rozdiel od jeho seriálu upozorňuje na tituly, ktoré sú tu a teraz a ak si ich nepozriete tento týždeň na Bratislavskom festivale, nikto to nespraví za vás. Ako hovorí motto festivalu: „ak neprídeš, nezažiješ.“