Víťazným hraným filmom 17. ročníka MFF Bratislava je kolumbijský debut Pôda a tieň

17. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava sa konal v dňoch 12. – 17. novembra v troch sálach Kina Lumière, v Kine Mladosť, Kine Nostalgia a v kaviarni Gorila.sk Urban Space. Do Bratislavy priniesol oceňované filmy z významných svetových festivalov, debuty mladých tvorcov i filmy etablovaných majstrov. Hlavné ceny festivalu získali hraný debut Pôda a tieň, dokument Nemecká mládež a krátky film Washingtonia.

Súťaž hraných filmov, v ktorej sa o ceny tradične uchádzali prvé a druhé filmy, vyhral kolumbijský debut Pôda a tieň (La tierra y la sombra, Land and Shade, 2015) režiséra Césara Augusta Aceveda. Porota ho ocenila „za silné a zároveň tlmené stvárnenie očividne jednoduchého príbehu.“ Film rozpráva príbeh o starom farmárovi, ktorý sa po 17 rokoch vracia domov k živoriacej rodine, ktorá už ani nedúfala, že ho ešte niekedy uvidí. Vďaka podmanivej práci kameramana divák aj napriek náročnej téme naplno vníma krásu obrazov, ktoré neraz hovoria viac, než samotné postavy. Snímka už získala na festivale v Cannes Zlatú kameru pre najlepší debut.

Dvomi štatutárnymi cenami bol ocenený iránsky film Nahid (2015): Cenu pre najlepšieho režiséra získala mladá iránska režisérka Ida Panahandeh za pôsobivé vykreslenie komplikovanej rodinnej situácie“ a Cenu za najlepší mužský herecký výkon získal Navid Mohammad Zadeh „za komplexný, ucelený a uveriteľný portrét.“ Nahid je príbehom rozvedenej ženy, ktorej životná situácia sa komplikuje, keď sa znovu zamiluje, pretože to môže znamenať, že príde o svojho syna.

Cenu za najlepší ženský herecký výkon získali ex aequo herečky Niki Karimi a Sahar Ahmadpour za „dva emocionálne hutné a jednoznačne autentické herecké výkony“ vo filme Streda, 9. máj (Chaharshanbeh, 19 Ordibehesht; Wednesday, May 9; 2015) režiséra Vahida Jalilvanda. Výrazovo strohý iránsky film hovorí o bežnom živote v  krajine prostredníctvom príbehu o mužovi, ktorý zverejní inzerát a ponúka desaťtisíc amerických dolárov osobe, ktorá ich potrebuje.

V porote Súťaže hraných filmov spoločne rozhodovali britský filmový kritik Christopher Goodwin, chorvátsky scenárista a režisér Zrinko Ogresta a talentovaná slovenská herečka Judit Bárdos.

Cenu za najlepší dokumentárny film si odniesol film Nemecká mládež (Une Jeunesse Allemande, A German Youth, 2015) režiséra Jean-Gabriel Périota  „za jedinečný archívny rešerš a jasnú estetickú víziu, ktorá v konfrontácii s politikou prebúdza rebelantského ducha umenia.“ Tento strihový film vyskladaný iba z archívnych záberov rozpráva o verejnom živote a pôsobení Ulrike Meinhof.

Zvláštne uznanie poroty dokumentárnych filmov získal Flotel Europa (2015) režiséra Vladimira Tomića „za rezonujúci film, ktorý využíva spomienky na priateľstvo a lásku z detstva za účelom vyjadrenia pocitov človeka, ktorý sa snaží ukotviť neustále sa meniacu definíciu domova.“  Režisér svoju životnú skúsenosť utečenca vložil do filmu, ktorý je vyskladaný z fragmentov dobových domácich videí. Brilantne vystavané rozprávanie o odlúčení a hľadaní domova má charakter odzbrojujúco otvoreného, intímneho denníka.

Súťaž dokumentárnych filmov hodnotila porota v zložení: Selina Crammond, kanadská festivalová dramaturgička, Hermes Paralluelo, španielsky režisér a víťaz minuloročnej súťaže dokumentárnych filmov so snímkou Nie je všetko vigília (No todo es vigilia; Not All Is Vigil, 2014) a americká filmárka a fotografka Lida Suchy.

Cenu za najlepší krátky film získala snímka Washingtonia (2014) gréckej režisérky Konstantiny Kotzamani „pre mnohosť pôžitkov, ktoré poskytuje. Jeho hĺbka a nejednoznačnosť umožňuje rôznorodosť interpretácií a vyvažuje záležitosti rozumu a srdca.“ O tejto cene rozhodla porota v zložení: Doris Bauer, rakúska filmová kurátorka, Eva Križková, spoluzakladateľka časopisu Kinečko a distribučnej spoločnosti Filmtopia zo Slovenska a Harriet Warman, britská kritička a kurátorka.

Súťaž hraných filmov hodnotili taktiež dve nezávislé poroty. Cenu poroty FIPRESCI získala taktiež snímka Pôda a tieň (La tierra y la sombra, Land and Shade, 2015) „za vyrovnaný, uvážený a precízny pohľad na rodinu ako poslednú obeťou kapitalizmu, parazita ničiaceho zdroje, na ktorých je sám závislý.“ O jej udelení rozhodli kritici Michael Pattison z Veľkej Británie, Luca Pellegrini z Talianska a Róbert Pospiš zo Slovenska.

Cenu Študentskej poroty získal iránsky debut Streda, 9. máj (Chaharshanbeh, 19 Ordibehesht; Wednesday, May 9; 2015)  pretože „spôsob, akým boli vo filme vyrozprávané príbehy a motivácie rôznych postáv riešiacich osobné problémy v súčasnom Iráne nám pripomína, že aj veľké gestá a malé snahy o pochopenie tých druhých sú to, o čo sa aktuálne treba snažiť nie len na filmovom plátne.“  Študentská porota rozhodovala v zložení: Gabriela Gažová, študentka filmovej réžie na VŠMU a zároveň fotografie a nových médií na VŠVU; Verona Dubišová, študentka filmovej vedy na VŠMU a Denis Kozerawski z Katedry intermédií a multimédií VŠVU.

MFF Bratislava každoročne udeľuje aj mimoriadne ceny. Tohtoročnou  laureátkou ocenenia za dlhoročnú umeleckú tvorbu a držiteľkou pamätnej dlaždice na Filmovom chodníku slávy sa stala  výnimočná umelkyňa, prvá dáma slovenskej filmovej a divadelnej scény, herečka Emília Vášáryová.

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu koprodukčný debut Mustang (2015) tureckej režisérky Deniz Gamze Ergüven, pred českým filmom režiséra Olma Omerzu Rodinný film (Family Film, 2015), na ktorom minoritne participovalo aj Slovensko, na treťom mieste sa rovnakým počtom hlasov umiestnili dve snímky – americký film režiséra Thomasa McCarthyho Spotlight (2015) a koprodukčný film Homár (The Lobster, 2015) gréckeho režiséra Jorgosa Lanthimosa.

17. ročník MFF Bratislava sa konal v príjemnej atmosfére mestských kín: v troch sálach Kina Lumière, Kine MladosťKine Nostalgia a  v  kaviarni Gorila.sk Urban Space, kde okrem filmových premietaní prebiehal aj sprievodný program festivalu. Priestory pre festivalové centrum poskytol Park Inn Danube Hotel.

Dominantou programu boli už tradične tri súťažné sekcie: Súťaž hraných filmov, Súťaž dokumentárnych filmov a Súťaž krátkych filmov, ktoré sa sústreďujú na objavovanie nových talentov a budúcich hviezd svetového filmu.

MFF Bratislava priniesol v tomto roku niekoľko programových noviniek. Panoramatické sekcie, ktoré divákov zoznamujú so súčasnými trendmi kinematografie, boli rozdelené do troch celkov: Cinema Now sa sústredí na svetovú kinematografiu, Europa na európsku a tradičná Made in Slovakia na novinky z domácej produkcie. Súčasťou programu bola opäť prezentácia troch filmov nominovaných na cenu Európskeho parlamentu v sekcii Europa Špeciál – Cena LUX, sekcia Zvláštne uvedeniePocta venovaná Emílii Vášáryovej.

Jednou z najvýznamnejších noviniek je vytvorenie novej programovej štruktúry s väčším dôrazom na kurátorské a tématické sekcie. Jednou z nosných sa stala sekcia Téma: Rodina, ktorá divákom ponúkla pohľad filmárov z rôznych kultúr na fenomén rodiny. Nostalgia: Príbehy z videokaziet sa zamerala na médium VHS – jednak premietaním filmov, ktoré éru VHS reflektujú, jednak premietaním klasických béčkových filmov priamo z videokaziet. Lexikón: Formát obrazu sa ako vzdelávacia sekcia zamerala problém rámu obrazu a jeho tvaru. Focus: Grécko predstavil túto veľmi silnú národnú kinematografiu, ktorá posledné roky zbiera ceny na veľkých festivaloch. V spolupráci s medzinárodným festivalom animácie Fest Anča vznikol program pre deti s názvom Junior: Súčasná animácia pre deti. V rámci sekcie Retrospektíva festival predstavil tvorbu slovensko-amerického filmára Miša Suchého.

Sekcii Rodina v spojení so sekciou Nostalgia: Príbehy z videokaziet bol venovaný priestor aj vo festivalovej kampani. Autorom novej vizuálnej identity 17. ročníka MFF Bratislava je grafický dizajnér Marián Preis, na znelke a reklamnom spote spolupracoval animátor a výtvarník Marián Vredík.

Program zostavili filmový kritik a dramaturg Pavel Smejkal, ktorý je novým programovým riaditeľom festivalu, srbský filmový kritik Nenad Dukić, programový dramaturg a zostavovateľ Súťaže hraných filmov; holandský historik umenia a filmu Erwin Houtenbrink, zostavovateľ Súťaže krátkych filmov,  dramaturg Tomáš Hudák, ktorý zostavil sekciu Lexikón: Formát obrazu, v spolupráci s programovými konzultantmi Lizou Linardou, Stavroulou Geronimaki a Marošom Brojom.

Diváci sa mohli taktiež osobne stretnúť a diskutovať s viacerými tvorcami. Svoje filmy prišli do Bratislavy uviesť: slovensko-americký filmár Mišo SuchýLida Suchy (Retrospektíva); Emília Vášáryová (Medená veža, The Copper Tower, 1970); islandský režisér Rúnar Rúnarsson (Vrabčiaci, Sparrows, 2015); argentínska filmárka Florencia Rovlich (#YA, 2015); švajčiarsky režisér Max Philipp Schmid (Raj, Paradies, Paradise, 2015); Darijan Pejovski z Macedónska (Tri dni v septembri, Tri dena vo septemvri, Three Days in September, 2015);  český producent Jiří Konečný a herec Daniel Kadlec (Rodinný film, Family Film, 2015); Juliette Cazanave z Francúzska (Noc sa končí, La nuit s’achève, The Night Is Fading, 2015); herci Vladimír Škultéty a Jiří Rendl z Česka (Stratení v Mníchove, Lost in Munich, 2015);  herec Marián Mitaš a producenti Michal Kollár a Jana Kluková (Domácí péče, Home Care, 2015); režisér Michal Baláž, dramaturgička Zuzana Šajgalíková a scenárista Marián Prevendarčík (True Štúr, 2015); scenárista Peter Gašparík, herci Kamil Kollárik a Rebeka Poláková (Čistič, The Cleaner, 2015) a ďalší.

Súčasťou programu MFF Bratislava bola charitatívna projekcia dokumentárneho filmu o nositeľke Nobelovej ceny za mier Dal mi meno Malala (He Named Me Malala, 2015) oscarového režiséra Davisa Guggenheima. Vstupným na toto premietanie diváci podporili združenie Červený nos Clowndoctors, ktoré formou humoru a osobného prístupu podporuje psychickú pohodu hospitalizovaných detí a seniorov, a tým pomáha k zlepšeniu ich celkového zdravotného stavu.

Už deň pred oficiálnym začiatkom festivalu sa uskutočnil festivalový „warm-up“,  počas ktorého sa odpremietal celovečerný debut režiséra Jonasa Carpignana Mediterranea (2015) zo sekcie Europa Špeciál – Cena LUX. Film sa súbežne premietal vo viacerých európskych kinách a po projekcii  diváci mohli diskutovať s režisérom cez Twitter. Zdrojovým kinom celého podujatia bolo bruselské kino Bozar.

Dva Masterclassy mal počas festivalu slovensko-americký filmár Mišo Suchý: na Akadémii umení v Banskej Bystrici sa stretol so študentami školy a v Bratislave hovoril nielen o svojej tvorbe so širším festivalovým publikom. Vo svetovej premiére na MFF Bratislava odprezentoval svoj najnovší krátky film Paraskina záhrada (Prysia’s Garden) v jeho pracovnej verzii. Retrospektívna sekcia Miša Suchého vznikla v spolupráci s Mesiacom fotografie, ktorý bratislavskému publiku na aktuálnom ročníku predstavuje fotografku Lidu Suchy na výstave Lida Suchy – Portrét dediny.

Oficiálnou festivalovou kaviarňou sa tento rok stala už spomínaná Gorila.sk Urban Space, kde okrem vybraných filmových projekcií prebiehal tiež sprievodný program. Návštevníci mali možnosť zažiť hudobné večery, napríklad, s Gramophon Brothers,  Stroonom alebo Bulpom. So svojím stand-up kabaretom pod názvom Filmový striptease tu vystúpil Peter Gärtner a uskutočnila sa tu aj súťaž v improvizovanom dabovaní béčkových filmov z 80. rokov VHS Karaoke Battle. Sekcii Nostalgia bola venovaná Papučová noc so Zlatým bažantom.

Divácka súťaž bratislavského filmového festivalu pozná svojich víťazov, o ktorých rozhodlo žrebovanie z hlasovacích lístkov o najlepší film festivalu podľa jeho návštevníkov. Prinášame vám zoznam vecných cien a mená výhercov. Blahoželáme a tešíme sa na stretnutie o rok, na jubilejnom 20. ročníku MFF Bratislava.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Senci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.