Andrej Kolenčík: Prečo osemročný chlapec trávi čas na bingu

Andrej Kolenčík je režisér a vizuálny umelec, nakrútil, napríklad, filmy Čmuchal a Sviňa zasahujú, Hviezda alebo Výstava (so spolurežisérom Petrom Begányim). Jeho najnovší film Play!, ktorý vznikol v srbskej produkcii, sa na MFF Bratislava premieta v rámci súťaže krátkych filmov.

 

Andrej_KolencikPrečo ste sa rozhodli nakrútiť film o chlapcovi, ktorý trávi čas v kasíne?

 

Prišlo mi to ako najsilnejšia téma z prostredia, v ktorom som sa s filmovým štábom ocitol. Zároveň sme chceli prísť na to, prečo vlastne malý, osemročný chlapec trávi čas na bingu a nie s inými deťmi vonku na ihrisku.

 

 

Ako ste sa k chlapcovi dostali, dostali ste tip?

 

Tip mi nikto nedal. Navštívili sme podnik, ktorý prevádzkuje bingo, zbadali sme tam malého Dušana a začali sme nakrúcať.

 

Bolo pre vás náročné pracovať s dieťaťom?

 

Kedže neviem po srbsky, tak bola komunikácia s Dušanom iná, ale o to zaujímavejšia. My sme ho ako štáb zaujímali, kedže sme mali kameru, ktorá ho priťahovala. Vytrhli sme ho z jeho každodennej rutiny a bol rád, že sa má s kým zahrať. Najviac sa mu páčila naša ruská zvukárka, Tania Bulycheva. On to bral ako hru. My vlastne tiež. Inak sme sa ho ale snažili zachytiť čo najprirodzenejšie, bez toho aby vedel (a taktiež aj ostatní ľudia, čo hrali bingo), že vôbec nakrúcame.

 

Ako reagovali na nakrúcanie oni?

 

Niekoľko gamblerov bolo spočiatku proti, po troch dňoch si však na nás (aj na kameru) zvykli a už im bolo viacmenej jedno, či ich točíme, alebo nie, zaujímal ich iba stav ich hracieho tiketu. Zamestnankyne si nás obľúbili a brali to ako spestrenie ich každodennej rutiny.

 

Máte skúsenosť s réžiou hraného, dokumentárneho i animovaného  filmu. Ktorá z týchto pozícií je vám najbližšia?

 

Žiadna a všetky zároveň. Nerozlišujem to, pre mňa sú to v prvom rade všetko filmy. Rozdiel je v tom, že pri tvorbe hraného alebo dokumentárneho filmu je človek v teréne so štábom, zatiaľ čo výroba animovaného filmu je skôr solitérska záležitosť, po ktorej viac bolí chrbát. Aj pri animácii však môže človek pracovať so štábom animátorov, záleží od konkrétneho projektu. Rozdiely tým pádom ani nevnímam. Áno, výrazové prostriedky káždého média sú iné, ale v dnešnej dobe sa hranice stále stierajú a existujú aj filmy, ktoré obsiahnu hraný, dokument aj animák v jednom. Neprikladám tomu teda nejakú špeciálnu váhu, skôr ide o to, na ktorý námet je to-ktoré médium vhodné.

 

Monika Mahútová

Divácka súťaž bratislavského filmového festivalu pozná svojich víťazov, o ktorých rozhodlo žrebovanie z hlasovacích lístkov o najlepší film festivalu podľa jeho návštevníkov. Prinášame vám zoznam vecných cien a mená výhercov. Blahoželáme a tešíme sa na stretnutie o rok, na jubilejnom 20. ročníku MFF Bratislava.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Senci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.