Andrej Kolenčík: Prečo osemročný chlapec trávi čas na bingu

Andrej Kolenčík je režisér a vizuálny umelec, nakrútil, napríklad, filmy Čmuchal a Sviňa zasahujú, Hviezda alebo Výstava (so spolurežisérom Petrom Begányim). Jeho najnovší film Play!, ktorý vznikol v srbskej produkcii, sa na MFF Bratislava premieta v rámci súťaže krátkych filmov.

 

Andrej_KolencikPrečo ste sa rozhodli nakrútiť film o chlapcovi, ktorý trávi čas v kasíne?

 

Prišlo mi to ako najsilnejšia téma z prostredia, v ktorom som sa s filmovým štábom ocitol. Zároveň sme chceli prísť na to, prečo vlastne malý, osemročný chlapec trávi čas na bingu a nie s inými deťmi vonku na ihrisku.

 

 

Ako ste sa k chlapcovi dostali, dostali ste tip?

 

Tip mi nikto nedal. Navštívili sme podnik, ktorý prevádzkuje bingo, zbadali sme tam malého Dušana a začali sme nakrúcať.

 

Bolo pre vás náročné pracovať s dieťaťom?

 

Kedže neviem po srbsky, tak bola komunikácia s Dušanom iná, ale o to zaujímavejšia. My sme ho ako štáb zaujímali, kedže sme mali kameru, ktorá ho priťahovala. Vytrhli sme ho z jeho každodennej rutiny a bol rád, že sa má s kým zahrať. Najviac sa mu páčila naša ruská zvukárka, Tania Bulycheva. On to bral ako hru. My vlastne tiež. Inak sme sa ho ale snažili zachytiť čo najprirodzenejšie, bez toho aby vedel (a taktiež aj ostatní ľudia, čo hrali bingo), že vôbec nakrúcame.

 

Ako reagovali na nakrúcanie oni?

 

Niekoľko gamblerov bolo spočiatku proti, po troch dňoch si však na nás (aj na kameru) zvykli a už im bolo viacmenej jedno, či ich točíme, alebo nie, zaujímal ich iba stav ich hracieho tiketu. Zamestnankyne si nás obľúbili a brali to ako spestrenie ich každodennej rutiny.

 

Máte skúsenosť s réžiou hraného, dokumentárneho i animovaného  filmu. Ktorá z týchto pozícií je vám najbližšia?

 

Žiadna a všetky zároveň. Nerozlišujem to, pre mňa sú to v prvom rade všetko filmy. Rozdiel je v tom, že pri tvorbe hraného alebo dokumentárneho filmu je človek v teréne so štábom, zatiaľ čo výroba animovaného filmu je skôr solitérska záležitosť, po ktorej viac bolí chrbát. Aj pri animácii však môže človek pracovať so štábom animátorov, záleží od konkrétneho projektu. Rozdiely tým pádom ani nevnímam. Áno, výrazové prostriedky káždého média sú iné, ale v dnešnej dobe sa hranice stále stierajú a existujú aj filmy, ktoré obsiahnu hraný, dokument aj animák v jednom. Neprikladám tomu teda nejakú špeciálnu váhu, skôr ide o to, na ktorý námet je to-ktoré médium vhodné.

 

Monika Mahútová

Vážení fanúšikovia filmu a filmového umenia, milí diváci, kolegovia, priatelia, verte nám, že sme tí poslední, ktorí sa tak chceli a museli rozhodnúť, ale zároveň musíme a chceme byť tí prví, ktorí vám toto rozhodnutie oznámia: Medzinárodný filmový festival Bratislava sa v roku 2019 neuskutoční.

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.