Filmové tipy na celý festival

Piatok, 10. november

 

Paula (MFF Cannes – Zlatá kamera) – 17:45, K1 Kino Lumiére

Významnou udalosťou 19. ročníka MFF Bratislava bude uvedenie debutového filmu francúzskej režisérky Léonor Serrailleovej s názvom Paula (Montparnasse Bienvenue, Jeune femme, 2017). Snímka ocenená na festivale v Cannes Zlatou kamerou pre najlepší debut sleduje osamelú a poníženú Paulu, ktorú práve opustil jej priateľ a všetci priatelia a známi jej pred nosom zatvárajú dvere. Rozhorčená a emóciami vybičovaná žena sa za sprievodu úchvatného soundtracku vydáva na komickú i dramatickú cestu za znovuobjavením nezávislosti a pokoja. Film, ktorého dej je zasadený do parížskej štvrti Montparnasse na ľavom brehu Seiny, vznikol s obmedzeným rozpočtom a takmer výhradne ženským obsadením štábu.

 

 

69 minút z 86 dní (CPH:DOX – Nordic Dox) – 18:00, Kino Mladosť

Dlhometrážny debut nórskeho režiséra a kameramana Egila Håskjolda Larsena 69 minút z 86 dní (69 Minutes of 86 Days, 69 minutter av 86 dager, 2017) patrí medzi tematicky i formálne odvážne filmy, keďže celý film je štylizovaný, ako pohľad malého dievčaťa. V bližšie nešpecifikovanom prístave sa v dave utečencov objaví trojročná Lean a jej rodina. Energické a zvedavé dievčatko sledujeme na jeho vyčerpávajúcej púti po Európe, počas ktorej však nestráca detskú schopnosť vnášať do ťažkých dní pocit normálnosti. Film získal Cenu Nordic Dox na tohtoročnom CPH:DOX i Cenu pre začínajúceho filmára na Hot Docs 2017.

 

Sobota, 11. november

 

Chlapi neplačú (MFF Karlovy Vary – Zvláštna cena poroty) – 15:30, K1 Kino Lumiére

Chlapi neplačú (Men Don’t Cry, Muškarci ne plaču, 2017), snímka ocenená Zvláštnou cenou poroty na festivale v Karlových Varoch, sa zameriava na vojenský konflikt v bývalej Juhoslávii. Vojnu reflektuje skrz kolektívnu pamäť skupiny vojnových veteránov stredného veku, ktorí sa zúčastňujú intenzívnej skupinovej terapie s názvom „kurz zmierenia“ pod vedením slovinského psychiatra Ivana. Civilne a autenticky poňatý film s hviezdnym hereckým obsadením skúma schopnosť odpúšťať druhým i sebe samému.

 

 

Tvoja koža, taká jemná (hosť: režisér Denis Côté) – 15:30, K2 Kino Lumiére

Vo svojom najnovšom dokumentárnom filme s názvom Tvoja koža, taká jemná (Your Skin so Soft, 2017) sa režisér filmu, Denis Côté zameral na svet kulturistiky. Snímka v sebe obsahuje prvky absurdity aj poézie a odhaľuje odvekú ľudskú túžbu po dokonalosti. Kamera so zaujatím skúma dokonale vypracované telá body-builderov pri ich náročnej tréningovej rutine, no neostáva iba pri nich. Postavy tu nie sú len horami svalov, ale predovšetkým citlivými, ba dokonca zraniteľnými ľudskými bytosťami. Snímku, ktorá mala premiéru na tohtoročnom festivale v Locarne, uvedie osobne jej režisér Denis Côté, ktorý hneď po filme bude mať aj Master Class. Súčasťou profilu budú aj Côtého staršie snímky: Všetko, čo ona chce, Curling a Beštiár.

 

Bobbi Jene (MFF Tribeca – Najlepší dokumentárny film, Najlepší strih, Najlepšia kamera) 17:30, Kino Mladosť

Bobbi Jene (Bobbi Jene, Bobbi Jene, 2017), portrét geniálnej tanečníčky, je kombináciou ľubostného príbehu a filmu o tanečnom umení. Snímka hrdinku sleduje od momentu, kedy sa rozhodne opustiť Izrael, kde sa stala hviezdou svetoznámej tanečnej skupiny Batševa, a púšťa sa do sólovej kariéry, v ktorej posúva hranice vlastnej komfortnej zóny a tanca ako takého. Druhý film dánskej režisérky Elviry Lind, viacnásobný víťaz festivalu Tribeca v kategóriách za najlepší dokumentárny film, strih a kameru, je zaujímavý zručne vedenou naráciou a formálnou jednoduchosťou, ktorá dáva vyniknúť hrdinkinej otvorenosti a talentu.

 

 

Bez dátumu, bez podpisu (MFF Benátky – Cena za najlepšiu réžiu v sekcii Horizonty) – 20:30, K1 Kino Lumiére

Jedným z najväčších favoritov na víťazstvo v súťaži hraných filmov je Vahid Jalilvand, iránsky herec a režisér televíznych a dokumentárnych filmov, ktorý za svoj druhý celovečerný hraný film Bez dátumu, bez podpisu (No Date, No Signature, Bedoune Tarikh, Bedoune Emza, 2017) získal na MFF v Benátkach v sekcii Horizonty cenu za najlepšiu réžiu. Film, potvrdzujúci výnimočné kvality súčasnej iránskej kinematografie, skúma otázku viny a zodpovednosti v spoločnosti, balansujúcej na hrane právneho štátu. Snímka sleduje dilemu patológa Kaveha Narimana, ktorý možno zavinil smrť 8-ročného dieťaťa. V Súťaži hraných filmov na MFF Bratislava sa pred dvoma rokmi premietal aj Jalilvandov dlhometrážny debut, Streda, 9. máj.

 

Nedeľa, 12. november

 

Varga (hosť: režisérka Soňa Maletzová) – 20:00, Kino Mladosť

Očakávaným dokumentárnym filmom, ktorý sa na domácej pôde prvýkrát predstaví počas bratislavského festivalu, je portrét nedávno zosnulej ikony slovenského bigbítu s názvom Varga. Mladá režisérka Soňa Maletzová Mariána Vargu spoznala a začala nakrúcať na sklonku jeho života. Film prostredníctvom dômyselnej montáže archívnych záznamov kondenzuje dekády Vargovho života a kariéry do hudobných čísel, v ktorých jedna skladba zaznieva v interpretáciách z rôznych období. Viditeľne sa mení jeho telesná schránka, azda aj hráčsky štýl a temperament. Kdesi pod tým Varga ostáva vzácne nemenný, umelecky aj ľudsky konzistentný. Snímku príde osobne uviesť režisérka filmu Soňa Maletzová.

 

 

Podoba vody (MFF Benátky – Zlatý lev) – 20:15, K1 Kino Lumiére

Guillermo del Toro patrí dlhodobo medzi najoriginálnejších režisérov Hollywoodu. Jeho najnovší film Podoba vody získal na filmovom festivale v Benátkach najvyššie ocenenie Zlatého leva a právom tak patrí medzi horúcich kandidátov na Oscara. Del Toro sa opätovne pohybuje na hranici žánrov a prináša sci-fi zasadené do histórie, konkrétne do paranoidného obdobia studenej vojny. Zároveň vzdáva hold klasickému hollywoodu a najmä slávnemu Netvorovi z Čiernej lagúny. Snímka sa odohráva počas studenej vojny v roku 1963, kedy Američania a Rusi viedli preteky snáď v každej oblasti života. Hlavnou postavou je nemá upratovačka Elisa, ktorá pracuje v tajnom vládnom laboratóriu. Postupne zisťuje, že úrady zajali akéhosi rybieho muža a teraz ho držia v zajatí a podrobujú rôznym testom. Elise sa pomocou posunkovej reči podarí nadviazať s ním kontakt a postupne medzi nimi vzniká láska. Elisa sa mu rozhodne pomôcť dostať ho zo zajatia… V hlavných úlohách sa predstaví množstvo významných hollywoodskych hercov na čele s Sally Hawkins, Michaelom Shannonom a Octaviou Spencer.

 

Pondelok, 13. november

 

Requiem za pani J. (hosť: režisér Bojan Vuletić) – 17:30, Kino Mladosť

Hlavnú tému tohto ročníka, herectvo, reflektuje aj snímka Requiem za pani J. (Requiem for Mrs. J., Rekvijem za gospođu J., 2017) srbského režiséra Bojana Vuletića, v ktorom herecký koncert rozohrá skvelá Mirjana Karanović. Hlavná postava v jej podaní prakticky neopustí plátno a je prítomná v každom obraze. Tragikomédia s úspešnou festivalovou kariérou rozpráva príbeh nezamestnanej vdovy, ktorá sa pedantne pripravuje na samovraždu. Susedom vracia požičané, pokúša sa udobriť s tehotnou dcérou, zadáva objednávku u kamenára. Ostáva už len vykonať niekoľko formalít, no v krajine uprostred spoločenskej a ekonomickej transformácie ani jednoduché úkony nie sú jednoduché. Snímku osobne uvedie režisér filmu Bojan Vuletić.

 

 

Zrno (Grain – hosť: herec Jean-Marc Barr) – 19:45, Kino Mladosť

Návštevníci Medzinárodného filmového festivalu Bratislava budú mať, ako prví na Slovensku, možnosť vidieť snímku Zrno (Grain, 2017), v ktorej hosť bratislavského festivalu Jean-Marc Barr stvárnil postavu profesora Erola Erina, odborníka na genetiku rastlín. Snímka držiteľa Zlatého medveďa za film Med (Honey, Bal, 2010), Semiha Kaplanoğluho, je inšpirovaná Súrou Al-Kehfovi, ktorá bola základom pre mystickú odnož Islamu. Čiernobiely meditatívny film viacerí recenzenti prirovnávajú ku Tarkovského Stalkerovi. V postapokalyptickej budúcnosti, kde komunitné farmy z neznámych dôvodov spustošila genetická kríza, je spoločnosť rozdelená na dve časti. Elity obývajú pozostatky miest ovládané korporáciami a ohraničené magnetickými stenami, zatiaľ čo geneticky nekompatibilní prisťahovalci žijú v oblastiach takzvanej Mŕtvej pôdy, kde obyvateľstvo sužujú sucho a epidémie. Hlavnou postavou je profesor Erol Erin žijúci v chránenej komunite. V jednej chvíli sa však musí vydať na cestu za genetikom Cemilom Akmanom, ktorý azda pozná odpovede na závažné otázky.

 

 

Kate hrá Christine (Sundance: Zvláštna cena poroty) – 20:15, K2 Kino Lumiére

Jedným z vrcholov sekcie Lexikón, ktorá tento rok reflektuje problematiku herectva, bude štúdia pohlcujúcej fyzickej a psychologickej premeny herečky, ktorá postupne splýva s postavou. Snímka s názvom Kate hrá Christine (Kate Plays Christine, 2016) získala minulý rok na festivale v Sundance Zvláštnu cenu poroty za najlepší scenár v kategórii dokumentárnych filmov. V roku 1974 spáchala Christine Chubbuck, reportérka regionálnej televíznej stanice, samovraždu v priamom prenose. Tento incident je považovaný za prvú odvysielanú samovraždu v histórii a hoci inšpiroval Sydneyho Lumeta ku snímke Televízna spoločnosť, v príbehu a jeho pozadí je stále mnoho neznámych. Asi o štyridsať rokov neskôr obsadia herečku Kate Lyn Sheil do štylizovanej verzie tohoto príbehu. Aby sa pripravila na svoju rolu, púšťa sa do skúmania záhad a dôvodov Christininej tragickej smrti. Režisér filmu Robert Greene sa vo svojej tvorbe systematicky venuje konceptom reality a fikcie, predstieraniu a performancii v rôznych podobách a kontextoch.

 

Utorok, 14. november

 

Sexy Durga (MFF RotterdamZlatý tiger) – 18:15, Kino Mladosť

V prehľadovej sekcii Cinema Now, ktorú tvorí výber festivalových hitov a očakávaných noviniek, festival uvedie aj indickú snímku Sexy Durga (Sexy Durga, 2017), ktorá získala hlavnú cenu na tohtoročnom festivale v Rotterdame. Durga je meno hinduistickej bohyne bojujúcej proti zlu a zároveň hlavnej hrdinky filmu, ktorá je uprostred noci na úteku z rodnej dediny spolu s mužom. Zastaví im auto s dvomi miestnymi gangstrami, ktorí im ponúknu odvoz, avšak tí po chvíli začnú byť skôr nepríjemní ako nápomocní. Formálne vycibrený film nemá tradičný dej, ide v ňom skôr o pocity, o silu slov a gest, o násilie bez toho, aby sme nejaké videli. Road movie o dvoch milencoch putujúcich juhoindickou provinciou Kerala je jednou veľkou improvizáciou a zároveň fascinujúcou úvahou o súčasnej Indii.

 

 

Abriline dcéry (MFF Cannes – Cena poroty, Un Certain Regard) – 20:15, Kino Mladosť

Festivalovým vavrínom je ovenčená aj snímka Michela Franca Abriline dcéry (April’s Daughter, Las hijas de Abril, 2017). Z Cannes si odniesla Cenu poroty sekcie Un Certain Regard a jej svetovú premiéru sprevádzalo množstvo pozitívnych kritických ohlasov. Michel Franco už dlhodobo patrí medzi obľúbencov najvýznamnejšieho zo svetových festivalov. V roku 2015 tu získal cenu za najlepší scenár za drámu Chronic a v roku 2012 vyhral súťaž Un Certain Regard s filmom Lucía, a čo potom (After Lucia, Después de Lucía, 2012). Rodinná dráma Abriline dcéry rozpráva príbeh mladej tehotnej Valerie, ktorá žije so svojou sestrou Clarou. Dieťa čaká so svojím o niečo starším priateľom, no kvôli ekonomickým problémom musí požiadať o pomoc svoju matku Abril. Rodina ani zďaleka nežije v idyle a Abril nadobúda presvedčenie, že Valeria skrátka nie je dobrou matkou. Preto sa rozhodne pre drastické riešenie. Michel Franco opäť nakrútil silnú psychologickú drámu o napätých vzťahoch a postavách, ktoré sa z ničoho nič ocitnú na dne a sú bezmocné. V hlavnej úlohe Abril exceluje španielska herečka Emma Suárez, ktorú naši diváci mohli vidieť napríklad v poslednom filme Pedra Almodóvara Julieta (2016).

 

Streda, 15. november

 

Záhradníctvo: Nápadník – 15:30, Kino Mladosť

Ďalším premiérovým titulom bude tretia časť trilógie Jana Hřebejka a Petra Jarchovského s názvom Záhradníctvo: Nápadník (Zahradnictví: Nápadník, Garden Store: Suitor, 2017). Trilógia rozpráva o troch rodinách, ktorých hlavami sú letecký rádiotelegrafista, majiteľ kaderníckého salónu a majiteľ záhradníctva. Obsiahne 20 rokov zo života postáv, ktoré museli v týchto pohnutých časoch prežiť svoje najlepšie roky.Tentokrát ide o príbeh mileneckej lásky, ktorý hovorí o tichej vojne medzi rodičmi a ich deťmi, poznamenanými vojnou a komunistickým prevratom. Nápadník s tragikomickým nadhľadom vykresľuje ostrú zlomovú líniu medzi predvojnovou a povojnovou generáciou. Obe majú svoju vlastnú predstavu o šťastí, cestu k nemu si preto hľadajú osve.

 

 

Ciambra (MFF Cannes – Label Europa Cinemas) – 18:00, Kino Mladosť

Festival uvedie aj film Ciambra (A Ciambra, 2017), ktorý figuruje v desiatke nominantov na tohtoročnú Cenu LUX a zároveň je talianskym kandidátom na cenu Americkej akadémie Oscar. Ciambra je názov geta v Južnom Taliansku, kde žije uzavretá rómska komunita. Jej súčasťou je aj 14-ročný Pio, ktorý zbožne vzhliada ku svojmu staršiemu bratovi Cosimovi. Jedného dňa náhle zmizne a Pio sa pokúša zaujať jeho miesto. Počas tohto rýchleho dospievania ho sprevádza aj jeho dobrý priateľ Aiyva – nelegálny migrant z Burkiny Faso. Talentovaný režisér Jonas Carpignano nakrútil po svojom oceňovanom celovečernom debute Mediterranea ďalší realistický film, ktorý vynikajúco pracuje s prirodzenosťou nehercov. Oba filmy sú súčasťou voľnej trilógie spojenej hlavnými hrdinami. Zatiaľ čo, v Mediterranea bol v popredí príbeh migranta Aiyvu, v snímke Ciambra zachytáva život mladého rómskeho chlapca Pia.

 

Štvrtok, 16. november

 

Svet podľa Daliborka – 18:00, Kino Mladosť

Kontroverzný portrét „nežného neonacistu“ Svet podľa Daliborka (Svět podle Daliborka, 2017) je dielom uznávaného českého režiséra Víta Klusáka. Bezmála štyridsaťročný prostějovský robotník a autor amatérskych hororových videí Dalibor K. neznáša Židov, homosexuálov, Rómov, imigrantov a pavúkov. Doposiaľ neprežil plnohodnotný vzťah so ženou a stále býva u svojej matky Věry. „Veď on je dobrý, má iba blbé názory,“ hovorí o Daliborovi jeho matka. Názory, ako sú tie jeho, sa však stávajú symptomatickými pre celé skupiny ľudí v dnešnej spoločnosti. Dej začína postupne gradovať s príchodom Věrinho nového priateľa, ktorý na spoločnosť hľadí ešte radikálnejšie ako Dalibor. Výsledkom je vtipný, ale aj desivý pohľad na ľudí, ktorí predstavujú zradikalizovanú časť spoločnosti.

Tri billboardy kúsok za Ebbingom (MFF Benátky – Najlepší scenár) – 20:15, Kino Mladosť

Dej čiernej kriminálnej komédie Tri billboardy kúsok za Ebbingom sa zameriava na Mildred Hayes, matku, ktorej pred niekoľkými mesiacmi zavraždili dcéru. Po márnom čakaní na odhalenie vinníka sa rozhodne rozmiestniť pri vstupe do mesta tri billboardy s nevyberanými odkazmi pre miestneho ctihodného šerifa Williama Willoughbyho. Keď sa do konfliktu zapojí aj druhý policajný dôstojník Dixon, nezrelý „mamánek“ so sklonmi k násiliu, vojna sa môže začať. Snímka oscarového scenáristu a režiséra Martina McDonagha získala na festivale v Benátkach cenu za Najlepší scenár a diváci na festivale v Toronte a San Sebastiane jej odovzdali Cenu divákov za najlepší film. Vo filme Tri billboardy kúsok za Ebbingom spojí svoje sily s hereckými hviezdami Frances McDormand, Woodym Harrelsonom a Samom Rockwellom.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Seneci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.

 

Električka zvaná Túžba (A Streetcar Named Desire, 1951) s Marlonom Brandom v hlavnej úlohe je z hľadiska hereckej práce prelomovým filmom kvôli uplatneniu princípov method acting. Viac o histórii a definícii tejto hereckej metódy píše Mária Miniariková.