Predstavujeme: Nahid

Hlavnou postavou filmu iránskej režisérky Idy Panahandeh je rozvedená tridsiatnička Nahid. Film je zasadený do súčasnosti, do severoiránskeho mesta pri Kaspickom mori. Nahid má z predošlého vzťahu desaťročného syna. Okrem úpenlivej snahy vychovávať ho čo najlepšie, sa dennodenne trápi aj existenciálnymi problémami.

 

Práca sekretárky v miestnej firme jej na vyžitie a platenie súkromného štúdia pre syna nestačí. Nahid nemá ani na nájom. Záblesk šťastia zhmotňuje Masoud, muž, s ktorým nadviaže romantické puto a ktorý by ju mohol vytiahnuť z biedy a urobiť ju šťastnou. Podľa iránskych zvykov však opatera spoločného dieťaťa po rozvode automaticky prináleží otcovi. Ahmad sa tohto práva síce dokáže vzdať, no len pod podmienkou, ak sa Nahid znovu nevydá. Nahid volí preto s Masoudom sigheh, čo možno voľne preložiť ako „dočasné“ manželstvo.

Prvým Nahidiným problémom je exmanžel Ahmad, ktorého si zobrala ešte mladučká a nezrelá. Po desiatich rokoch prichádza kríza, ktorú ich manželstvo neustálo. Manželia sa nachádzajú v rozvodovom konaní, kedy navyše odlúčeného Ahmada dobieha jeho drogová minulosť. Výchova spoločného syna Amira sa tak pre Nahid stáva oveľa zložitejšou. Nahid sa desí, že všetko, čo si musela prejsť so svojím manželom, si bude musieť prejsť aj so synom, a neverí, že by to druhýkrát zvládla. Popritom sa obáva, že pre syna sa otec stáva väčším vzorom a parťákom než ona. Amir vynecháva školu, začína holdovať hazardu a Nahid ako osamelá matka má o starosti postarané.

V hlavnej úlohe exceluje herečka Sareh Bayat, ktorú si môžeme pamätať z oscarového filmu Rozchod Nadera a Simin (2011, r. Asghar Farhadi). Sareh v danom príbehu zobrazovala dôležitú postavu – ženu v domácnosti, s ktorou sa súdi ústredná manželská dvojica kvôli svojmu nenarodenému dieťaťu. Výber Sareh Bayat do postavy Nahid bol zo strany režisérky jednoznačne vydareným ťahom. Sareh stvárňuje osudy protagonistky neobyčajne autenticky. Počas dvojhodinovej stopáže takmer nezíde z plátna a diváka stále udržuje v napätí. K vcíteniu sa do postavy divákom napomáhajú zábery na Nahidinu tvár, v ktorej očiach vidíme strach o jej najbližších.

Ucelenému a podmanivému vyzneniu filmu výrazne napomáha spomenutá kamera, za ktorou stojí Morteza Gheidi. Spôsob, akým zobrazuje súčasný Irán, je výrazne sugestívny a originálny. Ladenie do sépiových a šedých pastelových farieb odzrkadľuje ponurosť Nahidinho života a zmätok bludného kruhu, z ktorého sa nevie vymaniť. Scény na brehu oceána, v ktorých sa odohrávajú viaceré silné momenty filmu a v ktorých sa vyhrocujú osudy všetkých postáv, nenechávajú divákov chladnými. Napríklad, keď Nahid zamýšľa odmietnuť vytúžený sobáš s  novým partnerom alebo keď si drogové gangy vybavujú účty s Amirovým otcom.

Napriek tomu, že sa jedná o celovečerný debut, snímku Nahid možno považovať za veľmi podarenú. Teatrálnej melodramatickosti sa režisérka bravúrne vyhýba a vo filme udržiava potrebné tajomstvo. Film kladie udalosti postupne za sebou a bez zbytočných odbočiek. Dôraz je najmä na hlavnej protagonistiek – na žene v zrelom veku, ktorá pasívne nesedí, ale emancipovaným spôsobom sa snaží vziať osud do vlastných rúk. Myslím, že iránska režisérka Ida Panahandeh si našliapla dobrú cestu a pevne verím, že jej ďalšie diela budú minimálne rovnako príbehovo silné a nielen z dôvodu pre nás nepoznaného sociálno-kultúrneho kontextu iránskej spoločnosti. Snímka sa predstavila aj na tohtoročnom festivale v Cannes, kde získala v rámci súťaže Un certain regard Promizing Future Prize.
Barbora Gvozdjáková

Vážení fanúšikovia filmu a filmového umenia, milí diváci, kolegovia, priatelia, verte nám, že sme tí poslední, ktorí sa tak chceli a museli rozhodnúť, ale zároveň musíme a chceme byť tí prví, ktorí vám toto rozhodnutie oznámia: Medzinárodný filmový festival Bratislava sa v roku 2019 neuskutoční.

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.

Slovenská filmová agentúra sa stala novým partnerom projektu Green Screen, ktorý sa zaoberá problematikou udržateľného rozvoja audiovizuálneho sektora a má za cieľ znížiť uhlíkovú stopu európskej filmovej a televíznej produkcie. Tejto téme sme sa rozhodli venovať aj v rámci Bratislavského filmového festivalu, kde jedným z prednášajúcich bude koordinátor udržateľného nakrúcania vo Flámskom audiovizuálnom fonde Tim Wagendorp (TW).