Predstavujeme: Zvizdan

Záujem Dalibora Matanića o silné témy sa prejavil už v začiatkoch jeho tvorby. V jeho najnovšom filme Zvizdan (2015), ktoré si odnieslo Cenu poroty Un certain regard z festivalu v Cannes, sa zaoberá komplikovanými chorvátsko-srbskými vzťahmi.

 

Matanić nám podáva tri veľmi jednoduché a celkom obyčajné príbehy. Tému zakázanej, či  nešťastnej lásky sme videli už mnoho krát, na milión spôsobov. Predsa je však Zvizdan  originálnym filmom. Najväčšiu zásluhu na tom má práve výber ústrednej dvojice (Tihana Lazovićová a Goran Marković) a zvolený prístup režiséra. Spomenutá  dvojica sa objavuje v každom z troch príbehov, ale už pod iným menom a s iným príbehom. Vďaka tomuto netradične zvolenému prístupu dostali herci maximálnu možnosť prejaviť sa a ukázať svoje kvality. Matanić s nimi skvele pracuje a po celý čas ukazuje svoj obrovský režijný cit. Pomalé tempo a dlhé zábery Marka Brdara nám vykresľujú vzájomné vzťahy postáv aj bez zbytočných dialógov, autentická réžia bez hudby (jedine tej diegetickej, s výnimkou prechodov medzi jednotlivými príbehmi) zase tvrdo a bez pátosu ukazuje  nešťastia, ktoré priniesol konflikt medzi dvoma etnikami.

 

Všetky tri príbehy pomaly gradujú, no gradujú aj ako jeden celok. V prvom, najviac sugestívnom príbehu, zasadenom do roku 1991, kedy Srbsko obsadzovalo územia Chorvátska, sa dostávame k ústrednej téme filmu. Pozornosť je upriamená na milencov Ivana a Jelenu, ktorým  bráni v láske hranica strážená samopalmi. V druhom príbehu z roku 2001 už sledujeme vojnou poznačené Chorvátsko. Poznačená je aj matka s dcérou Natašou, no len jedna z nich sa snaží hojiť rany minulosti a žiť bez predsudkov a nenávisti. Napätie medzi Srbkou Natašou a Chorvátom Antem, ktorý im opravuje dom, je bravúrne vybudované a spomedzi všetkých troch príbehov je práve tento najlepšie vyrozprávaný a vystavaný. Záverečný príbeh zasadený do roku 2011 je však najsilnejší.

 

Snaha ukázať dlhodobý dopad vojnového konfliktu bez jeho priameho zobrazenia, len na základe troch rozličných párov s iným a zároveň tým istým problémom (čo by aj vysvetľovalo prítomnosť rovnakých hercov v každom príbehu) sa ukázalo ako vydarená voľba. Namiesto vojnovej tak sledujeme intímnu, psychologickú drámu, ktorej posolstvo ju aj dnes robí veľmi aktuálnou a dôležitou.

 

Martin Adam Pavlík

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.

Slovenská filmová agentúra sa stala novým partnerom projektu Green Screen, ktorý sa zaoberá problematikou udržateľného rozvoja audiovizuálneho sektora a má za cieľ znížiť uhlíkovú stopu európskej filmovej a televíznej produkcie. Tejto téme sme sa rozhodli venovať aj v rámci Bratislavského filmového festivalu, kde jedným z prednášajúcich bude koordinátor udržateľného nakrúcania vo Flámskom audiovizuálnom fonde Tim Wagendorp (TW).

NCHYMI je jednorázová variácia na rubriku kolegu Tomáša Hudáka (ICYMI), ktorý je zároveň jedným z dramaturgov filmového programu 20. ročníka MFF Bratislava. No Chance You miss it na rozdiel od jeho seriálu upozorňuje na tituly, ktoré sú tu a teraz a ak si ich nepozriete tento týždeň na Bratislavskom festivale, nikto to nespraví za vás. Ako hovorí motto festivalu: „ak neprídeš, nezažiješ.“ 
 

Filmový festival: „Sú to také prázdniny plné príbehov“

 

Alena Sabuchová je mladá slovenská autorka a scenáristka, za debutovú zbierku poviedok Zadné izby získala minulý rok Cenu Ivana Kraska za debut v slovenskom jazyku a cenu Mladého tvorcu Nadácie Tatra Banky za umenie v kategórii Literatúra. Píše televízne scenáre a rozhlasové útvary, momentálne pracuje na svojej druhej knihe, ktorá vyjde budúci rok.