Predstavujeme: 13 minút

Sekcia Europa prináša výber toho najlepšieho z aktuálnej európskej produkcie. Film 13 minút predstavuje návrat režiséra Olivera Hirschbiegela k nemeckému jazyku, tematike druhej svetovej vojny a s ňou spojenej osobnosti Adolfa Hitlera. Obdobnej tematike sa venoval aj v snímke Pád Tretej ríše (Der Untergang, 2004), v pútavom stvárnení posledných Hitlerových dní v bunkri, za ktorú bol nominovaný na Oscara za najlepší cudzojazyčný film.

 

Tohtoročný film však nie je o Fűhrerovi, ale o mužovi, ktorý sa ho pokúsil zabiť. Georg Elser (Christian Friedel), hudobník a tesár, nastražil bombu za rečnícky pult, o ktorý sa opieral Adolf Hitler počas svojho príhovoru. Chýbalo len 13 minút a stredoškolské učivo z dejepisu dnešných študentov by pravdepodobne malo iný obsah.

 

O Clausovi von Stauffenbergovi a jeho neúspešnom pokuse o atentát verejnosť vie. O Georgovi Elserovi ešte mnohí nepočuli. Režisér prináša príbeh muža, ktorý sa pokúsil zmeniť dejiny. Mapuje vzostup a šírenie fašizmu očami obyčajného, no zároveň vnímavého človeka, vidiečana.

 

Georg je mladý hudobník, na jednej strane pobožný, modliaci sa k Bohu a chodiaci do kostola aj v časoch, kedy sa to už „nehodilo“, na druhej strane koketník, milujúci ženy, ktoré stretáva počas svojich koncertov. Prichádza však zlom a bohémsky mladík sa zamiluje. Do vydatej ženy. Manželky opilca, s ktorým má dve deti.

 

Filmové spracovanie príbehu začína temer od konca. Hneď v úvodných scénach vidíme zatknutie neúspešného atentátnika a flashbackmi sa dej postupne rozvetvuje. Diváci sa dozvedajú viac o predošlom živote hlavného protagonistu, o jeho viere, jeho láske k vydatej Elze (Katharina Schüttler), o otcovi – alkoholikovi, o odhodlaní zničiť silného vládcu, o sile vzdorovať…

 

Tvorcovia sledujú dve základné línie – príbeh lásky Georga k Else a túžbu a odhodlanie Georga eliminovať zlo skoncentrované v osobe Hitlera. Okolnosti trinástich minút jeho „predčasného“ odchodu od rečníckeho pultu, ktoré mohli zmeniť dejiny ľudstva, sú podávané hlboko výpovedným spôsobom a zasiahnu divákov intelekt rovnako ako jeho city. Počas 108 minút nám plátno prináša množstvo silných scén a momentov, ktoré diváka udržiavajú v napätí, vtiahnutého do deja. Vyvolávajú rôznorodé emócie, niekedy ho až nútia sklopiť zrak pred očakávanou drastickou scénou.

 

Aj keď je zrejmé, že film tohto druhu sa nezaobíde bez fikcie, nosný príbeh je založený na skutočnej udalosti a v závere si môžeme prečítať konkrétne faktografické údaje o dvoch hlavných protagonistoch.

 

 

Anna Predmerská

Divácka súťaž bratislavského filmového festivalu pozná svojich víťazov, o ktorých rozhodlo žrebovanie z hlasovacích lístkov o najlepší film festivalu podľa jeho návštevníkov. Prinášame vám zoznam vecných cien a mená výhercov. Blahoželáme a tešíme sa na stretnutie o rok, na jubilejnom 20. ročníku MFF Bratislava.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Senci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.