Predstavujeme: Aquarius

Recenzia 

(r.Kleber Mendonça Filho, Brazília/Francúzsko, 2016)

19:30 Kino Nostalgia

 

To, že brazílsky režisér Kleber Mendonça Filho má vzťah k vinylovým platniam, je jasné už z jeho krátkometrážnej Zelenej platne (Vinil verde, 2004), že vie predstaviť plnokrvné ženské hrdinky z filmu Electrodoméstica (2005) a vo Zvukoch zo susedstva (O Som ao Redor, 2013) priblížil divákom svoju voyersku náklonnosť k mikrokozmu obydlí rodného mesta Recife.

4c35eb3f60b8cfe1d6614645ee7da2d3

 

Až v najnovšej snímke Aquarius, premiérovanej v hlavnej súťaži tohtoročného festivalu v Cannes, však definitívne odkryl svoje dlho skicované autorské zámery a ciele. 

Aquarius rozpráva príbeh Carly, ohurujúco charizmatickej staršej dámy, ktorej osobnosť je bytostne zrastená s oceánom a starým domom na pláži, v ktorom prežila celý život. Keď sa mladý developer Diego pokúsi pripraviť túto zdanlivo neškodnú starú pani o strechu nad hlavou, zakúsi, akú moc majú morské panny, keď práve nepózujú v bikinách.

 

Aquarius, rovnako ako Zvuky zo susedstva, sa odohráva v režisérovom rodisku, prímorskom meste Recife. Jeho autorská výpoveď je spoločensky o občiansky angažovaná a z jeho umeleckého postoja cítiť povedzme že jemne ľavičiarsku zodpovednosť. Mendonça miluje staré obytné štvrte svojho mesta a obyčajných ľudí, ktorí obývajú toto urbánne mravenisko plné drobných príbehov. Preto cíti potrebu chrániť neviditeľný svet za stenami starých domov pred obchodnými plánmi a politikou zbohatlíkov. Svojej hrdinke Carle vkladá do úst kľúčovú vetu: „Vždy som si myslela, že nebezpeční sú hlupáci, ale nie je to tak. Nebezpeční sú školení ľudia bez úcty k tradícii a základnej ľudskej slušnosti.“

 

Vráťme sa ale ku Carle, pretože hlavná hrdinka filmu v podaní virtuóznej brazílskej hereckej hviezdy Sonie Bragy je centrom, okolo ktorého sa obvíjajú všetky linky a úrovne filmu, podobne ako dlhánske čierne vlasy na temene  jej hlavy – obdivuhodne ľahko a nekomplikovane, a pritom perfektne.

 

Vo svojom prístupe k ženským hrdinkám a rodine by sme mohli Mendonçu nazvať takmer feministom, keby nebola jeho hrdinka tak fyzicky atraktívna. Každopádne je Aquarius akýmsi matriarchálnym manifestom, ktorý sa klania žene matke a múdrej starene, ktorá je však zároveň večným dievčaťom a drzým faganom v jednej osobe, oplýva absolútnou mocou, prirodzene vyplývajúcou zo zákonov prírody.

 

Film, ktorý očarúva množstvom drobností od takmer fetišistického narábania s kultúrnymi artefaktmi, akými je interiérový dizajn, zbierky hudobných nahrávok či móda až po samotnú filmovú reč, má dohromady vyše dvoch hodín. A tieto dve hodiny sú skvelým dôkazom, že sociálna dráma nemusí byť nudná, ak film používa čas na to, aby sme stihli s postavami zažiť život a potom pocítili túto drámu na vlastnej koži.

 

Eva Križková

 

 

Divácka súťaž bratislavského filmového festivalu pozná svojich víťazov, o ktorých rozhodlo žrebovanie z hlasovacích lístkov o najlepší film festivalu podľa jeho návštevníkov. Prinášame vám zoznam vecných cien a mená výhercov. Blahoželáme a tešíme sa na stretnutie o rok, na jubilejnom 20. ročníku MFF Bratislava.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Senci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.