Predstavujeme: Aquarius

Recenzia 

(r.Kleber Mendonça Filho, Brazília/Francúzsko, 2016)

19:30 Kino Nostalgia

 

To, že brazílsky režisér Kleber Mendonça Filho má vzťah k vinylovým platniam, je jasné už z jeho krátkometrážnej Zelenej platne (Vinil verde, 2004), že vie predstaviť plnokrvné ženské hrdinky z filmu Electrodoméstica (2005) a vo Zvukoch zo susedstva (O Som ao Redor, 2013) priblížil divákom svoju voyersku náklonnosť k mikrokozmu obydlí rodného mesta Recife.

4c35eb3f60b8cfe1d6614645ee7da2d3

 

Až v najnovšej snímke Aquarius, premiérovanej v hlavnej súťaži tohtoročného festivalu v Cannes, však definitívne odkryl svoje dlho skicované autorské zámery a ciele. 

Aquarius rozpráva príbeh Carly, ohurujúco charizmatickej staršej dámy, ktorej osobnosť je bytostne zrastená s oceánom a starým domom na pláži, v ktorom prežila celý život. Keď sa mladý developer Diego pokúsi pripraviť túto zdanlivo neškodnú starú pani o strechu nad hlavou, zakúsi, akú moc majú morské panny, keď práve nepózujú v bikinách.

 

Aquarius, rovnako ako Zvuky zo susedstva, sa odohráva v režisérovom rodisku, prímorskom meste Recife. Jeho autorská výpoveď je spoločensky o občiansky angažovaná a z jeho umeleckého postoja cítiť povedzme že jemne ľavičiarsku zodpovednosť. Mendonça miluje staré obytné štvrte svojho mesta a obyčajných ľudí, ktorí obývajú toto urbánne mravenisko plné drobných príbehov. Preto cíti potrebu chrániť neviditeľný svet za stenami starých domov pred obchodnými plánmi a politikou zbohatlíkov. Svojej hrdinke Carle vkladá do úst kľúčovú vetu: „Vždy som si myslela, že nebezpeční sú hlupáci, ale nie je to tak. Nebezpeční sú školení ľudia bez úcty k tradícii a základnej ľudskej slušnosti.“

 

Vráťme sa ale ku Carle, pretože hlavná hrdinka filmu v podaní virtuóznej brazílskej hereckej hviezdy Sonie Bragy je centrom, okolo ktorého sa obvíjajú všetky linky a úrovne filmu, podobne ako dlhánske čierne vlasy na temene  jej hlavy – obdivuhodne ľahko a nekomplikovane, a pritom perfektne.

 

Vo svojom prístupe k ženským hrdinkám a rodine by sme mohli Mendonçu nazvať takmer feministom, keby nebola jeho hrdinka tak fyzicky atraktívna. Každopádne je Aquarius akýmsi matriarchálnym manifestom, ktorý sa klania žene matke a múdrej starene, ktorá je však zároveň večným dievčaťom a drzým faganom v jednej osobe, oplýva absolútnou mocou, prirodzene vyplývajúcou zo zákonov prírody.

 

Film, ktorý očarúva množstvom drobností od takmer fetišistického narábania s kultúrnymi artefaktmi, akými je interiérový dizajn, zbierky hudobných nahrávok či móda až po samotnú filmovú reč, má dohromady vyše dvoch hodín. A tieto dve hodiny sú skvelým dôkazom, že sociálna dráma nemusí byť nudná, ak film používa čas na to, aby sme stihli s postavami zažiť život a potom pocítili túto drámu na vlastnej koži.

 

Eva Križková

 

 

Po záverečnom ceremoniáli 18. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava verejnosť pozná víťazov trojice medzinárodných súťaží. Hlavné ceny získali hraný film Tramontane (2016), dokument Prijímanie (Komunia, Communion, 2016) a krátky film Adaptácia (Adaptacja, Adaptation, 2016).

18. MFF Bratislava už pozná víťazov. Záverečný ceremoniál  sa uskutočnil včera 16. novembra 2016 v kine Nostalgia. Program festivalu dnes pokračuje ešte v 2 festivalových kinách – v Kine Lumiére (K2), v Kine Mladosť, a tiež v ofociálne festivalovej kaviarni Gorila.sk Urban Space.

(štvrtok 20.15, kino Lumiére (K2))

Recenzia

 

Mladý, 34 ročný poľský režisér dokumentárnych filmov Michal Marczak, má napriek svojmu veku za sebou už tri celovečerné filmy.

 

 

Aj keď je festival je už slávnostne a oficiálne uzatvorený, my vás stále čakáme v kinosálach s filmovým programom, ktorý sa neoplatí premeškať. Navyše stále pokračuje Divácka súťaž, ktorej sa môžete zúčastniť aj vy.

 

Rozhovor

 

Na prednáške „Farba a svetlo” biofyzika a fotonika Dušana Chorváta z výskumného inštitútu Medzinárodné laserové centrum, ktorá sa uskutočnila v rámci sprievodného programu 18. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava (sekcia Lexikón: Farba) sa to miestami ponášalo na projekciu experimentálneho filmu či posluch Kraftwerk-u.

Recenzia 

 

The Birth of a Nation, r. Nate Parker, USA, 2016

20:00 Kino Lumiére (K1)

 

Snaha amerických filmárov nakrútiť remake skoro každého možného filmu stále pokračuje. Obdobie medzi jednotlivými filmami sa pohybuje v najrôznejších dĺžkach od pár rokov po desiatky. 

 

Na stredu je pre vás pripravená komentovaná prehliadka, diskusie, ale i s vyhlásením tohtoročného laureáta ocenenia za dlhoročnú umeleckú tvorbu a držiteľom pamätnej dlaždice na Filmovom chodníku slávy.

 

Rozhovor

 

V Súťaži hraných filmov zaujal príbeh Svetáckeho dievčaťa Giulie, ktorej nalinkovaný život a hodnotový svet náhle rozvráti stretnutie s mladým drogovým dílerom s príznačným menom, Libero. Režisér Marco Danieli, ktorý sa včera osobne zúčastnil na bratislavskom premietaní nám prezradil zopár informácií zo zákulisia tvorivého procesu na tomto filme.

 

Portugalský režisér Pedro Peralta, ktorý spolupracuje s produkčnou spoločnosťou Terratreme Films a na IFF Bratislava uviedol v Súťaži krátkych filmov snímku Záchrana nám prezradil, prečo vzniká v Portugalsku v posledných rokoch pomerne veľa úspešných krátkych filmov a akým spôsobom sa dostávajú k divákom.

 

MFF Bratislava v spolupráci s občianskym združením Červený nos (Clowndoctors) aj tento rok pripravili charitatívnu projekciu, ktorá sa uskutoční už dnes v Kine Mladosť.

 

Kto nestihol skvelú masterclass Alexa Rossa Perryho, má možnosť dozvedieť sa niečo o jeho tvorbe, vzťahu k nezávislému filmu ale aj komerčnej filmovej produkcii z tohto krátkeho videorozhovoru.

 

Aj predposledný deň festivalu je nabitý výnimočnými titulmi, ktoré sme pre vás opäť prehľadne zhrnuli.