Lexikón filmového herectva a výber najzaujímavejších európskych filmov

 

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava sa bude niesť v znamení filmového herectva, objavovania vychádzajúcich hviezd súčasného filmu aj osvedčených festivalových hitov.

 

Sekcia Lexikón priblíži špecifiká, históriu i budúcnosť hereckej práce pre film počnúc hereckými protipólmi nemej grotesky – Chaplinom a Keatonom – a končiac pri virtuálnych hercoch v ére 3D filmu. Množstvo pozoruhodných európskych filmov z prestížnych festivalov MFF Bratislava uvedie v exkluzívnej slovenskej premiére.

 

Za hlavnú tému 19. ročníka bratislavského filmového festivalu dramaturgovia zvolili filmového herca a v programovej sekcii Lexikón predstavia hneď niekoľko filmov, ktoré ilustrujú históriu i špecifické výzvy, ktoré so sebou herecká práca pre film obnáša. Charles Chaplin a Buster Keaton sú v rámci žánru nemej grotesky považovaní za herecké protipóly. Vo filme Chaplin obchodným asistentom (The Floorwalker, 1916) sledujeme hrdinu, ktorý aktívne posúva dej dopredu a svojou nešikovnosťou vytvára komické situácie v obchodnom dome. Hlavná postava v snímke Frigo stavia dom (One Week, 1920) je naopak pasívnym a stoickým „príjemcom“ rôznych komických katastrof.

 

Električka zvaná Túžba (A Streetcar Named Desire, 1951) s legendárnym Marlonom Brandom v hlavnej úlohe je z hľadiska hereckej práce prelomovým filmom kvôli uplatneniu princípov method acting. Brandov prejav je v porovnaní s ostatnými hercami viditeľne civilnejší a v prežívaní emócií komplexnejší. Adaptácia klasickej divadelnej hry Tennesseeho Williamsa je príbehom ženy, ktorá prichádza o svoje psychické zdravie. Pokojné útočisko nenachádza ani u svojej sestry Stelly a jej muža Stanleyho.

 

Jedným z vrcholov sekcie bude štúdia pohlcujúcej fyzickej a psychologickej premeny herečky, ktorá postupne splýva s postavou. Snímka s názvom Kate hrá Christine (Kate Plays Christine, 2016) získala minulý rok na festivale v Sundance Zvláštnu cenu poroty za najlepší scenár v kategórii dokumentárnych filmov. Režisér filmu Robert Greene sa vo svojej tvorbe systematicky venuje konceptom reality a fikcie, predstieraniu a performancii v rôznych podobách a kontextoch.

 

Súčasťou sekcie Lexikón je aj sprievodný program, ktorý okrem iného predvedie nové technológie a prácu s virtuálnym hercom. Špičkové slovenské postprodukčné Studio 727 zoznámi účastníkov masterclassu s technológiami motion-capture a full-body scan, s ktorými je spojená budúcnosť filmového herectva v ére počítačovo generovaných a trikových filmov.

 

S hlavnou témou tohto ročníka voľne súvisí aj Requiem za pani J. (Requiem for Mrs. J.,Rekvijem za gospođu J., 2017) srbského režiséra Bojana Vuletića, v ktorom herecký koncert rozohrá skvelá Mirjana Karanović. Hlavná postava v jej podaní prakticky neopustí plátno a je prítomná v každom obraze. Tragikomédia s úspešnou festivalovou kariérou rozpráva príbeh nezamestnanej vdovy, ktorá sa pedantne pripravuje na samovraždu. Susedom vracia požičané, pokúša sa udobriť s tehotnou dcérou, zadáva objednávku u kamenára. Ostáva už len vykonať niekoľko formalít, no v krajine uprostred spoločenskej a ekonomickej transformácie ani jednoduché úkony nie sú jednoduché.

 

Okrem hereckej sekcie poteší bratislavský festival svojich návštevníkov aj viacerými oceňovanými filmovými hitmi. Slovenskú premiéru tu bude mať novinka hviezdneho francúzskeho režiséra Françoisa Ozona s názvom Dvojitý milenec (The Double Lover, L’amant double, 2017). Chloé sa zamiluje do svojho psychológa Paula, ale postupne začína zisťovať, že v jeho minulosti sa skrývajú temné tajomstvá. Jedným z nich je existencia dvojčaťa. Erotická snímka rozpráva o sexuálnych predstavách rozorvanej mladej ženy a pohráva sa s hranicou medzi fantáziou a realitou. V komplexnej dvojúlohe sa v nej predvedie belgický herec Jérémie Renier.

 

Kontroverzný portrét „nežného neonacistu“ Svet podľa Daliborka (Svět podle Daliborka, 2017) je dielom uznávaného českého režiséra Víta Klusáka. Bezmála štyridsaťročný prostějovský robotník  a autor amatérskych hororových videí Dalibor K. neznáša Židov, homosexuálov, Rómov, imigrantov a pavúkov. Doposiaľ neprežil plnohodnotný vzťah so ženou a stále býva u svojej matky Věry. „Veď on je dobrý, má iba blbé názory,“ hovorí o Daliborovi jeho matka. Názory, ako sú tie jeho, sa však stávajú symptomatickými pre celé skupiny ľudí v dnešnej spoločnosti.

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.

Slovenská filmová agentúra sa stala novým partnerom projektu Green Screen, ktorý sa zaoberá problematikou udržateľného rozvoja audiovizuálneho sektora a má za cieľ znížiť uhlíkovú stopu európskej filmovej a televíznej produkcie. Tejto téme sme sa rozhodli venovať aj v rámci Bratislavského filmového festivalu, kde jedným z prednášajúcich bude koordinátor udržateľného nakrúcania vo Flámskom audiovizuálnom fonde Tim Wagendorp (TW).

NCHYMI je jednorázová variácia na rubriku kolegu Tomáša Hudáka (ICYMI), ktorý je zároveň jedným z dramaturgov filmového programu 20. ročníka MFF Bratislava. No Chance You miss it na rozdiel od jeho seriálu upozorňuje na tituly, ktoré sú tu a teraz a ak si ich nepozriete tento týždeň na Bratislavskom festivale, nikto to nespraví za vás. Ako hovorí motto festivalu: „ak neprídeš, nezažiješ.“