Päť porôt, pätnásť porotcov

17. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava bude aj tento rok hostiť domácich i zahraničných filmových odborníkov a tvorcov, ktorí zasadnú na porotcovské stoličky a rozhodnú o víťazoch. V súťažných sekciách hraného, dokumentárneho a  krátkeho filmu sa predstavia snímky začínajúcich tvorcov, ktoré zaujali programový tím vďaka špecifickému pohľadu na svet, nevšednosti, zrelosti a razantnosti. Mladí členovia filmárskej generácie reflektujú aktuálne dianie vo svete, poukazujú na súčasnú spoločenskú klímu, prinášajú vlastné vyjadrovacie prostriedky a špecifiká, čím robia film neopozeraným a lákavým.

Snímky v  Súťaži hraných filmov bude hodnotiť medzinárodná porota, v  ktorej zasadne jedna z najtalentovanejších slovenských herečiek nastupujúcej hereckej generácie Judit Bárdos, anglický filmový publicista Christopher Goodwin a chorvátsky filmár Zrinko Ogresta.  Mladá herečka sa do povedomia zapísala hneď svojím filmovým debutom, keď za úlohu dospievajúcej Evy vo filme Dom (2011) získala Národnú filmovú cenu Slnko v sieti, Igrica a Modrého anjela. Hlavná postava atlétky Anny v dráme Fair Play (2014) jej priniesla nomináciu na Českého leva v kategórii Najlepšia herečka. V rovnakom roku využila aj svoje klavírne zručnosti z predošlých štúdií a vo filme V tichu (2014) stvárnila židovskú klaviristku Edith Kraus. Popri herečke zasadne v porote aj známy anglický novinár. Meno Christopher Goodwin sa spája s významnými filmovými periodikami ako Screen International, The Hollywood Reporter, The Sunday Times, The Times, Moving Pictures International, GQ, Esquire a mnohými ďalšími. „Porotcovanie“ si vyskúšal už na Filmovom festivale v Záhrebe (2012), na festivaloch v Pule a v gruzínskom Batumi (2015). Hodnotiacu trojicu uzatvára chorvátsky režisér, scenárista a profesor filmovej réžie na Akadémii dramatických umení v Záhrebe Zrinko Ogresta. S jeho filmami sme sa mohli stretnúť na prestížnych festivaloch v Benátkach, Londýne, či Karlových Varoch. K úspechom patrí nominácia na Európsku filmovú cenu v kategórii Najlepší mladý režisér za film Črepiny (Krhotine,  Chronicle of a Vanishing, 1991), Prix Italia za film Očistení (Isprani,  Washed Out, 1995) a Zvláštna cena poroty na MFF Karlovy Vary za film Tu (Here, 2003). Tvorba Zrinka Ogrestu púta pozornosť špecifickým vizuálnym štýlom, dobre vystavanými scénami a inovatívnym rozprávaním príbehov, pričom v nich rieši pretvárku a komplexy spoločnosti.

V rukách spomínanej trojice bude rozhodnutie o Cene za najlepší film, o Cene pre najlepšieho režiséra a o Cenách za najlepší ženský mužský herecký výkon.

O najlepšom dokumentárnom filme budú rozhodovať Selina Crammond,  Stavroula Geronimaki a Hermes Paralluelo. Selina Crammond je spoluorganizátorkou Festivalu dokumentárneho filmu DOXA, Medzinárodného filmového festivalu vo Vancouveri  a ďalších podujatí podporujúcich kultúrno-spoločenský život. Stavroula Geronimaki pracuje od roku 2003 pre Grécke filmové centrum, ktoré ako zástupkyňa pre predaj a propagáciu zastupuje v European Film Production. Od roku 2013 je zodpovedná za propagáciu gréckych filmov, koordinuje kultúrne podujatia a prezentuje grécku filmovú tvorbu v zahraničí. Tretí člen poroty je španielsky režisér Hermes Paralluelo, ktorý za svoj prvý dlhometrážny film Yatasto (2011) získal ocenenia na filmových festivaloch FidMarseille, Viennale, Ficunam a uviedol ho aj MFF Bratislava. Jeho druhý dlhometrážny dokument Nie je všetko vigília (No todo es vigilia, Not All Is Vigil, 2014) mal premiéru na festivale v San Sebastiáne a Paralluelo zaň získal viacero ocenení na filmových festivaloch v Palm Springs, Mar del Plata, Uruguaji, Cosquíne, ale aj u nás. Minulý rok si z MFF Bratislava odniesol Cenu pre najlepší dokumentárny film a tento rok sa vracia ako člen medzinárodnej poroty.

Najlepší krátky film vyberie trojica Doris Bauer, Eva Križková a Harriet Warman. Doris Bauer osem rokov viedla nezávislú viedenskú požičovňu DVD Filmgalerie 8½. Od roku 2008 do roku 2014 bola riaditeľkou viedenského festivalu krátkych filmov espressofilm. V súčasnosti pracuje ako filmová kurátorka, hovorkyňa filmového festivalu Austrian Film Festival Forum a na festivale Vienna Independent Shorts je hlavnou kurátorkou medzinárodnej súťaže hraných a dokumentárnych filmov. Filmovú teoretičku a publicistku Evu Križkovú domáce publikum pozná hlavne ako šéfredaktorku filmového dvojmesačníka Kinečko. Vyštudovala filmovú vedu na FTF VŠMU, aktuálne je doktorandkou na Ústave divadelnej a filmovej vedy SAV, pričom objekt jej záujmu predstavuje distribúcia súčasných umeleckých filmov na území Slovenskej republiky. Distribučnou oblasťou sa zaoberá aj v praxi, je spoluzakladateľka, PR a projektová manažérka distribučnej spoločnosti Filmtopia. Štúdium filmovej vedy má za sebou aj anglická reportérka Harriet Warman. Písala pre Sight & Sound, Little White Lies, CineVue či Physical Impossibility, aktuálne publikuje a rediguje pre filmový portál Cinematic Investigations. Pracovala aj ako koordinátorka festivalov AV Festival, Berwick Film & Media Arts Festival a MFF Edinburgh. Od roku 2012 na poslednom menovanom festivale posudzuje a vyberá krátke a hrané filmy;  v tomto roku bola aj programovou poradkyňou dokumentárnej sekcie.

 

O cenách poroty FIPRESCI rozhodnú novinári Michael Pattison, Luca Pellegrini a Róbert Pospiš. Michael Pattison je anglický filmový kritik, ktorý publikoval v magazínoch Sight & Sound, Indiewire, VICE, Ekran, KINO!, SIRP, MUBI a i. Popri písaní sa aktívne zúčastňuje na filmových festivaloch, kde vedie tvorivé kurzy pre začínajúcich kritikov (napr. MFF Varšava, Dokufest Prizren, ZubrOFFka v Białystoku a i.). Porotcovské zručnosti si už odskúšal na festivaloch v Cartagena de Indias, Ľubľane, Varšave, Drame, Solúne, Lisabone, Santiagu de Compostela, Lecce, Lime a v Bradforde. Taliansky publicista a kritik Luca Pellegrini  písal pre Il Corriere del Giorno a L’Osservatore Romano a pracoval pre RAI – Radio 3. V rokoch 2013 až 2015 bol členom výberovej komisie Medzinárodného týždňa kritikov na MFF v Benátkach. Aktuálne prispieva do denníka Avvenire, magazínu Rivista Del Cinematografo, na portál Cinematografo.it a pracuje ako spravodajca pre Vatikánsky rozhlas. Popri tom je aktívnym členom Národného zväzu talianskych filmových kritikov. Róbert Pospiš je redaktorom denníka Pravda, mesačníka In.Ba a externým redaktorom Rádia Devín. V minulosti sme sa s jeho článkami stretávali na stranách Hospodárskych novín.

Na MFF Bratislava bude snímky v Súťaži hraných filmov posudzovať tiež Študentská porota, ktorá udelí svoju cenu. V študentskej porote zasadnú Gabriela Gažová, Verona Dubišová a Denis Kozerawski. Gabriela Gažová študuje súbežne na Katedre fotografie a nových médií na bratislavskej VŠVU,  tiež je študentkou filmovej réžie na FTF VŠMU a na Sint-Lucas School of Arts v Bruseli. Tak ako prepája svoje štúdiá, kombinuje aj rôzne médiá, pracuje s multižánrovými presahmi. Pôsobí aj ako šéfredaktorka nezávislého časopisu o umení Tvor. Verona Dubišová je študentkou filmovej vedy na VŠMU v Bratislave. Okrem toho študovala aj redakčnú a vydavateľskú prax na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V súčasnosti vo Filmovom kabinete pre deti prednáša o animovaných filmoch. Svoje skúsenosti využíva aj pri spoluorganizovaní projektu nového školského kina, či na príprave vedeckej konferencie na pôde školy. Denis Kozerawski študuje na Katedre intermédií a multimédií VŠVU. V roku 2012 spoluzakladal skupinu Apart, ktorá pomáha ľuďom a skupinám rozvíjajúcich a obohacujúcich spoločenský a kultúrny život začleňovať sa do kontextu celosvetového diania v oblasti výtvarného umenia. V jeho tvorbe dominuje fotografia a video. Zatiaľ posledným projektom bola skupinová výstava v košickej Kunsthalle pod názvom Všade dobre, doma najlepšie.

 

Najlepší film z celého programu 17. ročníka MFF Bratislava si budú vyberať aj diváci a hlasovaním tak rozhodnú o Cene divákov.

Aktuálne informácie o programe Medzinárodného filmového festivalu Bratislava budú postupne zverejňované na internetovej stránke bratislavaiff.sk a na www.facebook.com/bratislavaiff.

Po záverečnom ceremoniáli 18. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava verejnosť pozná víťazov trojice medzinárodných súťaží. Hlavné ceny získali hraný film Tramontane (2016), dokument Prijímanie (Komunia, Communion, 2016) a krátky film Adaptácia (Adaptacja, Adaptation, 2016).

18. MFF Bratislava už pozná víťazov. Záverečný ceremoniál  sa uskutočnil včera 16. novembra 2016 v kine Nostalgia. Program festivalu dnes pokračuje ešte v 2 festivalových kinách – v Kine Lumiére (K2), v Kine Mladosť, a tiež v ofociálne festivalovej kaviarni Gorila.sk Urban Space.

(štvrtok 20.15, kino Lumiére (K2))

Recenzia

 

Mladý, 34 ročný poľský režisér dokumentárnych filmov Michal Marczak, má napriek svojmu veku za sebou už tri celovečerné filmy.

 

 

Aj keď je festival je už slávnostne a oficiálne uzatvorený, my vás stále čakáme v kinosálach s filmovým programom, ktorý sa neoplatí premeškať. Navyše stále pokračuje Divácka súťaž, ktorej sa môžete zúčastniť aj vy.

 

Rozhovor

 

Na prednáške „Farba a svetlo” biofyzika a fotonika Dušana Chorváta z výskumného inštitútu Medzinárodné laserové centrum, ktorá sa uskutočnila v rámci sprievodného programu 18. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava (sekcia Lexikón: Farba) sa to miestami ponášalo na projekciu experimentálneho filmu či posluch Kraftwerk-u.

Recenzia 

 

The Birth of a Nation, r. Nate Parker, USA, 2016

20:00 Kino Lumiére (K1)

 

Snaha amerických filmárov nakrútiť remake skoro každého možného filmu stále pokračuje. Obdobie medzi jednotlivými filmami sa pohybuje v najrôznejších dĺžkach od pár rokov po desiatky. 

 

Na stredu je pre vás pripravená komentovaná prehliadka, diskusie, ale i s vyhlásením tohtoročného laureáta ocenenia za dlhoročnú umeleckú tvorbu a držiteľom pamätnej dlaždice na Filmovom chodníku slávy.

 

Rozhovor

 

V Súťaži hraných filmov zaujal príbeh Svetáckeho dievčaťa Giulie, ktorej nalinkovaný život a hodnotový svet náhle rozvráti stretnutie s mladým drogovým dílerom s príznačným menom, Libero. Režisér Marco Danieli, ktorý sa včera osobne zúčastnil na bratislavskom premietaní nám prezradil zopár informácií zo zákulisia tvorivého procesu na tomto filme.

 

Portugalský režisér Pedro Peralta, ktorý spolupracuje s produkčnou spoločnosťou Terratreme Films a na IFF Bratislava uviedol v Súťaži krátkych filmov snímku Záchrana nám prezradil, prečo vzniká v Portugalsku v posledných rokoch pomerne veľa úspešných krátkych filmov a akým spôsobom sa dostávajú k divákom.

 

MFF Bratislava v spolupráci s občianskym združením Červený nos (Clowndoctors) aj tento rok pripravili charitatívnu projekciu, ktorá sa uskutoční už dnes v Kine Mladosť.

 

Kto nestihol skvelú masterclass Alexa Rossa Perryho, má možnosť dozvedieť sa niečo o jeho tvorbe, vzťahu k nezávislému filmu ale aj komerčnej filmovej produkcii z tohto krátkeho videorozhovoru.

 

Aj predposledný deň festivalu je nabitý výnimočnými titulmi, ktoré sme pre vás opäť prehľadne zhrnuli.