Dokumentárny film Sone Maletzovej je portrétom Mariána Vargu, legendy československej hudobnej scény. Podobne ako mnoho podobných filmov, aj tento reflektuje mimoriadne náročnú dobu v živote umelca – iného, originálneho, inovatívneho, progresívneho a kontroverzného hudobníka.
Niektorým sa jeho štýl, umelecký i životný, zdal šialený, iní ho napodobňovali a milovali. Vargu však v snímke vidíme už na sklonku života, kedy mu bola diagnostikovaná smrteľná choroba a málo času na život. Geniálny umelec chradne, upadá do depresie, stráca chuť hrať, a napokon i žiť.
Celá snímka je vystavaná na protiklade. Staré – nové, vtedy – dnes, zdravie – choroba. Aj niektoré postoje samotného hudobníka sa v konečnom dôsledku menia a stávajú sa protichodnými. Priznáva, že „kedysi mal vyhranené názory na všetko, no teraz je všetko napadnuté akýmsi relativizmom“. Síce introvertný, ale života-chtivý a hudbu tvoriaci Varga žil život naplno. Vďaka sláve a umeleckému uznaniu prešiel životom, takpovediac, bez prekážok. „A to nie je dobré,“ tvrdí hudobník. Teraz sa cíti presne tak ako Meursal z Camusovho Cudzinca. Prevládajú v ňom pocity skepticizmu, ľahostajnosti, a postupom času i depresie. V momente, kedy mu pred očami prebieha akýsi časozber jeho života, je to spiritualita, ktorá pre neho nadobúda iný rozmer.
Jedným z najväčších pozitív snímky je jeho montáž. „Výstavná“ strihová skladba začína fotografickou rapidmontážou a pokračuje asociatívnymi strihovými postupmi. Tie spájajú filmový materiál samotnej režisérky a archívne zábery z televízií, rôznych vystúpení a koncertov. Podobnosť je základným lepidlom starého a nového. Je nástrojom prechodu medzi časovými a priestorovými líniami filmu. Napriek tomu, že snímka obsahuje značné množstvo konvenčných metafor a metonýmií (tikanie hodín signalizujúce neúprosnosť a nevyhnutnosť plynutia času či cigara zastupujúca samotného protagonistu), nepôsobia ošúchane a zapadajú do kontrastnej poetiky filmu. Výborná je aj drobnokresba dramaturgie od expozície, cez peripetiu, až po záverečný klimax a expresívnu katarziu. Navyše, divák ani nemusí vedieť, o koho v danej snímke ide, ani nemusí poznať tvorbu Mariána Vargu na to, aby v ňom spoznal hudobného velikána.
Snímka bude uvedená v špeciálnej predpremiére za osobnej účasti jeho režisérky Soňe Maletzovej, strihača Mareka Šulíka a člena kapely Queer Jane Vlada Nosáľa o 20:00 v Kine Mladosť.
Mária Demečková