5 otázok pre Denisa Côtého

 

(Interview)

Po uvedení All That She Wants, prvého z profilu filmov Denisa Côtého, mu Saša Gabrižová položila 5 otázok. 

 

 

 

SG: Hlavnou témou tohtoročného Medzinárodného filmového festivalu Bratislava je filmové herectvo. Vo svojom filme Všetko, čo ona chce (All That She Wants, 2007), ktorý bol práve odpremietaný v rámci vašej profilovej sekcie MFF Bratislava, pracujete s hercami takmer ako s modelmi, podobne ako Bresson. Mohli by ste mi povedať viac o tom, ako ste svojich hercov hľadali a ako z nich formujete postavy podľa vašich predstáv?

DC: Tento film je veľmi špecifickým príkladom, pretože ho celý inšpirovala moja cinefília. Od roku 1995 do roku 2005 som pracoval ako filmový kritik. Snímku som natočil v roku 2007. Mal som za sebou desaťročie pozerania filmov a rozpočet vo výške milión dolárov. Povedal som si teda – fajn, vložím doňho všetko, čo mám rád. Veľmi ma v tom období fascinovali neherci. Lebo však, načo obsadzovať hviezdy. So všetkými tými hereckými tikmi som bol pripravený bojovať. Takže ma potešilo, keď ste povedali, že pôsobia ako modeli. V tej pomalosti, rytme a čiernobielom prevedení som sa nechal inšpirovať Bélom Tarrom, Robertom Bressonom a ďalšími filmármi, ktorých mám rád. Teraz, o desať rokov neskôr, sa cítim omnoho viac sám sebou, cítim, že mám vlastnú identitu a nekopírujem.

 

 

SG: Čo sa týka kvantity filmov, ste ako kanadská verzia Woodyho Allena. Ako dokážete filmy tvoriť tak rýchlo?

DC: No, ľudia hovoria, že som plodný tvorca, ale záleží, ako sa to vezme. Nie som zrovna ambiciózny človek. Myslím, že som len niekto, kto chce tvoriť filmy. Občas sa chystám spraviť film za milión dolárov a vzápätí je z neho nízkorozpočtový. Tvoja koža, taká jemná, je môj desiaty film a vyšiel na 45 000 eur. Existuje veľmi veľa režisérov, ktorí chcú s pribúdajúcim vekom tvoriť čoraz väčšie produkcie, kvôli ambíciám. Ja svoju prácu vnímam ako múr, v ktorom je každý film jednou tehlou. Niekedy malou, niekedy väčšou. Preto sa nebojím púšťať do ďalších filmov, hoci aj bez scenára, začať s ich tvorbou len na základe nápadu.

 

 

SG: Dokážete si predstaviť, že by ste sa pustili do tvorby seriálov alebo 3D hollywoodskych produkcií, len tak pre zábavu, ako experiment?

DC: To si nemyslím. Tam, kde žijem, som vnímaný ako marginálny režisér. Ľudia ma rešpektujú, pretože s filmami cestujem po celom svete, ale v zásade za ne nezarábam peniaze a ľudia na moje filmy nechodia. Preto nesnívam, nepredstavujem si, že prídem s nejakým veľkým hollywoodskym titulom, na to mi nikdy nedajú dosť peňazí. Točím si svoje malé filmy a som spokojný.

 

 

SG: Ste veľmi zručný pokiaľ ide o budovanie špecifického napätia v narácii, rovnako ako v stupňovaní atmosféry. To platí pre vaše krátke aj celovečerné filmy. Napriek tomu, je vám niektorá z týchto foriem bližšia? Rozprávate príbeh radšej krátkou alebo celovečernou metrážou?

DC: No, natočil som aj pár krátkych filmov, ale vždy šlo tak trochu o náhodu. Začalo sa to, keď mi raz navrhli spraviť krátky film. A potom je tu ešte jeden malý bizarný film, čo som urobil v zime. Natočili sme ho za dva dni, lebo sme sa nudili. Keď ste však starší a píšete scenáre, písanie krátkych príbehov vás už skrátka až tak neláka. Nemyslím si, že ešte natočím nejaké krátke filmy. Aj keď ich mám ako platformu veľmi rád. Keď začnem písať scenár, je už pre mňa obtiažne skončiť po ôsmich minútach. Asi to prišlo aj s vekom.  

 

 

SG: Na MFF Bratislava predstavíte štyri filmy – Všetko, čo ona chce, Tvoja koža, taká jemná, Beštiár a Curling. Ak by ste mali odporučiť jeden z nich, ktorý by ste vybrali?

DC: Myslím, že by som odporučil Curling.

 

 

 

Saša Gabrižová

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.

Slovenská filmová agentúra sa stala novým partnerom projektu Green Screen, ktorý sa zaoberá problematikou udržateľného rozvoja audiovizuálneho sektora a má za cieľ znížiť uhlíkovú stopu európskej filmovej a televíznej produkcie. Tejto téme sme sa rozhodli venovať aj v rámci Bratislavského filmového festivalu, kde jedným z prednášajúcich bude koordinátor udržateľného nakrúcania vo Flámskom audiovizuálnom fonde Tim Wagendorp (TW).

NCHYMI je jednorázová variácia na rubriku kolegu Tomáša Hudáka (ICYMI), ktorý je zároveň jedným z dramaturgov filmového programu 20. ročníka MFF Bratislava. No Chance You miss it na rozdiel od jeho seriálu upozorňuje na tituly, ktoré sú tu a teraz a ak si ich nepozriete tento týždeň na Bratislavskom festivale, nikto to nespraví za vás. Ako hovorí motto festivalu: „ak neprídeš, nezažiješ.“