Profil: Denis Côté

Tvorba 43-ročného kanadského režiséra, bývalého filmového kritika s vytetovanými zábermi z Ejzenštejnových Desiatich dní, ktoré otriasli svetom na chrbte, vykazuje osobitý autorský štýl i snahu experimentovať s filmovou formou. Pre jeho tvorbu je charakteristické prelínanie fikčných a dokumentárnych postupov, čo reflektuje aj výber Bratislavského festivalu, pozostávajúci z dvoch hraných a dvoch dokumentárnych filmov. V nich sa často stretáva absurdita, mysteriózno či lyrizmus s verizmom.

 

 

Côtého filmy sú strohé, pričom mnohé v nich ostáva nevyslovené. Sú štúdiami postáv, ktoré často ukrývajú nejaké tajomstvo a pri ktorých nemožno s istotou povedať, či ich vylúčila spoločnosť alebo sa z nej vylučujú samy. Sú to filmy o osamelosti a o (ne)možnosti spoznať človeka.

 

 

Najstarším filmom vo výbere je Všetko, čo ona chce (Elle veut le chaos, 2008), psychologická štúdia zraniteľnej mladej ženy žijúcej na mieste, kde sa zastavil čas. Coraline žije len s trápiacim sa otcom, vyhľadáva samotu a rozpráva len zriedkavo. Kvôli finančným problémom a absencii možností je samotným otcom nútená k prostitúcii, prostredníctvom ktorej sa dostáva do medzi gangstrov. V pozadí cítiť nevypovedanú minulosť a v centre stojí hrdinka a jej snaha oslobodiť sa od tohto všetkého. Minimalistický príbeh z bezútešného sveta je rozprávaný čiernobielymi
obrazmi so zaujímavými kompozíciami a veľkou hĺbkou.

 

 

O dva roky neskôr svoj festivalový úspech zopakoval s filmom Curling (Curling, 2010), ktorý pokračuje v línii započatej v jeho predchádzajúcom diele. Côté opätovne sleduje zložitý vzťah medzi otcom a dcérou a rovnako tu využíva dlhšie statické zábery a voľné tempo. Popritom však Côté do príbehu funkčne zapája rôzne bizarné prvky. V neďalekom lese, kam sa dcéra chodí hrávať, napríklad pribúda hromada zamrznutých ľudských tiel. Príbeh sleduje malý, do seba uzavretý svet Jean-Francoisa a jeho snahu izolovať svoju dcéru od okolitej spoločnosti. Tieto vzťahy a postupy dopĺňa ľadová kanadská príroda i ústredný curling.

 

 

Côtého dokumentárnu tvorbu zastupuje snímka Beštiár (Bestiaire, 2012), v ktorej sa prelínajú portréty zvierat a ľudí, čím film poukazuje na ich zložitý, mnohovýznamový vzťah. Côté sa zameriava na podobnosti i rozdiely, ukazuje náš skreslený náhľad na zvieratá ako na objekty a narúša naše predstavy o ich výzore prostredníctvom snímania rôznych nedokonalostí a asymetrií. Predovšetkým sa mu však podarilo vytvoriť dielo s nezameniteľnou poéziou, ktoré jednoznačne obchádza zaužívané škatuľky.

 

 

Vo svojom najnovšom dokumentárnom filme s názvom Tvoja koža, taká jemná Côté nazrel do sveta
kulturistiky. Snímka v sebe opäť obsahuje prvky absurdity aj poézie a odhaľuje odvekú ľudskú túžbu po dokonalosti. Kamera so zaujatím skúma dokonale vypracované telá body-builderov pri ich náročnej tréningovej rutine, no neostáva iba pri nich. Postavy Côtého filmu nie sú len horami svalov, ale predovšetkým citlivými, ba dokonca zraniteľnými ľudskými bytosťami.

 

Denis Côté navštívi aj bratislavský filmový festival a okrem úvodov k svojim filmom bude viesť aj samostatný masterclass. Bratislavskí diváci tak budú mať jedinečnú možnosť osobne sa stretnúť s ďalšou významnou osobnosťou svetového filmu.

 

Marcel Šedo

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.

Slovenská filmová agentúra sa stala novým partnerom projektu Green Screen, ktorý sa zaoberá problematikou udržateľného rozvoja audiovizuálneho sektora a má za cieľ znížiť uhlíkovú stopu európskej filmovej a televíznej produkcie. Tejto téme sme sa rozhodli venovať aj v rámci Bratislavského filmového festivalu, kde jedným z prednášajúcich bude koordinátor udržateľného nakrúcania vo Flámskom audiovizuálnom fonde Tim Wagendorp (TW).

NCHYMI je jednorázová variácia na rubriku kolegu Tomáša Hudáka (ICYMI), ktorý je zároveň jedným z dramaturgov filmového programu 20. ročníka MFF Bratislava. No Chance You miss it na rozdiel od jeho seriálu upozorňuje na tituly, ktoré sú tu a teraz a ak si ich nepozriete tento týždeň na Bratislavskom festivale, nikto to nespraví za vás. Ako hovorí motto festivalu: „ak neprídeš, nezažiješ.“