Bojan Vuletić: „Smerujeme k totálnej kríze identity“

 

Srbský režisér Bojan Vuletić prichádza na 19.ročník MFF Bratislava nie len ako porotca hlavnej súťaže, ale divákom predstaví aj svoj oceňovaný film Requiem za pani J. Pri tejto príležitosti mu Lea Pagáčová položila niekoľko otázok.

 

LP: Čo Vás inšpirovalo k nakrúteniu filmu Requiem za pani J.?

 

BV: Myšlienka príbehu vychádza z intímneho zoznámenia sa so ženou, ktorá, ako sa zdá, stelesňuje typickú obeť procesu zmien v Srbsku. Je to skromná, tichá žena, ktorá nechce nikoho obťažovať. Bez práce a odstupného, bez manžela a dokonca aj vôle vyjsť von zo svojho bytu, s pocitom nechcenej a odmietanej vlastnou rodinou, nachádza pani J. časti starej rodinnej zbrane a rozhodne sa ju dať dokopy. Film rieši bolestivý problém, ktorému sa nedá vo Východnej Európe vyhnúť – sociálna premena a ekonomická kríza. Nový politický a ekonomický systém nahrádza starú tvár socializmu, prináša veľké zmeny v hodnotovom systéme, nevyhnutne smerujúce (ako aj v tomto prípade) k totálnej kríze identity.

 

LP: Ako prebiehal proces výberu hereckých predstaviteľov?

 

BV: Od momentu, kedy som začal písať scenár som vedel, že Mirjana Karanović je tá správna herečka pre túto úlohu. Práca s ňou bola pre mňa najlepší zážitok, aký som dosiaľ mal. Je vnímavá, poctivá a so svojráznou energiou predstavuje všestrannú umelkyňu, ktorej pedagogické pôsobenie rovnako, ako aj práca divadelnej režisérky sú nevyhnutnou súčasťou kultúrneho života tohto regiónu a Európy. Prešli sme spolu cez všetky fázy procesu: rozprávanie sa o scenári, skúšky s ostatnými hercami, počas ktorých som sa mnohému naučil, pretože jej skúsenosti sú úžasné a cenné. Jovanu a Vučića som stretol na konkurze. Jovana je charakterová herečka mladej generácie, vďaka špeciálnemu osobnému štýlu pracuje so širokým emocionálnym spektrom, často obohateným o autentický humor. Vučić na seba taktiež pritiahol pozornosť vlastným minimalistickým štýlom ozdobeným jedinečnými emóciami a úprimnosťou v detailoch, čím sa stáva jedným z najzaujímavejších hercov mladej generácie.

 

LP: Aké kvality herca sú pre vás najpodstatnejšie?

 

BV: To je veľmi ťažká otázka. Každý herec je jedinečným umelcom, autentickým, charizmatickým a predstavujúcim svoju vlastnú postavu. Je tu však jedna vec, bez ktorej zo spolupráce nevzíde nič dobré a tou je dôvera. Dôvera medzi hercom a režisérom je jedna z najdôležitejších vecí. Ak tam nie je, nedopadne to dobre.

 

LP: Ktoré vlastnosti audiovizuálneho média považujete za kľúčové?

 

BV: Všetko je rovnako dôležité. Pri tomto filme som podrobne pracoval na vytvorení atmosféry s mojimi kolegami – umelcami: kameramankou Jelenou Stanković scénografkou Zoranou Petrov a kostýmovou dizajnérkou Lanou Pavlović. Od začiatku sme chceli vizuálne rekonštruovať mentálny stav hrdinky. Uvedomili sme si, že jej perspektíva je počas posledných dní života rozhodujúca. Od kedy je jednou nohou v hrobe, už nemôže vnímať veci okolo seba realisticky. Rozhodli sme sa preto pre kombináciu realizmu a snovej optiky. Na konci som pocítil, že sme dosiahli slušný balans.

 

Bojan Vuletić na otváracom ceremoniáli Bratislava IFF. Foto: Martin Žilka

 

Lea Pagáčová

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Seneci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.

 

Električka zvaná Túžba (A Streetcar Named Desire, 1951) s Marlonom Brandom v hlavnej úlohe je z hľadiska hereckej práce prelomovým filmom kvôli uplatneniu princípov method acting. Viac o histórii a definícii tejto hereckej metódy píše Mária Miniariková.