Profil: Božidara Turzonovová

K hereckým osobnostiam Ladislavovi Chudíkovi, Márii Kráľovičovej, Jozefovi Adamovičovi, Štefanovi Kvietikovi, Eve Krížikovej, Ivanovi Palúchovi, Emílii Vášáryovej a Martinovi Hubovi, ktorých pamätné dlaždice zdobia bratislavský Filmový chodník slávy, pribudne  pondelok 13. novembra 2017 o 18:00 meno ďalšej výnimočnej herečky – Božidary Turzonovovej.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

Slávna slovenská herečka Božidara Turzonovová sa narodila v bulharskej Sofii. Matka bola Srbka, otec Macedónec. Keď mala trinásť mesiacov, jej rodičia odišli za prácou do Bratislavy, kde následne vyrastala. Herectvo ju lákalo už od útleho detstva, preto navštevovala dramatický krúžok Domu pionierov a mládeže, pôsobila v detskom rozhlasovom súbore a recitovala na rôznych súťažiach. Svoje umelecké vlohy neskôr rozšírila aj o hru na klavír. Spolu so svojimi kolegami z dramatického krúžku – Stanom Dančiakom a Petrom a Pavlom Mikulíkovcami – si podala prihlášku na VŠMU, kde sa zoznámila so svojím manželom Jozefom Adamovičom. Štúdium ukončila v roku 1963 a hneď po absolvovaní školy nastúpila do Slovenského národného divadla.

 

Už v 60. rokoch bola Božidara Turzonovová považovaná za mimoriadne nadanú divadelnú herečku. V divadelných hrách Líšky, dobrú noc (1963), Po páde (1964), Kto sa bojí Virginie Woolfovej (1965) či Salemská bosorka (1966) stvárňovala postavy emancipovaných žien, ktoré túžia naplniť svoj život niečím viac, než len láskou a rodinou. Jej nejednoznačné ženské charaktery boli častokrát podmienené drsnou dobovou realitou a postupne nadobúdali tragickejšie nuansy. V tomto duchu sa niesli inscenácie ako Višňový sad (1967), Matka Guráž a jej deti (1971), Búrka (1972), Platonov (1979), Tri sestry (1984), Krvavá svadba (1987), Rómeo a Júlia (1992), Pomocník (2000)Krajčírky (2005), Fetišistky (2008) a mnoho iných. Herecké výkony pani Turzonovovej neboli jednotvárne. Rovnako výborne sa zhostila aj iných polôh. Či už šlo o postavy tragikomické alebo komediálne, nevadilo jej ani zasmiať sa na sebe samej.

 

Vo filme debutovala snímkou režiséra Vladislava Pavloviča Most na tú stranu (1961). Na rozdiel od divadelných inscenácií, filmové úlohy pribúdali v jej kariére pomalšie. A ponúk od slovenských režisérov bolo v porovnaní s tými českým o niečo menej. Z jej filmov ako Akce Bororo (1972), 10 percent nádeje (1976), Penelopa (1977), Rusalka (1977) Víkend za milión (1987), Suzanne (1996), Orbis Pictus (1997), Anděl s ďáblem v těle (1983), Marta a já (1990), Prameny života (2000),Vratné lahve (2007) si sama najviac cení film Jiřího Krejčíka Božská Emma (1979) o českej opernej speváčke Eme Destinovej.

 

Napriek, pre umelcov, neprajnej totalitnej dobe, dokázala slovenská herečka vytvoriť a stvárniť aj množstvo dôležitých postáv v televíznych filmoch, inscenáciách a seriáloch ako Hájnikova žena (1971), Adam Šangala (1974), Vivat Beňovský (1975), Buddenbrookovci (1976), Doktor Jorge (1978), Katka (1979), A čo ja miláčik? (1986), Tajomstvo alchymistu Storitza (1991) či Prstene pre dámu (1999). Rovnako známa je jej rozsiahla práca v rozhlase a dabingu.

 

Slovenská herečka ovplyvnila a zasiahla aj do iných oblastí kultúry a školstva. Je spoluzakladateľkou filmového festivalu Art Film Fest a čestnou riaditeľkou Filmového festivalu Cinematik Piešťany. Od roku 1984 vychovávala nové generácie hercov na bratislavskej VŠMU. Stala sa prvou dekankou Akadémie múzických umení v Banskej Bystrici, kde dodnes vyučuje. V roku 2007 jej bolo udelené štátne vyznamenanie za významné zásluhy v kultúrnom vývoji Slovenskej republiky a v tom istom roku obdržala aj cenu literárneho fondu za celoživotnú tvorbu.

 

Tohtoročná laureátka ocenenia za dlhoročnú umeleckú tvorbu a držiteľka pamätnej dlaždice na Filmovom chodníku slávy na MFF Bratislava osobne uvedie film Penelopa (Penelope, 1977) režiséra Štefana Uhra, v ktorom stvárnila hlavnú úlohu, v pondelok 13.novembra 2017 o 18:00 v kine Lumiére K2. 

 

Mária Demečková

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.

Slovenská filmová agentúra sa stala novým partnerom projektu Green Screen, ktorý sa zaoberá problematikou udržateľného rozvoja audiovizuálneho sektora a má za cieľ znížiť uhlíkovú stopu európskej filmovej a televíznej produkcie. Tejto téme sme sa rozhodli venovať aj v rámci Bratislavského filmového festivalu, kde jedným z prednášajúcich bude koordinátor udržateľného nakrúcania vo Flámskom audiovizuálnom fonde Tim Wagendorp (TW).

NCHYMI je jednorázová variácia na rubriku kolegu Tomáša Hudáka (ICYMI), ktorý je zároveň jedným z dramaturgov filmového programu 20. ročníka MFF Bratislava. No Chance You miss it na rozdiel od jeho seriálu upozorňuje na tituly, ktoré sú tu a teraz a ak si ich nepozriete tento týždeň na Bratislavskom festivale, nikto to nespraví za vás. Ako hovorí motto festivalu: „ak neprídeš, nezažiješ.“ 
 

Filmový festival: „Sú to také prázdniny plné príbehov“

 

Alena Sabuchová je mladá slovenská autorka a scenáristka, za debutovú zbierku poviedok Zadné izby získala minulý rok Cenu Ivana Kraska za debut v slovenskom jazyku a cenu Mladého tvorcu Nadácie Tatra Banky za umenie v kategórii Literatúra. Píše televízne scenáre a rozhlasové útvary, momentálne pracuje na svojej druhej knihe, ktorá vyjde budúci rok.