Tipy Kinečko redakcie / 13.11.

 

Jadro filmologického časopisu Kinečko vám aj dnes odporúči filmy, ktoré treba vidieť.

 

 

 

Eva Križková: Svet podľa Daliborka, Kino Lumiére (K1), 20:00

 

Tento film som takmer nevydržala dopozerať do konca. Nie preto, že by bol nudný. Naopak. Je až príliš intenzívny v tom, ako bezprostredne a intímne približuje každodennú realitu ľudí, s akými nie sme zvyknutí sa stretávať a osobne zhovárať. Odporúčam namiesto diskusií o tom, či je tento „portrét nežného neonacistu“ dostatočne dokumenárny alebo nie, stráviť 105 minúť v realite, ktorú by ste dúfam ináč nezažili.

 

 

 

Saša Gabrižová: Kate hrá Christine, Kino Lumiére (K2), 20:15

 

Z dnešného programu si tiež vyberám dokument. Kate hrá Christine je totiž film, ktorý mi výrazne utkvel v pamäti. V roku 1974 spáchala televízna hlásateľka Christine Chubbuck samovraždu v priamom prenose. Predmetom záujmu režiséra Roberta Greena sa v rámci rekonštrukcie a pochopenia tejto udalosti stáva prerod herečky Kate v postavu Christine. Pavla Rachelová vo svojej recenzii výstižne píše: „V štandardnej filmovej produkcii hraného, ale častokrát aj dokumentárneho filmu, sú záležitosti ako archívne zábery, novinové výstrižky či kostým dopredu zabezpečené a divákovi nepriznané. V tomto filme sa investigovanie a objavovanie stáva pracovnou metódou.“ Greene okrem práce na vlastných dokumentoch často spolupracuje s americkým nezávislým filmárom Alexom Rossom Perrym a píše aj pre magazín Sight and Sound.

 

 

 

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Seneci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.

 

Električka zvaná Túžba (A Streetcar Named Desire, 1951) s Marlonom Brandom v hlavnej úlohe je z hľadiska hereckej práce prelomovým filmom kvôli uplatneniu princípov method acting. Viac o histórii a definícii tejto hereckej metódy píše Mária Miniariková.