JEAN-MARC BARR patrí medzi najvýraznejšie herecké a režisérske osobnosti európskeho filmu. Celosvetovo ho preslávila najmä jeho spolupráca s kontroverzným dánskym režisérom Larsom von Trierom, ktorý ho obsadil do filmov ako Európa, Dogville alebo Nymfomanka, a ktorý ovplyvnil aj jeho vlastnú, režisérsku tvorbu.
Barrovu bohatú hereckú kariéru odštartovali menšie roly v britských historických filmoch Kráľ David a Nádej a sláva. Celosvetové uznanie mu však priniesla až hlavná úloha v kultovom francúzskom filme Magická hlbočina, za ktorú získal nomináciu na Cézara. Stvárnil tu romantickú postavu freedivera Jacquesa Mayola, muža posadnuto oddaného svojej jedinej láske-moru.
Ďalším medzníkom Barrovej filmografie je jeho prvá spolupráca s Larsom von Trierom na štylizovanom podobenstve Európa. Barrov idealistický Leo sa tu osudovo stretne s manipulatívnou mocou a deštrukciou v „Nemecku roku 0“. Táto rola mu umožnila výraznejšie rozvinúť svoj herecký register a urobila z neho skutočnú hviezdu európskeho filmu. Zároveň vďaka nej nadviazal s Trierom osobné priateľstvo a herecky sapodieľal na väčšine jeho nasledujúcich filmov. Zahral si vedľajšie, ale dôležité úlohy vo filmoch Prelomiť vlny, Tanečnica v tme, Dogville, Manderlay, Nymfomanka ai.
Návštevníci Medzinárodného filmového festivalu Bratislava budú mať, ako prví na Slovensku, možnosť vidieť ďalšiu pozoruhodnú Barrovu hereckú kreáciu. V najnovšom filme Grain stvárňuje postavu profesora Erola Erina, odborníka na genetiku rastlín, ktorý cestuje do zakázanej oblasti nazývanej „Mŕtva pôda“. Snímka držiteľa Zlatého medveďa za film Med, Semiha Kaplanoğluho, je inšpirovaná Súrou Al-Kehfovi, ktorá bola základom pre mystickú odnož Islamu. Čiernobiely meditatívny film viacerí recenzenti prirovnávajú ku Tarkovského Stalkerovi. Na prelome mája a júna tu nakrúcal majoritne slovenský koprodukčný film Pivnica pod taktovkou oceňovaného ruského režiséra Igora Vološina.
Pod Trierovým vplyvom sa rozvíjala aj Barrova režisérska kariéra. Spoločne so scenáristom a spolurežisérom väčšiny jeho filmov, Pascalom Arnoldom, vytvoril trilógiu o slobode ovplyvnenú radikálnym štýlom hnutia Dogma ́95. Sem patria snímky Milenci, To je moje telo a Blažené bytosti. Všetky tri filmy sa vyznačujú paradokumentárnym spôsobom snímania, civilnosťou, nakrúcaním na digitálnu kameru a prácou v exteriéroch bez umelého osvetlenia i akýchkoľvek efektov. Zároveň sú všetky provokujúce a nevyhýbajú sa ani brutálnym a sexuálne explicitným scénam. V podobnom duchu sa nesú aj ďalšie filmy, spomedzi ktorých spomeňme aspoň Sexuálne kroniky francúzskej rodiny.
Jean-Marc Barr si dnes na otváracom ceremoniáli prevezme Cenu MFF Bratislava za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii.
Viac o jeho hereckej i režisérskej tvorbe sa diváci budú môcť dozvedieť vďaka masterclassu.
Marcel Šedo