Predstavujeme: Mučeník

Recenzia

(Uchenik, r.Kirill Serebrennikov, Rusko, 2016)

17:00, Nostalgia

 

 

“Samária nesie vinu za vzburu proti svojmu Bohu, padne pod mečom: ich deti budú rozsekané na kusy a tehotné ženy budú rozpárané.” Do tohto a mnohých iných biblických citátov sa bezhlavo ponára mladý stredoškolák Venya (Petr Skvortsov), ústredná postava odvážnej snímky ruského divadelného a filmového režiséra Kirilla Serebrennikova. 

 

the_student_cannes_interview_serebrennikov4

 

Štúdia aktuálneho problému náboženského fanatizmu a extrémizmu vznikla z jeho vlastnej divadelnej inscenácie rovnomennej hry súčasného nemeckého autora Mariusa V. Mayenburga. Okrem množstva pozoruhodných divadelných predstavení má Serebrennikov na konte aj niekoľko nemenej úspešných filmových titulov. Jeho postavy často podliehajú vášňam a východiská hľadajú v pochybných ideológiách, aby sa vzopreli okolitej povrchnej spoločnosti. Presne taký je aj Venya – študent opovrhujúci či už svojou utrápenou matkou, pedagógmi s rôznorodými výchovnými prístupmi alebo pubertálnymi spolužiakmi. Všetkým ustavične, nahlas a radikálne číta verše Svätého písma, so súradnicami ktorých Serebrennikov pravidelne diváka oboznamuje prostredníctvom titulkov.

 

            Venya však nie je obyčajný veriaci s primeranou dávkou entuziazmu. Venya je tvrdohlavý náboženský fanatik s jediným cieľom – žiť v absolútnom súlade s Kristovými slovami a skutkami, pričom Bibliu vníma ako posvätný zborník morálnych existenciálnych právd. Venya je mučeník. Kvôli presvedčeniu odmieta svoju účasť na hodinách plávania, nakoľko dievčenské bikini považuje za nevhodný plavecký úbor. Provokácie a vzbury sú na dennom poriadku. Venyovým terčom sa stávajú hodiny biológie, na ktorých raz odmieta navliekať kondómy na mrkvu, inokedy sa na protest proti Darwinovej teórii evolúcie prezlieka do kostýmu gorily. Pri zásadných otázkach tak vo filme panuje aj patričný komický podtón. Morálny zápas Venyu s liberálnou učiteľkou židovského pôvodu Elenou (Victoria Isakov) sa zakrátko stáva hlavnou dejovou líniou.

 

            Silnú a podnetnú tematiku neraz podporuje vizuálna stránka filmu. Dlhé, avšak nie monotónne zábery plné nápaditých svetelných kontrastov či symbolických farebných vyjadrení  (Venya ako “čierna ovca” nosí medzi spolužiakmi v bielom ako jediný čierny odev) nesporne prinášajú divákovi estetický zážitok, ktorý ho povznáša k zamysleniu sa nad zvrátenosťou náboženského fundamentalizmu. Na úrovni záberov tu funguje aj zaujímavá práca s časom a celkovú temnú atmosféru zľahka umocňuje pieseň “God is God” slovinskej industriálnej metalovej skupiny Laibach. Mučeník bol súčasťou sekcie Un Certain Regard na Medzinárodnom filmovom festivale v Cannes 2016, kde vyhral cenu Françoisa Chalaisa. “Lebo koho Pán miluje, toho tresce, a šľahá každého, koho prijíma za syna.”

 

Petra Sedláková

Po záverečnom ceremoniáli 18. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava verejnosť pozná víťazov trojice medzinárodných súťaží. Hlavné ceny získali hraný film Tramontane (2016), dokument Prijímanie (Komunia, Communion, 2016) a krátky film Adaptácia (Adaptacja, Adaptation, 2016).

18. MFF Bratislava už pozná víťazov. Záverečný ceremoniál  sa uskutočnil včera 16. novembra 2016 v kine Nostalgia. Program festivalu dnes pokračuje ešte v 2 festivalových kinách – v Kine Lumiére (K2), v Kine Mladosť, a tiež v ofociálne festivalovej kaviarni Gorila.sk Urban Space.

(štvrtok 20.15, kino Lumiére (K2))

Recenzia

 

Mladý, 34 ročný poľský režisér dokumentárnych filmov Michal Marczak, má napriek svojmu veku za sebou už tri celovečerné filmy.

 

 

Aj keď je festival je už slávnostne a oficiálne uzatvorený, my vás stále čakáme v kinosálach s filmovým programom, ktorý sa neoplatí premeškať. Navyše stále pokračuje Divácka súťaž, ktorej sa môžete zúčastniť aj vy.

 

Rozhovor

 

Na prednáške „Farba a svetlo” biofyzika a fotonika Dušana Chorváta z výskumného inštitútu Medzinárodné laserové centrum, ktorá sa uskutočnila v rámci sprievodného programu 18. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava (sekcia Lexikón: Farba) sa to miestami ponášalo na projekciu experimentálneho filmu či posluch Kraftwerk-u.

Recenzia 

 

The Birth of a Nation, r. Nate Parker, USA, 2016

20:00 Kino Lumiére (K1)

 

Snaha amerických filmárov nakrútiť remake skoro každého možného filmu stále pokračuje. Obdobie medzi jednotlivými filmami sa pohybuje v najrôznejších dĺžkach od pár rokov po desiatky. 

 

Na stredu je pre vás pripravená komentovaná prehliadka, diskusie, ale i s vyhlásením tohtoročného laureáta ocenenia za dlhoročnú umeleckú tvorbu a držiteľom pamätnej dlaždice na Filmovom chodníku slávy.

 

Rozhovor

 

V Súťaži hraných filmov zaujal príbeh Svetáckeho dievčaťa Giulie, ktorej nalinkovaný život a hodnotový svet náhle rozvráti stretnutie s mladým drogovým dílerom s príznačným menom, Libero. Režisér Marco Danieli, ktorý sa včera osobne zúčastnil na bratislavskom premietaní nám prezradil zopár informácií zo zákulisia tvorivého procesu na tomto filme.

 

Portugalský režisér Pedro Peralta, ktorý spolupracuje s produkčnou spoločnosťou Terratreme Films a na IFF Bratislava uviedol v Súťaži krátkych filmov snímku Záchrana nám prezradil, prečo vzniká v Portugalsku v posledných rokoch pomerne veľa úspešných krátkych filmov a akým spôsobom sa dostávajú k divákom.

 

MFF Bratislava v spolupráci s občianskym združením Červený nos (Clowndoctors) aj tento rok pripravili charitatívnu projekciu, ktorá sa uskutoční už dnes v Kine Mladosť.

 

Kto nestihol skvelú masterclass Alexa Rossa Perryho, má možnosť dozvedieť sa niečo o jeho tvorbe, vzťahu k nezávislému filmu ale aj komerčnej filmovej produkcii z tohto krátkeho videorozhovoru.

 

Aj predposledný deň festivalu je nabitý výnimočnými titulmi, ktoré sme pre vás opäť prehľadne zhrnuli.