Zo zákulisia festivalu: Tomáš Hudák

 

Rozhovor

 

Tomáš Hudák vyštudoval na Katedre audiovizuálnych štúdií VŠMU a v súčasnosti pracuje ako programový dramaturg Kina inak v bratislavskom kultúrnom centre A4 – priestor súčasnej kultúry. Na MFF Bratislava zostavuje už druhý rok vlastnú sekciu Lexikón a popri tom sa podieľa na organizácii festivalu na rôznych ďalších úrovniach.

 

Magic_of_Colour

 

EK: Na festivale pôsobíš ako jeden z dramaturgov. Prezradíš nám, čo všetko je v náplni tvojej práce?

 

TH: Mám chuť odpovedať: pozerať filmy. No pritom si uvedomujem, aká je to vlastne márnivosť toto považovať za prácu. Asi je lepšie hovoriť v prípade pozerania filmov o akomsi základe, z ktorého skutočná práca vychádza.

Dramaturg by mal prichádzať s nápadmi a najmä, mal by ich potom vedieť naplniť. Mal by z toho množstva filmov, ktoré vidí, vedieť vyselektovať zaujímavú tému, trend, osobnosť atď. Omnoho ťažšie je potom zvolenú tému vyplniť správnymi filmami – nájsť balans, vytvoriť medzi filmami vzťah a nájsť každému z nich svoje miesto.

Nie je ťažké vybrať 50 alebo 100 filmov, ťažké je vytvoriť z nich nejaký zmysluplný celok. Aj diela vystavené v galérii nie sú iba položené alebo zavesené jedno vedľa druhého. Mám pocit, že na to sa u nás trochu zabúda. Máme tendenciu chcieť iba tie najlepšie filmy a bez rozmyslu ich nahádzať na jednu kopu. Možno by sme mali byť viac ako v tej galérii a snažiť sa nájsť každému filmu kontext a miesto, ktoré mu najviac svedčí.

 

EK: Keby si mal vypichnúť z tohtoročného programu jeden film, ktorý by to bol?

 

TH: Nebol by to jeden film, ale pásmo krátkych filmov s názvom Čaro farby. Ide o výber krásnych, zreštaurovaných filmov zo začiatku 20. storočia, ktoré sú nakrútené vo farbe vďaka technológii Kinemacolor. Svet, ktorý poznáme takmer výlučne z čiernobielych fotografií, zrazu ožíva novým životom. Momentálne je známych asi 50 krátkych filmov nakrútených touto technológiou, ktoré sa dochovali, a bežne sa, samozrejme, nedajú vidieť. Toto je projekcia, kde sa naozaj hodí prívlastok „jedinečný“.

 

EK: Posledné dva roky existuje v tvojej dramaturgii nová sekcia s názvom Lexikón. Bol to tvoj nápad? Ako vznikol a čo je jeho podstatou?

 

TH: S nápadom prišiel Pavel Smejkal. Vzniklo to spracovaním rôznych podnetov a inšpirácii, keď sme si odrazu uvedomili, že čoraz viac filmov sa pohráva s formátom obrazu. Špeciálne miesto medzi nimi mal film Lucifer s kruhovým obrazom, okolo ktorého sme minulý rok vystavali sekciu o formáte obrazu. A tento rok sme sa rozhodli pre farbu.

V zásade je to sekcia, ktorá sa pozrie do filmovej histórie a možno tak trochu aj do teórie. Je to slovník, ktorý vysvetľuje pojmy. Zdalo sa nám, že takéto „neformálne vzdelávanie“ by festivalu mohlo pridať ďalšiu zaujímavú rovinu.

 

EK: Tento rok sa Lexikón zameral na farby vo filme. Prezradíš návštevníkom festivalu, čo si majú všímať a čo im program sekcie ponúka?

 

TH: Žiaľ, priestor na festivale je obmedzený a museli sme si vystačiť so štyrmi filmami, resp. pásmami. Spomínané Čaro farby má upriamiť pozornosť do histórie a zoznámiť divákov s priekopníckou technológiou zaznamenávania farby. Čarodejníka z krajiny Oz sme vybrali z dvoch dôvodov: bol to jeden z tých prvých „naozaj farebných“ filmov a navyše farbu využíva funkčne, v rozprávaní príbehu. Pohŕdanie zastupuje filmy, ktoré s farbou pracujú tak, aby vytvárali významy, či evokovali pocity. Nakoniec, pásmo súčasných krátkych a v podstate experimentálnych filmov pracuje s farbou ako matériou, rozkladá ju na vrstvy, rieši farebnosť ako takú.

 

Eva Križková

 

Medzinárodný filmový festival Bratislava posledné tri roky vo svojej vizuálnej koncepcii vychádza z prepojenia hlavnej témy aktuálneho ročníka a festivalového programu. Ako komunikačnú tému si každý rok volí jednu z programových sekcií festivalu. Tento rok je ňou sekcia Lexikón: Filmové herectvo.

 

 

Tradičnou súčasťou festivalového programu je aj predstavenie finalistov prestížnej Ceny LUX.

 

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava sa bude niesť v znamení filmového herectva, objavovania vychádzajúcich hviezd súčasného filmu aj osvedčených festivalových hitov.

 

Od 16.10. do 7.11.2017 si môžete zakúpiť Festival pass alebo zvýhodnený Študentský festival pass len na Predpredaj.sk.

 

 

Na MFF Bratislava zavíta herec a osobitý režisér JEAN-MARC BARR, ktorého celosvetovo preslávila  spolupráca s kontroverzným dánskym režisérom Larsom von Trierom. V Bratislave si prevezme Cenu za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii. Pri tejto príležitosti osobne uvedie výber filmov zo svojej tvorby v sekcii Pocta a tiež svoj najnovší film – GRAIN.

 

 

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava navštívi ďalšia hviezda severoamerického nezávislého filmu. Po minuloročnom hosťovi Alexovi Rossovi Perrym príde svoju profilovú sekciu osobne uviesť Kanaďan Denis Côté.

 

Po záverečnom ceremoniáli 18. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava verejnosť pozná víťazov trojice medzinárodných súťaží. Hlavné ceny získali hraný film Tramontane (2016), dokument Prijímanie (Komunia, Communion, 2016) a krátky film Adaptácia (Adaptacja, Adaptation, 2016).

18. MFF Bratislava už pozná víťazov. Záverečný ceremoniál  sa uskutočnil včera 16. novembra 2016 v kine Nostalgia. Program festivalu dnes pokračuje ešte v 2 festivalových kinách – v Kine Lumiére (K2), v Kine Mladosť, a tiež v ofociálne festivalovej kaviarni Gorila.sk Urban Space.

(štvrtok 20.15, kino Lumiére (K2))

Recenzia

 

Mladý, 34 ročný poľský režisér dokumentárnych filmov Michal Marczak, má napriek svojmu veku za sebou už tri celovečerné filmy.

 

 

Aj keď je festival je už slávnostne a oficiálne uzatvorený, my vás stále čakáme v kinosálach s filmovým programom, ktorý sa neoplatí premeškať. Navyše stále pokračuje Divácka súťaž, ktorej sa môžete zúčastniť aj vy.

 

Rozhovor

 

Na prednáške „Farba a svetlo” biofyzika a fotonika Dušana Chorváta z výskumného inštitútu Medzinárodné laserové centrum, ktorá sa uskutočnila v rámci sprievodného programu 18. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava (sekcia Lexikón: Farba) sa to miestami ponášalo na projekciu experimentálneho filmu či posluch Kraftwerk-u.

Recenzia 

 

The Birth of a Nation, r. Nate Parker, USA, 2016

20:00 Kino Lumiére (K1)

 

Snaha amerických filmárov nakrútiť remake skoro každého možného filmu stále pokračuje. Obdobie medzi jednotlivými filmami sa pohybuje v najrôznejších dĺžkach od pár rokov po desiatky.