Zo zákulisia festivalu: Tomáš Hudák

 

Rozhovor

 

Tomáš Hudák vyštudoval na Katedre audiovizuálnych štúdií VŠMU a v súčasnosti pracuje ako programový dramaturg Kina inak v bratislavskom kultúrnom centre A4 – priestor súčasnej kultúry. Na MFF Bratislava zostavuje už druhý rok vlastnú sekciu Lexikón a popri tom sa podieľa na organizácii festivalu na rôznych ďalších úrovniach.

 

Magic_of_Colour

 

EK: Na festivale pôsobíš ako jeden z dramaturgov. Prezradíš nám, čo všetko je v náplni tvojej práce?

 

TH: Mám chuť odpovedať: pozerať filmy. No pritom si uvedomujem, aká je to vlastne márnivosť toto považovať za prácu. Asi je lepšie hovoriť v prípade pozerania filmov o akomsi základe, z ktorého skutočná práca vychádza.

Dramaturg by mal prichádzať s nápadmi a najmä, mal by ich potom vedieť naplniť. Mal by z toho množstva filmov, ktoré vidí, vedieť vyselektovať zaujímavú tému, trend, osobnosť atď. Omnoho ťažšie je potom zvolenú tému vyplniť správnymi filmami – nájsť balans, vytvoriť medzi filmami vzťah a nájsť každému z nich svoje miesto.

Nie je ťažké vybrať 50 alebo 100 filmov, ťažké je vytvoriť z nich nejaký zmysluplný celok. Aj diela vystavené v galérii nie sú iba položené alebo zavesené jedno vedľa druhého. Mám pocit, že na to sa u nás trochu zabúda. Máme tendenciu chcieť iba tie najlepšie filmy a bez rozmyslu ich nahádzať na jednu kopu. Možno by sme mali byť viac ako v tej galérii a snažiť sa nájsť každému filmu kontext a miesto, ktoré mu najviac svedčí.

 

EK: Keby si mal vypichnúť z tohtoročného programu jeden film, ktorý by to bol?

 

TH: Nebol by to jeden film, ale pásmo krátkych filmov s názvom Čaro farby. Ide o výber krásnych, zreštaurovaných filmov zo začiatku 20. storočia, ktoré sú nakrútené vo farbe vďaka technológii Kinemacolor. Svet, ktorý poznáme takmer výlučne z čiernobielych fotografií, zrazu ožíva novým životom. Momentálne je známych asi 50 krátkych filmov nakrútených touto technológiou, ktoré sa dochovali, a bežne sa, samozrejme, nedajú vidieť. Toto je projekcia, kde sa naozaj hodí prívlastok „jedinečný“.

 

EK: Posledné dva roky existuje v tvojej dramaturgii nová sekcia s názvom Lexikón. Bol to tvoj nápad? Ako vznikol a čo je jeho podstatou?

 

TH: S nápadom prišiel Pavel Smejkal. Vzniklo to spracovaním rôznych podnetov a inšpirácii, keď sme si odrazu uvedomili, že čoraz viac filmov sa pohráva s formátom obrazu. Špeciálne miesto medzi nimi mal film Lucifer s kruhovým obrazom, okolo ktorého sme minulý rok vystavali sekciu o formáte obrazu. A tento rok sme sa rozhodli pre farbu.

V zásade je to sekcia, ktorá sa pozrie do filmovej histórie a možno tak trochu aj do teórie. Je to slovník, ktorý vysvetľuje pojmy. Zdalo sa nám, že takéto „neformálne vzdelávanie“ by festivalu mohlo pridať ďalšiu zaujímavú rovinu.

 

EK: Tento rok sa Lexikón zameral na farby vo filme. Prezradíš návštevníkom festivalu, čo si majú všímať a čo im program sekcie ponúka?

 

TH: Žiaľ, priestor na festivale je obmedzený a museli sme si vystačiť so štyrmi filmami, resp. pásmami. Spomínané Čaro farby má upriamiť pozornosť do histórie a zoznámiť divákov s priekopníckou technológiou zaznamenávania farby. Čarodejníka z krajiny Oz sme vybrali z dvoch dôvodov: bol to jeden z tých prvých „naozaj farebných“ filmov a navyše farbu využíva funkčne, v rozprávaní príbehu. Pohŕdanie zastupuje filmy, ktoré s farbou pracujú tak, aby vytvárali významy, či evokovali pocity. Nakoniec, pásmo súčasných krátkych a v podstate experimentálnych filmov pracuje s farbou ako matériou, rozkladá ju na vrstvy, rieši farebnosť ako takú.

 

Eva Križková

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.

Slovenská filmová agentúra sa stala novým partnerom projektu Green Screen, ktorý sa zaoberá problematikou udržateľného rozvoja audiovizuálneho sektora a má za cieľ znížiť uhlíkovú stopu európskej filmovej a televíznej produkcie. Tejto téme sme sa rozhodli venovať aj v rámci Bratislavského filmového festivalu, kde jedným z prednášajúcich bude koordinátor udržateľného nakrúcania vo Flámskom audiovizuálnom fonde Tim Wagendorp (TW).

NCHYMI je jednorázová variácia na rubriku kolegu Tomáša Hudáka (ICYMI), ktorý je zároveň jedným z dramaturgov filmového programu 20. ročníka MFF Bratislava. No Chance You miss it na rozdiel od jeho seriálu upozorňuje na tituly, ktoré sú tu a teraz a ak si ich nepozriete tento týždeň na Bratislavskom festivale, nikto to nespraví za vás. Ako hovorí motto festivalu: „ak neprídeš, nezažiješ.“