Zo zákulisia festivalu: Tomáš Hudák

 

Rozhovor

 

Tomáš Hudák vyštudoval na Katedre audiovizuálnych štúdií VŠMU a v súčasnosti pracuje ako programový dramaturg Kina inak v bratislavskom kultúrnom centre A4 – priestor súčasnej kultúry. Na MFF Bratislava zostavuje už druhý rok vlastnú sekciu Lexikón a popri tom sa podieľa na organizácii festivalu na rôznych ďalších úrovniach.

 

Magic_of_Colour

 

EK: Na festivale pôsobíš ako jeden z dramaturgov. Prezradíš nám, čo všetko je v náplni tvojej práce?

 

TH: Mám chuť odpovedať: pozerať filmy. No pritom si uvedomujem, aká je to vlastne márnivosť toto považovať za prácu. Asi je lepšie hovoriť v prípade pozerania filmov o akomsi základe, z ktorého skutočná práca vychádza.

Dramaturg by mal prichádzať s nápadmi a najmä, mal by ich potom vedieť naplniť. Mal by z toho množstva filmov, ktoré vidí, vedieť vyselektovať zaujímavú tému, trend, osobnosť atď. Omnoho ťažšie je potom zvolenú tému vyplniť správnymi filmami – nájsť balans, vytvoriť medzi filmami vzťah a nájsť každému z nich svoje miesto.

Nie je ťažké vybrať 50 alebo 100 filmov, ťažké je vytvoriť z nich nejaký zmysluplný celok. Aj diela vystavené v galérii nie sú iba položené alebo zavesené jedno vedľa druhého. Mám pocit, že na to sa u nás trochu zabúda. Máme tendenciu chcieť iba tie najlepšie filmy a bez rozmyslu ich nahádzať na jednu kopu. Možno by sme mali byť viac ako v tej galérii a snažiť sa nájsť každému filmu kontext a miesto, ktoré mu najviac svedčí.

 

EK: Keby si mal vypichnúť z tohtoročného programu jeden film, ktorý by to bol?

 

TH: Nebol by to jeden film, ale pásmo krátkych filmov s názvom Čaro farby. Ide o výber krásnych, zreštaurovaných filmov zo začiatku 20. storočia, ktoré sú nakrútené vo farbe vďaka technológii Kinemacolor. Svet, ktorý poznáme takmer výlučne z čiernobielych fotografií, zrazu ožíva novým životom. Momentálne je známych asi 50 krátkych filmov nakrútených touto technológiou, ktoré sa dochovali, a bežne sa, samozrejme, nedajú vidieť. Toto je projekcia, kde sa naozaj hodí prívlastok „jedinečný“.

 

EK: Posledné dva roky existuje v tvojej dramaturgii nová sekcia s názvom Lexikón. Bol to tvoj nápad? Ako vznikol a čo je jeho podstatou?

 

TH: S nápadom prišiel Pavel Smejkal. Vzniklo to spracovaním rôznych podnetov a inšpirácii, keď sme si odrazu uvedomili, že čoraz viac filmov sa pohráva s formátom obrazu. Špeciálne miesto medzi nimi mal film Lucifer s kruhovým obrazom, okolo ktorého sme minulý rok vystavali sekciu o formáte obrazu. A tento rok sme sa rozhodli pre farbu.

V zásade je to sekcia, ktorá sa pozrie do filmovej histórie a možno tak trochu aj do teórie. Je to slovník, ktorý vysvetľuje pojmy. Zdalo sa nám, že takéto „neformálne vzdelávanie“ by festivalu mohlo pridať ďalšiu zaujímavú rovinu.

 

EK: Tento rok sa Lexikón zameral na farby vo filme. Prezradíš návštevníkom festivalu, čo si majú všímať a čo im program sekcie ponúka?

 

TH: Žiaľ, priestor na festivale je obmedzený a museli sme si vystačiť so štyrmi filmami, resp. pásmami. Spomínané Čaro farby má upriamiť pozornosť do histórie a zoznámiť divákov s priekopníckou technológiou zaznamenávania farby. Čarodejníka z krajiny Oz sme vybrali z dvoch dôvodov: bol to jeden z tých prvých „naozaj farebných“ filmov a navyše farbu využíva funkčne, v rozprávaní príbehu. Pohŕdanie zastupuje filmy, ktoré s farbou pracujú tak, aby vytvárali významy, či evokovali pocity. Nakoniec, pásmo súčasných krátkych a v podstate experimentálnych filmov pracuje s farbou ako matériou, rozkladá ju na vrstvy, rieši farebnosť ako takú.

 

Eva Križková

Divácka súťaž bratislavského filmového festivalu pozná svojich víťazov, o ktorých rozhodlo žrebovanie z hlasovacích lístkov o najlepší film festivalu podľa jeho návštevníkov. Prinášame vám zoznam vecných cien a mená výhercov. Blahoželáme a tešíme sa na stretnutie o rok, na jubilejnom 20. ročníku MFF Bratislava.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Senci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.