Predstavujeme: Rodinné šťastie

Recenzia

(Ernelláék Farkaséknál, , r. Szabolcs Hajdu, Maďarsko, 2016)

17:45, Kino Lumière (K1)

 

O pojme ´šťastie´ ako aj jeho špecifikácii ´rodinné´ by sa dalo uviesť množstvo citátov, filozofických mikroúvah či zamyslení. Definície však neuspokoja každého. Pre niekoho sú príliš všeobecné a pre iného zas málo konkrétne. Spomeniem len jeden citát z ruskej klasiky, z románu L. N. Tolstoja Anna Kareninová. „Všetky šťastné rodiny sú si podobné, každá nešťastná rodina je nešťastná svojím spôsobom“. V niečom sa dá táto myšlienka prepojiť aj s filmom Szabolcsa Hajdu Rodinné šťastie.

 

It_s_Not_the_Time_of_My_Life

 

Maďarský režisér Szabolcs Hajdu nie je slovenským divákom neznámy. Jeho režisérsky rukopis vidieť v  oceňovanom filme Bibliothéque Pascal (2010) a najmä v nedávno uvedenom slovensko-maďarskom koprodukčnom westerne Mirage (2014). Svoj ostatný film nakrútil Hajdu vo vlastnom byte za rekordne nízky rozpočet. Pri odpovedaní na otázky bratislavského festivalového publika priznal, že jedinou rekvizitou vo filme boli rastliny. Tie boli totiž do interiéru donesené práve pre účely filmovania. Tiež spomenul, že okrem neho samotného vo filme vystupujú aj jeho deti, manželka a kamaráti. Snímka mala premiéru v tom istom byte, kde bola nakrútená. Za desať dní prebehlo takýchto bytových projekcií približne štyridsať. 

Rodinné šťastie je príbehom dvoch rodín. Najprv spoznávame manželskú dvojicu Eszter, jej manžela Farkasa (samotný režisér – poznámka autorky) a ich päťročného syna Bruna. Uprostred noci rodinu prekvapí nečakaná návšteva. Keď Eszter otvorí, na prahu zbadá svoju sestru Ernell s manželom a dcérou Laurou. Po neúspešnom roku v Škótsku sa sestra vracia s rodinou domov. Ich situácia je tak kritická, že sa rozhodli prenocovať u príbuzných.. Ako dlho sa zdržia, odhadnúť nevedia.

Majstrovstvo a talent maďarského tvorcu tkvie v jeho schopnosti presného vedenia hercov, ako aj v kvalitne napísanom scenári. Vo filme adaptuje svoju vlastnú divadelnú hru. Je pôsobivé, ako Hajdu dokáže presne znázorniť odpozorované situácie z reálneho života. Vzniká množstvo úsmevných situácií, ktoré tak dobre poznáme z vlastných životov. Ale aj tých nepríjemných. Ako sa veľakrát stáva, keď sú ľudia nečakane a na dlhší čas nútení zdieľať spoločné priestory, vyplávajú na povrch aj ich vzájomné nezhody, či problematické alebo až tabuizované témy. Na príklade nie príliš vrelého vzťahu švagrov, ich ratolestí alebo na naznačenej nevere režisér ponúka neprikrášlenú a autentickú štúdiu medziľudských naštrbených vzťahov.

Filmový sujet stojí okrem skvelých hereckých výkonov všetkých zúčastnených hlavne na vyšperkovaných dialógoch, umnom minimálnom strihu a viac-menej statickej kamere. Film si vystačí so šiestimi (respektíve ôsmimi) postavami a jedným priestranným bytom. Všetkým zástancom náročných trikových sekvencií dokazuje, že tá najväčšia dráma sa môže veľakrát odohrať aj v našom vlastnom neprikrášlenom byte. Maďarský film vyhral hlavnú súťaž na tohtoročnom festivale v Karlových Varoch. Hajdu si odniesol cenu aj za najlepší herecký výkon.

Barbora Gvozdjáková

 

Divácka súťaž bratislavského filmového festivalu pozná svojich víťazov, o ktorých rozhodlo žrebovanie z hlasovacích lístkov o najlepší film festivalu podľa jeho návštevníkov. Prinášame vám zoznam vecných cien a mená výhercov. Blahoželáme a tešíme sa na stretnutie o rok, na jubilejnom 20. ročníku MFF Bratislava.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Senci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.