Predstavujeme: Som tu!

V súčasnosti je veľkým trendom, že sa režisérmi stávajú aj tvorcovia, ktorí povodne študovali inú umeleckú profesiu. Robia to nielen herci či herečky, ale aj strihači a kameramani. Do tejto línie sa rozhodol zaradiť aj lotyšský režisér Renārs Vimba.

 

 

Mellow_Mud

 

Vimba pôvodne študoval kameru na Lotyšskej kultúrnej akadémii v Rige a neskôr aj réžiu na Baltic Film School v estónskom Talline. Predtým, ako nakrútil svoj celovečerný debut Som tu!, pracoval na niekoľkých autorských filmoch ako napríklad Man patik kas rita bu​s (2008). V tejto snímke bol kameramanom, strihačom, producentom aj scenáristom.  Jeho filmy Daddy Doll (2009) a Molls (2009) boli úspešné aj na domácich prehliadkach a festivaloch.

 

Celovečerný debut Renarsa Vimbu Som tu! Získal hlavnú cenu v sekcii Generaion 14plus na festivale v Berlíne.  Hlavnou hrdinkou tohto filmu je odhodlané dievča, ktoré okolnosti privedú k predčasnej dospelosti. Na snímke je jasne cítiť, že jej tvorca je hlavne kameraman. Dôraz je totiž kladený na rozprávanie obrazom. Film je príbehom sedemnásťročnej Raji a jej dvanásťročného brata Robisa. Súrodenci žijú so starou mamou. Otec im umrel a matka odišla za prácou do Anglicka. Panovačná stará mama chce predať dom, proti vôli vnúčat, ktoré sa nevedia proti jej plánom brániť. Zlom nastáva, keď babka Oľga náhle umiera.

 

Raja a Robis sa boja života v detskom domove a tak babičku pochovajú v jablkovom sade a vydávajú sa hľadať svoju mamu. Dráma sa venuje stále aktuálnej a dôležitej téme a to dospievaniu. Výber je adekvátny, keďže je vysoký predpoklad, že pre divákov v kinosále bude ľahké sa do nej vcítiť a chápať ju. Režisér a scenárista dokazuje, že toto obdobie patri častokrát k tým najkomplikovanejším obdobím v živote človeka. Okrem toho je snímka aktuálnou aj pre stále prebiehajúcu utečeneckú krízu. Zameriava sa najmä na otázku tzv. ekonomických migrantov. Film však na tému nahliada z pomerne nezvyčajného uhla pohľadu: neskúma tých, ktorí odišli za novým životom, ale tých, ktorí po nich ostali doma, kde plánujú ostať aj naďalej.

 

Režisér stavia svoj príbeh aj na skvelých hereckých výkonoch a to najmä v prípade debutujúcej mladej herečky Eliny Vaskovej v úlohe Raje. Vasková dokáže vierohodne sprostredkovať desivý pocit opustenosti ako aj jej hnev lebo pocit zodpovednosti a tiež prvej zamilovanosti. Zrazu musí byť dospelou proti svojej vôli. Síce si túto úlohu sama nevybrala, ale musí k nej zaujať postoj. Nemá na výber.

 

Barbora Gvozdjáková

Divácka súťaž bratislavského filmového festivalu pozná svojich víťazov, o ktorých rozhodlo žrebovanie z hlasovacích lístkov o najlepší film festivalu podľa jeho návštevníkov. Prinášame vám zoznam vecných cien a mená výhercov. Blahoželáme a tešíme sa na stretnutie o rok, na jubilejnom 20. ročníku MFF Bratislava.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Senci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.