Profil: Petr Zelenka a Stratení v Mníchove

Petr Zelenka je český režisér a scenárista, ktorý stojí za kultovými filmami ako Mňága – Happy End, Knoflikáři, Rok ďábla alebo Příběhy obyčejného šílenství.

 

Zelenka vyštudoval na pražskej FAMU scénaristiku a dramaturgiu. Počas štúdia napísal niekoľko scenárov pre svojho spolužiaka, neskôr úspešného režiséra, Jana Hřebejka. Bola to poviedka odkazujúca na film Woodyho Allena Co všechno chcete vědět o sexu a bojíte se to prožít (1988) a televízny film Nedělejte nic, pokud k tomu nemáte vážný důvod (1991). Po škole pracoval na poste dramaturga vo Filmových štúdiách na Barandove. Petr Zelenka však zostával stále činný ako scenárista. V prvej polovici 90. rokov Česká televízia realizovala až štyri jeho scenáre – Svědkyně (1991, r. Zdeněk Zelenka),  Dva z nás (1992, r. Zdeněk Zelenka), Televize (1993, r. Dušan Klein) a Smečka cti (1996, r. Dušan Klein).

 

Neskôr sa Zelenka rozhodol, že si svoje scenáre bude natáčať sám. Výsledkom tohto predsavzatia bolo v roku 1996 nakrútenie mockumentu Mňága – Happy End. Pre film je charakteristický humor a tiež odľahčený proces tvorby hudobnej kapely. V hranom filme debutoval Zelenka tutilom Knoflikáři (1997). Snímka pozostáva zo šiestich poviedok plných irónie, čierneho humoru a veľmi svojského pohľadu na svet okolo nás. Úspešný debut bol korunovaný štyrmi Českými levmi, ako aj hlavnou cenou na festivale v Rotterdame. Veľa replík či scén z Knoflíkářov doslova zľudovelo. Petr Zelenka dokázal vo filme autenticky a súčasne s humorom zachytiť bežných českých ľudí, ktorí majú svoje chyby, ale snažia sa žiť ako najlepšie vedia.

 

U verejnosti, ako aj u kritiky sa stala výrazne rezonujúcou snímka Rok ďábla (2002), v ktorej hlavné postavy stvárnili známy pesničkár Jaromír Nohavica, folkový spevák Karel Plíhal a skupina Čechomor. Film zachytáva život umelcov v rokoch 1992 až 2000, v ktorých režisér kombinuje hrané scény reálnych udalosti s fiktívnymi. Dejové scény sú dokladané aj materiálom z archívov spevákov.

 

petr_zelenka

 

V roku 2001 Dejvické divadlo v Prahe požiadalo Petra Zelenku o napísanie divadelnej hry. Vznikla čierna komédia Příběhy obyčejného šílenství, ktorá pojednáva o vzťahoch medzi ľuďmi, o láske a absurditách každodenného šialenstva. Inscenácia sa dočkala v roku 2005 rovnomennej filmovej adaptácie opätovne pod režisérskou taktovkou Zelenku. Hlavnú postavu príbehu, mladíka Petra, bravúrne zahral Ivan Trojan, ktorý sa postupne ocitá nie vlastnou vinou v rôznych prekvapujúcich situáciách.

 

Režisérovi sa spolupráca s divadlom zapáčila. O tri roky neskôr, v roku 2008, natáča film Karamazovi, ktorý originálne dokumentuje rovnomennú inscenáciu z repertoára Dejvického divadla. Režisér film moderne zasadil do nových konkrétnych reálií súčasného Poľska, do Krakovskej továrne, na alternatívny festival, kam prichádza divadelný súbor predstaviť svoju inscenáciu Dostojevského Bratři Karamazovi. Do skúšobného procesu však osudovo zasiahne osobná tragédia jedného z divákov.

 

Petr Zelenka svoje pole pôsobenia v roku 2011 presúva aj na televíznu tvorbu. Pre českú stanicu HBO, po vzore zo zahraničia, zrežíroval úspešný seriál Terapie v hlavnej úlohe s Karlom Rodenom. O dva roky neskôr v roku 2013 bola odvysielaná už aj jeho druhá séria. Nenáročný formát založený na individuálnych rozhovoroch terapeuta Mareka Poštu (Karel Roden) s  jednotlivými postavami prináša do terapeutickej miestnosti široké spektrum problémov. Návštevy klientov sú riešené jednoduchými prestrihmi. To, čo je na seriáli silné a za čo je divák vďačný aj režisérovi Zelenkovi, je nesilené dramatizované rozprávanie silných ľudských osudov, ktoré hovoria sami za seba a bez zbytočných odbočiek.

 

Aktuálny ročník MFF Bratislava uvádza Zelenkov ostatný celovečerný počin nazvaný Ztraceni v Mnichově (2015). Film rozpráva príbeh o papagájovi Sirovi „P“, ktorý sa objaví v súčasnej Prahe ako živá relikvia z čias Mníchovskej dohody. Sir „P“ je však unesený novinárom Pavlom a medzinárodný politicky škandál je na obzore.

 

Barbora Gvozdjáková

Divácka súťaž bratislavského filmového festivalu pozná svojich víťazov, o ktorých rozhodlo žrebovanie z hlasovacích lístkov o najlepší film festivalu podľa jeho návštevníkov. Prinášame vám zoznam vecných cien a mená výhercov. Blahoželáme a tešíme sa na stretnutie o rok, na jubilejnom 20. ročníku MFF Bratislava.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Senci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.