Profil: Petr Zelenka a Stratení v Mníchove

Petr Zelenka je český režisér a scenárista, ktorý stojí za kultovými filmami ako Mňága – Happy End, Knoflikáři, Rok ďábla alebo Příběhy obyčejného šílenství.

 

Zelenka vyštudoval na pražskej FAMU scénaristiku a dramaturgiu. Počas štúdia napísal niekoľko scenárov pre svojho spolužiaka, neskôr úspešného režiséra, Jana Hřebejka. Bola to poviedka odkazujúca na film Woodyho Allena Co všechno chcete vědět o sexu a bojíte se to prožít (1988) a televízny film Nedělejte nic, pokud k tomu nemáte vážný důvod (1991). Po škole pracoval na poste dramaturga vo Filmových štúdiách na Barandove. Petr Zelenka však zostával stále činný ako scenárista. V prvej polovici 90. rokov Česká televízia realizovala až štyri jeho scenáre – Svědkyně (1991, r. Zdeněk Zelenka),  Dva z nás (1992, r. Zdeněk Zelenka), Televize (1993, r. Dušan Klein) a Smečka cti (1996, r. Dušan Klein).

 

Neskôr sa Zelenka rozhodol, že si svoje scenáre bude natáčať sám. Výsledkom tohto predsavzatia bolo v roku 1996 nakrútenie mockumentu Mňága – Happy End. Pre film je charakteristický humor a tiež odľahčený proces tvorby hudobnej kapely. V hranom filme debutoval Zelenka tutilom Knoflikáři (1997). Snímka pozostáva zo šiestich poviedok plných irónie, čierneho humoru a veľmi svojského pohľadu na svet okolo nás. Úspešný debut bol korunovaný štyrmi Českými levmi, ako aj hlavnou cenou na festivale v Rotterdame. Veľa replík či scén z Knoflíkářov doslova zľudovelo. Petr Zelenka dokázal vo filme autenticky a súčasne s humorom zachytiť bežných českých ľudí, ktorí majú svoje chyby, ale snažia sa žiť ako najlepšie vedia.

 

U verejnosti, ako aj u kritiky sa stala výrazne rezonujúcou snímka Rok ďábla (2002), v ktorej hlavné postavy stvárnili známy pesničkár Jaromír Nohavica, folkový spevák Karel Plíhal a skupina Čechomor. Film zachytáva život umelcov v rokoch 1992 až 2000, v ktorých režisér kombinuje hrané scény reálnych udalosti s fiktívnymi. Dejové scény sú dokladané aj materiálom z archívov spevákov.

 

petr_zelenka

 

V roku 2001 Dejvické divadlo v Prahe požiadalo Petra Zelenku o napísanie divadelnej hry. Vznikla čierna komédia Příběhy obyčejného šílenství, ktorá pojednáva o vzťahoch medzi ľuďmi, o láske a absurditách každodenného šialenstva. Inscenácia sa dočkala v roku 2005 rovnomennej filmovej adaptácie opätovne pod režisérskou taktovkou Zelenku. Hlavnú postavu príbehu, mladíka Petra, bravúrne zahral Ivan Trojan, ktorý sa postupne ocitá nie vlastnou vinou v rôznych prekvapujúcich situáciách.

 

Režisérovi sa spolupráca s divadlom zapáčila. O tri roky neskôr, v roku 2008, natáča film Karamazovi, ktorý originálne dokumentuje rovnomennú inscenáciu z repertoára Dejvického divadla. Režisér film moderne zasadil do nových konkrétnych reálií súčasného Poľska, do Krakovskej továrne, na alternatívny festival, kam prichádza divadelný súbor predstaviť svoju inscenáciu Dostojevského Bratři Karamazovi. Do skúšobného procesu však osudovo zasiahne osobná tragédia jedného z divákov.

 

Petr Zelenka svoje pole pôsobenia v roku 2011 presúva aj na televíznu tvorbu. Pre českú stanicu HBO, po vzore zo zahraničia, zrežíroval úspešný seriál Terapie v hlavnej úlohe s Karlom Rodenom. O dva roky neskôr v roku 2013 bola odvysielaná už aj jeho druhá séria. Nenáročný formát založený na individuálnych rozhovoroch terapeuta Mareka Poštu (Karel Roden) s  jednotlivými postavami prináša do terapeutickej miestnosti široké spektrum problémov. Návštevy klientov sú riešené jednoduchými prestrihmi. To, čo je na seriáli silné a za čo je divák vďačný aj režisérovi Zelenkovi, je nesilené dramatizované rozprávanie silných ľudských osudov, ktoré hovoria sami za seba a bez zbytočných odbočiek.

 

Aktuálny ročník MFF Bratislava uvádza Zelenkov ostatný celovečerný počin nazvaný Ztraceni v Mnichově (2015). Film rozpráva príbeh o papagájovi Sirovi „P“, ktorý sa objaví v súčasnej Prahe ako živá relikvia z čias Mníchovskej dohody. Sir „P“ je však unesený novinárom Pavlom a medzinárodný politicky škandál je na obzore.

 

Barbora Gvozdjáková

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.

Slovenská filmová agentúra sa stala novým partnerom projektu Green Screen, ktorý sa zaoberá problematikou udržateľného rozvoja audiovizuálneho sektora a má za cieľ znížiť uhlíkovú stopu európskej filmovej a televíznej produkcie. Tejto téme sme sa rozhodli venovať aj v rámci Bratislavského filmového festivalu, kde jedným z prednášajúcich bude koordinátor udržateľného nakrúcania vo Flámskom audiovizuálnom fonde Tim Wagendorp (TW).

NCHYMI je jednorázová variácia na rubriku kolegu Tomáša Hudáka (ICYMI), ktorý je zároveň jedným z dramaturgov filmového programu 20. ročníka MFF Bratislava. No Chance You miss it na rozdiel od jeho seriálu upozorňuje na tituly, ktoré sú tu a teraz a ak si ich nepozriete tento týždeň na Bratislavskom festivale, nikto to nespraví za vás. Ako hovorí motto festivalu: „ak neprídeš, nezažiješ.“