Recenzia: Tvoja koža, taká jemná

Renomovaný kanadský režisér experimentálnych, dokumentárnych a hraných filmov, Denis Coté, prichádza tento rok s novinkou Tvoja koža, taká jemná, kombinujúcou všetky tri filmové druhy, primárne ho však môžeme označiť za dielo dokumentárne. Autor sleduje skupinu kulturistov pri ich každodennom živote, vďaka ich koníčku sa ale zameriava predovšetkým na rôznorodé činnosti spojené s posilňovaním.

Divák sa postupne zoznamuje so šiestimi protagonistami pri raňajkách, ďalej sleduje ich každodenný tréning, pózovanie pred fotografmi, stretnutiami s rodinou a deťmi alebo pri súťaži. Napriek spoločnému hobby je každá postava iná a nachádza sa v inom životnom štádiu. Jeden je single, ďalší má priateľku, tretí manželku a dieťa. Coté vďaka pravidelnému prestrihávaniu medzi „svojimi chlapcami“ zabezpečuje filmu dynamiku a dáva divákovi možnosť postavy sledovať pri rovnakých činnostiach a následne ich vďaka tomu porovnávať.

Kamera pôsobí vďaka detailnej observácií dokonalých telesných proporcií občas až fetišisticky, ale vždy vkusne. Vyzdvihuje, ale nezneužíva kult tela, čo je vzhľadom na tematiku iba logickým autorským zámerom. Muži sa neobracajú na kameru, tá sa akoby v ich životnom priestore ani nenachádzala, čím režisér dosahuje výraznú autenticitu svojho diela.

Z filmu cítiť súlad medzi tvorcom a jeho postavami, hrajúcich samých seba a dobrú náladu, aká nesporne pri nakrúcaní panovala. Áno, aj kulturisti sú iba obyčajní ľudia s normálnymi, iba v máločom sa odlišujúcimi životmi od bežných smrteľníkov. Mnohí diváci im určite budú závidieť ich cieľavedomosť, perfekcionizmus či prísne dodržiavanie zdravého životného štýlu, hoci v jednej chvíli uvidíme v ústach jedného z kulturistov cigaretu. Azda vám aj vďaka takýmto menším ľudským prehreškom budú ešte sympatickejší.

Film hráme o 15:30 v kinosále K2 Kina Lumiére a hneď po ňom nasleduje Master Class s jeho režisérom Denisom Côtém.

Erik Binder

Jednou z nosných sekcií MFF Bratislava je aj Made In CZ/SK. V súvislosti s nedávnym výročím vzniku Československej republiky reflektuje kontinuálnu a úspešnú spoluprácu filmových tvorcov dvoch susedných krajín. Tento rok uvedie viacero aktuálnych snímok, ktoré vznikli aj v česko-slovenskej koprodukcii.

20. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava sa začne presne o mesiac. Od 29. novembra do 2. decembra 2018 ponúkne výber kvalitných titulov, ktoré prináša aktuálna mladá filmová tvorba. S inovatívnymi pohľadmi na svet a fungovanie v ňom sa diváci stretnú v príjemnej atmosfére bratislavských mestských kín Lumière a Mladosť.

Súčasťou programu MFF Bratislava sú už tradične aj tri filmy nominované na filmovú Cenu LUX, ktorú od roku 2007 udeľuje Európsky parlament. Jej cieľom je popularizovať pôvodnú európsku kinematografiu a podnietiť obyvateľov Európskej únie k diskusiám o európskych hodnotách a identite. Po minuloročnom úspechu festival predstaví tieto filmy okrem Bratislavy aj v troch ďalších mestách: v kine Mier v Modre, kine Záhoran v Malackách a Artkine Metro v Trenčíne.

Divácka súťaž bratislavského filmového festivalu pozná svojich víťazov, o ktorých rozhodlo žrebovanie z hlasovacích lístkov o najlepší film festivalu podľa jeho návštevníkov. Prinášame vám zoznam vecných cien a mená výhercov. Blahoželáme a tešíme sa na stretnutie o rok, na jubilejnom 20. ročníku MFF Bratislava.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Senci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete.

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.