Tipy Kinečko redakcie / 11.11.

 

Jadro filmologického časopisu Kinečko sa opäť spojilo, aby vám prinieslo tipy a odporúčania na dnešný deň.

 

Eva Križková: Abriline dcéry, kino Nostalgia, 17:30

 

Na tento film ma poslal v Karlových Varoch režisér Václav Kadrnka, veľký priateľ Kinečka. Tvrdil, že ide o úplnú špičku súčasnej svetovej kinematografie a bol pri tom taký zanietený, že ma presvedčil vstať skoro ráno a sedieť na zemi v preplnenej kinosále na prvom rannom premietaní. Oplatilo sa. Abriline dcéry sú silné vo svojej sociálnej angažovanosti spôsobom typickým pre súčasnú kinematografiu Latinskej Ameriky a zároveň jedinečné v originálnom príbehu na pomedzí kriminálky, thrilleru a rodinnej drámy. Ak ste videli brazílsky film Vlk za dverami (O Lobo atrás da Porta, 2013) a páčil sa vám, Abriline dcéry si určite nenechajte ujsť.

 

 

 

Saša Gabrižová: Tri bilbordy kúsok za Ebbingom, kino Nostalgia, 20:00

 

Herec a režisér Jean-Marc Barr v rozhovore povedal, že kvalita filmu (vo všeobecnosti) je rozpoznateľná podľa toho, či človek pri sledovaní zabudne na to, že sedí v tmavej miestnosti a pozerá sa na audiovizuálny výtvor. S príbehom sa zžije automaticky a jeho viera v drobné neochvejné pravdy, o ktorých doposiaľ nepochyboval, môže byť narušená. Myslím si, že presne toto sa stane každému, kto sa pôjde pozrieť na film Tri bilbordy kúsok za Ebbingom. Dlho som nemala taký pôžitok z drobnokresby a plastickosti postáv, či už hlavných alebo vedľajších. Realistické charaktery, ani náznak čiernobielej skresanosti. Vážne situácie vyvážené humorom. Celé to pripomenie Fargo, možno aj vďaka hlavnej hereckej predstaviteľke Frances McDormand. Tento film vyhráva divácke ceny na najväčších festivaloch (Toronto, San Sebastian a v Benátkach cena za najlepší scenár) a nie je na tom nič prekvapivé.

 

 

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Seneci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.

 

Električka zvaná Túžba (A Streetcar Named Desire, 1951) s Marlonom Brandom v hlavnej úlohe je z hľadiska hereckej práce prelomovým filmom kvôli uplatneniu princípov method acting. Viac o histórii a definícii tejto hereckej metódy píše Mária Miniariková.