Recenzia: Varga

Dokumentárny film Sone Maletzovej je portrétom Mariána Vargu, legendy československej hudobnej scény. Podobne ako mnoho podobných filmov, aj tento reflektuje mimoriadne náročnú dobu v živote umelca – iného, originálneho, inovatívneho, progresívneho a kontroverzného hudobníka.

 

Niektorým sa jeho štýl, umelecký i životný, zdal šialený, iní ho napodobňovali a milovali. Vargu však v snímke vidíme už na sklonku života, kedy mu bola diagnostikovaná smrteľná choroba a málo času na život. Geniálny umelec chradne, upadá do depresie, stráca chuť hrať, a napokon i žiť.

 

 

Celá snímka je vystavaná na protiklade. Staré – nové, vtedy – dnes, zdravie – choroba. Aj niektoré postoje samotného hudobníka sa v konečnom dôsledku menia a stávajú sa protichodnými. Priznáva, že „kedysi mal vyhranené názory na všetko, no teraz je všetko napadnuté akýmsi relativizmom“. Síce introvertný, ale života-chtivý a hudbu tvoriaci Varga žil život naplno. Vďaka sláve a umeleckému uznaniu prešiel životom, takpovediac, bez prekážok. „A to nie je dobré,“ tvrdí hudobník. Teraz sa cíti presne tak ako Meursal z Camusovho Cudzinca. Prevládajú v ňom pocity skepticizmu, ľahostajnosti, a postupom času i depresie. V momente, kedy mu pred očami prebieha akýsi časozber jeho života, je to spiritualita, ktorá pre neho nadobúda iný rozmer.

 

Jedným z najväčších pozitív snímky je jeho montáž. „Výstavná“ strihová skladba začína fotografickou rapidmontážou a pokračuje asociatívnymi strihovými postupmi. Tie spájajú filmový materiál samotnej režisérky a archívne zábery z televízií, rôznych vystúpení a koncertov. Podobnosť je základným lepidlom starého a nového. Je nástrojom prechodu medzi časovými a priestorovými líniami filmu. Napriek tomu, že snímka obsahuje značné množstvo konvenčných metafor a metonýmií (tikanie hodín signalizujúce neúprosnosť a nevyhnutnosť plynutia času či cigara zastupujúca samotného protagonistu), nepôsobia ošúchane a zapadajú do kontrastnej poetiky filmu. Výborná je aj drobnokresba dramaturgie od expozície, cez peripetiu, až po záverečný klimax a expresívnu katarziu. Navyše, divák ani nemusí vedieť, o koho v danej snímke ide, ani nemusí poznať tvorbu Mariána Vargu na to, aby v ňom spoznal hudobného velikána.

Snímka bude uvedená v špeciálnej predpremiére za osobnej účasti jeho režisérky Soňe Maletzovej, strihača Mareka Šulíka a člena kapely Queer Jane Vlada Nosáľa o 20:00 v Kine Mladosť.

Mária Demečková

Vážení fanúšikovia filmu a filmového umenia, milí diváci, kolegovia, priatelia, verte nám, že sme tí poslední, ktorí sa tak chceli a museli rozhodnúť, ale zároveň musíme a chceme byť tí prví, ktorí vám toto rozhodnutie oznámia: Medzinárodný filmový festival Bratislava sa v roku 2019 neuskutoční.

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.