Cenu za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii si prevezme Jean-Marc Barr

 

Na MFF Bratislava zavíta herec a osobitý režisér JEAN-MARC BARR, ktorého celosvetovo preslávila  spolupráca s kontroverzným dánskym režisérom Larsom von Trierom. V Bratislave si prevezme Cenu za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii. Pri tejto príležitosti osobne uvedie výber filmov zo svojej tvorby v sekcii Pocta a tiež svoj najnovší film – GRAIN.

 

 

Barrovu bohatú hereckú kariéru odštartovali menšie roly v britských historických filmoch Kráľ David (King David, 1985) a Nádej a sláva (Hope and Glory, 1987). Celosvetové uznanie mu však priniesla až hlavná úloha v kultovom francúzskom filme Magická hlbočina (The Big Blue, Le grand bleu, 1988), za ktorú získal nomináciu na Cézara. Stvárnil tu romantickú postavu freedivera Jacquesa Mayola, muža posadnuto oddaného svojej jedinej láske – moru.

 

Ďalším medzníkom Barrovej filmografie je jeho prvá spolupráca s Larsom von Trierom na štylizovanom podobenstve Európa (Europa, 1991). Barrov idealistický Leo sa tu osudovo stretne s manipulatívnou mocou a deštrukciou v „Nemecku roku 0“. Táto rola mu umožnila výraznejšie rozvinúť svoj herecký register a urobila z neho skutočnú hviezdu európskeho filmu. Zároveň vďaka nej nadviazal s Trierom osobné priateľstvo a herecky sa podieľal na väčšine jeho nasledujúcich filmov. Zahral si vedľajšie, ale dôležité úlohy vo filmoch Prelomiť vlny (Breaking the Waves, 1996), Tanečnica v tme (Dancer in the Dark, 2000), Dogville (Dogville, 2004), Manderlay (Manderlay, 2005), Kto je tu riaditeľ? (The Boss of It All, Direktøren for det hele, 2006) a Nymfomanka (Nymph()maniac, 2013).

 

Návštevníci Medzinárodného filmového festivalu Bratislava budú mať, ako prví na Slovensku, možnosť vidieť ďalšiu pozoruhodnú Barrovu hereckú kreáciu. V najnovšom filme Grain (Grain, 2017) stvárňuje postavu profesora Suata Erina, odborníka na genetiku rastlín, ktorý cestuje do zakázanej oblasti nazývanej „Mŕtva pôda“. Snímka držiteľa Zlatého medveďa za film Med (Honey, Bal, 2010), Semiha Kaplanoğluho, je inšpirovaná Súrou Al-Kehfovi, ktorá bola základom pre mystickú odnož Islamu. Čiernobiely meditatívny film viacerí recenzenti prirovnávajú ku Tarkovského Stalkerovi.

 

Svoje herecké majstrovstvo a charizmu Jean-Marc Barr „rozohral“ aj na Slovensku. Na prelome mája a júna tu nakrúcal majoritne slovenský koprodukčný film Pivnica (The Cellar) pod taktovkou oceňovaného ruského režiséra Igora Vološina. Vo filme hrá hlavnú postavu otca, bývalého rockera, ktorý sa po rodinnej tragédii rozhodne vziať spravodlivosť do vlastných rúk.

 

Pod Trierovým vplyvom sa rozvíjala aj Barrova režisérska kariéra. Spoločne so scenáristom a spolurežisérom väčšiny jeho filmov, Pascalom Arnoldom, vytvoril trilógiu o slobode ovplyvnenú radikálnym štýlom hnutia Dogma´95. Sem patria snímky Milenci (Lovers, 1999), To je moje telo (Too Much Flesh, 2000) a Blažené bytosti (Being Light, 2001). Všetky tri filmy sa vyznačujú paradokumentárnym spôsobom snímania, civilnosťou, nakrúcaním na digitálnu kameru a prácou v exteriéroch bez umelého osvetlenia i akýchkoľvek efektov. Zároveň sú všetky provokujúce a nevyhýbajú sa ani brutálnym a sexuálne explicitným scénam. V podobnom duchu sa nesú aj ďalšie filmy One Two Another (One Two Another, Chacun sa nuit, 2006), American Translation (American Translation, 2011) a Sexuálne kroniky francúzskej rodiny (Sexual Chronicles of a French Family, Chroniques sexuelles d’une famille d’aujourd’hui, 2012).

 

Jean-Marc Barr sa na Medzinárodnom filmovom festivale Bratislava predstavil v roku 2012 pri príležitosti uvedenia filmov Sexuálne kroniky francúzskej rodiny a Praktický sprievodca Belehradom so spevom a plačom (Practical Guide to Belgrade With Singing and Crying, Praktični vodič kroz Beograd sa pevanjem i plakanjem, 2011). Ocenenie MFF Bratislava za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii si prevezme na slávnostnom otvorení festivalu. Viac o jeho hereckej i režisérskej tvorbe sa diváci budú môcť dozvedieť vďaka masterclassu. Zároveň na festivale bude pôsobiť ako člen poroty Súťaže hraných filmov.

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.

Slovenská filmová agentúra sa stala novým partnerom projektu Green Screen, ktorý sa zaoberá problematikou udržateľného rozvoja audiovizuálneho sektora a má za cieľ znížiť uhlíkovú stopu európskej filmovej a televíznej produkcie. Tejto téme sme sa rozhodli venovať aj v rámci Bratislavského filmového festivalu, kde jedným z prednášajúcich bude koordinátor udržateľného nakrúcania vo Flámskom audiovizuálnom fonde Tim Wagendorp (TW).

NCHYMI je jednorázová variácia na rubriku kolegu Tomáša Hudáka (ICYMI), ktorý je zároveň jedným z dramaturgov filmového programu 20. ročníka MFF Bratislava. No Chance You miss it na rozdiel od jeho seriálu upozorňuje na tituly, ktoré sú tu a teraz a ak si ich nepozriete tento týždeň na Bratislavskom festivale, nikto to nespraví za vás. Ako hovorí motto festivalu: „ak neprídeš, nezažiješ.“