Filmom pod kožu. Denis Côté prvým zverejneným hosťom 19. ročníka

 

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava navštívi ďalšia hviezda severoamerického nezávislého filmu. Po minuloročnom hosťovi Alexovi Rossovi Perrym príde svoju profilovú sekciu osobne uviesť Kanaďan Denis Côté.

 

 

Tvorba 43-ročného kanadského režiséra, bývalého filmového kritika s vytetovanými zábermi
z Ejzenštejnových Desiatich dní, ktoré otriasli svetom na chrbte, potvrdzuje snahu bratislavského festivalu pátrať po neprebádaných kútoch kinematografie a súčasne autoroch s osobitým rukopisom. Denis Côté však zároveň patrí medzi úzku festivalovú smotánku, ktorá pravidelne boduje na významných filmových podujatiach. V Côtého prípade ide najmä o festivaly v Berlíne a Locarne. Pre jeho tvorbu je charakteristické prelínanie fikčných a dokumentárnych postupov, čo reflektuje aj náš výber, pozostávajúci z dvoch hraných a dvoch dokumentárnych filmov. V nich sa často stretáva absurdita, mysteriózno či lyrizmus s verizmom. Vrcholom celej sekcie bude špeciálne uvedenie Côtého najnovšej dokumentárnej snímky Tvoja koža, taká jemná (A Skin So Soft, Ta peau si lisse, 2017), ktorá mala tento rok premiéru v súťažnej sekcii na festivale v Locarne.

 

Najstarším filmom vo výbere je Všetko, čo ona chce (All That She Wants, Elle veut le chaos, 2008), psychologická štúdia zraniteľnej mladej ženy žijúcej na mieste, kde sa zastavil čas. Coraline žije len s trápiacim sa otcom, vyhľadáva samotu a rozpráva len zriedkavo. Kvôli absencii financií i akýchkoľvek iných možností je samotným otcom nútená k prostitúcii, prostredníctvom ktorej sa stretáva so svetom gangstrov. Za túto pomalú, čiernobielu a interpretačne otvorenú snímku získal Côté Strieborného leoparda za najlepšiu réžiu na festivale v Locarne. Tento film pred rokmi uviedol aj bratislavský festival.

 

O dva roky neskôr svoj festivalový úspech zopakoval s filmom Curling (Curling, 2010), ktorý pokračuje v línii započatej v jeho predchádzajúcom diele. Côté opätovne sleduje zložitý vzťah medzi otcom a dcérou a rovnako tu využíva dlhšie statické zábery a voľné tempo. Popritom však Côté do príbehu funkčne zapája rôzne bizarné prvky. Príbeh sleduje malý, do seba uzavretý svet Jean-Francoisa a jeho snahu izolovať svoju dcéru od okolitej spoločnosti. Tieto vzťahy a postupy dopĺňa ľadová kanadská príroda i ústredný curling.

 

Côtého dokumentárnu tvorbu zastupuje snímka Beštiár (Bestiarium, Bestiaire, 2012), v ktorej sa prelínajú portréty zvierat a ľudí, čím film poukazuje na ich zložitý, mnohovýznamový vzťah. Côté sa zameriava na podobnosti i rozdiely, ukazuje náš skreslený náhľad na zvieratá ako na objekty a narúša naše predstavy o ich výzore prostredníctvom snímania rôznych nedokonalostí a asymetrií. Predovšetkým sa mu však podarilo vytvoriť dielo s nezameniteľnou poéziou, ktoré jednoznačne obchádza zaužívané škatuľky.

 

Vo svojom najnovšom dokumentárnom filme s názvom Tvoja koža, taká jemná Côté nazrel do sveta kulturistiky. Snímka v sebe opäť obsahuje prvky absurdity aj poézie a odhaľuje odvekú ľudskú túžbu po dokonalosti. Kamera so zaujatím skúma dokonale vypracované telá body-builderov pri ich náročnej tréningovej rutine, no neostáva iba pri nich. Postavy Côtého filmu nie sú len horami svalov, ale predovšetkým citlivými, ba dokonca zraniteľnými ľudskými bytosťami.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Seneci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.

 

Električka zvaná Túžba (A Streetcar Named Desire, 1951) s Marlonom Brandom v hlavnej úlohe je z hľadiska hereckej práce prelomovým filmom kvôli uplatneniu princípov method acting. Viac o histórii a definícii tejto hereckej metódy píše Mária Miniariková.