Hlavnou témou festivalu je mesto, v programe sú aj politika, farby či Chorvátsko

V hlavnej tematickej sekcii o meste sa tento rok predstaví pestrá kolekcia filmov od divácky príťažlivých príbehov o živote v meste, cez filmové eseje až po súčasné variácie obľúbeného žánru filmových avantgardistov – urbánnej symfónie.

 

1_3 - copie 4

 

Jeden z najsilnejších filmov tohtoročného programu nakrútil brazílsky režisér Kleber Mendonça Filho. Aquarius (2016) je nádherný film o pamäti miesta, ktorý s rozsiahlosťou a vrstevnatosťou klasického románu rozpráva o hrdinke, vzdorujúcej necitlivým developerským zásahom do podoby jej rodnej štvrte. Postava Clary v podaní očarujúcej hviezdy brazílskeho filmu Sonie Braga prežila väčšinu svojho života v bytovom dome, ktorý má teraz padnúť za obeť prestavbe v moderné multifunkčné centrum. Jej rozhodnutie brániť sa so sebou prináša nepohodlie, ba dokonca priame ohrozenie. Zároveň ju však prebudí k životu a k myšlienkam o láske, s ktorou už akosi prestala počítať. Aquarius mal svetovú premiéru v hlavnej súťaži festivalu v Cannes.

 

Krzystof a Michał, hrdinovia filmu Všetky tie prebdené noci (Wszystkie nieprzespane noce, All These Sleepless Nights, 2016) režisérskej hviezdy súčasného poľského filmu Michala Marczaka, žijú viac v noci ako cez deň. Blúdia ulicami Varšavy z jedného večierku na druhý, naplno si užívajú svoju mladosť a každú chvíľu sa bezhlavo zamilujú. Testujú limity mesta a chcú zájsť ešte ďalej, zároveň skúšajú, pokiaľ môžu byť ešte stále priateľmi. Niekde medzi fikciou a dokumentom – tam, kde sa Marczak ako tvorca cíti najistejšie – sa pohybuje aj tento film o dvoch mladých ľuďoch a jednom meste. Snímka získala cenu za réžiu na tohtoročnom festivale Sundance.

 

Tvorba vyhľadávaného autora hudobných dokumentov Vincenta Moona vždy úzko súvisela s toposom mesta. Bol to on, kto pod hlavičkou projektu Take Away Shows nakrúcal indie-rockové hviezdy v uliciach Paríža, zachytávajúc ich piesne v obnaženej akustickej podobe, vydané napospas ruchu mesta. V mestskej sekcii predstavíme pásmo jeho filmov, ktoré pochádzajú z kolekcie Petites Planètes (2010-2011). Tá reprezentuje jeho novšiu, nomádsku identitu a polohu etnografa, ktorý cestuje a zaznamenáva tradičnú aj experimentálnu hudbu po celom svete.

 

Voľba tohtoročnej témy súvisí s identitou festivalu, ktorý je vo svojej podstate mestský, neprestajne hľadajúci svoje miesto v meniacom sa teréne. Túto tézu reflektuje aj aktuálny festivalový spot, ktorý pre 18. ročník MFF Bratislava pripravilo mladé filmárske duo Filmaari, menovite Jana Suržinová a Miroslav Gerbel. Filmaari sa venujú kreatíve a produkcii reklamných spotov, videoklipov i krátkych filmov. Vychádzajúc z témy tohto ročníka a zo základného fyzikálno-technického princípu filmovej projekcie, nechali v spote ožiť logo festivalu ako tajomného návštevníka, ktorý objavuje a obsadzuje mestské zákutia. Hudbu pre festivalový spot vytvorila hviezda súčasnej slovenskej elektronickej scény, producent a hudobník Pjoni.

 

Ako nadstavba k ústrednej téme je pripravená séria sprievodných podujatí, diskusií a komentovaných prehliadok, ktoré budú v reflexii témy pokračovať aj mimo „bezpečnej zóny“ festivalových kinosál.

 

Sekcia Flashback: Americké voľby, reaguje na azda najsledovanejšiu politickú udalosť tohto roka. Bratislavský festival do diskusie o nej prispeje mini-retrospektívou, ktorá len pár dní po veľkom finále sprostredkuje pohľad na moderné dejiny amerických prezidentských volieb. Tie sú  neoddeliteľne späté s nástupom a rozšírením masovokomunikačných prostriedkov vrátane filmu a televízie. Médiá nenávratne zmenili podobu politickej kampane a kandidátov vystavili drobnohľadu verejnosti. Počnúc Primárkami (Primary, 1960), kanonickým dielom „direct cinema“, sledujúcim zápolenie demokratických kandidátov Johna F. Kennedyho a Huberta H. Humpreyho, až po pozoruhodnú snímku Volebný deň (Election Day, 2007) – táto sekcia môže poslúžiť aj ako úvod do bohatej tradície amerického dokumentárneho filmu.

 

Vzdelávací rozmer festivalu bude posilnený sekciou Lexikón, ktorá si kladie za úlohu vzbudiť v divákoch kritické uvažovanie, vytvoriť priestor na konverzáciu a prístupnou formou vysvetľovať filmové pojmy. Tento krát je venovaná problematike farby. Výber filmov je podrobený uvažovaniu o špecifickej farebnosti rôznych období v dejinách kinematografie. Keďže film bol dlhé roky vnímaný ako čierno-biele médium, s príchodom neskorších technických inovácií, ktoré umožnili prácu s farbou, nadobudla táto zložka nový kontext v rovine významovosti, symboliky i estetiky. „Zaujímavé v tomtokontexte je kolorovanie čiernobielych filmov – jednak v začiatkoch kinematografie, keď slúžilo ako náhrada za neexistujúcu technológiu, no ešte viac v 80. rokoch, keď išlo o čisto spoločenskú a komerčnú vec,” vysvetľuje zostavovateľ sekcie Tomáš Hudák. V sekcii sa predstaví film Čarodejník z krajiny Oz (The Wizard of Oz, 1939) Victora Fleminga, jeden z prvých “veľkých” filmov nakrútených na Technicolor 4. generácie. Farba tu oddeľuje dva svety: realita je snímaná v monochrónnom obraze, zatiaľ čo ideálny svet mimo nej pracuje so sýtymi farebnými plochami. Diváci tak budú mať jedinečnú možnosť opäť vidieť na veľkom plátne jednu z najpôsobivejších muzikálových rozprávok všetkých čias s nezabudnuteľnou Judy Garlandovou v hlavnej úlohe. V rámci sekcie sa predstaví aj film Pohŕdanie (Le Mépris, Contempt, 1963) Jeana-Luca Godarda.

 

Fokus sa tento rok zameria na súčasnú chorvátsku kinematografiu. Predstavia sa v ňom filmy z uplynulých rokov ako Také sú pravidlá (Takva su pravila, These are the Rules, 2014), psychologická dráma o rodičoch, po prvýkrát stojacich pred výrazným bezprávím, nevediac, čo si v tejto situácií počať, alebo dráma Z druhej strany (S one strane, On the Other Side, 2016) o žene, ktorá sa už dvadsať rokov neúspešne snaží zabudnúť na tragédiu z minulosti, no tá sa jej nečakaným spôsobom opäť pripomenie. Mladú filmársku krv zastupuje film Nezízaj mi do taniera (Ne Gledaj mi u pijat, Quit Staring at my Plate, 2016) režisérky Hany Jušić a diváci budú mať možnosť vidieť na plátne aj dokument  Generácia ´68 (Generacija ´68, Generation 68, 2016) Nenada Puhovského, ktorý na festivale zasadne do jednej z porôt.

 

Sekcie Cinema Now a Europa predstavujú prierez svetovou a európskou produkciou aktuálnej sezóny, divácke hity a víťazov prestížnych svetových festivalov. Cinema Now divákom predstaví možného kandidáta na Oscara, film Zrodenie národa (The Birth of Nation, 2016) v réžii amerického herca Nate Parkera, ktorý už v slovenskej kinodistribúcii nebude možné vidieť, alebo nový film Wernera Herzoga – kroniku internetu s názvom A hľa: Sny o prepojenom svete (Lo and Behold: Reveries of the Connected World, 2016). V sekcii Europa stojí za pozornosť ruský titul Študent (Uchenik, The Student, 2016), uvedený na tohtoročnom festivale v Cannes, alebo Slnko, to slnko ma oslepilo (Słońce, to słońce mnie oślepiło, The Sun, the Sun Blinded me, 2016) inšpirovaný Camusovým Cudzincom. Europa Špeciál predstaví trojicu finalistov Ceny LUX, filmy Otvorila som si oči (A peine j ́ouvre les yeux, As I Open my Eyes, 2015), Toni Erdmann (2016) a Ja ako Tekvička (Ma vie de Courgette, My Life As a Zucchini, 2016).

 

Na bratislavskom filmovom festivale budete môcť stretnúť hviezdu amerického nezávislého filmu Alexa Rossa Perryho, ktorý tu uvedie všetky svoje filmy, alebo svetoznámeho herca Radeho Šerbedžiju, ktorý si okrem iného zahral aj v poslednom filme Stanleyho Kubricka a v úvode festivalu si osobne prevezme Cenu za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii.

Divácka súťaž bratislavského filmového festivalu pozná svojich víťazov, o ktorých rozhodlo žrebovanie z hlasovacích lístkov o najlepší film festivalu podľa jeho návštevníkov. Prinášame vám zoznam vecných cien a mená výhercov. Blahoželáme a tešíme sa na stretnutie o rok, na jubilejnom 20. ročníku MFF Bratislava.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Senci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.