Hlavnou témou festivalu je mesto, v programe sú aj politika, farby či Chorvátsko

V hlavnej tematickej sekcii o meste sa tento rok predstaví pestrá kolekcia filmov od divácky príťažlivých príbehov o živote v meste, cez filmové eseje až po súčasné variácie obľúbeného žánru filmových avantgardistov – urbánnej symfónie.

 

1_3 - copie 4

 

Jeden z najsilnejších filmov tohtoročného programu nakrútil brazílsky režisér Kleber Mendonça Filho. Aquarius (2016) je nádherný film o pamäti miesta, ktorý s rozsiahlosťou a vrstevnatosťou klasického románu rozpráva o hrdinke, vzdorujúcej necitlivým developerským zásahom do podoby jej rodnej štvrte. Postava Clary v podaní očarujúcej hviezdy brazílskeho filmu Sonie Braga prežila väčšinu svojho života v bytovom dome, ktorý má teraz padnúť za obeť prestavbe v moderné multifunkčné centrum. Jej rozhodnutie brániť sa so sebou prináša nepohodlie, ba dokonca priame ohrozenie. Zároveň ju však prebudí k životu a k myšlienkam o láske, s ktorou už akosi prestala počítať. Aquarius mal svetovú premiéru v hlavnej súťaži festivalu v Cannes.

 

Krzystof a Michał, hrdinovia filmu Všetky tie prebdené noci (Wszystkie nieprzespane noce, All These Sleepless Nights, 2016) režisérskej hviezdy súčasného poľského filmu Michala Marczaka, žijú viac v noci ako cez deň. Blúdia ulicami Varšavy z jedného večierku na druhý, naplno si užívajú svoju mladosť a každú chvíľu sa bezhlavo zamilujú. Testujú limity mesta a chcú zájsť ešte ďalej, zároveň skúšajú, pokiaľ môžu byť ešte stále priateľmi. Niekde medzi fikciou a dokumentom – tam, kde sa Marczak ako tvorca cíti najistejšie – sa pohybuje aj tento film o dvoch mladých ľuďoch a jednom meste. Snímka získala cenu za réžiu na tohtoročnom festivale Sundance.

 

Tvorba vyhľadávaného autora hudobných dokumentov Vincenta Moona vždy úzko súvisela s toposom mesta. Bol to on, kto pod hlavičkou projektu Take Away Shows nakrúcal indie-rockové hviezdy v uliciach Paríža, zachytávajúc ich piesne v obnaženej akustickej podobe, vydané napospas ruchu mesta. V mestskej sekcii predstavíme pásmo jeho filmov, ktoré pochádzajú z kolekcie Petites Planètes (2010-2011). Tá reprezentuje jeho novšiu, nomádsku identitu a polohu etnografa, ktorý cestuje a zaznamenáva tradičnú aj experimentálnu hudbu po celom svete.

 

Voľba tohtoročnej témy súvisí s identitou festivalu, ktorý je vo svojej podstate mestský, neprestajne hľadajúci svoje miesto v meniacom sa teréne. Túto tézu reflektuje aj aktuálny festivalový spot, ktorý pre 18. ročník MFF Bratislava pripravilo mladé filmárske duo Filmaari, menovite Jana Suržinová a Miroslav Gerbel. Filmaari sa venujú kreatíve a produkcii reklamných spotov, videoklipov i krátkych filmov. Vychádzajúc z témy tohto ročníka a zo základného fyzikálno-technického princípu filmovej projekcie, nechali v spote ožiť logo festivalu ako tajomného návštevníka, ktorý objavuje a obsadzuje mestské zákutia. Hudbu pre festivalový spot vytvorila hviezda súčasnej slovenskej elektronickej scény, producent a hudobník Pjoni.

 

Ako nadstavba k ústrednej téme je pripravená séria sprievodných podujatí, diskusií a komentovaných prehliadok, ktoré budú v reflexii témy pokračovať aj mimo „bezpečnej zóny“ festivalových kinosál.

 

Sekcia Flashback: Americké voľby, reaguje na azda najsledovanejšiu politickú udalosť tohto roka. Bratislavský festival do diskusie o nej prispeje mini-retrospektívou, ktorá len pár dní po veľkom finále sprostredkuje pohľad na moderné dejiny amerických prezidentských volieb. Tie sú  neoddeliteľne späté s nástupom a rozšírením masovokomunikačných prostriedkov vrátane filmu a televízie. Médiá nenávratne zmenili podobu politickej kampane a kandidátov vystavili drobnohľadu verejnosti. Počnúc Primárkami (Primary, 1960), kanonickým dielom „direct cinema“, sledujúcim zápolenie demokratických kandidátov Johna F. Kennedyho a Huberta H. Humpreyho, až po pozoruhodnú snímku Volebný deň (Election Day, 2007) – táto sekcia môže poslúžiť aj ako úvod do bohatej tradície amerického dokumentárneho filmu.

 

Vzdelávací rozmer festivalu bude posilnený sekciou Lexikón, ktorá si kladie za úlohu vzbudiť v divákoch kritické uvažovanie, vytvoriť priestor na konverzáciu a prístupnou formou vysvetľovať filmové pojmy. Tento krát je venovaná problematike farby. Výber filmov je podrobený uvažovaniu o špecifickej farebnosti rôznych období v dejinách kinematografie. Keďže film bol dlhé roky vnímaný ako čierno-biele médium, s príchodom neskorších technických inovácií, ktoré umožnili prácu s farbou, nadobudla táto zložka nový kontext v rovine významovosti, symboliky i estetiky. „Zaujímavé v tomtokontexte je kolorovanie čiernobielych filmov – jednak v začiatkoch kinematografie, keď slúžilo ako náhrada za neexistujúcu technológiu, no ešte viac v 80. rokoch, keď išlo o čisto spoločenskú a komerčnú vec,” vysvetľuje zostavovateľ sekcie Tomáš Hudák. V sekcii sa predstaví film Čarodejník z krajiny Oz (The Wizard of Oz, 1939) Victora Fleminga, jeden z prvých “veľkých” filmov nakrútených na Technicolor 4. generácie. Farba tu oddeľuje dva svety: realita je snímaná v monochrónnom obraze, zatiaľ čo ideálny svet mimo nej pracuje so sýtymi farebnými plochami. Diváci tak budú mať jedinečnú možnosť opäť vidieť na veľkom plátne jednu z najpôsobivejších muzikálových rozprávok všetkých čias s nezabudnuteľnou Judy Garlandovou v hlavnej úlohe. V rámci sekcie sa predstaví aj film Pohŕdanie (Le Mépris, Contempt, 1963) Jeana-Luca Godarda.

 

Fokus sa tento rok zameria na súčasnú chorvátsku kinematografiu. Predstavia sa v ňom filmy z uplynulých rokov ako Také sú pravidlá (Takva su pravila, These are the Rules, 2014), psychologická dráma o rodičoch, po prvýkrát stojacich pred výrazným bezprávím, nevediac, čo si v tejto situácií počať, alebo dráma Z druhej strany (S one strane, On the Other Side, 2016) o žene, ktorá sa už dvadsať rokov neúspešne snaží zabudnúť na tragédiu z minulosti, no tá sa jej nečakaným spôsobom opäť pripomenie. Mladú filmársku krv zastupuje film Nezízaj mi do taniera (Ne Gledaj mi u pijat, Quit Staring at my Plate, 2016) režisérky Hany Jušić a diváci budú mať možnosť vidieť na plátne aj dokument  Generácia ´68 (Generacija ´68, Generation 68, 2016) Nenada Puhovského, ktorý na festivale zasadne do jednej z porôt.

 

Sekcie Cinema Now a Europa predstavujú prierez svetovou a európskou produkciou aktuálnej sezóny, divácke hity a víťazov prestížnych svetových festivalov. Cinema Now divákom predstaví možného kandidáta na Oscara, film Zrodenie národa (The Birth of Nation, 2016) v réžii amerického herca Nate Parkera, ktorý už v slovenskej kinodistribúcii nebude možné vidieť, alebo nový film Wernera Herzoga – kroniku internetu s názvom A hľa: Sny o prepojenom svete (Lo and Behold: Reveries of the Connected World, 2016). V sekcii Europa stojí za pozornosť ruský titul Študent (Uchenik, The Student, 2016), uvedený na tohtoročnom festivale v Cannes, alebo Slnko, to slnko ma oslepilo (Słońce, to słońce mnie oślepiło, The Sun, the Sun Blinded me, 2016) inšpirovaný Camusovým Cudzincom. Europa Špeciál predstaví trojicu finalistov Ceny LUX, filmy Otvorila som si oči (A peine j ́ouvre les yeux, As I Open my Eyes, 2015), Toni Erdmann (2016) a Ja ako Tekvička (Ma vie de Courgette, My Life As a Zucchini, 2016).

 

Na bratislavskom filmovom festivale budete môcť stretnúť hviezdu amerického nezávislého filmu Alexa Rossa Perryho, ktorý tu uvedie všetky svoje filmy, alebo svetoznámeho herca Radeho Šerbedžiju, ktorý si okrem iného zahral aj v poslednom filme Stanleyho Kubricka a v úvode festivalu si osobne prevezme Cenu za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii.

Vážení fanúšikovia filmu a filmového umenia, milí diváci, kolegovia, priatelia, verte nám, že sme tí poslední, ktorí sa tak chceli a museli rozhodnúť, ale zároveň musíme a chceme byť tí prví, ktorí vám toto rozhodnutie oznámia: Medzinárodný filmový festival Bratislava sa v roku 2019 neuskutoční.

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.