Ocenenia 18. MFF Bratislava sú rozdané

18. MFF Bratislava už pozná víťazov. Záverečný ceremoniál  sa uskutočnil včera 16. novembra 2016 v kine Nostalgia. Program festivalu dnes pokračuje ešte v 2 festivalových kinách – v Kine Lumiére (K2), v Kine Mladosť, a tiež v ofociálne festivalovej kaviarni Gorila.sk Urban Space.

Marco Danieli

 

SÚŤAŽ HRANÝCH FILMOV

Cena za najlepší hraný film

Tramontane  

(r. Vatche Boulghourjian, Libanon, Francúzsko, Katar, Spojené arabské emiráty, 2016)

 

Za schopnosť vyrozprávať príbeh plný emócií o hľadaní identity a za schopnosť vtiahnuť diváka do sveta

nevidiacich prostredníctvom mocných záberov a sugestívnej hudby.

 

 

Cena pre najlepšieho režiséra

Marco Danieli za film Svetácke dievča / La Ragazza del Mondo  / Worldly Girl

(Taliansko, Francúzsko, 2016)

          

Za nakrútenie filmu, ktorý sa k svojej téme postavil objektívne a v ktorom osvedčil remeselnú zručnosť v oblasti

vyrozprávania príbehu, práce s hercami a strihu.

 

 

Cena za najlepší ženský herecký výkon

Mia Petričević vo filme Nezízaj mi do taniera / Ne gledaj mi u pijat / Quit Staring at My Plate  

(r. Hana Jušić, Chorvátsko, Dánsko, 2016)

 

Za veľmi autentické a dojemné stvárnenie postavy uväznenej v brutálnom kruhu rodiny.

 

 

Cena za najlepší mužský herecký výkon

Michele Riondino vo filme Svetácke dievča / La Ragazza del Mondo  / Worldly Girl

(r. Marco Danieli, Taliansko, Francúzsko, 2016)

 

Za pohnutý a mnohovrstevný herecký výkon pri použití širokej škály emócií.

 

 

Cena poroty FIPRESCI

Ja ako Tekvička / Ma vie de Courgette / My Life as a Courgette

(r. Claude Barras, Švajčiarsko, Francúzsko, 2016)

 

 Za emocionálne verné zobrazenie sveta opustených detí.

 

 

Cena Študentskej poroty

Som tu! / Es esmu šeit / Mellow Mud

(r. Renārs Vimba, Lotyšsko, 2016)

 

Úspornosť dialógov, dôraz na vizuálny spôsob narácie dokazujúci profesionálnu remeselnú zručnosť tvorcov boli

základné faktory, ktorými predčil zvyšné filmy v hlavnej súťaži.

 

 

SÚŤAŽ DOKUMENTÁRNYCH FILMOV

Cena za najlepší dokumentárny film

Prijímanie / Komunia / Communion

(r.  Anna Zamecka, Poľsko, 2016)

 

Používajúc sofistikovaný a presný filmový jazyk a jemne vybrúsený inštinkt sa režisérke podarilo vytvoriť takú

nežnú intimitu s ľuďmi pred kamerou, ktorá divákov bezprostredne vtiahne do sŕdc a myšlienok rodiny v ustavičnej

kríze.

 

 

SÚŤAŽ KRÁTKYCH FILMOV

Cena za najlepší krátky film

Adaptácia / Adaptacja / Adaptation

(r.  Bartosz Kruhlik, Poľsko, 2016)

 

Film, ktorý diváka vedie, držiac sa vždy krátky krôčik pred ním, avšak nikdy ho nasilu nevláči ani nestrká a nikdy

presne nevyplní jeho očakávania. Tento film má všetky prvky skvelého filmárstva, ktoré balansuje na jemnej hrane

umenia a pritom originálne vytvára svoj vlastný žáner.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Seneci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.

 

Električka zvaná Túžba (A Streetcar Named Desire, 1951) s Marlonom Brandom v hlavnej úlohe je z hľadiska hereckej práce prelomovým filmom kvôli uplatneniu princípov method acting. Viac o histórii a definícii tejto hereckej metódy píše Mária Miniariková.