Predstavujeme: Všetky tie prebdené noci

(štvrtok 20.15, kino Lumiére (K2))

Recenzia

 

Mladý, 34 ročný poľský režisér dokumentárnych filmov Michal Marczak, má napriek svojmu veku za sebou už tri celovečerné filmy.

 

 

All_These_Sleepless_Nights_MichalMarczak_02

 

Debutoval v roku 2010 filmom Na konci Ruska, kde sa so štábom premiestnil na samotný ľadový ruský sever na brehu Severného ľadového oceána, kde sleduje skupinku vojakov, obývajúcich pohraničnú stanicu. O dva roky neskôr radikálne zmenil podnebie a nakrútil dokument o ekologických aktivistoch, bojujúcich netradične za odkúpenie časti amazonského pralesa pod veľavravným názvom Fuck for forest. Jeho tretí celovečerný príspevok k účelu premietania na medzinárodných filmových festivaloch, Všetky tie prebdené noci (2016), znamená príklon k hranej tvorbe, čo sa prejavuje aj na dlhšej stopáži.

 

Všetky tie prebdené noci prinášajú príbeh, respektíve exaktnejšie napísané sondu do života dnešných mladých študentov varšavských vysokých škôl. Hlavnou postavou je sympatický Krzystof, obiehajúci počas dlhšieho, časovo bližšie nešpecifikovaného obdobia so svojím spolužiakom z umeleckej školy Michalom rôzne večierky na bytoch, v podnikoch a v uliciach mesta. Väčšinou cez noc, ale ak ešte vládzu, dokážu sa pobaviť aj cez deň. Cieľom je si dobre zatancovať, zbaliť pekné baby a pokecať si s rovesníkmi. Chlapci na tejto ceste spoznávajú samých seba, možno sa niečo dozvedia aj o nežnom pohlaví, napríklad ako môžu vzťahy ublížiť mladej citlivej duši a témou sa stáva aj otázka skutočného priateľstva. To všetko v epizodickej štruktúre rozprávania, s ťažko rozpoznateľným kauzálnym poriadkom.

 

Marczak dokazuje svoj cit pre autentické zobrazenie života mladých Poliakov a pomerne úspešnou sa ukazuje aj jeho snaha do psychologického ponoru minimálne hlavnej postavy. Film pôsobí dojmom, akoby režisér a zároveň aj scenárista v jednej osobe čerpal z vlastných skúseností. Kamera verne zachytáva hypnotický genius loci najmä nočnej, ale aj dennej Varšavy a dej sa presunie aj na morskú pláž. Pochopiteľne za účelom zachytenia atmosféry ďalšej veľkej párty. Slovenský mladý divák vďaka tejto konfrontácii môže porovnať spôsob života našich severných susedov s tým svojím, určité rozdiely tu sú patrné. Treba však zobrať do úvahy aj režijnú štylizáciu a nebrať film ako stopercentné zobrazenie reality.

 

Film bol na tohtoročnom Sundance festivale nominovaný na Veľkú cenu poroty za najlepší svetový dokumentárny film, pričom Marczak získal cenu za najlepšiu réžiu svetového dokumentárneho filmu.

 

 

Erik Binder

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Seneci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.

 

Električka zvaná Túžba (A Streetcar Named Desire, 1951) s Marlonom Brandom v hlavnej úlohe je z hľadiska hereckej práce prelomovým filmom kvôli uplatneniu princípov method acting. Viac o histórii a definícii tejto hereckej metódy píše Mária Miniariková.