Víťazné filmy z Benátok, Cannes, Toronta a San Sebastianu uvedieme v slovenských premiérach

 

V sekcii Cinema Now, , ktorá je zameraná na tie najvýraznejšie filmy aktuálnej sezóny,  uvedieme hneď niekoľko snímok, ktoré zarezonovali počas tohtoročnej festivalovej sezóny. Retro fantasy v réžii Guillerma del Tora – Podoba vody, čierna komédia Tri billboardy kúsok za Ebbingom oscarového režiséra Martina McDonagha a silná psychologická rodinná dráma Abriline dcéry filmára Michela Franca. 

Mexický filmár Guillermo del Toro patrí medzi jedného z najoriginálnejších režisérov súčasného Hollywoodu. Jeho doposiaľ najslávnejšími počinmi sú magicko-realistické fantasy Faunov labyrint (Pan’s Labyrinth / El laberinto del fauno, 2006) a dve opulentné spracovania komiksového fenoménu Hellboy. Jeho najnovší film Podoba vody (The Shape of Water, 2017) získal na filmovom festivale v Benátkach najvyššie ocenenie, Zlatého leva pre najlepší film, a patrí medzi horúcich kandidátov na Oscara. Del Toro sa opätovne pohybuje na hranici žánrov a prináša sci-fi zasadené do histórie, konkrétne do paranoidného obdobia studenej vojny. Zároveň vzdáva hold americkým monster filmom 50. a 60. rokov, odkazujúc najmä na slávneho Netvora z Čiernej lagúny. V snímke Podoba vody sa politický triler mieša s hororom i melodrámou. Vďaka del Torovej unikátnej obrazotvornosti a univerzálnemu príbehu o boji Dávida s Goliášom a zakázanej láske „krásky a zvieraťa“ pôsobí táto žánrová zmes konzistentne. Výsledkom je výnimočný emocionálny zážitok, ktorý zaujme sviatočných i náročných divákov. Príbeh filmu sa odohráva v roku 1963, uprostred studenej vojny. Hlavnou postavou je nemá upratovačka Elisa, ktorá pracuje v tajnom vládnom laboratóriu, kde úrady v zajatí držia svoj tajomný nález – rybieho muža neznámeho pôvodu. Elise sa pomocou posunkovej reči podarí nadviazať s ním kontakt a postupne medzi nimi vzniká láska, ktoré Elisu ženie k nebezpečnému plánu jeho vyslobodenia. V hlavných úlohách sa predstaví množstvo výrazných hercov na čele so Sally Hawkins, Michaelom Shannonom a Octaviou Spencer.

 

Nemenej úspešnú festivalovú púť má za sebou aj ďalšia benátska premiéra, čierna komédia Tri billboardy kúsok za Ebbingom (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, 2017) oscarového scenáristu, režiséra a rešpektovaného dramatika Martina McDonagha. Snímka získala na festivale v Benátkach cenu za Najlepší scenár a diváci na festivaloch v Toronte a San Sebastiane jej odovzdali divácke ceny. Martin McDonagh sa preslávil najmä svojim čiernym humorom, groteskným zobrazením násilia, brilantnými postavami antihrdinov a popkultúrnymi odkazmi. Za svoj prvý celovečerný film V Brugách (In Bruges, 2008) získal Oscara Za najlepší pôvodný scenár. Vo filme Tri billboardy kúsok za Ebbingom spojil svoje sily s hereckými hviezdami Frances McDormand, Woodym Harrelsonom a Samom Rockwellom. Hlavná hrdinka Mildred Hayes je matkou, ktorej pred niekoľkými mesiacmi zavraždili dcéru. Po márnom čakaní na odhalenie vinníka sa rozhodne rozmiestniť pri vstupe do mesta tri billboardy s nekompromisnými odkazmi pre miestneho ctihodného šerifa Williama Willoughbyho. Keď sa do konfliktu zapojí aj nezrelý a násilnický policajný dôstojník Dixon, vojna sa môže začať.

 

Festivalovým vavrínom je ovenčená aj snímka Michela Franca Abriline dcéry (April’s Daughter, Las hijas de Abril, 2017). Z Cannes si odniesla Cenu poroty sekcie Un Certain Regard a jej svetovú premiéru sprevádzalo množstvo pozitívnych kritických ohlasov. Michel Franco už dlhodobo patrí medzi obľúbencov najvýznamnejšieho zo svetových festivalov. V roku 2015 tu získal cenu za najlepší scenár za drámu Chronic a v roku 2012 vyhral súťaž Un Certain Regard s filmom Lucía, a čo potom (After Lucia, Después de Lucía, 2012). Rodinná dráma Abriline dcéry rozpráva príbeh mladej tehotnej Valerie, ktorá žije so svojou sestrou Clarou. Dieťa čaká so svojím o niečo starším priateľom, no kvôli ekonomickým problémom musí požiadať o pomoc svoju matku Abril. Rodina ani zďaleka nežije v idyle a Abril nadobúda presvedčenie, že Valeria skrátka nie je dobrou matkou. Preto sa rozhodne pre drastické riešenie. Michel Franco opäť nakrútil silnú psychologickú drámu o napätých vzťahoch a postavách, ktoré sa z ničoho nič ocitnú na dne a sú bezmocné. V hlavnej úlohe Abril exceluje španielska herečka Emma Suárez, ktorú naši diváci mohli vidieť napríklad v poslednom filme Pedra Almodóvara Julieta (2016).

Divácka súťaž bratislavského filmového festivalu pozná svojich víťazov, o ktorých rozhodlo žrebovanie z hlasovacích lístkov o najlepší film festivalu podľa jeho návštevníkov. Prinášame vám zoznam vecných cien a mená výhercov. Blahoželáme a tešíme sa na stretnutie o rok, na jubilejnom 20. ročníku MFF Bratislava.

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Senci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.