Víťazné filmy z Benátok, Cannes, Toronta a San Sebastianu uvedieme v slovenských premiérach

 

V sekcii Cinema Now, , ktorá je zameraná na tie najvýraznejšie filmy aktuálnej sezóny,  uvedieme hneď niekoľko snímok, ktoré zarezonovali počas tohtoročnej festivalovej sezóny. Retro fantasy v réžii Guillerma del Tora – Podoba vody, čierna komédia Tri billboardy kúsok za Ebbingom oscarového režiséra Martina McDonagha a silná psychologická rodinná dráma Abriline dcéry filmára Michela Franca. 

Mexický filmár Guillermo del Toro patrí medzi jedného z najoriginálnejších režisérov súčasného Hollywoodu. Jeho doposiaľ najslávnejšími počinmi sú magicko-realistické fantasy Faunov labyrint (Pan’s Labyrinth / El laberinto del fauno, 2006) a dve opulentné spracovania komiksového fenoménu Hellboy. Jeho najnovší film Podoba vody (The Shape of Water, 2017) získal na filmovom festivale v Benátkach najvyššie ocenenie, Zlatého leva pre najlepší film, a patrí medzi horúcich kandidátov na Oscara. Del Toro sa opätovne pohybuje na hranici žánrov a prináša sci-fi zasadené do histórie, konkrétne do paranoidného obdobia studenej vojny. Zároveň vzdáva hold americkým monster filmom 50. a 60. rokov, odkazujúc najmä na slávneho Netvora z Čiernej lagúny. V snímke Podoba vody sa politický triler mieša s hororom i melodrámou. Vďaka del Torovej unikátnej obrazotvornosti a univerzálnemu príbehu o boji Dávida s Goliášom a zakázanej láske „krásky a zvieraťa“ pôsobí táto žánrová zmes konzistentne. Výsledkom je výnimočný emocionálny zážitok, ktorý zaujme sviatočných i náročných divákov. Príbeh filmu sa odohráva v roku 1963, uprostred studenej vojny. Hlavnou postavou je nemá upratovačka Elisa, ktorá pracuje v tajnom vládnom laboratóriu, kde úrady v zajatí držia svoj tajomný nález – rybieho muža neznámeho pôvodu. Elise sa pomocou posunkovej reči podarí nadviazať s ním kontakt a postupne medzi nimi vzniká láska, ktoré Elisu ženie k nebezpečnému plánu jeho vyslobodenia. V hlavných úlohách sa predstaví množstvo výrazných hercov na čele so Sally Hawkins, Michaelom Shannonom a Octaviou Spencer.

 

Nemenej úspešnú festivalovú púť má za sebou aj ďalšia benátska premiéra, čierna komédia Tri billboardy kúsok za Ebbingom (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, 2017) oscarového scenáristu, režiséra a rešpektovaného dramatika Martina McDonagha. Snímka získala na festivale v Benátkach cenu za Najlepší scenár a diváci na festivaloch v Toronte a San Sebastiane jej odovzdali divácke ceny. Martin McDonagh sa preslávil najmä svojim čiernym humorom, groteskným zobrazením násilia, brilantnými postavami antihrdinov a popkultúrnymi odkazmi. Za svoj prvý celovečerný film V Brugách (In Bruges, 2008) získal Oscara Za najlepší pôvodný scenár. Vo filme Tri billboardy kúsok za Ebbingom spojil svoje sily s hereckými hviezdami Frances McDormand, Woodym Harrelsonom a Samom Rockwellom. Hlavná hrdinka Mildred Hayes je matkou, ktorej pred niekoľkými mesiacmi zavraždili dcéru. Po márnom čakaní na odhalenie vinníka sa rozhodne rozmiestniť pri vstupe do mesta tri billboardy s nekompromisnými odkazmi pre miestneho ctihodného šerifa Williama Willoughbyho. Keď sa do konfliktu zapojí aj nezrelý a násilnický policajný dôstojník Dixon, vojna sa môže začať.

 

Festivalovým vavrínom je ovenčená aj snímka Michela Franca Abriline dcéry (April’s Daughter, Las hijas de Abril, 2017). Z Cannes si odniesla Cenu poroty sekcie Un Certain Regard a jej svetovú premiéru sprevádzalo množstvo pozitívnych kritických ohlasov. Michel Franco už dlhodobo patrí medzi obľúbencov najvýznamnejšieho zo svetových festivalov. V roku 2015 tu získal cenu za najlepší scenár za drámu Chronic a v roku 2012 vyhral súťaž Un Certain Regard s filmom Lucía, a čo potom (After Lucia, Después de Lucía, 2012). Rodinná dráma Abriline dcéry rozpráva príbeh mladej tehotnej Valerie, ktorá žije so svojou sestrou Clarou. Dieťa čaká so svojím o niečo starším priateľom, no kvôli ekonomickým problémom musí požiadať o pomoc svoju matku Abril. Rodina ani zďaleka nežije v idyle a Abril nadobúda presvedčenie, že Valeria skrátka nie je dobrou matkou. Preto sa rozhodne pre drastické riešenie. Michel Franco opäť nakrútil silnú psychologickú drámu o napätých vzťahoch a postavách, ktoré sa z ničoho nič ocitnú na dne a sú bezmocné. V hlavnej úlohe Abril exceluje španielska herečka Emma Suárez, ktorú naši diváci mohli vidieť napríklad v poslednom filme Pedra Almodóvara Julieta (2016).

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.

Slovenská filmová agentúra sa stala novým partnerom projektu Green Screen, ktorý sa zaoberá problematikou udržateľného rozvoja audiovizuálneho sektora a má za cieľ znížiť uhlíkovú stopu európskej filmovej a televíznej produkcie. Tejto téme sme sa rozhodli venovať aj v rámci Bratislavského filmového festivalu, kde jedným z prednášajúcich bude koordinátor udržateľného nakrúcania vo Flámskom audiovizuálnom fonde Tim Wagendorp (TW).

NCHYMI je jednorázová variácia na rubriku kolegu Tomáša Hudáka (ICYMI), ktorý je zároveň jedným z dramaturgov filmového programu 20. ročníka MFF Bratislava. No Chance You miss it na rozdiel od jeho seriálu upozorňuje na tituly, ktoré sú tu a teraz a ak si ich nepozriete tento týždeň na Bratislavskom festivale, nikto to nespraví za vás. Ako hovorí motto festivalu: „ak neprídeš, nezažiješ.“