Zostavovatelia sekcie Lexikón: Ženský pohľad, dramaturg festivalu Tomáš Hudák a režisérka tohoročného festivalového spotu, dokumentaristka Ivana Hucíková, sa zamerali na postavenie žien v kinematografii, ich zobrazovanie vo filme a na jedinečnú skúsenosť ženy.
Z tejto témy vychádza aj festivalový spot. V polminútovom videu diváci uvidia zostrih z filmov predovšetkým žien režisérok. Jeho protagonistkami sú ženy odlišnej farby pleti, výzoru, veku, charakteru v rôznych životných situáciách. V pozadí znie hlas Katarzie, ktorá sa počas skladby pýta: „Myslíš, že nemôžeme nič zmeniť, pretože sme iba ženy?“ Úryvok textu pochádza zo skladby Bábiky sa vraždia, z nového albumu Antigona, na ktorom Katarzia (Katarína Kubošiová) spolupracovala s Pjonim (Jonatánom Pastirčákom).
„Posledný rok bol nielen v kinematografii rokom #MeToo a aj preto sme sa rozhodli na MFF Bratislava reflektovať postavenie žien – v spoločnosti i v kinematografii. Zvolili sme si tému ženský pohľad ako protipól k mužskému pohľadu ako ho identifikovala filmová teoretička Laura Mulvey. V sekcii dávame priestor ženským autorkám, snažíme sa upozorniť na ženskú skúsenosť, ktorá je vo filme i v spoločnosti neraz opomínaná, reflektujeme to, ako boli a sú ženy vo filmoch zobrazované, a pripomíname, že žánre nie sú mužské a ženské,“ hovoria o sekcii jej zostavovatelia a dodávajú: „Nie je to však iba o jednej sekcii. Päť z ôsmich filmov v Súťaži hraných filmov nakrútili ženy režisérky a aj v ďalších sekciách premietame filmy, ktoré nabúravajú hegemóniu mužského pohľadu.“
Vo výbere sa predstaví debut cyperskej režisérky, scenáristky a producentky Tonie Mishiali Pauza (Pafsi, 2018). Vťahuje nás do monotónneho života nie šťastne vydatej Elpidy (gr. nádej), ženy stredného veku žijúcej v patriarchálnej, konzervatívne orientovanej spoločnosti s despotickým manželom. Dobrá práca (Beau travail, 1999) je dielom francúzskej režisérky Claire Denis, inšpirovaným novelou Hermana Melvilla Billy Bud. Príbeh sa odvíja okolo seržanta Galoupa, ktorý sa snaží zničiť svojho podriadeného Gillesa Sentaina. Prostredníctvom hlavnej dejovej línie režisérka odkrýva svoju predstavu o živote vojakov. Ženský pohľad umocňuje dlhoročná kameramanka Denisovej filmov Agnès Godard, ktorá divákom predkladá obrazy mužskej sily a krásy, no zároveň ich slabosti. Sexistický pohľad na ženy a ich zobrazovanie vo filmoch ponúka aj dokumentárny film španielskeho režiséra Diega Galána Ako uviazaná na reťazi (Con la pata quebrada, 2013). Zachytáva neraz vtipné, no zároveň smutne stereotypné scény z vybraných španielskych filmov od 30. rokov po súčasnú tvorbu.