Aj dnes vás čakáme v kine!

 

Aj keď je festival je už slávnostne a oficiálne uzatvorený, my vás stále čakáme v kinosálach s filmovým programom, ktorý sa neoplatí premeškať. Navyše stále pokračuje Divácka súťaž, ktorej sa môžete zúčastniť aj vy.

 

Ak ste ešte nikdy nevideli kultovú rozprávku Čarodejník z krajiny OZ, namiesto zatĺkania to dožeňte v posledný deň festivalu. Slávnu rozprávku podľa predlohy L. Franka Bauma sme vybrali z dvoch dôvodov: jednak je Čarodejník z krajiny Oz jedným z prvých „veľkých“ filmov, nakrútených na Technicolor štvrtej generácie, teda technológiou, ktorá priviedla farbu do kinematografického mainstreamu; jednak tento film využíva farbu ako nástroj rozprávania príbehu. Film sa totiž začína v jednom farebnom odtieni a až keď tornádo odnesie Dorothy do krajiny, ktorá „nie je Kansasom“, vidíme film v plnom farebnom spektre. Film uvádzame v sekcii Lexikón: Farba.

15:45, Kino Lumiére (K2)

 

carodejnik-z-krajiny-oz-nestandard2

 

Ak ste však už Čarodejníka z krajiny Oz videli vo svojom živote nespočetne veľakrát, nezúfajte, pretože máme pre vás alternatívny filmový program, v podobe intímneho portrétu New Yorku a jeho obyvateľov. V dokumentárnom filme Piotra Stasika s názvom 21 x New York nachádzame ozveny avantgardistickej fascinácie pulzujúcim organizmom mesta, jeho však väčšmi zaujíma to, čo sa deje pod jeho povrchom – v doslovnom i prenesenom zmysle. Vo frenetickom slede obrazov autor skicuje letmé portréty ľudí, aby ich v asynchrónnej zvukovej stope doplnil otvorenými, úprimnými spoveďami. Výsledkom je emotívny príbeh o samote, ktorá nás v západnom svete v 21. storočí prenasleduje.

15.45, Kino Mladosť

 

21_x_New_York

 

Izraelský príbeh o nezlučiteľných spôsoboch, akými sa manželský pár vyrovnáva so smrťou jediného syna bol súčasťou výberu Medzinárodného týždňa kritikov na tohtoročnom MFF v Cannes. Názov filmu Týždeň a jeden deň v judaizme odkazuje na Šivu – týždeň trúchlenia po pohrebe zosnulého, počas ktorého sa pozostalí vyrovnávajú s jeho odchodom v príbytku blízkeho člena rodiny.

18:00, Kino Lumiére (K2)

 

On_Week_and_a_Day

 

Hranú prvotinu tuniskej režisérky Leily Bouzid s názvom Otvorila som si oči sa oplatí vidieť okrem iného kvôli soundtracku, ktorý ocení každý milovník súčasnej world music. Nespútaná hlavná hrdinka Farah so svojou kapelou vymetá nočné kluby. Jej životné voľby sa nevyhnutne stretávajú s nepochopením rodičov a jej tvorba zas naráža na mantinely rigidného politického režimu. Snímka Otvorila som si oči je nesmierne živým obrazom tuniskej spoločnosti v bode zlomu.

18:00, Kino Mladosť

 

As_I_Open_My_Eyes

 

Zakončiť večer a začať poslednú festivalovú noc odporúčame filmom o nočnom živote, Všetky tie prebdené noci. Krzystof a Michał, spolužiaci z umeleckej školy, žijú viac v noci ako cez deň. Blúdia ulicami Varšavy, vymetajú jeden večierok za druhým a snažia sa naplno si užiť svoju mladosť. Každú chvíľu sa bezhlavo zamilujú. Režisér do 100 minút vtesnal niekoľkomesačnú divokú nočnú party preloženú niekoľkými ťažkými ránami.

20:15, Kino Lumiére (K2)

 

ALL-THESE-SLEEPLESS-NIGHTS

 

Ak ste včera nemali možnosť zúčastniť sa slávnostného Záverečného ceremoniálu v rámci ktorého sa premietal film Lion, dnes to môžete dohnať. Austrálsky režisér Garth Davis ponúka strhujúci príbeh indického chlapca Sarú, ktorý sa po rokoch nečakaného odlúčenia od rodiny vyberie s  obmedzeným množstvom spomienok a s pomocou novej technológie zvanej Google Earth na jedno z najúchvatnejších hľadaní ihly v kope sena v moderných dejinách.

20.15, Kino Mladosť

 

Lion

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V spolupráci s občianskym združením 9múz sme vám priniesli sériu videorozhovorov s našimi hosťami. Na záver sme oslovili francúzskeho režiséra Vincenta Dieutreho, ktorý bol jedným z našich festivalových porotcov súťaže dokumentárnych filmov. V rozhovore sme sa ho opýtali na autobiografické prvky v jeho tvorbe a na jeho názor na festival a súťažné filmy. Rozhovor prebiehal v anglickom jazyku, ale sú k nemu priložené aj slovenské titulky.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme sa rozhodli osloviť srbského režiséra Bojana Vuletića, ktorého film Requiem za pani J. (2017, Rekvijem za gospođu J.) sa premietal aj v rámci MFF Bratislava a ktorý bol zároveň jedným z porotcov súťaže hraných filmov.

19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava dnes oficiálne končí, avšak aj počas posledného dňa sa môžu návštevníci tešiť na mimoriadne tituly a sprievodný program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe.

 

V utorok 14. novembra sa v kine Lumière rozdali ocenenia víťazným filmom 19. ročníka MFF Bratislava, ktorý stále pokračuje v kinách Mladosť,  MIER v Modre, Mier v Seneci a Záhoran v Malackách.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Tentokrát sme oslovili bosnianskeho herca Ermina Brava, ktorý si zahral až v dvoch filmoch, ktoré uvádzame na MFF Bratislava – v postapokalyptickom sci-fi Zrno (Grain, 2017) a emotívnej psychodráme vyrovnávajúcej sa s dôsledkami vojny v Juhoslávii Chlapi neplačú (Men Don’t Cry,2017).

Interview

 

Svet podľa Daliborka (2017) v Česku vyvolal kontroverzné ohlasy kvôli ústrednej postave „nežného” neonacistu. Klusák ho našiel na internete. 

 

Pomaly sa blížime k záveru festivalu a Kinečko má pre vás odporúčania na dnešné projekcie – tentokrát expandujeme do satelitných miest pri Bratislave.

Medzinárodný filmový festival Bratislava sa už pomaly chýli ku koncu, ale ešte stále ponúka návštevníkom pestrý program. Preto sme pre vás pripravili prehľadného „festivalového sprievodcu“, ktorý vám pomôže zorientovať sa vo filmoch aj v bohatom sprievodnom programe. Od zajtra sa zároveň festival rozširuje aj do ďalších regionálnych miest, Modry, Malaciek a Senca.

S iránskym režisérom Alim Asgarim sme sa rozprávali o jeho filme Zmiznutie (Disappearance, 2017), filmárskych začiatkoch, procese vzniku jeho filmov, ale aj o situácii v iránskej spoločnosti a kinematografii. Jeho celovečerný debut rozpráva o páriku mladých milencov, ktorí sa dostali do vážneho problému a na jeho vyriešenie majú len pár hodín.

Dráždivo znejúci titul najnovšieho filmu štyridsaťročného indického režiséra Sanala Kumara Sasidharana, Sexy Durga, klame telom. Ide totiž o temnú road movie mladého páru naprieč juhoindickou provinciou Kerala.

V spolupráci s občianskym združením 9múz vám prinášame sériu videorozhovorov s našimi výnimočnými hosťami.  Oslovili sme aj debutujúcu Soňu Maletzovú, ktorá na festivale uviedla v špeciálnej predpremiére svoj film Varga, unikátny portrét slovenskej hudobnej ikony a legendy, Mariána Vargu.

 

Električka zvaná Túžba (A Streetcar Named Desire, 1951) s Marlonom Brandom v hlavnej úlohe je z hľadiska hereckej práce prelomovým filmom kvôli uplatneniu princípov method acting. Viac o histórii a definícii tejto hereckej metódy píše Mária Miniariková.