Oslepujúci západ slnka

Film z prostredia malomestskej televíznej stanice je skicou pseudoetnografického
portrétu jednej gruzínskej komunity. Hoci miestny životný štýl stále
prísne určujú rituály a tradície, do kolektívnej mysle občanov mestečka sa
už stihol infiltrovať vzdialený odraz moderného sveta. Nikto poriadne nevie,
ako sa správať, lebo najvyššou prioritou je vytvoriť o sebe čo možno najlepší
obraz. Kaleidoskop postáv, miest a udalostí postupne odhaľuje ich životný
štýl, ako aj ich zvláštny súbor hybridných a pokrútených hodnôt. Dariko,
jediná novinárka v televízii, pripomína postavu Vergília z Danteho Božskej
komédie, sprevádzajúc divákov na ceste k spoločným okamihom zjavení.

Smrteľné historky

Tento trikový poviedkový dlhometrážny film kombinujúci hranú akciu s 3D a 2D animáciou, bábkohereckými technikami a zadnou projekciou pozostáva z troch príbehov (Antonio Cacto, Maják, Veľ ký chlap) a troch krátkych skečov (Na draka). Každá časť filmu je iného žánru a bola vyrobená odlišnou technológiou. Príbehy sú však vzájomne prepojené, obsahovo i formálne. Vo všetkých troch poviedkach sa tvorcovia pohrávajú s dvojakým metrom a s témami hrdinstva a smrti. Zakaždým sa v príbehu stretáva niečo malé s čímsi obrovským – maličký rytier s ohromným drakom, prastarý mexický škriatok s človekom, drobučký Profesor s kravami, dvaja gangstri s Veľ kým chlapom – a každé z týchto stretnutí sa končí hrdinskou smrťou hlavnej postavy.

Profesionálna cudzinka

Osemnásťročná Irena Brežná krátko po okupácii Československa v roku 1968 neochotne nasledovala svojich rodičov do emigrácie. Musela čeliť nielen novej, nepochopiteľnej kultúre, ale aj výčitkám svedomia, že nebojovala za svoju vlasť. To je dôvod, prečo začala písať o disente vo Východnej Európe a o ruskej invázii do Čečenska. Postupne zisťujeme, ako si Irena Brežná vytvorila inšpiratívnu „patchworkovú identitu“, geograficky situovanú nielen medzi Švajčiarsko, Nemecko, Francúzsko a Slovensko, ale aj do afrického kontinentu a do Ruska. V jej vlasti zvanej emigrácia sa hovorí mnohými jazykmi a vyskytujú sa v nej zaujímaví a pestrofarební ľudia. Film ponúka jedinečné archívne záznamy a čerstvé slzy a smiech.

Parlika

Film skúma postavenie afganských žien počas transformácie Afganistanu z totalitnej talibanskej teokracie na demokratický štát. Zaznamenáva príbeh Suraye Parliky, zrelej afganskej ženy, ktorá sa po porážke Talibanu odhodlala vstúpiť do vysokej i miestnej politiky, teda „na územie mužov“. Do arény, kde prítomnosť aktívnych žien, napriek ústavným garanciám, považujú aj členovia vlády a parlamentu (zväčša pohlavári kmeňov) skôr za výstrednosť. Najmä vtedy, keď odvážne ženy s odhalenou tvárou nemlčia, ale pokúšajú sa vo verejnom priestore vyvolať otvorenú diskusiu: o nesúlade medzi zákonmi a ich uplatňovaním v každodennom živote, o zjavnej i skrytej diskriminácii žien, či o konkrétnych zločinoch mužov voči ženám, ktoré sa snažia žiť dôstojnejšie.

Mir vam

Revolúcia na Majdane, anexia Krymu, občianska vojna: „veľké dejiny“ sa k nám po čase relatívneho pokoja opäť priblížili, odohrávajú sa v tesnom susedstve, kúsok za našimi hranicami. A viacerí slovenskí reportéri o nich podávajú cenné svedectvo. Dokumentárna road-movie z východu Ukrajiny, ktorú nakrútil mladý fotograf a kameraman Juraj Mravec, je dôležitou správou o krajine, ktorá sa premenila na bojovú zónu. Filmové rozprávanie prekladané pôsobivými čiernobielymi fotografiami a sprevádzané subjektivizujúcim denníkovým komentárom sa sústreďuje predovšetkým na následky vojny. Z letmých portrétov ľudí z Donbasu skladá obraz zmaru a strachu, ale aj ľudskej vitality, schopnosti prežiť a tešiť sa zo všedných vecí, ktoré im vojna zatiaľ nestihla vziať – rovnako ako im nevzala vieru v lepšiu budúcnosť.

Toni Erdmann

Po deziluzívnej vzťahovej štúdii Všetci ostatní prichádza nemecká režisérka Maren Ade s jedným z divácky najobľúbenejších filmov tohtoročnej festivalovej sezóny. Jej Toni Erdmann je prenikavou a nesmierne vrstevnatou snímkou o zblížení otca a dcéry, v ktorej spoločenskú kritiku zaobalila do komediálneho žánru s absurdnými podtónmi. Ambiciózna Ines sa s vidinou kariéry v nadnárodnej korporácii vzdáva súkromia, vzďaľuje sa od domova aj svojich blízkych. Iskru v jej živote sa roz- hodne vykresať jej recesistický otec, ktorý má záľubu v prezliekaní a nosení falošných zubov. Postupne sa jej začne pliesť do života v podobe vlastného rozgajdaného alter ega, podľa ktorého je film pomenovaný. Reťaz komických a trápnych situácií, ktoré spolu zažijú, pomaly narúšajú Inesinu sebaistotu a spochybňujú jej presvedčenie, že zmyslom života je kariéra. Film, ktorý bude Nemecko reprezentovať v zápolení o Oscara, výstižne karikuje korporátny svet, jeho pokrútené pravidlá a špecifický jazyk.

Otvorila som si oči

Leyla Bouzid je debutujúca režisérka tuniského pôvodu, ktorá získala filmárske vzdelanie na prestížnej parížskej La Fémis a vo francúzskom prostredí naďalej pôsobí.
Vo svojej oceňovanej prvotine Otvorila som si oči spracúva témy spojené s kultúrnymi premenami jej rodiska a životným pocitom svojej vlastnej generácie. Jej film je civilistickým rozprávaním o mladej rebelke, ktorá sa nechce vtesnať do spoločnosťou predpísaných úloh. Nespútaná hlavná hrdinka Farah so svojou kapelou vymetá nočné kluby. Jej životné voľby sa nevyhnutne stretávajú s nepochopením rodičov a jej tvorba zas naráža na mantinely rigidného politického režimu. Snímka Otvorila som si oči je nesmierne živým obrazom tuniskej spoločnosti v bode zlomu.

Ping Pang

Bezbrannú ženu trápi v práci sexuálne obťažovanie. Každý deň po skončení pracovnej doby chodieva hrávať ping-pong. Trénuje sama a tvrdo, akoby sa pokúšala uniknúť z reality.

Oceán

Apokalyptický sci–fi film zasadený do neďalekej budúcnosti. Ambiciózny zástupca tlačového tajomníka vládnej agentúry sa venuje svojej milenke v dome v Malibu práve v čase, keď zlyhá Systém národnej bezpečnosti. Keďže je oficiálnym vládnym hovorcom, je na ňom, aby národu vysvetlil podstatu vzniknutej katastrofy.

Slnko, to slnko ma oslepilo

Meursault, hlavná postava románu Cudzinec z pera Alberta Camusa, náhod­ ne vstupuje do príbehu, ktorý považoval za skončený, a ktorý preňho nebol nijako dôležitý. Oslepený slnkom strieľa do muža, do nevládnej mŕtvoly, do prázdnoty. Vo filme je moment vraždy na chvíľu oddialený víziou života,
v ktorom sa prijíma zodpovednosť za iného človeka. Protagonista filmu stojí nad Cudzincom a tvárou v tvár voľ be. Porozumenie svetu sa naňho rúti s priveľkou silou a Cudzinec sa stáva bremenom. Tento veľavýznamný komentár k utečenecnej kríze a vlne xenofóbie, ktorá ju nasledovala, je dielom jednej z najodvážnejších autorských dvojíc súčasného filmu – Anky a Wilhelma Sasnalovcov. Film čerpá inšpiráciu z kľúčového diela existencializmu, reinterpretuje ho a využíva jeho jednoduchý príbeho­ vý rámec ako priestor na hĺbkovú analýzu strachu z cudzieho.

LoveTrue

Existuje niečo ako pravá láska? Rafinované hľadanie odpovede na túto otáz­ ku udáva smer rozprávaniu najnovšieho dlhometrážneho filmu izraelskej re­ žisérky Almy Har’el. Počas ciest na Aljašku, Havaj a do New Yorku sa stretáva s troma pármi v rôznych etapách ich životov a vzťahov. Skôr než zistiť, aký má pravá láska zmysel, sa Alma snaží prísť na to, ako sa pravá láska mení. Prostredníctvom nehereckého obsadenia rekonštruuje dôležité momenty z minulosti a predkladá možné verzie budúcnosti postáv. LoveTrue je ódou na nádherný potenciál partnerstva, ktorá diváka zároveň konfrontuje s jeho komplikáciami. Skôr než odpoveďou na otázky, ktoré LoveTrue kladie, je film cestou cez otázky samotné. Cestou, ktorá nám ponúka možnosť preniknúť do podstaty vlastného hľadania – hľadania s cieľom nájsť lásku a pocítiť, ako sa pre nás mení jej zmysel počas toho, ako dozrievame. Hľadania, ktoré máme všetci spoločné.

A hľa: Snívanie o prepojenom svete

V snímke A hľa: Snívanie o prepojenom svete zachytáva legendárny filmový režisér a dokumentarista Werner Herzog (Grizzly Man, Jaskyňa zabudnu- tých snov) virtuálny svet od úplného počiatku až po súčasnosť, objavujúc digitálnu krajinu s rovnakou zvedavosťou a predstavivosťou, akú poznáme z jeho pozemských snímok mapujúcich také odľahlé destinácie, akými sú Amazonka, Sahara, Južný pól či austrálske pustatiny. Herzog diváka prevádza sériou provokatívnych rozhovorov, odhaľujúcich spôsoby, akými svet internetu pretransformoval celé fungovanie nášho reálneho sveta – od obchodu po vzdelanie, od cestovania do vesmíru po zdravotnú starostlivosť – ako aj samotnú podstatu nášho správania pri nadväzovaní a udržiavaní osobných vzťahov.

V Kalifornii

Najprv upretý zrak, fascinované pozorovanie a nakoniec sliedenie, ktoré mení pozorovanie na posadnutosť: pohľad má prekvapivé množstvo odtieňov. Mathilde je začínajúca baletka, zápasiaca o svoje miesto v tvrdej branži. Kým Charles je študent filmu, ktorý hľadá svoj prvý veľký námet, až kým nepo­ chopí, že ho celý ten čas žije. Nevídane otvorené rozprávanie o komplikova­ nom vzťahu rámcuje obdobie ich spoločného života v cudzine, kam Mathilde odišla za snom o kariére primabaleríny a Charles ju oddane nasledoval. V Kalifornii je film, ktorý buduje divácke očakávania, aby ich s rachotom rúcal. Film, ktorý sa spočiatku javí ako poetické vyznanie lásky a neskôr ako štúdia o sebatrýzni a prijímaní bolesti, pred nami odkrýva stále nové, hlbšie vrstvy.

Tramontane

Film je pátraním po vlastnej identite za nezvyčajných životných podmienok v nezvyčajnom sociálnom prostredí. V libanonskej dedinke žije slepý mladík Rabih. Pri žiadosti o vydanie pasu zisťuje, že jeho občiansky preukaz je falošný, čo ho privádza k hľadaniu pravdy o vlastnom živote. Pátrajúc po zázname o svojom narodení stretáva Rabih na potulkách libanonským vidiekom ľudí, ktorí sa ocitli na úplnom okraji spoločnosti. Ich životné príbehy so sebou prinášajú ďalšie otázky, ale aj drobné stopy na ceste za pravdou o jeho identite. Stretáva sa s národom neschopným rozpovedať mu nielen jeho, ale aj svoj vlastný príbeh. Okrem skúmania politického dopadu na intímny príbeh slepého mladíka a libanonský vidiek sa snímka sústredí na širší politický a kultúrny kontext, v ktorom sa príbeh odohráva. Tramontane, zasadený a nakrútený výlučne v teréne v prostredí Libanonu, prekypuje silnými emóciami bez zbytočného pátosu. Slepého mladíka majstrovsky zahral Barakat Jabbour.

Lastovička

27–ročná Mira cestuje zo Švajčiarska do irackého Kurdistanu s cieľom vypátrať a po prvýkrát sa stretnúť so svojim otcom. K dispozícii má jedine starý list a vyblednutú fotku. Hrdinka, plná vzrušenia a nádeje, netuší, že sa vydáva na cestu, ktorá jej navždy zmení život. Cestu do krajiny plnej prírodných krás, no taktiež aj politických konfliktov, ktoré snímka zobrazuje z úplne novej perspektívy. V Kurdistane sa Mira stretáva s terorizmom, zločinom a zákonom ulice, no neobchádza ju ani láska. Film vykresľuje dve najväčšie životné tragédie: nenaplnenie a naplnenie životných túžob. Snímka nakrútená v Švajčiarsku a Kurdistane je akýmsi obráteným obrazom života jej autora Mana Khalila, ktorý po živote a väznení v rodnej Sýrii odišiel do azylu vo Švajčiarsku.

Týždeň a jeden deň

Príbeh o nezlučiteľných spôsoboch, akými sa manželský pár vyrovnáva so smrťou jediného syna. Názov filmu Týždeň a jeden deň v judaizme odkazuje na Šivu – týždeň trúchlenia po pohrebe zosnulého, počas ktorého sa pozostalí vyrovnávajú s jeho odchodom v príbytku blízkeho člena rodiny. Manželka Vicky túži po poriadku a rutine, čo pre ňu znamená návrat do práce – základnej školy, kde je učiteľkou. Na rozdiel od Vicky sa jej manželovi Eyalovi naspäť do práce veľmi nechce. Pod zásterkou drobnej lži sa ocitá v hospici, kde jeho syn Ronnie strávil posledné chvíle svojho života. Namiesto prikrývky, po ktorú údajne prišiel, sa vracia s vreckom synovej medicinálnej marihuany. Eyal sa s dostatočnou zásobou trávy v spoločnosti svojho suseda–huliča vydáva na cestu existenčného bádania. Film, tvoriaci súčasť výberu Medzinárodného týždňa kritikov na tohtoročnom MFF v Cannes, je vynikajúcim režisérskym i hereckým počinom, balansujúcim medzi komédiou a drámou, ktorý sa štábu podarilo dosiahnuť vďaka dokonale namiešanej kombinácii sĺz a smiechu.

Svetácke dievča

Giulia je členkou náboženskej spoločnosti Svedkov Jehovových. Hoci je veľmi nadaná, jej vzdelanie, ambície a osobné vzťahy musia ustúpiť prísnym pravidlám, plynúcim z náboženstva, ktoré jej rodina vyznáva. Giuliin svet, postavený na striktných zvykoch a posvätných náboženských textoch, uviazol v čase a nemilosrdne odmieta každého, kto doň nepatrí. Po stretnutí s Libertom, ktorý pracuje v továrni Giuliinho otca, sa hrdinka ocitá na neznámej pôde: odmieta obmedzenia, ktoré jej ukladá viera. Zisťuje, že ju možno čaká aj iný osud – osud, pre ktorý sa môže rozhodnúť sama. Ľudia v Libertovom robia chyby, nebránia sa novým vyhliadkam a nekladú láske podmienky. Vzťah dvoch mladých ľudí sa neodvratne mení na čistý ľúbostný príbeh, ktorý však hrdinku neúprosne vylučuje z náboženského sveta, do ktorého kedysi patrila. Nežný portrét kvitnúcej lásky na križovatke životných ciest Svetácke dievča mal premiéru na MFF Benátky.

Nezízaj mi do taniera

Dlhometrážny debut chorvátskej režisérky Hany Jušić rozpráva príbeh 24–ročnej ženy z rodiny z nižších spoločenských vrstiev, ktorá po porážke svojho desivého otca duševne dozrieva. Celý Marijanin život sa točí okolo jej rodiny. Žijú hlava na hlave, natlačení v maličkom byte, kde jeden druhého privádzajú do šialenstva. Po porážke, ktorá nechá panovačného otca úplne pripútaného na lôžko, sa na čelo domácnosti stavia Marijana. Zatiaľ čo chodí z jednej práce do druhej, aby rodinu udržala nad vodou, jej matka a postihnutý brat robia všetko preto, aby loď potopili. Útechu vo vyhrotenej situácii nachádza až v pochybnom príležitostnom sexe s neznámymi ľuďmi a novonadobudnutá chuť slobody v nej prehlbuje túžbu po čoraz intenzívnejších zážitkoch. Konečne našla pocit voľnosti, s ktorým si však nevie dať rady. Hyperrealizmus tejto filmovej snímky je oslavou škaredosti životov „bielej spodiny“, okorenenou špecifickým čiernym humorom a silnými hereckými výkonmi.

Ja ako Tekvička

Dlhometrážny bábkový film Ja ako Tekvička je nežným a poetickým príbehom o dospievaní. Po nečakanej smrti svojej matky sa deväťročný chlapec prezývaný Tekvička skamaráti s dobrosrdečným policajtom Raymondom, ktorý ho sprevádza na ceste do novej pestúnskej rodiny, plnej sirôt v jeho veku. Nájsť si vlastné miesto v tomto zvláštnom a často nepriateľskom prostredí nie je pre Tekvičku jednoduché. Vďaka pomoci ochotného Raymonda a nových kamarátov sa však po čase naučí dôverovať, nachádza pravú lásku a nakoniec aj vlastnú rodinu. „K filmovej adaptácii knihy od Gillesa Parisa ma priviedla myšlienka nakrútiť film o deťoch, zameraný na zlé zaobchádzanie s nimi ako aj prostriedky, ktorými tento problém v dnešnom svete riešime; zábavný film, pri ktorom sa budete smiať aj plakať, no predovšetkým film, ktorý verne zachytáva skutočnosť, odohrávajúcu sa tu a teraz. Film o moci vytrvalosti v skupinke priateľov, zastávajúci ideály empatie, kamarátstva, delenia sa a tolerancie,“ hovorí režisér.

Som tu!

Dlhometrážny debut scenáristu a režiséra Renārsa Vimbu je delikátnou drámou, ktorá spracúva tému dospievania – málokedy jednoduchého obdobia v ľudskom živote – s jedinečným jemnocitom. Hoci je Vimba ešte len debutantom, v snímke jasne badať vyspelý vizuálny štýl a zmysel pre diskrétne, no zato účinne pulzujúce emócie. Som tu! je príbehom o sedemnásťročnej Raji a jej dvanásťročnom bratovi Robisovi, ktorí žijú so svojou starou mamou Olgou. Otec im umrel a matka odišla za prácou do Anglicka. Panovačná Olga plánuje predať dom na vidieku aj proti vôli svojich vnúčat. Situácia sa však mení, keď Olga nečakane zomiera. Zo strachu pred životom v detskom domove Raja s Robisom babičku pochovajú v jablkovom sade a rozhodnú sa nájsť svoju matku. Tento rodinný príbeh zachytáva v súčasnosti vysoko aktuálnu otázku ekonomických migrantov, pričom na tému nahliada z pomerne nezvyčajného uhla pohľadu: neskúma tých, ktorí odišli za novým životom, ale tých, ktorí po nich ostali doma, kde plánujú ostať aj naďalej. Film mal premiéru na festivale Berlinale v sekcii Generation 14–plus (Mládež od 14 rokov).

Psy

Dramatický triler odohrávajúci sa v hornatej oblasti Rumunska. Roman, mladý muž z mesta prichádza do odľahlej dedinky neďaleko ukrajinskej hranice, aby predal pozemky, ktoré tu zdedil po svojom dedovi. S prekvapením zisťuje, že majetok je obrovský a takmer celkom izolovaný od civilizovaného sveta. Kým Roman zariaďuje predaj, všíma si, že miestni sa mu vyhýbajú a že na jeho pozemku sa každú noc schádzajú podozriví chlapi v autách. Premkýna ho pocit všeobecného strachu, ktorý sa však neprejavuje ničím konkrétnym. Romanov nepokoj a zraniteľnosť sa ďalej zvyšuje, keď na neohlásenú návštevu príde jeho priateľka – nie azda preto, že by jej hrozilo priame nebezpečenstvo, ale skôr preto, že sa stáva nevítanou svedkyňou jeho neschopnosti dostať situáciu pod kontrolu. Navzdory všetkým odporúčaniam Roman uskutočňuje svoj zámer predať majetok. No hoci svoj útek pripravuje do detailov, nie je schopný odhadnúť skutočnú povahu zla ľudí, s ktorými má do činenia.

Kameramanka

Boxerský zápas v Brooklyne; život v povojnovej Bosne a Hercegovine; každodenný kolotoč nigérijskej pôrodnej sestry; intímny moment v kruhu rodiny: tieto a mnohé ďalšie scény vyskladávajú Kameramanku, mozaiku záberov nakrútených v priebehu 25–ročnej kariéry dokumentárnej kameramanky Kirsten Johnson. Prostredníctvom série epizodických juxtapozícií a porovnávaní záberov skúma režisérka vzťah medzi tvorcami obrazov a ich námetmi, napätie medzi objektivitou a zásahom kamery, ako aj komplexné vzájomné pôsobenie neupravenej reality a umelo vytvoreného rozprávania. Kameramanka, ktorá kombinuje dokument, autobiografiu a sériu etických otázok, je dojemným pohľadom na osobnú životnú cestu jednej filmárky a zároveň pozorným skúmaním toho, čo znamená nasmerovať kameru na svet.

Zrodenie národa

Snímka, zasadená do prostredia amerického juhu pred občianskou vojnou, mapuje životné osudy Nata Turnera, gramotného otroka a kazateľa, ktorého finančne strádajúci majiteľ Samuel Turner prijme ponuku, aby Natove schopnosti za peniaze prepožičal cieľu upokojenia búriacich sa otrokov. Počas svojich ciest po krajine sa Nat stáva svedkom mnohých zverstiev páchaných na príslušníkoch jeho rasy. Ako sa postupne radikalizuje, jeho výrečnosť, charizma a znalosť Písma sa stávajú zbraňami, ktoré namieri proti svojim utláčateľom. Je iba otázkou času, kedy sa Nat postaví do čela povstania v nádeji, že svoj ľud dovedie k slobode.
Názov snímky je ironizujúcou narážkou na výpravný veľkofilm Davida W. Griffitha z roku 1915 o americkej občianskej vojne a tzv. Ére rekonštrukcie, ktorý je neslávne známy stereotypným zobrazením černochov a heroizova- ním členov Ku Klux Klanu. Parkerove Zrodenie národa naopak patrí do na- rastajúceho radu filmov afroamerických režisérov, ktoré reflektujú americkú históriu v kontexte neutíchajúcej diskusie o rasovom napätí a pretrvávajúcej nerovnosti.

Nočné zvieratá

Druhý celovečerný film režiséra Toma Forda rozpráva príbeh ženy, ktorá sa ocitá tvárou v tvár démonom vlastnej minulosti po tom, čo ju pohlcuje trilerový román z pera jej bývalého manžela. Susan je úspešnou majiteľ kou galérie v Los Angeles. Jej dokonalý svet sa začína rúcať vo chvíli, keď sa na stole objavuje rukopis románu od bývalého, dávno odcudzeného manžela Tonyho. Jej súčasný muž, mladý pohľadný lekár, odchádza do New Yorku a Susan sa púšťa do čítania rukopisu. Príbeh ju okamžite vťahuje do života jednej z postáv počas rodinnej dovolenky, ktorá sa mení na zlý sen. S každou ďalšou prečítanou stránkou je Susan nútená premýšľať nad súvislosťami s vlastnou minulosťou. Oscilujúc medzi hrdinkiným životom a dejom románu Ford pomaly a dôsledne priťahuje skrutky: stupňuje napätie, pričom aj naďalej zachováva charakter znepokojujúcej drámy. Výsledkom je nielen pôsobivý triler, ale aj psychologická štúdia ženy v krízovej situácii.

Nóra Ružičková

Nóra Ružičková pôsobí v oblasti vizuálneho umenia a literatúry. Pracuje ako odborná asistentka na Katedre intermédií na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde vedie ateliér Obraz/zvuk/text a kontext. Vo svojich umeleckých projektoch využíva rôzne médiá a formy vyjadrenia – text, video, zvukovú inštaláciu, kolektívnu performanciu, fotografiu, objekty, atď. V posledných rokoch sa venuje najmä výskumu inštitucionalizácie a kategorizácie (nielen) umenia, vzťahov medzi obrazom a textom a kategórie odlišnosti. Mnohé z jej projektov sú založené na spolupráci s inými umelkyňami a umelcami, ale aj s ľuďmi z mimoumeleckých sfér.

Štěpán Hulík

Štěpán Hulík sa narodil v roku 1984 v Uherskom Hradišti. Vyštudoval katedru filmových štúdií na Filozofickej fakulte Karlovej univerzity a scenáristiku a dramaturgiu na pražskej FAMU. Za svoj knižný debut Kinematografie zapomnění (2011), v ktorom zmapoval stav českého filmu v období normalizácie, získal cenu Magnesia Litera. Scenáristicky debutoval historickou minisériou Hořící keř (2013) v produkcii HBO Europe a v réžii Agnieszky Holland. Za scenár k tejto dráme získal Českého leva. Na spoluprácu s HBO Europe nadviazal tento rok, keď napísal scenár k osemdielnej kriminálnej minisérii Pustina.

Noud Heerkens

Nezávislý filmový tvorca, pedagóg a príležitostný kurátor a producent Noud Heerkens pôvodne študoval architektúru na Delftskej technickej univerzite. V roku 1978 sa však začal venovať tvorbe filmov a inštalácií, ktoré sa objavili vo viacerých národných a medzinárodných projektoch.

Medzinárodného uznania sa Heerkensovi dostalo vďaka snímkam Re-akcia v A (Re-action in A, 1979), Muž v pohybe (Man in Motion, 1985), Súkromný príbeh (Private Story, 2000) a Posledný rozhovor (Last Conversation, 2009) V spolupráci s tanečníkom a choreografom Tomom Lutgerinkom vytvoril sériu tanečných filmov. Vo svojich filmových projektoch skúma hranice filmového média, ktoré tiež kombinuje s inými disciplínami. Téma, ktorou sa Heerkens zvykne v tvorbe zaoberať, je osamelosť postmoderného človeka.

Väčšina jeho filmov je súčasťou zbierky filmového múzea EYE v Amsterdame. Žánrové zaradenie týchto diel je veľmi pestré, počínajúc experimentálnym filmom cez tanečné snímky až po road movie.

Úna Feely

Už vyše dvadsaťpäť rokov pôsobí Úna Feely ako filmová dramaturgička pre viacero medzinárodných festivalov a udalostí. V roku 2013 sa stala spoluzakladateľkou  IndieCork, akcionármi vlastneného festivalu nezávislého filmu v írskom Corku.  Poháňaná túžbou reprezentovať írsku filmovú tvorbu aj na medzinárodnej pôde nedávno založila s programovým riaditeľom festivalu IndieCork Mickom Hanniganom filmovú agentúru Green Ray.

Norbert Franko

Norbert Franko je študentom magisterského stupňa na Katedre kulturológie na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Absolvoval taktiež viacero seminárov na Katedre filmových štúdií na Karlovej Univerzite počas svojej akademickej mobility v Prahe. Štúdiu kultúry a umenia sa venuje už piaty rok, na film nazerá hlavne v teoretickej rovine, a to v rámci rôznych vedných disciplín ako filozofia, sociológia a podobne. Každoročne sa zúčastňuje na viacerých filmových festivaloch na Slovensku alebo v Českej republike, či už ako návštevník alebo dobrovoľník.

Juraj Mydla

Juraj Mydla je študentom štvrtého ročníka na Katedre intermédií Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave v ateliéri IN. V centre jeho záujmu stojí zneistenie, či spochybnenie vžitých stereotypov vyplývajúcich z usporiadania spoločnosti a jazyka. Vyjadruje sa prevažne digitálnou grafikou a videoartom.

Adam Straka

Adam Straka je študentom bakalárskeho ročníka na Katedre audiovizuálnych štúdií Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Vo svojich ročníkových prácach sa zameriava na sociologické či filozofické aspekty filmov. Európskemu filmu sa momentálne intenzívne venuje v rámci svojej bakalárskej práce, v ktorej skúma súčasné smerovanie troch najväčších európskych festivalov: Berlín, Benátky a Cannes. Súbežne pracuje na alternatívnej distribúcii autorských dokumentárnych filmov pod názvom Dokument na kolesách.

Canan Gerede

Canan Gerede sa narodila v New Yorku v roku 1948. Štúdium vo
venezuelskom Caracase a na Americkej akadémii dramatických umení
v New Yorku zasvätila odboru divadla. Od roku 1978 do roku 1982
pôsobila ako asistentka Atifa Yilmaza a Yılmaza Güneyho a zatiaľ čo
bol Güney vo väzení pomáhala produkovať film Cesta, ktorý získal Zlatú
palmu na MFF v Cannes. V roku 1983 napísala scenár k nemeckému
filmu Nemecko pod tŕňmi (Germany under Thorns) a stala sa jednou
z producentiek pre snímku Thomasa Harlana Wundkanal. Od roku 1987
zrežírovala viacero dokumentárnych filmov, ako napríklad Posuňte
krvavničku, prosím (Pass the Bludwurst Please, 1987), Abidine, môžeš
namaľovať portrét šťastia? (Abidine, Sen Mutluluğun Resmini Yapabilir
misin?, 1988) alebo Ženy za závojom (Peçenin Ardındaki Kadınlar, 1993).
V roku 1991 mala počas Týždňa kritiky na MFF v Cannes premiéru jej
prvá dlhometrážna snímka Robertov film. V roku 1995 získala na 32.
ročníku Festivalu filmu a umenia „Zlatý pomaranč“ v Antalyi ako prvá
žena ocenenie za Najlepšiu réžiu jej druhý dlhometrážny film Láska
chladnejšia než smrť (Aşk Ölümden Soğuktur). Gerede v súčasnosti žije
a pôsobí v Istanbule.

Monika Mikušová

Monika Mikušová vyštudovala filmovú vedu na Vysokej škole múzických umení (VŠMU) a vedu o výtvarnom umení na Univerzite Komenského v Bratislave. Pracuje ako dramaturgička akvizícií v RTVS a súčasne prednáša na Katedre audiovizuálnych štúdií VŠMU. Zároveň sa venuje popularizácii filmu a myslenia o filme. Je spoluautorkou elektronických skrípt Kapitoly z dejín svetového filmu a rozhlasového cyklu Kino-Ucho. V súčasnosti pracuje na projekte Filmovej výchovy pre pedagógov a študentov stredných škôl a popritom pôsobí ako kurátorka a publicistka na voľnej nohe. V minulosti pracovala ako kurátorka v Stredoeurópskom dome fotografie a externe prednášala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.

Pamela Cohn

Pamela Cohn je americká filmárka, publicistka a kurátorka, ktorá v súčasnosti tvorí v Berlíne a kosovskom Prizrene. Okrem roly nezávislej konzultantky v oblasti tvorby dokumentárnych filmov je tiež súčasťou viacerých medzinárodných premietacích a výberových komisií amerických, európskych a britských festivalov, ako aj členkou prezentačných fór a filmových fondov. Okrem pravidelných príspevkov na blog o umení v časopise Bomb tiež píše pre časopisy Filmmaker, Senses of Cinema a The Calvert Journal. Pamela je členkou výberovej komisie a programového tímu medzinárodného festivalu dokumentárnych a krátkometrážnych filmov DokuFest v kosovskom Prizrene ako aj programových oddelení mnohých ďalších festivalových a výstavných priestorov.

Viera Čákanyová

Viera Čákanyová študovala scenáristickú tvorbu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave, kde momentálne pôsobí ako doktorandka, ako aj dokumentárnu tvorbu na Akadémii múzických umení v Prahe. Jej študentské filmy Under Underground (2006), Piraňa (2007), Alda (2009) a 100 dní (2009) získali niekoľko medzinárodných ocenení. Vo svojej práci sa často a rada pohybuje na hranici medzi žánrami, najmä medzi hraným filmom a dokumentom; jej posledný film Letiaci kôň je animovaný dokument. Okrem toho, že pracuje na vlastných filmoch, pôsobí aj ako dramaturgička a strihačka na nezávislých filmových projektoch a natáča dokumentárne filmy pre neziskové organizácie a televíziu.

Nenad Puhovski

Nenad Puhovski je jednou z popredných postáv, ktoré sa pričinili o sformovanie moderného chorvátskeho dokumentárneho filmu. Absolvoval štúdium na Filozofickej fakulte a Akadémii dramatických umení (ADU) v Záhrebe. Na svojom režisérskom konte má vyše 250 produkcií pre divadlo, film a televíziu, za ktoré získal množstvo domácich aj medzinárodných ocenení. V súčasnosti pracuje ako profesor réžie dokumentárnych filmov na ADU, kde pôsobí ako pedagóg a mentor mladých filmových profesionálov z Európy, Ázie, Južnej Ameriky, Blízkeho východu a Spojených štátov.

V roku 1997 založil v Chorvátsku Factum, poprednú nezávislú spoločnosť pre produkciu dokumentárnych filmov. Pod jeho vedením z nej vzišlo vyše sedem desiatok dokumentárnych filmov, ktoré odpremietalo viac než 70 festivalov. V roku 2005 založil ZagrebDox, najväčší medzinárodný festival dokumentárnych filmov v regióne, kde je od začiatku riaditeľom. Nenad je členom Európskej filmovej akadémie.

Ulrich Wimmeroth

Rodák z nemeckého Kolína Ulrich Wimmeroth pracuje ako novinár a filmový kritik pre množstvo filmových časopisov, novín a webových portálov, akými sú napríklad Kino&Co, cinezone.de, filmabriss.com alebo filmfutter.com. V deväťdesiatych rokoch sa počas svojho vysokoškolského štúdia v Kolíne a Bonne špecializoval na ázijský a východoeurópsky film. Dnes si ako divák dokáže vychutnať taliansky giallo rovnako ako aj vysokorozpočtové mainstreamové trháky. Vo svojich pravidelných stĺpčekoch nerecenzuje len novinky svetovej kinematografie, ale aj podivné objavy z hlbín košov so zlacneným tovarom.

Matúš Kvasnička

V roku 2002 absolvoval štúdium filmovej vedy na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Počas štúdia príležitostne prispieval do viacerých periodík, napríklad do filmového mesačníka Film.sk či do týždenníka Kultúrny život. Od roku 2003 pracuje v denníku Pravda na oddelení kultúry, ktoré v súčasnosti vedie.

Andrzej Fogler

Filmový expert a kritik, kultúrny sociológ, špecialista na anglický jazyk a literatúru a doktor humanitných vied Andrzej Fogler pôsobí v poľskej sekcii FIPRESCI už vyše 25 rokov. Podieľa na organizácii a prednáša na medzinárodných konferenciách, festivaloch a seminároch. Je autorom dvoch kníh a vyše stovky článkov a esejí z oblasti filmu a audiovizuálnej kultúry.

Fogler pôsobí ako porotca na mnohých medzinárodných filmových festivaloch ako aj člen medzinárodných panelov, ktoré pre festivaly filmy vyberajú. Pravidelne prispieva do rôznych filmových časopisov, akými sú napríklad mesačník Kino alebo Magazyn Filmowy, ako aj do filmového portálu Poľskej asociácie filmárov.

Od roku 2008 pracuje ako spoluredaktor a koordinátor „Najlepších kníh o filme”, medzinárodnej kampane FIPRESCI (facebook.com/bestbooksonfilm).

Flashback: Americké voľby

Budú to „voľby ako žiadne pred nimi,“ zhodujú sa komentátori v debatách o azda najsledovanejšej politickej udalosti tohto roka. Bez ohľadu na výsledok amerických prezidentských volieb je zrejmé, že doznievať budú dlhšie, než je zvyčajné, a budú podrobené analýzam z najrôznejších perspektív. Naším príspevkom do tejto diskusie je mini-retrospektíva filmov o amerických prezidentských voľbách, ktorá len pár dní po veľkom finále sprostredkúva pohľad na ich moderné dejiny. Tie sú späté práve s nástupom a rozšírením masovokomunikačných prostriedkov vrátane filmu a televízie, ktoré nezvrátiteľne zmenili podobu politickej kampane a kandidátov postavili pod drobnohľad verejnosti. Dôležitým predpokladom úspechu sa stala pripravenosť kandidátov reagovať pred kamerou; odvtedy voľby môže rozhodnúť hoci jedno nešťastné gesto. Od Primárok (1960), kanonického diela hnutia direct cinema, až po pozoruhodnú snímku Volebný deň (2007), táto sekcia môže poslúžiť aj ako úvod do bohatej tradície amerického dokumentárneho filmu, alebo aspoň jednej z jeho vývojových línií.

Pocta: Rade Šerbedžija

Chorvát so srbskými koreňmi Rade Šerbedžija (1946) je režisér, hudobník a jeden z najvýznamnejších filmových a divadelných hercov, pôsobiacich už v období bývalej Juhoslávie. V roku 1969 absolvoval štúdium na Akadémii dramatických umení v Záhrebe a neskôr pôsobil ako divadelný herec v Mestskom dramatickom divadle Gavella a Chorvátskom národnom divadle v Záhrebe. Šerbedžija je jedným z tých hereckých majstrov, ktorí sa dokážu prispôsobiť najrozličnejším požiadavkám divadla a filmu s ľahkosťou a citom. Široký register hereckých techník, vynikajúca dikcia, cvik v tvorbe postáv a presvedčivosť pri nosení masiek rôznorodých charakterov ho predurčujú na fantastické výkony v širokom spektre dramatických rol: od klasických po moderné, tragických po triviálne či veľkolepých po žánrové. Šerbedžija je pravým renesančným človekom dnešnej doby. Exceluje v mnohých umeleckých disciplínach, akými sú divadelné a filmové herectvo, réžia (12 divadelných hier a jeden film), záštita (založil Divadlo Odysseus na Brijunských ostrovoch), tútorstvo (pôsobí ako učiteľ herectva na univerzitách v Záhrebe a Novom Sade), literárna tvorba (je autorom štyroch poetických titulov) či hudba (vydal štyri albumy). Na divadelných doskách zažiaril v rolách hrdinov ako Peer Gynt, Don Juan, Hamlet, Richard III., Kráľ Lear či Oidipus. V spolupráci s Vanessou Redgrave založil divadlo, ktoré uviedlo napríklad inscenácie Brecht v exile, Oslobodenie Skopje, Dym či Opera Sarajevo. Objavil sa vo vyše sedemdesiatich filmoch z dielne najuznávanejších juhoslovanských a chorvátskych režisérov, vrátane mien ako Fadil Hadžić, Krešo Golika, Živojin Pavlović, Vatroslav Mimica, Rajko Grlić, Goran Marković, Miša Radivojević, Lordan Zafranović alebo Anton Vrdoljak. Zaskvel sa v snímkach Červené klasy (1970), Štvanica (1977), Bravo, maestro (1978), Variola vera (1982), Kyklop (1982), Pach tela (1983), Una (1984) a Život je krásny (1985). Po celosvetovom úspechu macedónskeho filmu Pred dažďom, v ktorom sa zhostil hlavnej úlohy, ho do svojich titulov obsadili svetoznámi režiséri: Stanley Kubrick (Spaľujúca túžba, 1999), Philip Noyce (Svätý, 1997), Clint Eastwood (Vesmírni kovboji, 2000), John Woo (Mission: Impossible 2, 2000) alebo Francesco Rosi (Prímerie, 1997). Zahral si po boku Johna Turturra, Toma Cruisa, Glenn Close, Vala Kilmera či Elisabeth Shue. Tohto roku si Medzinárodný filmový festival Bratislava uctí Radeho Šerbedžiju udelením mimoriadneho Ocenenia za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii.

Profil: Alex Ross Perry

Alex Ross Perry je jednou z najvýraznejších postáv mladej generácie amerického nezávislého filmu, pričom jeho cesta k „sláve“ viedla cez Európu, konkrétne Locarno. Nakrúca malé a zdanlivo nenápadné filmy s veľmi nízkym rozpočtom, zároveň však precízne napísané. Často sa píše, že jeho postavy sú sebeckí a nepríjemní ľudia, no on hovorí, že ide skôr o ľudí, ktorí vo svojom živote práve prechádzajú ťažkým obdobím. Preto ich nemožno jednoducho odsúdiť a preto aj jeho pohľad na ne sa snaží byť čo najviac objektívny. Perry nakrúca skôr drámy, no vždy s viac (Impolex, Farebné koleso) či menej (Kráľovná Zeme) silnou rovinou humoru. Dôležité však je, že každý film je výrazne iný. Perry je všestranný autor, ktorý svoje filmy nielen režíruje a píše (dva z nich strihal, tri produkoval a v jednom hral hlavnú úlohu) a ktorý pracuje so stabilným tímom – za všetkých treba spomenúť skvelého a zatiaľ nedoceneného kameramana Seana Prica Williamsa.

Focus: Chorvátsko

Chorvátski filmári mali v tvorbe bývalého juhoslovanského filmu odjakživa dôležité miesto. K najúspešnejším z nich patria režiséri ako Branko Bauer, Vatroslav Mimica, Ante Babaja, Krešo Golik, Krsto Papić, Rajko Grlić alebo Lordan Zafranović. V 70-tych rokoch sa medzinárodne preslávila takzvaná Záhrebská škola animácie. Jej úspech odštartovala krátkometrážna animovaná snímka Dušana Vukotića Náhrada (Surogat), ktorej sa v roku 1963 podarilo získať Oscara. Od začiatku deväťdesiatych rokov, keď Chorvátsko získalo nezávislosť, si krajina prešla kaskádou politických zmien, ktoré sa prejavili v spoločnosti, kultúre a napokon aj filmovej výrobe. Na zozname najvýznačnejších a medzinárodne najuznávanejších osobností mladšej generácie chorvátskych filmárov nájdeme mená ako Vinko Brešan, Zrinko Ogresta, Branko Schmidt, Ognjen Sviličić, Dalibor Matanić alebo Arsen A. Ostojić. Za posledné desaťročie zaznamenal chorvátsky film značný rozvoj, a to najmä vďaka vynikajúcej práci Chorvátskeho audiovizuálneho centra (HAVC). Vďaka stabilnému dlhodobému programovému plánovaniu a finančnej politike môže HAVC podporovať výrobu filmov, ktorým sa darí doma i v zahraničí, novým – tvorivým spôsobom. Za posledné tri roky zažiarili na medzinárodnej filmovej pôde viaceré snímky: Obrana a ochrana od Boba Jelčića s premiérou na Berlinale 2013, Úpal od Dalibora Matanića – víťaz MFF v Cannes 2015, Z druhej strany z dielne Zrinka Ogrestu, ktorý sa tohto roku dostal do sekcie Panorama na Berlinale, Bobo od filmového veterána Rajka Grlića, ocenený Veľkou cenou na tohtoročnom MFF Montréal a Nezízaj mi do taniera (Ne gledaj mi u pijat) režisérky Hany Jušić, ktorá získala ocenenie FEDEORA na MFF Benátky 2016. Medzinárodný filmový festival Bratislava sa v snahe odzrkadliť kvalitatívny i kvantitatívny nárast v chorvátskej filmovej tvorbe rozhodol venovať tejto malej, no filmovo plodnej krajine celú sekciu. Okrem Focusu zameraného na Chorvátsko sa navyše rozhodol udeliť Cenu za výnimočnosť v svetovom filme medzinárodne uznávanému chorvátskemu hercovi Rademu Šerbedžijovi.

Lexikón: Farba

Minulý rok sme na MFF Bratislava založili sekciu Lexikón, ktorá by mala prístupným spôsobom vysvetľovať širšiemu publiku pojmy či problémy kinematografie. Tento rok sa v sekcii bližšie pozrieme na farbu vo filme. Vďaka viac ako 100 rokov starým filmom možno aj dnes vidieť,
že zachytiť farbu sa filmári snažili od počiatkov kinematografie. Návštevníci festivalu uvidia ukážky toho, aké miesto môže mať farba v rozprávaní príbehu, ako môže slúžiť na vytváranie symbolických významov a prezrádzať tak viac o postavách či situáciách, alebo ako jemne (a ironicky) s ňou môže režisér narábať. Krátke filmy, ktoré sekciu dopĺňajú, upriamia pozornosť na samotnú matériu farebného filmu či na techniky farebného záznamu.

Téma: Mesto

Titulnú sekciu sme tento rok venovali mestu ako reálnemu, ale aj filmovému priestoru. A tiež mestu ako spôsobu života, ktorý nápadne často vystihuje paradox samoty uprostred ľudského mraveniska. Život v meste akoby sa vzpieral ľudskej prirodzenosti, no zároveň oplýva zvláštnou pohlcujúcou príťažlivosťou. Voľba témy súvisí aj s identitou nášho festivalu, ktorý je vo svojej podstate mestský, a ako taký neprestajne hľadá svoje miesto
v meniacom sa teréne. V tejto sekcii predstavujeme pestrú kolekciu filmov, od divácky príťažlivých príbehov o živote v meste cez filmové eseje až po súčasné variácie obľúbeného žánru filmových avantgardistov – urbánnej symfónie. Ako jej nadstavbu sme pripravili sériu sprievodných podujatí, diskusií a komentovaných prehliadok, ktoré budú v reflexii mesta pokračovať aj mimo „bezpečnej zóny“ festivalových kinosál.

Europa

Príbeh geografického priestoru, ktorého sme súčasťou. Sekcia predstavuje výber toho najlepšieho zo súčasnej európskej produkcie. Poskytuje tiež dramaturgický rámec, cez ktorý je možné sledovať po akých témach tvorcovia siahajú a ako sa európska myšlienka otláča do filmov, ktoré v tomto priestore vznikajú. Audiovizuálna politika Európskej únie je okrem iného založená na podpore koprodukčných spoluprác, aj preto má čoraz väčší zmysel uvažovať o európskom filme ako o celku, v ktorom sa hranice medzi jednotlivými národnými kinematografiami čiastočne stierajú.

Cinema Now

Globálna perspektíva, naliehavé témy a filmárske hlasy, ktoré je a bude počuť. Cinema Now je akýmsi rezom kinematografiou dneška. Z aktuálnej sezóny vyberáme vždy tie najvýraznejšie a najprogresívnejšie filmy. Mnohé z nich už stihli zaujať na významných svetových festivaloch, iné ešte iba čakajú na to, aby boli objavené. Vedľa seba sa tu stretávajú debutanti aj zavedení autori, doposiaľ neznáme aj zvučné mená.

Súťaž krátkych filmov

Skratka, redukcia, umenie miniatúry. Tie najlepšie krátke filmy spája schopnosť bezozvyšku využiť malú plochu na rozpovedanie príbehu, vyvolanie emócií alebo myšlienok, ktoré sa v nás ďalej rozpínajú. Pre niektorých filmárov sú dôležitým stupienkom na začiatku kariéry, sú však aj takí, čo po krátkometrážnom formáte siahajú cielene, vedomí si jeho daností. Súťaž krátkych filmov dáva priestor autorom, ktorí v zdanlivom obmedzení našli tvorivú slobodu a naplno ju využili.

Súťaž dokumentárnych filmov

Invenčný filmový jazyk, naliehavé témy, skutoční ľudia a príbehy, ktoré nikoho nenechajú ľahostajným. Dokumentárna súťaž bratislavského festivalu ponúka príležitosť zoznámiť sa so súčasným kreatívnym dokumentom v jeho pestrosti. Od angažovaných filmov, cez uhrančivé portréty až po eseje a diela na pomedzí non-fiction a experimentálneho filmu – súťažný výber prvých a druhých dokumentárnych filmov je každoročne zostavovaný tak, aby túto žánrovú rôznosť reprezentoval.

Súťaž hraných filmov

Nové mená a možno budúce hviezdy svetového filmu. Naša tradičná medzinárodná súťaž prvých a druhých hraných filmov vychádza z ambície objavovať a venovať priestor režisérom a režisérkam na začiatku kariéry. Do súťažného výberu nominujeme pozoruhodne zrelé a niekedy zas mladícky radikálne diela, predznamenávajúce nástup výnimočných talentov, ktoré sa oplatí ďalej sledovať.